Õhu eelsoojendus
Moderaatorid: jr, Maasturid, margus4x4ee, boob, Stupiduser, Veiko, hulkur, kala, ennukas, Daniel, erik, Moderators
-
- Mudder
- Postitusi: 71
- Liitunud: P Mär 11, 2007 9:36 pm
- Asukoht: Kose
Karpadega selline värk, et hõrenduse tulemusel neeldub palju soojust!
Isegi nii palju, et kui välisõhu temp on +5 saab karpa niiskema ilmaga lausa jäässe!!!
(põhikooli 7 või 8nda klassi füüsika)
Kõrgemal temperatuuril pole seda varem täheldanud, et jäässe võtaks aga... .
Kuna sul enne oli pritse siis õhupuhastajasse minevale õhule eelsoojendust ei olnud. Nüüd tuleb see tingimata paigaldada - väljalaske kollektori pealt näiteks. Muidu on eelpool kirjeldatud probleemid tulemas niikuinii.
See viga mida kirjeldasid ongi iseloomulik sümptom sellele, et karpa kergelt jäässe tõmbab - seiskad mootori ja teed mõned minutid ükskõik mida või ei tee üldse midagi. Kävitad ja mõni aeg ei "katku"
Isegi nii palju, et kui välisõhu temp on +5 saab karpa niiskema ilmaga lausa jäässe!!!
(põhikooli 7 või 8nda klassi füüsika)
Kõrgemal temperatuuril pole seda varem täheldanud, et jäässe võtaks aga... .
Kuna sul enne oli pritse siis õhupuhastajasse minevale õhule eelsoojendust ei olnud. Nüüd tuleb see tingimata paigaldada - väljalaske kollektori pealt näiteks. Muidu on eelpool kirjeldatud probleemid tulemas niikuinii.
See viga mida kirjeldasid ongi iseloomulik sümptom sellele, et karpa kergelt jäässe tõmbab - seiskad mootori ja teed mõned minutid ükskõik mida või ei tee üldse midagi. Kävitad ja mõni aeg ei "katku"
Beast'i isa.
Samurai oli ikka enne ka karpaga, sama karbuss töötas teisel mootoril enne laitmatult. Viskasin ka sinna ise aretatud õhuvõtu (väljalaskelt) minema´ei onud eelmisel talvel mingit probleemi.Nichtraucher kirjutas: Kuna sul enne oli pritse siis õhupuhastajasse minevale õhule eelsoojendust ei olnud.
peale viimast katkumist olin sõitnud ~300 km, mootor töötas nii külmalt kui ka soojalt ilusti,,,,,kuid täna peale tankimist (lukoil E95) sain sõita paar km ja jälle sama pull :S
Kood: Vali kõik
Karpadega selline värk, et hõrenduse tulemusel neeldub palju soojust!

-
- Mudder
- Postitusi: 71
- Liitunud: P Mär 11, 2007 9:36 pm
- Asukoht: Kose
Et asi on siis kinni õhu absoluutses niiskuses!
Mida külmem õhk õues, seda kuivem.
Ehk siis -5 allapoole õhu eelsoojendus karpale vajalik pole.
probleem on -3 kuni +5(6), kui soojuse neeldumise tulemusel lõõri temperatuur langeb 0 lähedale või alla selle, liigne niiskus siis lihtsalt jäätub lõõri seintele ja lõõr enam ei moodusta segu või teeb seda halvasti.
Niipalju füüsikast!
kokkuvõtteks siis: karpadele on õhu eelsoojendus vajalik, kui välistemperatuur jääb -5 ja +5(6) vahele.
Mida külmem õhk õues, seda kuivem.
Ehk siis -5 allapoole õhu eelsoojendus karpale vajalik pole.
probleem on -3 kuni +5(6), kui soojuse neeldumise tulemusel lõõri temperatuur langeb 0 lähedale või alla selle, liigne niiskus siis lihtsalt jäätub lõõri seintele ja lõõr enam ei moodusta segu või teeb seda halvasti.
