Küsimus elektrikutele

Oled huviline ja alles avastad enda jaoks 4x4 maailma või oled juba tõsine remondimees ning soovid jagada oma teadmisi siis siin saab küsida abi ja ka vastata tehnilist laadi küsimustele.

Moderaatorid: jr, Maasturid, margus4x4ee, boob, Stupiduser, Veiko, hulkur, kala, ennukas, Daniel, erik, Moderators

Vasta
Kasutaja avatar
Tony
Rock Crawler
Postitusi: 648
Liitunud: L Mär 08, 2003 7:42 pm
Asukoht: Harjumaa, Tutermaa

Küsimus elektrikutele

Postitus Postitas Tony »

Ahoi

kiuline vaskkaabel 2x1.0 e siis 2 sooneline 1mm2 ristlõikega kaabel, 220v vahelduva korral on selle kaablil max koormustaluvus 15A

nüüd aga küsimus, palju see kaabel kannatab 12v alalise korral ?

või siis täpsemalt, koormusel 250W (töötuled) kui "jämeda" kaabli võiks panna, kas 2mm2 on piisav ?

Tony
Something between the mud and deep mud
Patrol 2,8 Y61 x2
UAZ 469
GSM: +372 5(yks)(three)(üks)(tri)(пят)3
Kasutaja avatar
Veiko
I know how to fix stuff
Postitusi: 1196
Liitunud: R Sept 02, 2005 6:21 pm
Asukoht: Teel kuhugi...

Postitus Postitas Veiko »

Rusika reegel on see,et 1mmruudus ja 10A.
Siis ei ole ka pikkade juhtmete korral vüülu langust.
Nii,et 250W/13V=19A seega 2mmruudus piisab.


Veiko
+372 5232468

Life is short drive hard.

Ronin off-road-i meeskond
Kasutaja avatar
Tony
Rock Crawler
Postitusi: 648
Liitunud: L Mär 08, 2003 7:42 pm
Asukoht: Harjumaa, Tutermaa

Postitus Postitas Tony »

tänud, vastus lühike ja konkreetne :thumb:

Best
Tony
Something between the mud and deep mud
Patrol 2,8 Y61 x2
UAZ 469
GSM: +372 5(yks)(three)(üks)(tri)(пят)3
vtl
asjade olemus - see on imelihtne
Postitusi: 636
Liitunud: P Okt 09, 2005 1:55 am
Asukoht: Tallinn

Re: Küsimus elektrikutele

Postitus Postitas vtl »

Tony kirjutas:kiuline vaskkaabel 2x1.0 e siis 2 sooneline 1mm2 ristlõikega kaabel, 220v vahelduva korral on selle kaablil max koormustaluvus 15A
Koormustaluvus sõltub üsna suuresti paigaldusviisist ja ka juhtme konstruktsioonist.
Teiste juhtmetega puntis jooksev juhe kannatab vähem kui üksik.
Torus jooksev juhe kannatab vähem kui lahtine.
Polstri alt veetud juhe kannatab tunduvalt vähem jne.

Pealegi, üks asi on see, kui palju juhe "kannatab", enne kui isolatsioon vananema või sulama hakkab, teine asi on juhtmel tekkiv pingelang, mis sõltub peale läbimõõdu ka pikkusest.
Mingi esimese netist leitud kalkulaatori järgi leidsin, et 19A korral tekib 2mm2 vaskjuhtme peal juba 6 meetri korral pingelang 1 volt ehk tuled põlevad märgatavalt tuhmimalt ja ülejäänud energia raisatakse lihtsalt kaabli kütmiseks. 1-voldine vahe heleduses on umbes sama suur kui seisma ja töötava mootoriga võrreldes.
Ära unusta veel et juhtme kogupikkust tuleb arvestada edasi-tagasi, sh. miinusjuhtmete pikkus, kui asi kohe massi külge ei lähe. Massiühenduse takistus tuleb veel sinna otsa, aga selle võib hetkel vast arvestamata jätta.

Sama kalkulaator arvab muide voolutiheduse arvestamisel (seesama koormusvool teiste sõnadega) et minimaalne ristlõige selle voolu juures võiks olla 2.9mm2.
Mina võtaks sellise võimsuse korral järgmise saadaoleva läbimõõdu ehk 4mm2. Võidaks antud näite juures 0.5V pingelangu ja oleks kindlam tunne. 4mm2 läbimõõduga juhe on füüsiliselt ka tugevam.

