Vedrustuse kinemaatika mootmine

Tõsisemad ja spetsiifilist laadi tehnilised arutelud erinevate tehniliste sõlmede üle 4x4 liikuri juures. Võta sõna kui tead millest räägid, lahmijad lendavad Idiot Cornerisse.

Moderaatorid: jr, Veiko, erik, Moderators

Vasta
777
Teoreetilised teadmised Praktikas
Postitusi: 97
Liitunud: E Apr 23, 2007 4:38 pm
Asukoht: Tallinn

Vedrustuse kinemaatika mootmine

Postitus Postitas 777 »

Tuleb TTÜ ja TTK autotehnika tudengite labor, kus mõõdetakse auto vedrustuse punkte, pannakse need kinemaatika programmi Susprog3D, leitakse kõik kinemaatilised parameetrid ning analüüsitakse ja tehakse ettepanekuid vedrustuse parandamiseks.

Praeguseks on mõõtmiseks olemas 4 võidusõidu/dragi autot, kuid võiks lisaks olla ka üks maastur.

Kas oleks kedagi huvitatut, kes on oma vedrustuse ümber ehitanud või plaanib seda teha ning kes tahab vedrustuse liikumist analüüsida. Eelistatud oleks autod millel on 3 voi 4 link vedrustus voi hetkel midagi muud ja plaanis selle peale minna.

Auto peaks olema enam-vähem puhas. Autoga oleks vaja kaasa 4 pukki ja soovitavalt laser vertikaal loodi. Töö eest tasu ei võeta. Hiljem võiks auto omanik panna ka tulemused foorumisse.

Töö toimub esmaspäeval 9. veebruaril seega auto peaks kohale tooma nädalavahetusel

Andke siis teada kui keegi oleks huvitatud ning pange juurde ka auto kirjeldus

Mõned näited Susprogist:
Pilt
Pilt
Kasutaja avatar
K.Kotkas
Tema Ise
Postitusi: 1625
Liitunud: K Veebr 19, 2003 1:48 am
Asukoht: Tel +372 5056023

Postitus Postitas K.Kotkas »

SB 2.0 tunneks huvi kindlasti, kuid meil on vedrud puudu. Kaalud on olemas, sillakäigud jms on ka, kui see peaks sobima.
Katsu inimene olla siis olen ka mina.
777
Teoreetilised teadmised Praktikas
Postitusi: 97
Liitunud: E Apr 23, 2007 4:38 pm
Asukoht: Tallinn

Postitus Postitas 777 »

K.Kotkas kirjutas:SB 2.0 tunneks huvi kindlasti, kuid meil on vedrud puudu. Kaalud on olemas, sillakäigud jms on ka, kui see peaks sobima.
Vedrude puudumine pole probleem, auto kõrgus peab lihtsalt teada olema. Mõõtmise ajal on auto pukkide peal
kala
DJ ja AÜ
Postitusi: 1381
Liitunud: K Nov 10, 2004 11:57 am
Asukoht: viimsi

Postitus Postitas kala »

kuulsin et sild oli päris hästi liikunud ja lagi jäi madalaks :D
56157755
Kasutaja avatar
erik
Aktiivne Pikendus
Postitusi: 2777
Liitunud: L Juul 23, 2005 11:05 pm
Asukoht: Jõe laboratoorium

Postitus Postitas erik »

Ennasti huvitaks tulemused, kas täiesti pees, või ....
Asju ehitatakse korralikult ja teemasse lähenetakse süviti!

Erik Metsis, Mudanägu aastast 1999.
777
Teoreetilised teadmised Praktikas
Postitusi: 97
Liitunud: E Apr 23, 2007 4:38 pm
Asukoht: Tallinn

Postitus Postitas 777 »

Asjaga tegeletakse, järgmine nädal saab tulemused
Kasutaja avatar
erik
Aktiivne Pikendus
Postitusi: 2777
Liitunud: L Juul 23, 2005 11:05 pm
Asukoht: Jõe laboratoorium

Postitus Postitas erik »

Nii sai siis presentatsioonil käidud ja "inspekteerijate" arvamused ja ettepanekud ära kuulatud. Lühidalt ja eesti keeles:

Esivedrustus:

Lääbadel esivedrustus on saadanast. Isegi mu ülipikad ja võimalikult madalale asetatud raadiusvardad, ei päästa kinnituspunktide ja ratta puutepinna suurt ründenurka. Sisuliselt auto ei ületa esisillaga takistusi vaid võtab löögi raami ja alles siis hakkab vedrustus tööle. Kuigi kõlab halvasti, on mu auto raadiusvarda kinnituse ja ratta puutepinna nurk sarnane stock maasturitele millel on tehtud kerge silla tõste.
Ühesõnaga, see mille on teinud tehase insenerid ei ole alati hea ja see seletab esisillas talasildade kadu ja topelt A varraste laialdast levikut.
Lääbadega esisillal on veel üks oluline puudus, kardaani nurk on dünaamiline ja see põhjustab rohkem - vähem vibratsioone.
Kiideti vähest pump steeringut, e. banhard sai heasse kohta. Fleks on võimalikest suurim e. colilde kinnituspunktid on saanud väga hea kompromissi.