Niipalju füüsikast!
kokkuvõtteks siis: karpadele on õhu eelsoojendus vajalik, kui välistemperatuur jääb -5 ja +5(6) vahele.
Beast'i isa.
- Stupiduser
- Vintsmännide AÜ
- Postitusi: 1280
- Liitunud: K Veebr 19, 2003 6:25 pm
Khm!
Füüsika ütleb ikka vastupidi: mida külmem õhk seda suurem suhteline õhuniiskus!
Näiteks talvel suust tulev hingeaur või summutist külmaga kondenseeruv veeaur või kasvõi külmikust tulev aur (külmikust ei tule aur vaid külm, kondenseerub köögiõhus olev niiskus).
Füüsika ütleb ikka vastupidi: mida külmem õhk seda suurem suhteline õhuniiskus!
Näiteks talvel suust tulev hingeaur või summutist külmaga kondenseeruv veeaur või kasvõi külmikust tulev aur (külmikust ei tule aur vaid külm, kondenseerub köögiõhus olev niiskus).
Elu on lill! Võilill...
Ermo "Pikk" Soobik, Märjad Härjad tüürimees/vintsimees, 2008 TR1 5. koht, offroader since 2002
Ermo "Pikk" Soobik, Märjad Härjad tüürimees/vintsimees, 2008 TR1 5. koht, offroader since 2002
-
- Mudder
- Postitusi: 71
- Liitunud: P Mär 11, 2007 9:36 pm
- Asukoht: Kose
OT: aga
Mine kuhugi kus on temp -50 ja alla selle. Hinga välja ja sa kuuled helisemist. Õhk mida välja hingad kristalliseerub monetaalselt ja langevad jääkristallid helisevad puutudes üksteisega kokku. Sa ei hinga välja helinat.
Nüüd kui karpa juurde tulla, siis see mida sa näed kui hingad talvel - on veeaur, mis külmas kondenseerub. Soojaga ei kondenseeru kuna teda on liiga vähe auru tekkeks välja hingatavas õhus..
Kui potil kaane maha võtad ja vaatad köögis, siis aurab ka kuid seetõttu et potis 90-100 kraadi juures mahub õhku hulga rohkem niiskust. Kohe kui kaane maha võtad siis aga ümbritsev õhk on piisavalt jahe, et niiskus kondenseerub ja näedki tilkasid (maakeeli auru). Nii et - eelkõneleja tahtis öelda et alla -5 on väljas nii külm, et kõik karburaatori tööd segav on välja kondenseerunud ja vedeleb maapinnal. Seega ei saa takistada karburaatori tööd.
Ei pretendeeri absoluutsele tõele aga üritasin maakeeli seletada. Nii et õhku eelsoojendama...
Mine kuhugi kus on temp -50 ja alla selle. Hinga välja ja sa kuuled helisemist. Õhk mida välja hingad kristalliseerub monetaalselt ja langevad jääkristallid helisevad puutudes üksteisega kokku. Sa ei hinga välja helinat.
Nüüd kui karpa juurde tulla, siis see mida sa näed kui hingad talvel - on veeaur, mis külmas kondenseerub. Soojaga ei kondenseeru kuna teda on liiga vähe auru tekkeks välja hingatavas õhus..
Kui potil kaane maha võtad ja vaatad köögis, siis aurab ka kuid seetõttu et potis 90-100 kraadi juures mahub õhku hulga rohkem niiskust. Kohe kui kaane maha võtad siis aga ümbritsev õhk on piisavalt jahe, et niiskus kondenseerub ja näedki tilkasid (maakeeli auru). Nii et - eelkõneleja tahtis öelda et alla -5 on väljas nii külm, et kõik karburaatori tööd segav on välja kondenseerunud ja vedeleb maapinnal. Seega ei saa takistada karburaatori tööd.
Ei pretendeeri absoluutsele tõele aga üritasin maakeeli seletada. Nii et õhku eelsoojendama...