Disklaimer: Kuna pole ülaltoodud kalkulaatori autor, siis ei saa garanteerida 100% arvutuste õigsust, aga mõttekäik jääb üldiselt samaks ja kõhutunne kinnitab sama suurusjärku.
Kasutaja avatar
erik
Aktiivne Pikendus
Postitusi: 2777
Liitunud: L Juul 23, 2005 11:05 pm
Asukoht: Jõe laboratoorium

Postitus Postitas erik »

4 MM2 on ikka natuke liialdus ja praktikas kallis ning väga tülikas lahendus. Praktikas kasutaks mina 2,5 mm2, sest see juhtme ristlõige on laialt levinud ja rohkem ma ei põeks, sest märgatav voolulang nii madalal pingel nagu 12V, tekib alati. Ja praktikas pole erilist vahet, kas pirnil on 12V või 12,5V seljas.
Asju ehitatakse korralikult ja teemasse lähenetakse süviti!

Erik Metsis, Mudanägu aastast 1999.
Kasutaja avatar
Tony
Rock Crawler
Postitusi: 648
Liitunud: L Mär 08, 2003 7:42 pm
Asukoht: Harjumaa, Tutermaa

Postitus Postitas Tony »

Nu ma küsisingi selle pärast, et saaks teada nn "best practice".
Sest küsides erinevates elektritarvete poodidest sama küsimust, siis jäädakse lolli näoga otsa vaatama ja vangutatakse ainult pead.

samuti visati mulle 1 poes ette paber kus siis kirjas, et pingel 12v, koormusel 100w ja kaugusel 5m peab juhtme paksus olema vabshee 6 mm2.
Seda soovitavad siis halogeenlampide paigaldamisel.
http://www.effex.ee/?pg=37
Võta siis kinni mis see õige ristlõike paksus oleks.



Best
Tony
Something between the mud and deep mud
Patrol 2,8 Y61 x2
UAZ 469
GSM: +372 5(yks)(three)(üks)(tri)(пят)3
Kasutaja avatar
Veiko
I know how to fix stuff
Postitusi: 1196
Liitunud: R Sept 02, 2005 6:21 pm
Asukoht: Teel kuhugi...

Postitus Postitas Veiko »

2 mmruudus on küll.Asi ka selles,et kui kaalu nüüd vaatama hakata siis kui sa sinna kõik 4või 6mmruudus kasutada siis auto kaalub mõni jea kilogrammi rohkem.
Veel üks asi.Kasuta viipalju kui saad LED-e ja Knsenoneid.Need võtavad vähem voolu ja kestavad kauem.

Veiko
+372 5232468

Life is short drive hard.

Ronin off-road-i meeskond
vtl
asjade olemus - see on imelihtne
Postitusi: 636
Liitunud: P Okt 09, 2005 1:55 am
Asukoht: Tallinn

Postitus Postitas vtl »

Tony kirjutas:Nu ma küsisingi selle pärast, et saaks teada nn "best practice".
Vaata järgi, millise läbimõõduga on auto tavalised 60W kaugtule- jt. tarvikute juhtmed.
Tony kirjutas:Sest küsides erinevates elektritarvete poodidest sama küsimust, siis jäädakse lolli näoga otsa vaatama ja vangutatakse ainult pead.

samuti visati mulle 1 poes ette paber kus siis kirjas, et pingel 12v, koormusel 100w ja kaugusel 5m peab juhtme paksus olema vabshee 6 mm2.
Seda soovitavad siis halogeenlampide paigaldamisel. http://www.effex.ee/?pg=37
Võta siis kinni mis see õige ristlõike paksus oleks.
Asi on selles, et halogeenlamp kardab muuhulgas ka alapinget. Tööpõhimõte on selles, et halogeeniühendid ühinevad hõõgniidilt aurustunud aatomitega ja sadestavad need kõrge temperatuuri mõjul tagasi hõõgniidile. Liiga madalal temperatuuril (ehk ebapiisaval tööpingel) halogeentsükkel katkeb ja hõõgniidilt väljalendunud osakesed hakkavad sadenema lambi klaasile, mis muutub hõbedaselt mustaks.
vtl
asjade olemus - see on imelihtne
Postitusi: 636
Liitunud: P Okt 09, 2005 1:55 am
Asukoht: Tallinn

Postitus Postitas vtl »

