Autole kaks akut ja nende laadimine
Moderaatorid: jr, Veiko, erik, Moderators
Autole kaks akut ja nende laadimine
Niisis, olen jõudnud Chevy ehituse juures faasi, kus hakkan mõtlema akude paigaldusele ja elektrijuhtmestiku vedamisele kapoti all. Sellega seonduvalt paar lahtist asja, mida tahaks endale selgeks teha.
1. Räägitakse, et kahe aku puhul tuleb mõlemale akule eraldi laadimisjuhe vedada, muidu jääb aku mis on massile ligemal laadimata. Minu autol oleks mõlema aku pealt juhe jooksnud kokku tuleseina küljes olevale klemmliistule. Seega kas on vaja eraldi genekast laadimisjuhe akudele tõmmata?
2. Kuna autol mootori küljes kaks 100A 12V genekat, siis kas on mõtet ka mõlemad vooluahelasse külge jätta? On nad seal sellepärast, et autol OLI peal 24V süsteem. Kuna tuleb ka vints ette, siis kas koormuse ajal on kahest genest rohkem kasu? Või määrab ikkagi pingeregulaator, selle kumma küljest voolu võetakse ja mõlema käest korraga seda teha ei saa?
1. Räägitakse, et kahe aku puhul tuleb mõlemale akule eraldi laadimisjuhe vedada, muidu jääb aku mis on massile ligemal laadimata. Minu autol oleks mõlema aku pealt juhe jooksnud kokku tuleseina küljes olevale klemmliistule. Seega kas on vaja eraldi genekast laadimisjuhe akudele tõmmata?
2. Kuna autol mootori küljes kaks 100A 12V genekat, siis kas on mõtet ka mõlemad vooluahelasse külge jätta? On nad seal sellepärast, et autol OLI peal 24V süsteem. Kuna tuleb ka vints ette, siis kas koormuse ajal on kahest genest rohkem kasu? Või määrab ikkagi pingeregulaator, selle kumma küljest voolu võetakse ja mõlema käest korraga seda teha ei saa?
+372 5028488
Ei ole küll eriti auto elektri eripäradega kursis, kuid automaki oskan ühendada, seega spetsialist ja annan ka veidi nõu.
1. Mass on see juhe, mis enamusel autodel on kandiline ja plekist ja mida on võimalik ka nimetada kereks, raamiks ja muudeks raudosadeks. Aku peaks olema võimalikult suure ristlõikega ühendatud kere külge, samuti peab olema massijuhtme ja kere vaheline ühenduskoht hea ühendusega ja piisava ristlõikepindalaga. Laadimisjuhtmed mis lähevad generaatoritest akudesse peaks olema võrdse pikkusega, et nendes tekkiv pingelang oleks võrdne. Generaatorid tuleks omavahel ühendada võimalikult jämeda ristlõikega juhtmega, et nad töötaks koos. Pingeregulaatorid peaks olema mõlemal generaatoril sama pingega.
2. Generaatorite puhul kehtib sama reegel nagu naistega, kaks generaatorit on ikka parem ,kui üks generaator - aga ainult siis, kui nad omavahel hästi läbi saavad. Õnneks neid on naistest kergem lepitada, sest nad alluvad loodusseadustele.
P.S. Erinevalt autotootjatest tuleks suurt tähelepanu ka pöörata generaatorite ühendusele massiga. Kui generaatori massi ühendus on vilets, siis laadimine on vilets. Seega oleks hea, kui generaatoritest eraldi massijuhtmed kere külge vedada ja ka mootorist jäme massijuhe kere külge - need kõik loomulikult heade ja laiade ja puhaste ülemineku kontaktidega.
1. Mass on see juhe, mis enamusel autodel on kandiline ja plekist ja mida on võimalik ka nimetada kereks, raamiks ja muudeks raudosadeks. Aku peaks olema võimalikult suure ristlõikega ühendatud kere külge, samuti peab olema massijuhtme ja kere vaheline ühenduskoht hea ühendusega ja piisava ristlõikepindalaga. Laadimisjuhtmed mis lähevad generaatoritest akudesse peaks olema võrdse pikkusega, et nendes tekkiv pingelang oleks võrdne. Generaatorid tuleks omavahel ühendada võimalikult jämeda ristlõikega juhtmega, et nad töötaks koos. Pingeregulaatorid peaks olema mõlemal generaatoril sama pingega.
2. Generaatorite puhul kehtib sama reegel nagu naistega, kaks generaatorit on ikka parem ,kui üks generaator - aga ainult siis, kui nad omavahel hästi läbi saavad. Õnneks neid on naistest kergem lepitada, sest nad alluvad loodusseadustele.
