Minu esmaseks eesmärgiks oli tõestada oma väiteid, et ka smart autoga on võimalik sõita maastikul veidi ekstreemsemates oludes.
Järgnevaks eesmärgiks oli/on katsetada ka ise, kuivõrd reaalne on see, et ka smart autoga võiks harrastada off-road'i hobina. Lisaks omandada kogemusi, oskusteavet ja luua perspektiivis koolitus millest võiks kasu olla kõikidele smardiomanikele, kasvõi talve- ja keerulisemate teeoludega toime tulekuks.
Mõtlesin, et kirjutan väikese ülevaate sellest päevast ja kogemusest.
Kuna sellisel tasemel maastikusõit oli minu jaoks esmakordne ning olen selles valdkonnas alles roheline, siis loodan, et kui ma kommentaaridega milleski "puusse panen", et siis seda väga pahaks ei panda ja võib olla ehk isegi parandate ja täiendate mind.
smart fortwo coupe CDI 2004 (toodetud 2003) tehnilised andmed:
Mootor: 0,8 liitrit, 3 silindrit, turbo, 30kW, 100Nm (1800-2800p/min), mootor asub taga
Kütus: diisel
Käigukast: 6-käiguline automaat (softouch)
Vedav sild: tagavedu
Kütusekulu linnas: 3,9 ("raske jalaga" 4,4)
Rehvid: 145/65 R15 (esi), 175/55 R15 (taga)
Täismass/Kandevõime/Tühimass (kg): 990/185/805
Pikkus/Laius/Kõrgus (mm): 2500/1588/1549
ESP (veojõukontroll/stabiilsuskontroll), ABS
Automark smart kuulub autokontserni Daimler ning seda toodab Mercedes-Benz.
Asukoht: Alansi täika III toimumiskoha kõrval olev maastikusõiduala
Sai tõestatud fakti, et smart auto ei ole ainult linnasõidukõlbulik vaid saab hakkama probleemitult ka veidi ekstreemsemates maastikuoludes. Sai läbitud korduvalt probleemitult 2 linnamaasturitele mõeldud rada, milles oli kõrgemaid künkaid ja sügavamaid auke, soppa ja pehmet maastikku. Ühel korral sõites 4x4 UAZ järgi, tuli arvestada ees liikuva sõiduki kiirusega ja seetõttu jäi smart keskmisel rajal enne veekogu olevat valli ühes pehmes kohas kinni kuna kiirus jäi liiga väikeseks ja ka trajektoor polnud just kõige parem. Kuid UAZ-i abiga sai sealt kiiresti välja. Tuleb tunnistada, et sain üldse esimest korda selle auto puhul kasutada pukseerimise konksu, mis tuleb ise auto esiosasse kruvida. Kuna sõitsin koos UAZ'ga smardis üksinda, polnud ka auto dünaamika kõige parem. Mõni aeg hiljem oli samas kohas totaalselt kinni ka 4x4 Chevrolet pick-up.
Minu järgnev katse smart autoga oli teisel pool veekogu oleval alal, mida võiks nimetada maasturite mudakiirendusraja eelmängualaks. Kuigi mul oli planeeritud mäest alla sõit võimalikult paremalt, vältides suurt lompi ja pehmet maastikku läks asi reaalselt teistmoodi. Kuna künka peal ei olnud piisavalt ruumi, et oleksin saanud kätte sobiliku auto asetuse, et sõita otse alla võimalikult paremalt, pidin seda korrigeerima laskudes, kuid kallakul olid üsnagi sügavad maasturi rattaroopad. Seetõttu diagonaalis tulek oleks võinud kurvalt lõppeda, kui suure kalde korral üks esiratastest jääks rattaroopa ääre taha kinni. Seetõttu otsustasin planeeritust teistmoodi toimida ja sõitsin ettevaatlikult alla kuid kiirus oli liiga aeglane ja trajektoor polnud hea ja seetõttu jäin mudas kinni. Tegelikult tunne oli siis päris hea, sest varasemalt oli korduvalt mainitud, et kui keegi kinni jääb, tõmmatakse välja. Seega polnud kinnijäämine mingi probleem. Kuid samas oli hea tunne mul sellepärastki, et sain kah mudasemal alal kinni jäämises käe valgeks. Mulle tundub, et kinnijäämine on offroadi puhul pool lõbust.

Seega võib öelda, et tol päeval ja nendes oludes jäin kinni vaid 2 korda ja nendes kohtades, kus olid hiljem kinni ka 4x4 maasturid. Seega tundus smart auto nendel radadel vägagi konkurentsivõimeline või pigem võiks öelda, et sobiva mängukaaslasena.
