4WD või 2WD

Oled huviline ja alles avastad enda jaoks 4x4 maailma või oled juba tõsine remondimees ning soovid jagada oma teadmisi siis siin saab küsida abi ja ka vastata tehnilist laadi küsimustele.

Moderaatorid: jr, Maasturid, margus4x4ee, boob, Stupiduser, Veiko, hulkur, kala, ennukas, Daniel, erik, Moderators

vtl
asjade olemus - see on imelihtne
Postitusi: 636
Liitunud: P Okt 09, 2005 1:55 am
Asukoht: Tallinn

4WD või 2WD

Postitus Postitas vtl »

/postitasin alljärgneva küsimuse ka ee.auto/ee.auto.awd newsgruppi, aga ühest vastust sealt ikkagi ei saanud. proovin seega siit/

metsas liikumiseks sai soetatud vanem[1], 98a. grand vitara, millel võimalik valida tagaveo ja keskdifrita neliveo vahel (+ aeglustiga nelivedu).
4-vedu on pehmel pinnasel tore asi küll, aga nüüd tekkis küsimus, kumba veoskeemi tuleks kasutada libedal ajal *teedel* liikumiseks?
kurvis peavad ju esi- ja tagarattad läbima erineva teekonna ning keskdifri puudumisel peaks neliveo korral ühed rattad paratamatult läbi libisema hakkama. kas see mitte ei halvenda kurvis juhitavust võrreldes ühe silla veoga ja teeb asja hoopis hullemaks?
milliseid sõiduvõtteid tuleks kasutada? on kuskil mingi FAQ äkki...
keskdifriga ja/või libaveoliste neliveoliste kohta leidsin netiarhiividest erinevaid kogemusi ja arvamusi küll, aga antud variandi kohta ei saanudki kindlat vastust.

[1] uuel GV-l on võimalik valida lahtise keskdifriga pideva neliveo ja lukustatud keskdifriga neliveo vahel.
volts
Off Roader Wannabe
Postitusi: 43
Liitunud: P Sept 26, 2004 10:41 pm
Asukoht: Tallinn, Tartu
Kontakt:

Postitus Postitas volts »

Arvan, et võiks ikka parem saada küll, kuna paljud libisemised on põhjustatud erinevatest takistustest, mis sul mingit ratast pidurdavad(lume/lörtsi vaalud, ebatasasused jne) siis minu loogika järgi peaks juhitavus säilima paremini kuna ülejäänud kolm ratast üritavad autot ikkagi algselt määratud suunas lükata/vedada.
Kasutaja avatar
K.Kotkas
Tema Ise
Postitusi: 1625
Liitunud: K Veebr 19, 2003 1:48 am
Asukoht: Tel +372 5056023

Postitus Postitas K.Kotkas »

Pigem vormista oma küsimus ringi, et kas sa tahad sõita turvaliselt või siis tahad sõita nn "serious fun"

pmst erineva 4 veo skeemiga saavutad sa erineva tulemuse. Tagaveoga saab libedaga pikalt paarutada, külg ees kinnise diffriga neliveo skeemil piisava mootorivõimsuse olemasolul aga saab lausa "hullu" panna.

kõige kahtlasem on aga nn vaba nelivedu, kus iial ei tea, mis osa sul vedama hakkab, et kas auto käitub rohkem kui nelivedu või siis tagavedu või hoopis esivedu. Reeglina küll on sellisel juhul tootja seadistanud auto ikkagi mingisugusele suhtele 2/3 esi ja 1/3 taga...

seega, katse eksituse meetod on parim.

PS. Pidev nelivedu vahekastist sisse lülitatuna on kütuseliselt näljasem, kuid turvaline ja mugav libedal, keskdiffer avatud kujul.
Katsu inimene olla siis olen ka mina.
Kasutaja avatar
Landy
Typo Master 2.1
Postitusi: 17417
Liitunud: L Veebr 22, 2003 4:07 pm
Asukoht: Tallinn, 5 minuti kaugusel offroadist.
Kontakt:

Postitus Postitas Landy »