Tagavedrustus:

4 link ruulib, tohutu sillakäik, konstantsena püsiv kardaaninurk. Täielikult puuduv pump steering. Kiirendusel vajub tagaosa alla, e. hea haare. Kõik ok.

Üks asi õnnestus ka täiesti lambist. Nii esi, kui tagatelje pöörlemispunkt (axxle rolling cent). on täpselt samal kõrgusel ja päris kõrgel, e. auto peaks hakkama kurvis suht vähe kalduma.

Hea oli ka see, et kuigi mõõtjad avastasid väikse sillavarraste paigaldamise hälbe, oli muud mõõdud (diagonaalid, rööbe ja teljevahe) sümeetriline.

Suured tänud TTÜ ja TKK inimestele ja eriti kasutajale 777. Oli väga hariv üritus. Nende inimeste ja tudengite garaaz - labor on iga autoinimese märg unenägu. Riigi papp on läinud 100% õigesse kohta.
Toredad ja asjalikud noored inimesed

:yupikaye
Asju ehitatakse korralikult ja teemasse lähenetakse süviti!

Erik Metsis, Mudanägu aastast 1999.
Kasutaja avatar
rommi
afroäi
Postitusi: 1931
Liitunud: P Veebr 15, 2004 12:59 am
Asukoht: California

Postitus Postitas rommi »

erik kirjutas: Kiideti vähest pump steeringut, e. banhard sai heasse kohta. Fleks on võimalikest suurim e. colilde kinnituspunktid on saanud väga hea kompromissi.
Tagavedrustus:
4 link ruulib, tohutu sillakäik, konstantsena püsiv kardaaninurk. Täielikult puuduv pump steering.
Niisiis tundsin veidi soovi kobiseda selle koha pealt. Olen seni nii aru saanud, et Bump Steer kui nähtus tekib ikkagi roolivarrastest (tie rod ja drag link) ehk siis roolivarras ja paralleelvarras.
Panhard Rod ei tekita Bump Steeri, ta liigutab raami silla suhtes ja see omakorda mõjutab auto käitumist. (jällegi jõuame roolivarrasteni)
Originaalseades talasillal puudub tegelikkuses üldsegi bump steer, seal esineb roll steer (ehk siis ratta nurkade muutumine kurvis) mida omakorda leevendatakse stabikaga.
Peamine asi mis ümberehitatud 4x4 autodel juhitavust halvendab on liiga suure kaldega all olev roolivarras, millel hakkab mõjuma ka pikijõud.

Põhjus, miks ma sõna võtsin, et võid oma Panhard Rodi viia nii ideaalse nurga alla kui tahes aga kui roolivarras on ikka sama nurga all siis ujub auto aukudes samamoodi nagu varem. Enne olid hüpete ajal lisaks ka kerepöörded :P

kobisetud :)
rommi
Rommi / near Rubicon with Cherokee XJ '00 Long Arm
Kasutaja avatar
erik
Aktiivne Pikendus
Postitusi: 2777
Liitunud: L Juul 23, 2005 11:05 pm
Asukoht: Jõe laboratoorium

Postitus Postitas erik »

Iseenesest sul on õigus. Enda auto pump steeringu all mõtlesin seda, kui vedrustus töötab ühest piirasendist teise (pump, drop), siis kas sild liigub kere pikkitelje suhtes vasakule - paremale.

Aga, kui sa tõid siia näite liftitud silla banardi asendi muutmisest ja jättes roolivarda muutmata, siis läheb asi hullemaks, kui jätta banhard ja roolivarras sama aga suurema nurga alla
Asju ehitatakse korralikult ja teemasse lähenetakse süviti!

Erik Metsis, Mudanägu aastast 1999.
Kasutaja avatar
rommi
afroäi
Postitusi: 1931
Liitunud: P Veebr 15, 2004 12:59 am
Asukoht: California

Postitus Postitas rommi »

erik kirjutas:Aga, kui sa tõid siia näite liftitud silla banardi asendi muutmisest ja jättes roolivarda muutmata, siis läheb asi hullemaks, kui jätta banhard ja roolivarras sama aga suurema nurga alla
ei saanud aru - miks panhard ideaalasendis peaks olukorda halvemaks muutma? Roolivarras on ju paljudel tõstetud masinatel suurema nurga all kui panhard.
Rommi / near Rubicon with Cherokee XJ '00 Long Arm
Kasutaja avatar
MahviaDeTyrk
I live off from the mud
Postitusi: 4500
Liitunud: N Nov 23, 2006 6:57 pm
Asukoht: Tartu Off-Road Klubi
Kontakt:

Postitus Postitas MahviaDeTyrk »