Veiko kirjutas:2 mmruudus on küll.Asi ka selles,et kui kaalu nüüd vaatama hakata siis kui sa sinna kõik 4või 6mmruudus kasutada siis auto kaalub mõni jea kilogrammi rohkem.
2.5mm2 ühesooneline kaabel kaalub koos isolatsiooniga ca 30kg/km ehk 30g/m, 4mm2 kaabel suurusjärk 45kg/km. Meie näites toodud pikkuse korral on vahe 90 grammi. Ma ei näe kusagil mõnda kilo

PS. või mida Sa mõtlesid "kõik" all? Gabariittule võimsus on 50x väiksem 250W töötulede omast, sinna tõepoolest pole vaja 4mm2. Tõsi küll, alla mingi numbri ei vähendata läbimõõtu juba mehaanilise tugevuse pärast. Näiteks elamute statsionaarses installatsioonis oli see praegu vist 1.5mm2
Kasutaja avatar
rmann
Rock Crawler
Postitusi: 949
Liitunud: R Mai 11, 2007 11:00 pm
Asukoht: Tallinn

Postitus Postitas rmann »

Tony kirjutas:Nu ma küsisingi selle pärast, et saaks teada nn "best practice".
Sest küsides erinevates elektritarvete poodidest sama küsimust, siis jäädakse lolli näoga otsa vaatama ja vangutatakse ainult pead.

samuti visati mulle 1 poes ette paber kus siis kirjas, et pingel 12v, koormusel 100w ja kaugusel 5m peab juhtme paksus olema vabshee 6 mm2.
Seda soovitavad siis halogeenlampide paigaldamisel.
http://www.effex.ee/?pg=37
Võta siis kinni mis see õige ristlõike paksus oleks.



Best
Tony
Seda effexi asja ära võta nii sõnasõnalt.
seal see asi et tegemist on trafoga ilmselt impulstrafoga saavutatavast 12V, seal pisult teine asi.
Auto puhul siiski arvan et üle 2,5mm/2 pole küll vaja
LC70 2,4td
Chevy K5 6,2d V8
UAZ 31512
LC80 4,2td

Ja kui keegi tunneb vajadust siis : 50 97 26üheksa


Pilt
Kasutaja avatar
Tony
Rock Crawler
Postitusi: 648
Liitunud: L Mär 08, 2003 7:42 pm
Asukoht: Harjumaa, Tutermaa

Postitus Postitas Tony »

rmann kirjutas: Seda effexi asja ära võta nii sõnasõnalt.
seal see asi et tegemist on trafoga ilmselt impulstrafoga saavutatavast 12V, seal pisult teine asi. Auto puhul siiski arvan et üle 2,5mm/2 pole küll vaja
Nu tõena ma seda ei võtnutki, sest pole veel näinud, et tava autodel peale aku, gene või starteri juhtme mingi juhe 6mm2 oleks.
See pigem tõstataski mul selle küsimuse, plaanis oli 2'ne panna. Igaksjuhuks mõtsin, et uurin korra, siis see effeks ette juhtus ja siis kahtlused tulid, et võibolla 2'ne ei vea välja. Ning nii ta siis läks vt posti algus :)

igatahes praegu läheb 2,5 ja kui maha põleb (mida ma ei usu) siis vahetame kangema vastu.

Best
Tony
Something between the mud and deep mud
Patrol 2,8 Y61 x2
UAZ 469
GSM: +372 5(yks)(three)(üks)(tri)(пят)3
vtl
asjade olemus - see on imelihtne
Postitusi: 636
Liitunud: P Okt 09, 2005 1:55 am
Asukoht: Tallinn

Postitus Postitas vtl »

Tony kirjutas:...igatahes praegu läheb 2,5 ja kui maha põleb (mida ma ei usu) siis vahetame kangema vastu.
Kordan:
2.5mm2 vaskjuhe 20A korral maha ei põle.
Pingelang sõltub pikkusest.
Kasutaja avatar
Mihkel78
Got ARB and Nitrous?
Postitusi: 143
Liitunud: P Juul 17, 2005 9:31 am
Asukoht: Tartu
Kontakt:

Postitus Postitas Mihkel78 »

ei ole seal auto süsteemis ka mitte 12.v vaid 13,6 ligidal ja pinge mis jääb lambile vähemalt 12v. ilmselt juhid sa tulesid releega ja jõuahel tuleb suhteliselt lühike. nii, et 2,5mm2 ja ei ole vaja muretseda.

Mihkel
Life begins @ 15 PSI

Fotod teeb Tartus - http://www.happydaysfotod.com/
Vasta

Mine “Hooldus ja Remont”