Teema arenguks küsisin Maanteeameti arvamust. Copy-paste kogu meilindusest allpool.
Tere
Täname kaasa mõtlemast liiklusohutuse ja –korralduse teemal.
Kuna viidatud materjalis olid arvamusavaldused väga mitmekülgsed siis kõigepealt väike teooria osa.
Rahustatud liiklusega piirkonna kavandamisel lähtutakse tervikliku keskkonna loomisest milles keskne roll on kergliiklusel ning autoliikluse sujuvus on teisejärguline. Peamine eesmärk on saavutada aeglasem ja seega ohutum liiklemine ühise kasutusega liiklusruumis, vähendades eelkõige võimalike liiklusõnnetuste arvu. Liiklejatele tuleb rahustatud liiklusega piirkonnas kõigis liiklejate lõikumiskohtades tagada kehtivates normides nõutav vaba nähtavuse ala (nähtavuskolmnurk).
Rahustamise võtete kavandamisel tuleb silmas pidada, et kujuneks terviklik süsteem, mis tagab kiiruse püsimise võimalikult ühtlasel tasemel. See saavutatakse kui rahustavate elementide jätkuvus on sõidukijuhile nähtav.
Liikluse rahustamiseks tuleb alati kasutada tehnilisi võtteid mida toetavad ja selgitavad liikluskorraldusvahendid, ainult liikluskorraldusvahendite kasutamine ei ole tõhus ja seda ei ole õige käsitleda liikluse rahustamise meetmena. Paraku igapäevaselt kasutusel olevate lahenduste juures ei ole see soovitus alati täidetud.
Rahustatud liiklusega piirkonna üheks liigiks on ka õueala. See on jalakäijate ja sõidukite samaaegselt liiklemiseks ettenähtud ala, kus ehituslike või muude vahenditega on vähendatud sõidukite kiirust ning mille sisse- ja väljasõiduteed on tähistatud õueala liikluskorda kehtestavate liiklusmärkidega. Läbi õueala (õuealade) ei pea pääsema ühelt tänavalt (magistraalilt) teisele.
Sõidukiirus õuealal on kuni 20 kilomeetrit tunnis, jalakäija vahetuses läheduses tohib sõiduk liikuda jalakäija kiirusega. Juht ei tohi õuealal jalakäijat ohustada ega takistada, vajaduse korral tuleb sõiduk peatada. Samuti ei tohi jalakäija põhjendamatult takistada sõidukit.
Sõiduk võib õuealale sõita teenuse osutamiseks, peatumiseks või parkimiseks. Parkida on lubatud ainult A- ja B-kategooria ning D1-alamkategooria mootorsõidukeid, seda kas tähistatud parklas või selle puudumisel teel kohas, kus parkimine ei takista jalakäijat ega muuda võimatuks teiste sõidukite liiklust.
Liikumispuudega juht ja liikumispuudega või pimedat inimest teenindava sõiduki juht, kelle sõidukil on vastav parkimiskaart, tohib parkida õueala teel ka väljaspool parklat kohas, kus see ei takista jalakäijaid ega muuda võimatuks teiste sõidukite liiklust.
Õuealal ning ka mujal kohtades lähemal kui kümme meetrit elamust ei tohi peatatud või pargitud sõidukil mootor töötada kauem kui kaks minutit.
Nii rahustatud liiklusega piirkonnas kui ka õuealal kehtib teeandmise üldine kohustus - kui sõidukite liikumisteed lõikuvad ja sõidujärjekord ei ole liikluskorraldusvahenditega või seadusega teisiti määratud siis tuleb teed anda juhi suhtes paremalt lähenevale või paremal asuvale sõidukile. Tagurdades tuleb teed anda kõigile liiklejaile kelledega tagurdamisel liikumistee lõikub.
Liiklusseadus sätestab samuti, et liikleja peab olema viisakas ja arvestama teiste liiklejatega ning oma käitumises hoiduma kõigest, mis võib takistada liiklust, ohustada või kahjustada inimesi, vara või keskkonda. Ohu tekitanud isik peab rakendama kõiki temale jõukohaseid meetmeid ohu kõrvaldamiseks või selle kahjulike tagajärgede vähendamiseks. Vajaduse korral tuleb tekitatud ohust või juhtumist teavitada politseid.
Lugupidamisega
Jaan Saia
Liikluskorralduse ekspert
Maanteeameti liikluskorralduse osakond
tel. +372 6119336
+372 565 27 80
Tere,
Tänud vastuse eest, aga kergelt sisutühi oli.
Konkreetsed situatsioonid (kõik Õueala märgi kehtivas alas):
1) Sõidan mööda tänavat, paremalt keerab tõkkepuuga parklast auto tänavale. Kuna tegemist ei ole sõiduteede lõikumisega, siis eeldan, et parema käe reegel tänaval liikuvale masinale ei kehti.
2) Manööverdan teega külgnevalt asfalteeritud alalt tänavale. Taaskord kuna tegemist ei ole sõiduteede lõikumisega, siis eeldan, et parema käe reegel ei kehti.
Palun kinnitust kas väited on õiged.
Tere
Vastus esitatud küsimusele on Liiklusseaduses üheselt määratud, parklast, õuealalt, puhkekohast, teega külgnevalt alalt või nende juurdesõiduteelt teele sõites peab juht andma teed igale teel liiklejale, kui teeandmise kohustus pole liikluskorraldusvahenditega reguleeritud teisiti.
Liiklusseadus sätestab samuti, et liikleja peab olema viisakas ja arvestama teiste liiklejatega ning oma käitumises hoiduma kõigest, mis võib takistada liiklust, ohustada või kahjustada inimesi, vara või keskkonda.
Osad liiklejad kas ei tea või ei mõtle sellele, et sõidukijuhil kui suurema ohu valdajal on esmalt kohustus tagada kaasliikleja turvalisus, tal on kohustus liigelda seaduskuulekalt ja seejärel saab juhinduda talle seaduse alusel antud õigustest.
Jaan Saia
Liikluskorralduse ekspert
Maanteeameti liikluskorralduse osakond
tel. +372 6119336
+372 565 27 80
Kokkuvõttes saan aru, et parema käe reegel õuealal kehtib AINULT tänavate ristumisel. Muudel juhtudel - igasugu külgnevatelt aladelt, parklatest jne väljasõitudel EI KEHTI parema käe reegel, sest tegemist ei ole tänavaga. Põhiline on taaskord kogu asja juures huumor, st. sa pead teadma täpselt mis teeots on ametlik tänav ning mis teeots on tegelikult majavahelisest parklast väljasõit

. Arusaadavalt peaks alati liiklema eeskujulikult ja andma alati teed, kui ei ole kindel. Samas on absurdne olukord, kus peab mitu nädalat arvamusi küsima, et aru saada liiklusest kus igapäevaselt liikled! Lõhnab kõvasti tegemata töö järele päris mitmes ametkonnas.