Enamus sõidukordadel oli mul autos reisijana ka kohalik offroadi harrastaja (3 erinevat isikut) nii raja "kaardilugejaks" kui ka auto paremaks kaalujaotuseks. Seega on lisaks offroadi kogemustega pealtvaatajatele olemas ka 3 inimest kes on radadel smart autoga sõidu kaasa teinud.
Minu arvates parim tunnustus smart auto maastikusuutlikkusele on see, kui kümmekond kogemustega offroadi harrastajat ütlesid korduvalt sõna: uskumatu!
Tundub, et nende radade läbimisel olid järgmised smart auto plussid ja miinused
+ rattad asuvad kere nurkades
+ lühike teljevahe, parem manööverdamine
+ plastist sile põhjapaneel
- ESP (veojõukontroll/stabiilsuskontroll)
- maastiku jaoks sobimatud rehvid
4x4 puudumine ei olnud üldiselt probleem, sest kinni sai jäädud vaid seal, kus ka 4x4 maasturidki.
Igaks juhuks mainin, et smart auto puhul ei ole standardsena võimalik ESP-d välja lülitada ja see on teatud mõttes suurim miinus teatud oludes. Sest ise võid ju gaasi põhja vajutada aga elektroonika oma suva järgi pidurdab rattaid, vähendab gaasi, mootoripöördeid ja kiirust isegi kuni rataste seisma jätmiseni.
Kuid õige sõidukiiruse ja sõiduvõtetega, saab maastikul paljugi ära teha ka siis kui ESP teeb oma tööd.
Olen päevaga väga rahul, sain huvitavaid kogemusi, tutvuda sõbralike inimestega, auto ja ka mina ise ei vedanud ennast alt. Samas tundub, et tekkis ka suurem offroadi hasart ja huvi. Kindlasti jätkan smart auto offroadi arendamist.
Piltidest
Kui olin juba ühe raja läbi sõitnud, imestasin, et kaasa võetud fotograaf oli kaugel sellest kohast kus ma sõitsin ja ühtegi pilti ei teinudki. Tuleb välja, et mehel on kaamera päästikupeetus

Piltidelt ei paista kõrvaltvaataja jaoks radade olud, tõusud ja langused kuigi keerulised. Ma ei tea kuidas maasturites aga 2,5 meetrit pikas smart autos, tundusid tõusud ja langused autos olijatele ilmselt järsemana kui pikkades autodes või oli see lihtsalt veel harjumatusest.
Samas on need rajad mõeldud maasturitele ja kes maastikusõiduga pole lähedalt kokku puutunud, võib arvata, et maastikuautode jaoks osutuvad olud probleemseks vaid meetri paksuses mudas. Tegelikult on palju asjaolusid, mis tunduvad pealtnäha lihtsad ja kerged kuid mis just reaalsetes oludes võivad osutuda tõeliseks pähkliks. Alansi maastikuradadel oli näha ka maastureid, millel tasasel pinnal 4 ratast käisid kohapeal ringi ja ei saanud liikuda edasi ega tagasi. Seega, ei peagi alati ronima sohu või pärapõrgusse, et jääda totaalselt kinni. Ka ise sain tunda olukorda, kus peale mudast läbi sõitmist, olid rehvid siledamad kui teerulli rattad ja mõnda aega oli haardumine isegi tavamaastikul nulli lähedane. Lisaks muidugi veel see ka, et minu autol on niigi vähese mustriga suverehvid all, mis maastikule polegi mõeldud.
Galerii toimunust aadressil:
http://www.smartauto.ee/galerii/smart-f ... -18.10.08/
***
Enda taustast niipalju, et olen smart entusiast ning teadaolevalt ainuke ettevõtja Eestis, kes on spetsialiseerunud smart autode valdkonna arendamisele. Tegelen ka ametliku smart müügi ja järelteeninduse käivitamisega. Tegevusi mida ei saa teha äriettevõttes või eraisikuna, teen mittetulundusühingus Eesti Smart Autode Ühendus.
Kui kellegil on mis tahes küsimusi või ettepanekuid seoses smart autodega, võtku julgesti ühendust: info@smartauto.ee või GSM 555 44 555 Simon
NB! Kui juhtub mõni smart auto omanik/kasutaja seda foorumi teemat lugema ja on huvi offroad'i harrastada või seda proovida, siis võiks mulle teada anda
***