GC 4,7 162 kW -03
Ex kallimad: xj 4,0 HO; Y60 2,8 85kW
Ex kallimad: xj 4,0 HO; Y60 2,8 85kW
-
- Mudder
- Postitusi: 71
- Liitunud: P Mär 11, 2007 9:36 pm
- Asukoht: Kose
asi nii just ongi!
Absoluutselt saab mingi temp juures olla ju maksimaalselt ainult kindel kogus veeauru,
suhteliselt saabki ju mõõta ainult antud temp juures maksimaalse võimaliku veeauru suhtes - nii lihtne see ongi!!!!!
läheb vist see siit teemast välja?!
Saame ise aru ja loodame, et moded ka mõistavad!
Absoluutselt saab mingi temp juures olla ju maksimaalselt ainult kindel kogus veeauru,
suhteliselt saabki ju mõõta ainult antud temp juures maksimaalse võimaliku veeauru suhtes - nii lihtne see ongi!!!!!
läheb vist see siit teemast välja?!
Saame ise aru ja loodame, et moded ka mõistavad!
Beast'i isa.
- Stupiduser
- Vintsmännide AÜ
- Postitusi: 1280
- Liitunud: K Veebr 19, 2003 6:25 pm
Mode mõistab ja vajadusel tõstab "ajaviite" alla, praegu haakub veel teemaga...
Vabandan, tõepoolest ei pannud tähele, et absoluutsest õhuniiskusest rääkisid
Saan nüüd ka aru, miks üldse Nichtraucher selle suuruse sisse tõi.
Ainult, et see lootus, et -5 C juures kõik niiskus on õhust välja kondenseerunud ja vedeleb maapinnal on minu hinnangul väär!
Sellisel juhul alla -5 ei tohiks lund üldse mitte sadada.
Btw, minu mäletamist mööda on talvel sademetehulk suurem kui suvel.
Toon oma arvamuse tõestuseks väikese tabeli:
http://www.tis-gdv.de/tis_e/misc/klima.htm
Sealt on kenasti näha, et -5 c juures üldiselt 1 kuni 2 C muutus tingib 10% suhtelise õhuniiskuse muutuse (Teie rõõmuks on tabelis ka absoluutne õhuniiskus
).
Ahjaa, miks karburaatoris õhk jahtub (millega kipub kaasnema kondenseerumine (madalal temperatuuril härmatis)) : bensiini aurustumisel kulutatakse soojust!

Vabandan, tõepoolest ei pannud tähele, et absoluutsest õhuniiskusest rääkisid

Saan nüüd ka aru, miks üldse Nichtraucher selle suuruse sisse tõi.
Ainult, et see lootus, et -5 C juures kõik niiskus on õhust välja kondenseerunud ja vedeleb maapinnal on minu hinnangul väär!
Sellisel juhul alla -5 ei tohiks lund üldse mitte sadada.
Btw, minu mäletamist mööda on talvel sademetehulk suurem kui suvel.
Toon oma arvamuse tõestuseks väikese tabeli:
http://www.tis-gdv.de/tis_e/misc/klima.htm
Sealt on kenasti näha, et -5 c juures üldiselt 1 kuni 2 C muutus tingib 10% suhtelise õhuniiskuse muutuse (Teie rõõmuks on tabelis ka absoluutne õhuniiskus

Ahjaa, miks karburaatoris õhk jahtub (millega kipub kaasnema kondenseerumine (madalal temperatuuril härmatis)) : bensiini aurustumisel kulutatakse soojust!
Elu on lill! Võilill...
Ermo "Pikk" Soobik, Märjad Härjad tüürimees/vintsimees, 2008 TR1 5. koht, offroader since 2002
Ermo "Pikk" Soobik, Märjad Härjad tüürimees/vintsimees, 2008 TR1 5. koht, offroader since 2002
Vaata tabelit veel korra.
mida külmemaks läheb seda lähemale tuleb kondenseerumispunkt välisõhule 80% suhtelise niiskuse juures (Viljandis on aasta keskmine 85%).
Ehk siis kui on väljas temp -15 siis on kondenseerumispunkt 80% juures -16 kraadi.