Lööge mind või labidaga, aga seeon paljuski autost kinni.
Jäiga keskdifriga autodel ( lülitav 4WD) on kareda teekatte puhul siiski auto transmissiooni tervise huvides mõteks proovida tagasillaga liikuda.
Kui tegu siiski libeda-lumise teega on 4wd õige lahendus. Tõsi sõidu kiirus tuleb mõõdukas hoida ja tunnetada auto käitumist. Palju keerulisem on asi pideva nelikveo puhul. Näiteks Land Rover'itega sõites tundub, et püsib lahtise difriga paremini teel, kuid Niva puhul tunnetan masinat lukus keskdifriga paremini. See võib muidugi sõltuda ka auto pikkusest, kuidas teel käitub.
-----------------------------------------------------------------
Lets talk about LAND ROVER's
Kristjan Vaarmann (+372)5010599 kristjan.vaarmann@landroverclub.ee
Land Rover'iga nakatatud aastast 1996, off-road spordis aastast 2003!
MTÜ Eesti Land Roveri Klubi
casca
Fitting 44"
Postitusi: 420
Liitunud: R Veebr 04, 2005 2:44 pm
Asukoht: Tartu

Postitus Postitas casca »

isiklikest kogemustest ei oska midagi öelda, aga kunagi sai nähtud mingit saadet(Roolivõimu või Stoppi), siis seal tehti katse nii esi-, taga- kui ka nelikveolise masinaga. testi eesmärgiks oli selgitada millese veoskeemiga auto on talvel kõige paremate sõiduomadustega. nelikveolise masinana kasutati subaru impresat ja testijaks oli rallisõitja margus murakas, kui ma õigesti mäletan. aga tulemuseks ütles murakas, et kurvis külglibisemisse satub kõige lihtsamini subaruga. otsest võitjat vist ei selgitatudki, murakas rääkis kõik head ja vead iga auto kohta ja iga inimene tegi siis omad järeldused. test tehti mingi lume või jääraja peal.
Offroadiga tegelnud alates 2006.
sr_oka
Rookie
Postitusi: 2
Liitunud: N Mär 02, 2006 7:41 am

Postitus Postitas sr_oka »

Tekkis ka üks küsimus. Sai soetatud selline masin nagu pisike frontera. Esimesed rummulukud on manuaalsed. Tundub, siit lugedes, et see pidi hea variant olema. Aga küsimus selline, kas on mõistlik sõita talvel kui rummulukud on sees, siis saab igal ajal libedaga neliveo sisse lükata kui vajalik tundub. ega see seesolev rummulukk midagi ei tohiks lõhkuda, ainult bensiinikulu suureneb veidi? Sain ma asjast õigesti aru?
Kasutaja avatar
Urvo
ega nii ei saa ju rallit sõita, krt
Postitusi: 941
Liitunud: K Veebr 26, 2003 2:19 pm
Asukoht: Tartu

Postitus Postitas Urvo »

Kulutab lihtsalt esisilda, muud traagilist ei juhtu, aga miks sul seda nelivedu kogu aeg kiiresti lülitada vaja?
kala
DJ ja AÜ
Postitusi: 1381
Liitunud: K Nov 10, 2004 11:57 am
Asukoht: viimsi

Postitus Postitas kala »

4vedu vaja vahel lülitada et mõnele rullale valgusfoori taga põske panna :twisted:
kui jäik 4 vedu siis patroli puhul vähemalt võtab natuke aega kui külg ette läheb,ennem seda libiseb natuke otse ja kergelt külg ees,aga kui juba külje ette saab siis on suht hea juhitavusega!
Aga iga auto puhul on see asi erinev!
Ja see aeg kui sa siin arvuti taga passid ja proovid interneti kaudu sõitma õppida siis mine parem jäärajale ja proovi ära kuidas parem!!!
56157755
Päkapikk
Fitting 38"
Postitusi: 240
Liitunud: K Veebr 01, 2006 12:55 pm

Postitus Postitas Päkapikk »

Kui ma sain küsimusest õigesti aru, on tegemist Vitaraga, millel lülitatav nelivedu või tagavedu. Selliste variantide vahel valides libedal teel on kindlasti parem lülitada apastraat 4 veole, hoolimata sellest, et keskelt on jäik. Kaks vedavat ratast on ikka paremad, kui nad isegi kurvis veidi libisevad, kui variant, et tekib üks vedav ratas ja kolm takistusel pidurdavat. Endal selline kogemus LC HJ60-ga ja sellel ainus võimalik liikumisviis libedal teel oligi neliveoga.
Kasutaja avatar
Stupiduser
Vintsmännide AÜ
Postitusi: 1280
Liitunud: K Veebr 19, 2003 6:25 pm

Postitus Postitas Stupiduser »

Ärgitatuna autoriteet Päkapikust panen ka oma arvamuse kirja.

Libedal (loe mitte kuival asfaldil) lase jäiga nelikveoga, saad rullnokabemmidele suhu anda ja seisab märgatavalt paremini teel!

