2. leht 2-st

Postitatud: P Veebr 07, 2010 11:59 pm
Postitas vtl
tarmo kirjutas:Ärme nüüd absurdsusesse ka lasku eksole.
[...]
Selliseid nüansikesi on absoluutselt kõikidel võistlusautodel, mida teavad ainult meeskonna liikmed, ja mida keerukamaks süsteem ajada, seda suurem tõenäosus on, et midagi saba annab kõige olulisemal hetkel.
Absurdsusest: Hoolimata sellest, et nt. el.tööriistadel on tehasest tulles kaitselülitid ja -katted jms., lasevad endal näpud otsast just vanad ässad, kes on oma oskustes ja teadmistes niivõrd enesekindlad.

Aga asjast rääkides - paralleelse risti-lülituse blokeeringut saab vabalt ka mitmekontaktipaariliste tumbleritega realiseerida ja arvamus, et "süsteem sellest keerulisemaks läheb ja olulisel hetkel saba annab" näitab lihtsalt ebakompetentsust elementaatsetes elektriühendustes.

Postitatud: E Veebr 08, 2010 8:20 am
Postitas tarmo
vtl kirjutas:paralleelse risti-lülituse blokeeringut saab vabalt ka mitmekontaktipaariliste tumbleritega realiseerida ja arvamus, et "süsteem sellest keerulisemaks läheb ja olulisel hetkel saba annab" näitab lihtsalt ebakompetentsust elementaatsetes elektriühendustes.
Mitu korda sa oled pingelistes võistlustingimustes avastanud, et mingi elementaarne vidin ei toimi lihtsalt? A'la garaažis edukalt toimetanud taga- või küljetuled ei tööta vms. Või veel hullem - masslüliti lisakontakt ei anna enam ühendust.
Sellistes olukordades sa tänad ennast, kui ei ole mustmiljon lisareleed ja lülitit (mitmeahelalist) erinevatesse ahelatesse toppinud. Muidugi ei tohi eirata elementaarseid ohutusnõudeid, aga ehk saad mu poindist aru.
Kisub väga offtopicuks :oops:

Aga Landyle - kui laos neid pulte veel leidub, siis võiksid teha mõned loomkatsed - proovida, kas ülejäänud pultide kasutamisel hakkab sinu vints kerima või mitte. See muidugi ei välista midagi, aga annab ehk natuke kindlust.

Postitatud: E Veebr 08, 2010 9:59 am
Postitas vtl
tarmo kirjutas:Mitu korda sa oled pingelistes võistlustingimustes avastanud, et mingi elementaarne vidin ei toimi lihtsalt? A'la garaažis edukalt toimetanud taga- või küljetuled ei tööta vms. Või veel hullem - masslüliti lisakontakt ei anna enam ühendust.
Mitte kordagi.

Ma ei ole küll võistlusel osalenud, aga selle eest tean, kuidas (m.h. auto)elektrisüsteeme tuleb ehitada, nii et nad garaazist välja sõites ära ei lagune.

Siin torkab üsna teravalt silma suhtumine, et elekter on midagi, mida kardetakse nagu vanakurat välku. Üheltpoolt nagu ei teata sellest midagi, teisalt jääb mulje, et elektrisüsteem on selline müstiline asi, mis laguneb pidevalt.

Alati kui on vaja mingit tehnilist puudujääki õigustada, tuuakse lõpuks välja argument "aga võistslustel tehakse niimoodi...", "võistlusmasinal käib naamoodi..." Võistlus oleks nagu midagi väljaspool tavafüüsikat toimuv, müstikat sisaldav tegevus, kus kurjad kaasvõistlejad nõiuvad sinu elektri minema.

Ühesõnaga, kui elektrisüsteemi ehitataks sama hoolikalt ja põhjalikult, nagu siinsed tegelased rauda keevitavad, siis need ka kestaksid.
tarmo kirjutas:Aga Landyle - kui laos neid pulte veel leidub, siis võiksid teha mõned loomkatsed - proovida, kas ülejäänud pultide kasutamisel hakkab sinu vints kerima või mitte. See muidugi ei välista midagi, aga annab ehk natuke kindlust.
Ei ole veel konkreetst pulti käes hoidnud, aga ma ei näe ühtegi põhjust, miks see peaks võõra puldi peale rakenduma. Tehniliselt peaks see seadeldis olema analoogne signa/keskluku või värava juhtimispuldiga ning kasutama miljardeid eri koode. Keskluku korral Sa ju ei karda, et naabrimehe pult Sinu uksed lahti teeb.
Oht on pigem selles, et teatud häireväljas (sidemasti all vms.) pult ei tööta, kui selles, et "võõras" saatja selle tööle paneb.

Postitatud: E Veebr 08, 2010 10:40 am
Postitas virgo
Sai korra katsetatud võistlustel seda remote pulti. Väga mugav oli. Lõpptulemus oli see, et kuskil raiesmikul käisin mingi kännu otsa kõhuli ja puldi üks nuppudest sai viga, mistõttu vints jäi pidevalt sisse kerima. Olukorra päästis salongis olev ON-OFF-ON lüliti ja piloodi kiire reageerimine. Sellest päevast saadik vintsime ainult salongist.