-10 puhul aga -11
Nende temperatuuride juures on juba absoluutne niiskus nii madal, et pole väga millest härmatis tekiks. Kui sul tekib küsimus, miks pakaselise talvega on puud ilusasti härmas siis - kui läheb külmemaks, siis kristalliseerub see viimanegi õhust välja ja kristalliseerumine toimub kohas kus on mingi häire. Selles kontekstis oks.
Kui aga vaatame vahemikku 0 ja -5 mis on meie kliimas kõige kurjakuulutavam, siis seal ongi point. Vaata tabelit ja saad ise ka aru.
Soojemaga on ju lugu selline, et ei lähegi nii külmaks, et midagi härmatiseks muutuks. Külmemega aga pole millesti härmatist tekkida.
NB! nii saan mina asjadest aru.
mida külmemaks läheb seda lähemale tuleb kondenseerumispunkt välisõhule 80% suhtelise niiskuse juures (Viljandis on aasta keskmine 85%).
Ehk siis kui on väljas temp -15 siis on kondenseerumispunkt 80% juures -16 kraadi.
-10 puhul aga -11
Nende temperatuuride juures on juba absoluutne niiskus nii madal, et pole väga millest härmatis tekiks. Kui sul tekib küsimus, miks pakaselise talvega on puud ilusasti härmas siis - kui läheb külmemaks, siis kristalliseerub see viimanegi õhust välja ja kristalliseerumine toimub kohas kus on mingi häire. Selles kontekstis oks.
Kui aga vaatame vahemikku 0 ja -5 mis on meie kliimas kõige kurjakuulutavam, siis seal ongi point. Vaata tabelit ja saad ise ka aru.
Soojemaga on ju lugu selline, et ei lähegi nii külmaks, et midagi härmatiseks muutuks. Külmemega aga pole millesti härmatist tekkida.
NB! nii saan mina asjadest aru.
GC 4,7 162 kW -03
Ex kallimad: xj 4,0 HO; Y60 2,8 85kW
Ex kallimad: xj 4,0 HO; Y60 2,8 85kW
- Stupiduser
- Vintsmännide AÜ
- Postitusi: 1280
- Liitunud: K Veebr 19, 2003 6:25 pm
No seda sama ma ju räägingi!
Et -10C ja -15C jne juures piisab ühest kraadist temperatuurilangusest (aurustumissoojus, mäletad), et karpa härmas oleks!
Absoluudse niiskuse jutt on suht BS selles kontekstis.
Häire on Sinu karbussis.
Ja plusskraadiga võib kah härmatis tekkida.
PS mul hakkab mõistus otsa saama
Väidetakse, et soojenduseta karpa ei lähe alla-5C härma aga allikaid, millele tuginetakse, ei tooda...
OT:Väita, et alla -5C on abs. niiskus nii madal, et rel niiskus kastepunktni ei tõuse on suht rumal . Saati veel, et enne vastupidist väitva tabeli ära tõin.
edit: eemaldasin pahatahtlikud vihjed teatud üldharidusasutustele
Et -10C ja -15C jne juures piisab ühest kraadist temperatuurilangusest (aurustumissoojus, mäletad), et karpa härmas oleks!
Absoluudse niiskuse jutt on suht BS selles kontekstis.
Häire on Sinu karbussis.

Ja plusskraadiga võib kah härmatis tekkida.
PS mul hakkab mõistus otsa saama
Väidetakse, et soojenduseta karpa ei lähe alla-5C härma aga allikaid, millele tuginetakse, ei tooda...
OT:Väita, et alla -5C on abs. niiskus nii madal, et rel niiskus kastepunktni ei tõuse on suht rumal . Saati veel, et enne vastupidist väitva tabeli ära tõin.
edit: eemaldasin pahatahtlikud vihjed teatud üldharidusasutustele
Viimati muutis Stupiduser, L Nov 01, 2008 10:27 am, muudetud 1 kord kokku.
Elu on lill! Võilill...
