tarmo kirjutas:Käisin Tehnoturus häälestamas. Selgus, et minu antenni ei olegi võimalik häälestada kuidagi. Nii on nagu on.
Aga levi on ikka millegipärast maru vilets (u 500+ m vast maanteel). Antenn ja asukoht on selline:
Ehk siis kabiini taga kasti servas.
Kindlasti saaks (veidi?) paremaks, kui paneks antenni keset katust, aga millegipärast ei usu, et see kordi paremaks teeks asja.
Eelmisel masinal oli sama antenn sama koha peal, ainult lällar oli teine ning levi oli kordades parem...
Ei saa aru.
Khm. Segaks nüüd ka seda suppi natuke. Alustaks põhitõdedega. LA... vaadake ostes teh. näitajate otsa. Praeguste oiroopa

seaduste järgi ei tohi LA väljundvõimsus AM modulatsioonis olla üle 1W ja ka Tehnoturg on seadusekuulelik ettevõte. FM modulatsioonis 4W lubatud. Reeglina kasutusel aga just see AM pool ja see õnnetu 1W väljundit annab ka parima antenniga kuuluvuse ehk sellise 500m ja natuke. Leiab ka AM 4W võimsusega aparaate kui natuke otsida ja osadel Presidentidel on võimalik võimsuse häälestust lihtsate vahenditega muuta. Ilmselt Tehnoturg keeldub seda tegemast viidates seadusele, noh muidugi oleneb kuidas asjale läheneda ja kellega rääkida. Ega seda asja ei pea seal firma ruumides tegema võib ju meistriga kokku leppida näiteks. Ehk proovige leida selline aparaat mis ka AM-is 4W välja hõikab. Või kasutage FM-i millega kuuluvus pikeneb seoses modulatsiooniga juba. Noh sellele lisandub muidugi see häiriv sahin. Järgmine asi, TOIDE. Sigaretisüütajast pistikuga võetud toide... Noh tavaline asi, et korraliku kontakti saamine põhimõtteliselt võimatu suht ebamääraste pistikute pärast. Igatsugune loksumine pesas kutsub esile ebamäärase pinge kõikumise ja sellega kaasneb tugev häireväli(mida teised kuulevad), mis võimendub antennis. Eelkõneleja juba mainis, toide otse akult, korralike ühendustega, läbi kaitsme muidugi, mis reeglina LA toitejuhtmes juba olemas. Kui on vaja LA-d vahepeal eemaldad, siis sinna võiks mingi asjaliku pistiku aretada. Hea oleks kui oleks selline "koodiga" noh mida oleks võimalik ainult üht moodi ühendada. Ei ajaks polaarsust kogemata segamini. Siis ANTENN, mis üks põhiasi. Pildil olevat antenni korralikult häälde saada ilmselt võimatu just asukoha pärast. Esiteks puudub toetav peegelpind, mida antud antenn tööks vajab, peaks olema mingi tükk metallist tasapinda piltlikult öeldes. Ja siin ei aita ka väljundvõimsuse tõstmine nn "rusikaga"(võimendiga), tekib lihtsalt tugev moonutus. Ehk proovige siiski saada antenn katusele, kapotile, pagasnikuluugile. Kui tegemist plastalusega, näiteks pickupi koormakate või gondel. Siia on võimalik tekitada peegelpinda. Ilmselt suurema metallplaadi lisamine tülikas. Aga saab tõmmata katte sisepinnale traatidest nn kiired. Heal juhul piisab juba tavalisest ristist, mille ristumiskohal on antenn. Muidugi sellise asja tegemine on siiski natuke katsetamise asi. Aga mõningase pusimisega saab antenni suht korralikult häälde. Pildil näha ka teine viga ehk antennivardaga paralleelselt on kabiini metallist nurk, mis jällegi kutsub antennis esile moonutuse ja täpne häälestus suht võimatu. Selliseid muresid tuleb ette ka praegustes kõrgete kabiinidega veoautodes, kus pika antenni saamine katusel ei ole võimalik ja see asendatakse kuhugi kabiini külje peale. Antenni valikul siiski kehtib selles sagedusalas see pikema antenni eelis. Aga metsa liikudes tuleks arvestada, et antennil oleks see dubleeritud vedrujalg, mis sellel pildil ka näha. See hoiab oluliselt antenni jalga. Kuigi tundub et on teraspiisk ja vedrutab hästi. Siiski metsas hoolimatult kihutades ja antenniga halastamatult oksi pekstes annab antennijalg mingil hetkel järgi ja võib olla et ei ole remonditav. Samas antenni tugevalt kallutades aetakse segamini antenni polarisatsioon ja häälestus, nii et jällegi halveneb saate poole võimsus. Siin peakski proovima leida kompromissi. 2m antennipiisk või sama võimsust võimaldav nn lühenduspooliga ja tunduvalt lühem antennipiisk. Iseenesest see ML145 antenn väga heade tehniliste näitajatega ja hea häälestuse juures ideaalse kuuluvusega, soovitan. Antenni häälestamine aga juba eraldi teema. Siia on natuke keeruline lihtsat retsepti anda isegi kui seisva laine SWR mõõtja olemas. Noh reeglina uuena ostetud antennidel miskine tehase eelhäälestus olemas, mis aga tehtud ideaaltingimusi arvestades, peegelpinnad olemas. Ja antenni ei peaks hakkama mingitel põhjustel lühemaks lõikama. Kui midagi valesti läheb, siis pikaks tegemine raskem asi. Tuleb veenduda, et kõik muu osa maandused ja juhtmed, pistiku ühendus korrektselt tehtud. Pistiku soovitan otsa joota, siis ei teki ühendushäireid nii lihtsalt. Ka antenni juhet ei peaks "sobivaks" lõikama. Kriitiline pikkus on 1.70m Kui lühem, siis võib häälestamine olla raskendatud. Ja kui vaja juhet kuhugi kitsamasse kohta sobitada siis peaks ülejäägi selliste võimalikult suurte lenkidena laotama. Mitte mingil juhul ei tohi keerata sellisesse rusika suurusesse punti. Sellega tekitatakse nn induktiivpool mis segab häälestust ja vähendab antennini jõudvat saatevõimsust.