Postitatud: E Veebr 08, 2010 10:45 am
Postitas totu
Paari aasta eest suhtusin samamoodi: mis see võistlusauto või -tingimus siis teistmoodi on. Tegelikult ikka on küll- asjad saavad oluliselt rohkem valu ja tihtipeale lagunevad need kohad, mida tavaoludes ei õnnestu kunagi osastada. Sama ka el. süsteemi kohta. Kui peab sadu meetreid järjest vintsima, vintsitrummel on sodi ja p..a täis nii et ka mahakerimine käib mootoriga, on külm, on öö, oled 24h magamata ja siis mingi järjestikühenduse kontakt otsad annab on jama majas. Tavaolukorras lihtsa vea otsing ja kõrvaldamine on oluliselt aeganõudvam. Kui ahelas on peealüliti- kontrollamp- suunalüliti- solenoid, on viga lihtsamalt leitav ja seega ka kõrvaldatav. "Lisaväärtusena" veedavad võistlusautode elektrisüsteemid aega ka sopases vees, pikemas perspektiivis ei tule ka see kindlasti kogu koosluse töökindlusele kasuks.
Kui vintsi mõlema suuna releed üheaegselt aktiveerida, antakse staatori mähise mõlemale otsale toide ja rootori mähis lahutatakse ahelast e. mootor ei tarbi elektrit, ei kuumene, ei vea ega tekita mingeid komplikatsioone. Ainuke "kulu" on solenoidide mähistel. Ja see kehtib kõigi solenoidi versioonide korral. Igasugused lühised on võimalikud vaid solenoidide rikke korral, mis omakorda ei sõltu lülitusahelast. Veidi iseteema on raadiopuldi vastuvõtja väljundkontaktidele sattuv pinge, kui peaks olema tegemist transistorlülitusega, selle vastu töötab suurepäraselt tavaline diood mõlemas väljundis. Kui plokis on releeväljund, ei näe mitme juhtahela paraleelühenduses mingit probleemi. Paraleelühenduse eeliseks veel "avariistopp"- kui raadiopuldi vastuvõtja peaks, mingil põhjusel, jätma aktiivseks ühe suuna juhtimise, on teisest ahelast vastassuuna lülitamisega võimalik vintsimootor peatada. See annab piisava ajavaru massi väljalülitamiseks ja vintsitrossi jms. päästmiseks.
Sai päris pikk jutt, kes oskab, vaielge.

Postitatud: E Veebr 08, 2010 11:01 am
Postitas seff
totu kirjutas:. Veidi iseteema on raadiopuldi vastuvõtja väljundkontaktidele sattuv pinge, kui peaks olema tegemist transistorlülitusega, selle vastu töötab suurepäraselt tavaline diood mõlemas väljundis. Kui plokis on releeväljund, ei näe mitme juhtahela paraleelühenduses mingit probleemi. Paraleelühenduse eeliseks veel "avariistopp"- kui raadiopuldi vastuvõtja peaks, mingil põhjusel, jätma aktiivseks ühe suuna juhtimise, on teisest ahelast vastassuuna lülitamisega võimalik vintsimootor peatada. See annab piisava ajavaru massi väljalülitamiseks ja vintsitrossi jms. päästmiseks.
Sai päris pikk jutt, kes oskab, vaielge.
Sama ülesannet ilma igasugu dioodideta täidab ka ju eelnimetetud ON /off ON (raadio/off/seestjuhtimine) lüliti millest saab siis raadiosignaali anomaaliate puhul raadiojuhtimise vastuvõtu välja lülitada,Rohkem ei vaidle ka :wink:

Konkreetsete pultide miljonitest koodidest... vaevalt et tegemist on tänapäevast keerulise muutuva koodiga signapuldiga ja veelvähem miljoneid maksva kraana süsteemi elektroonilise kaitsemehhanismidega ! kellel on hunnik pulte kuskil laos see las proovib ära ja annab siis teada kas oli kattumisi.

Postitatud: E Veebr 08, 2010 11:08 am
Postitas vtl
totu kirjutas:Kui vintsi mõlema suuna releed üheaegselt aktiveerida, antakse staatori mähise mõlemale otsale toide ja rootori mähis lahutatakse ahelast e. mootor ei tarbi elektrit, ei kuumene, ei vea ega tekita mingeid komplikatsioone.
Rootori mähist EI lahutata ahelast.
Kui normaalolukorras läbib vool staatorit ja rootorit järjestikku, siis staatori mõlemale otsale toite andmisel läheb kogu vool läbi rootori ehk viimane saab endale kaks korda suurema pinge ja voolu.