Ermo "Pikk" Soobik, Märjad Härjad tüürimees/vintsimees, 2008 TR1 5. koht, offroader since 2002
Ermo "Pikk" Soobik, Märjad Härjad tüürimees/vintsimees, 2008 TR1 5. koht, offroader since 2002
-
- Mudder
- Postitusi: 71
- Liitunud: P Mär 11, 2007 9:36 pm
- Asukoht: Kose
Eelpool nimetet koolis mina isiklikult käinud pole(võib olla isegi kahjuks pole)
resümee:
*Karlil on mõistlik õhu õhu eelsoojendus siiski paigaldada
*Kõikidel karpadega mootorite omanikel on mõistlik õhuvõtt
suviselt talvisele ümberlülitada või kontrollida vastava termostaatklapi
toimimist. Ja kontrollida vastavate õhuvõtu torude&lõdvikute olemas- ja
korrasolu.
*käesolevat teema käsitlus on loodetavasti paljudele kasuks tulnud
Edasine teooria käib nüüd minu meelest küll puhtalt ajaviide ja muidu huvitav ning ka üldhariv.
Ootame ära pideva välistemperatuuri alla -5 siis saab katseid tegema hakata ja katsetest ka teisi huvilisi valgustada.
Või kuidas?
resümee:
*Karlil on mõistlik õhu õhu eelsoojendus siiski paigaldada
*Kõikidel karpadega mootorite omanikel on mõistlik õhuvõtt
suviselt talvisele ümberlülitada või kontrollida vastava termostaatklapi
toimimist. Ja kontrollida vastavate õhuvõtu torude&lõdvikute olemas- ja
korrasolu.
*käesolevat teema käsitlus on loodetavasti paljudele kasuks tulnud
Edasine teooria käib nüüd minu meelest küll puhtalt ajaviide ja muidu huvitav ning ka üldhariv.
Ootame ära pideva välistemperatuuri alla -5 siis saab katseid tegema hakata ja katsetest ka teisi huvilisi valgustada.
Või kuidas?
Beast'i isa.
Olen viimase küsimusega nõus.
Kuidas pluss kraadiga härmatis tekib? Millisel temp tekib jääkristall? Retoorika valda kuuluvad küsimused ja ei pea vastama.
Aga las jääb - ei ürita tõestada et lõpetasin TÜ. Kõigile jäägu oma aru saamad kuidas asjad töötavad. Üritasin võimalikult maalähedaselt ja kui sealt saab kaksipidi välja lugeda siis vabandused teema algataja ees.
Aga metsas kui abi vaja siis ulatan röömuga köie otsa või hi-lifti
Kuidas pluss kraadiga härmatis tekib? Millisel temp tekib jääkristall? Retoorika valda kuuluvad küsimused ja ei pea vastama.
Aga las jääb - ei ürita tõestada et lõpetasin TÜ. Kõigile jäägu oma aru saamad kuidas asjad töötavad. Üritasin võimalikult maalähedaselt ja kui sealt saab kaksipidi välja lugeda siis vabandused teema algataja ees.
Aga metsas kui abi vaja siis ulatan röömuga köie otsa või hi-lifti

GC 4,7 162 kW -03
Ex kallimad: xj 4,0 HO; Y60 2,8 85kW
Ex kallimad: xj 4,0 HO; Y60 2,8 85kW
- Stupiduser
- Vintsmännide AÜ
- Postitusi: 1280
- Liitunud: K Veebr 19, 2003 6:25 pm
Resümee on väga mõistlik, huvitavaks läheb siis kui autole snorkel paigaldada.
Snorklist tulevat õhku on suhteliselt keeruline eelsoojendada...
Snorklist tulevat õhku on suhteliselt keeruline eelsoojendada...
Viimati muutis Stupiduser, L Nov 01, 2008 10:42 am, muudetud 1 kord kokku.
Elu on lill! Võilill...
Ermo "Pikk" Soobik, Märjad Härjad tüürimees/vintsimees, 2008 TR1 5. koht, offroader since 2002
Ermo "Pikk" Soobik, Märjad Härjad tüürimees/vintsimees, 2008 TR1 5. koht, offroader since 2002