Kas võiks auto andmeid ja testi tulemusi arvudena näha :roll: ?
erik kirjutas:Iseenesest sul on õigus. Enda auto pump steeringu all mõtlesin seda, kui vedrustus töötab ühest piirasendist teise (pump, drop), siis kas sild liigub kere pikkitelje suhtes vasakule - paremale.
Kas sul tagasild on 4-link koos panhardi vardaga ? - kui ei ole siis millest peaks külgnihe tekkima ?
rommi kirjutas:
erik kirjutas:Aga, kui sa tõid siia näite liftitud silla banardi asendi muutmisest ja jättes roolivarda muutmata, siis läheb asi hullemaks, kui jätta banhard ja roolivarras sama aga suurema nurga alla
ei saanud aru - miks panhard ideaalasendis peaks olukorda halvemaks muutma? Roolivarras on ju paljudel tõstetud masinatel suurema nurga all kui panhard.
Rommi su väite eelduseks on see, et panhardi varda kinnituskohti on muudetud
tartuoffroad.ee
5581340
Kasutaja avatar
erik
Aktiivne Pikendus
Postitusi: 2777
Liitunud: L Juul 23, 2005 11:05 pm
Asukoht: Jõe laboratoorium

Postitus Postitas erik »

rommi kirjutas:
erik kirjutas:Aga, kui sa tõid siia näite liftitud silla banardi asendi muutmisest ja jättes roolivarda muutmata, siis läheb asi hullemaks, kui jätta banhard ja roolivarras sama aga suurema nurga alla
ei saanud aru - miks panhard ideaalasendis peaks olukorda halvemaks muutma? Roolivarras on ju paljudel tõstetud masinatel suurema nurga all kui panhard.
Originaalis on banhard ja roolivarras pmst sama nurga all ja võimalikult horisontaalselt, ehk silla liikudes pump`ist drop`i sikutavad need vardad silda kere pikkitelje suhtes võrdselt ja rataste keeramisnurk ei praktiliselt ei muutu. Kui nüüd silda liftida, siis varraste nurgad suurenevad, sild küll liigub auto pikkitelje seuhtes rohkem aga kuna vardad on võrdse nurga all ja ühepikkused, siis keeramisnurk ikka praktiliselt ei muutu. Kui nüüd panna banhard liftitud silla külge nii, et külgnihe oleks pumb`ist drop`pi minimaalne aga roolivarras jätta samaks, siis juhtub see, et banhard hoiab küll pikkinihet minimaalsena aga roolivarras, mis on suurema nurga all, hakkab rataste pöördenurka muutma. Vot see on tegelikult pumpsteering.

Ja kui kellelgi on roolivarras suurema nurga all, kui banhard siis on see halb lahendus. Ilmselt lubab erinevat nurka lühikese käiguga jäik vedrustus, mis ei lase pumpsteeringul sõitu võimatuks muuta.

Tegelikult on ainuke normaalne roolilahendus ilma paraleelvardata hüdro, või latt rool, kõik muu on komromiss millegi arvelt. Offroad autodest siis rääkides
Asju ehitatakse korralikult ja teemasse lähenetakse süviti!

Erik Metsis, Mudanägu aastast 1999.
Kasutaja avatar
erik
Aktiivne Pikendus
Postitusi: 2777
Liitunud: L Juul 23, 2005 11:05 pm
Asukoht: Jõe laboratoorium

Postitus Postitas erik »

MahviaDeTyrk kirjutas:Kas võiks auto andmeid ja testi tulemusi arvudena näha :roll: ?
erik kirjutas:Iseenesest sul on õigus. Enda auto pump steeringu all mõtlesin seda, kui vedrustus töötab ühest piirasendist teise (pump, drop), siis kas sild liigub kere pikkitelje suhtes vasakule - paremale.
Kas sul tagasild on 4-link koos panhardi vardaga ? - kui ei ole siis millest peaks külgnihe tekkima ?
rommi kirjutas:
erik kirjutas:Aga, kui sa tõid siia näite liftitud silla banardi asendi muutmisest ja jättes roolivarda muutmata, siis läheb asi hullemaks, kui jätta banhard ja roolivarras sama aga suurema nurga alla
ei saanud aru - miks panhard ideaalasendis peaks olukorda halvemaks muutma? Roolivarras on ju paljudel tõstetud masinatel suurema nurga all kui panhard.
Rommi su väite eelduseks on see, et panhardi varda kinnituskohti on muudetud
Tagumine link on ilma banhardita, jah külgnihet ei tekigi sellise lahenduse puhul.
Asju ehitatakse korralikult ja teemasse lähenetakse süviti!

Erik Metsis, Mudanägu aastast 1999.
Kasutaja avatar
MahviaDeTyrk
I live off from the mud
Postitusi: 4500
Liitunud: N Nov 23, 2006 6:57 pm
Asukoht: Tartu Off-Road Klubi
Kontakt:

Postitus Postitas MahviaDeTyrk »

erik kirjutas:Tagumine link on ilma banhardita, jah külgnihet ei tekigi sellise lahenduse puhul.
Tegelikult vist saab tekkida - kui iga varras on erineva pikkusega :P
tartuoffroad.ee
5581340
Vasta

Mine “Modifikatsioonid edasijõudnutele”