Pilt

Postitatud: E Veebr 08, 2010 11:13 am
Postitas vtl
seff kirjutas:Konkreetsete pultide miljonitest koodidest... vaevalt et tegemist on tänapäevast keerulise muutuva koodiga signapuldiga...
"Keeruline" on ainult kood, mis selle chipi sees jookseb.
Elektriskeemi poole pealt ning tootmismaksumuse kohapealt pole erilist vahet, millist kivi kasutada. Pigem on odavam ühte chippi suuremas koguses sisse osta, kui nt. vintsi- ja väravapultides eraldi lahendusi kasutada.

Edit: koodi *muutumine* pole siinkohal prioriteediks, see on rohkem pealtkuulamise ja hilisema kopeerimise vältimiseks. Aga n.ö. erinevate koodide jaoks võiks 21. sajandil ehitatud seadmel ikkagi piisavalt bitte olla.

Postitatud: E Veebr 08, 2010 1:06 pm
Postitas erik
Ma olen VTL nende seisukohtadega nõus, et elektri saab toimima ka võistlusautos. Kuidas, jäägu see juba ärisaladuseks. Liiga palju on tänapäeval kodanike, kes ei taha korraliku töö eest raha välja käija ja las siis need sossseppadest elektrikud pusivad ja teevad nii nagu oskavad. Ja kokkuhoidlikud kodanikud õpivad omadest vigadest, võibolla...

Postitatud: E Veebr 08, 2010 1:09 pm
Postitas vtl
vtl kirjutas:
totu kirjutas:Kui vintsi mõlema suuna releed üheaegselt aktiveerida, antakse staatori mähise mõlemale otsale toide ja rootori mähis lahutatakse ahelast e. mootor ei tarbi elektrit, ei kuumene, ei vea ega tekita mingeid komplikatsioone.
[...]
Paraleelühenduse eeliseks veel "avariistopp"- kui raadiopuldi vastuvõtja peaks, mingil põhjusel, jätma aktiivseks ühe suuna juhtimise, on teisest ahelast vastassuuna lülitamisega võimalik vintsimootor peatada. See annab piisava ajavaru massi väljalülitamiseks ja vintsitrossi jms. päästmiseks.
Rootori mähist EI lahutata ahelast.
Kui normaalolukorras läbib vool staatorit ja rootorit järjestikku, siis staatori mõlemale otsale toite andmisel läheb kogu vool läbi rootori ehk viimane saab endale kaks korda suurema pinge ja voolu.
Illustreerisin skeemi pisut.
Ühe suuna releed (joonisel sinine ja roheline) rakenduvad paarikaupa.
Kui mõlemad suunad korraga aktiveerida, ehk anda rohelisele ja sinisele juhtmele korraga pinge, siis jookseb vool punase joonega tähistatud ahelates kolinal otse "armature" peale. Armatuur on ankur ehk rootor.

PS. Mingis üle-üle-eelmises postis oli mul rootor ja staator kirjelduses vahetuses, aga asja mõtet see ei muuda.

Pilt

Postitatud: E Veebr 08, 2010 1:35 pm
Postitas totu
:oops: Nelja solenoidi puhul eksisin :oops: Ei ole kokku puutunud ja eeldasin sama loogikat kui kahe- või paarissolenoidi puhul.

Postitatud: E Veebr 08, 2010 2:31 pm
Postitas vtl
totu kirjutas:Ja see kehtib kõigi solenoidi versioonide korral
totu kirjutas::oops: Nelja solenoidi puhul eksisin :oops: Ei ole kokku puutunud ja eeldasin sama loogikat kui kahe- või paarissolenoidi puhul.
07.02 kl 8:57 kirjas ma ju kirjutasin: "Klassikalises 4 solenoidiga sildlülituses..."

Kui Sul on ümberlülituva kontaktipaariga solenoidid, siis tõepoolest lahutatakse rootor ära.

Postitatud: T Veebr 09, 2010 11:01 am
Postitas Otokas
OT, kuid see, et sinu jubinaid hakkab juhtima mitu pulti ei olegi vast väga haruldane. Mul endal on kogemus suhteliselt tuntud kaubamärgiga väravapultidega. Ootasin sõbra aia taga, et ta välja tuleks ja värava puldist lahti laseks. Kuna sõber ei liigutanud piisavalt kiiresti, siis hakkasin plõgistama autos pulti, mis mind hommikul kontori parklasse laseb. Kui sõber toast välja jõudis, siis olin juba autoga hoovis ja värav oli jälle kinni.

Re: Vintsi kaugjuhtimispult ja katkesti

Postitatud: L Juun 15, 2013 6:21 pm
Postitas t6nu
Lugesin seda vana teemat, panin oma autole just täna selle hiinast ostetud remote jublaka ja puldid toimetasid kenasti. Aga loll küsimus tekkis selline, et kui nüüd see turvalüliti salongi panna, kas peaks katkestama selle karbi "+" või "-" juhtme? Või polegi vahet?

Re: Vintsi kaugjuhtimispult ja katkesti

Postitatud: L Juun 15, 2013 9:56 pm
Postitas weix2
Plussi ikka katkestad