Mis puutub rumulukkudesse, siis naise autol lülitan need sügisel sisse ja kevadel välja :P

Kuula TTÜ haridusega Päkapikku ja TPÜ haridusega MSc-d mind irw! Kaks suurt teoreetikut nagu me oleme! :D
Päkapikk
Fitting 38"
Postitusi: 240
Liitunud: K Veebr 01, 2006 12:55 pm

Postitus Postitas Päkapikk »

Cruiseril ma täheldasin seda, et sees rummulukud parandasid juhitavust libedal teel, isegi ilma vahekastist ühendatud neliveota. Samas rummulukud olid talvel reeglina alati sees, kui just mingi funnimine kavas polnud. Ja suvel olid reeglina lukud lahti, kui väikest offroadimist kavas ei olnud.
aivar00
Rookie
Postitusi: 4
Liitunud: R Mär 10, 2006 1:20 pm
Asukoht: raplamaa

Postitus Postitas aivar00 »

Seda 98 a vitarat ei ole lähemalt uurinud, kuid ise kasutasin aastaid 94 vitarat ja paremat jahil käimiseks ei osanud tahtagi. Sellel masinal oli ainuke häda, et lühikese telgede vahe puhul auklikul teel hakkas loopima. Libedaga, eriti veel lörtsisel teel aga sai alati sisse lülitada vahekastist nn. esisild. Need "neegrivariandi" poolassi lukustid esisillas sai sisse lülitatud auto soetamisest saati. Kütusekulu erinevus oli pea olematu max ehk 0,5 l 100 km peale maksimaalselt. Samas aga pidevalt metsas ronides asendamatu. Egas iga sopamülka ees ei pea autost välja ronima ja käsi määrima. Eriti veel kui peale mülgast jälle hea tee on. Sisselülitamisel kiire 4WD kabiinist minu arusaamise järgi lülitus ka nn. keskdifri lukustus, sest istudes kinni kuskil sopalombis kraapis nii esisillast kui ka tagasillast vähemalt üks ratas. Aeglusti sisselülides oli olukord sama. Ainuke trikk oli libedal kiiresti pidama saamine. Selleks soovitan siduri alla vajutada ja alles siis pidurit näppida. Juhul kui sidurit alla ei tallanud, siis kippus ootamatuid äkkilisi suunamuutusi tegema (autol ABS puudus). Sama lugu ka äkkilisel kiirendamisel, sest see esiratas milline juhtus haakima pani auto liikuma X suunas. Sellepärast soovitan libedaga alati kasutada 4WD. Loomulikult on auto telgede vahe suure määravusega. Mina harjusin selle 3 ukselise Vitaraga küll ära ja nüüd mõlgutan mõtteid kas võtta asemele sama aparaat või siis Niva. Uue Niva kahjuks räägib ainult viimase aja väga vilets koostekvaliteet ja suur pöörderaadius. Kui nüüd Hiluxi või Land-cruiseriga sõita, siis need suured "tankid" istuvad teepeal küll nagu naelutatult, kuid mass ja gabariit (telgede vahe)muidugi panevad asja paika.
kala
DJ ja AÜ
Postitusi: 1381
Liitunud: K Nov 10, 2004 11:57 am
Asukoht: viimsi

Postitus Postitas kala »

hilux on nüüd küll räige tank...eriti hästi püsib tühja kastiga libedal teel onju!!! :lol:
56157755
Kasutaja avatar
rommi
afroäi
Postitusi: 1931
Liitunud: P Veebr 15, 2004 12:59 am
Asukoht: California

Postitus Postitas rommi »

Natuke loeb vist millise kerega Hilux. 4Ukselisel on kast lühem ja ei tohiks eriti mõjutada ... ja muidugi on tank ;)
Rommi / near Rubicon with Cherokee XJ '00 Long Arm
Kasutaja avatar
tfr
Suhtuge Austusega - Vana Kala
Postitusi: 61
Liitunud: E Apr 07, 2003 5:16 pm
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas tfr »

Bleh, terve hunnik pläma, aga vtl-i küsimusele pole nagu keegi õieti vastanud.

Personaalne arvamus - niikaua, kuni läbivus probleemiks ei ole, olen mina isiklikult püüdnud siiski tagaveoga sõita. Mitte difri säästmise pärast, aga lukus keskdiffer teeb auto plaanerimatumatel manöövritel ja tegelikult isegi tavalisemates kurvides üsna rämedalt alajuhitavaks.
'03 TrailBlazer
Vasta

Mine “Hooldus ja Remont”