P.S. Erinevalt autotootjatest tuleks suurt tähelepanu ka pöörata generaatorite ühendusele massiga. Kui generaatori massi ühendus on vilets, siis laadimine on vilets. Seega oleks hea, kui generaatoritest eraldi massijuhtmed kere külge vedada ja ka mootorist jäme massijuhe kere külge - need kõik loomulikult heade ja laiade ja puhaste ülemineku kontaktidega.
Kahtlen, kas on võimalik leida kahte ühesuguse, täpselt ühesuguse lülituspingega regulaatorit. Kes esimesena reageerib, see saab töö endale ja koos nad vaevalt et kunagi üldse tööd teevad, kuna ühendus jääks "hüplema" ühelt genelt teisele. Ilmselt tuleb selleks mingi muu vahend välja mõelda, aga milline? Kaks pingeregulaatrit asendada ühega ja viia kaks generaatorit omavahel paralleelselt kokku enne pingeregulaatorit?
Seda me teame, et mass peab olema hea. Sellele akude laadimise eripärale viidati akukeskuses ja info olevat neil elust enesest...rekkajuhtidelt. Noh mõneti võib ju iva sees olla, et esimene aku võtab "imeb" tuleva laadimisvoolu ära, aga seda 24V süsteemis, kus akud on järjestikku ühendatud.
Juhtmetena kasutan 35mm2 ja 20mm2 juhtmeid. 20mm2 juhtmed tulevad generaatoritelt 12V klemmliistule. Akud on 12V klemmliistuga, starteriga ja maandusklemmliistuga ühenduses 35mm2 kaablitega. Seega peaks hea küll olema. Originaalis käivad 5mm2 peenemad kaablid.
Seda me teame, et mass peab olema hea. Sellele akude laadimise eripärale viidati akukeskuses ja info olevat neil elust enesest...rekkajuhtidelt. Noh mõneti võib ju iva sees olla, et esimene aku võtab "imeb" tuleva laadimisvoolu ära, aga seda 24V süsteemis, kus akud on järjestikku ühendatud.
Juhtmetena kasutan 35mm2 ja 20mm2 juhtmeid. 20mm2 juhtmed tulevad generaatoritelt 12V klemmliistule. Akud on 12V klemmliistuga, starteriga ja maandusklemmliistuga ühenduses 35mm2 kaablitega. Seega peaks hea küll olema. Originaalis käivad 5mm2 peenemad kaablid.
+372 5028488
Räägid, et Chevy ja 24 v oli varem!
No siis oli temal arvatavasti nii, et kumbagi 12v akut laadis oma genekas. Üldine voolusüsteem oli ilmselt 12v, vaid starter sai 24v (tugevamalt tõmbab).
Vast oleks tark jätta ikka 2 genekat peale, mõlemale akule oma, oma laadimisreleega.
Aga ma ei saagi nüüd aru, milleks Sulle 2 akut, kui 12v süsteemi teed. Ma pole küll autoelektrik, aga kui Sa akud ära sildad, et ampraazi tõsta, siis ei saa ilmselt eraldi genekaid kasutada.
Kas avaksid väheke nende 2 aku tagamaid/põhjuseid?
No siis oli temal arvatavasti nii, et kumbagi 12v akut laadis oma genekas. Üldine voolusüsteem oli ilmselt 12v, vaid starter sai 24v (tugevamalt tõmbab).
Vast oleks tark jätta ikka 2 genekat peale, mõlemale akule oma, oma laadimisreleega.
Aga ma ei saagi nüüd aru, milleks Sulle 2 akut, kui 12v süsteemi teed. Ma pole küll autoelektrik, aga kui Sa akud ära sildad, et ampraazi tõsta, siis ei saa ilmselt eraldi genekaid kasutada.
Kas avaksid väheke nende 2 aku tagamaid/põhjuseid?
Kes ameerkilast tunneb, siis mida teeb jänki raud 1 akuga? Mitte sittagi! Isegi käima ei tõmba talvel mitte ja 6.2 diisliga ma ei julgeks ühe akuga elumere lainetele hulpima minna.
Lisaks on vaja vintsimisele mahtu, nii et kaks akut võiks ju panna. Kohad on olemas ja miks mitte? Või on tehnilisi põhjendusi, et üks aku on sama hea kui kaks?
Orkis 24V süsteemis laeb üks gene tagumist ja vajadusel ka esimest akut ja teine gene ainult esimest akut, kusjuures juhtmed generaatoritelt jooksevad 12V terminali peale, mis on peale 24V to 12V takistit. Nii et kas siis laadimisvool konverditakse veel kuidagi ümber tagasi 24V peale?
Esmine aku on 12V süsteemi tarvis ainult ja teine aku on ainult käivitamise ja NATO 24V seadete tarvis. Seega ei saa orkis süsteemile kuidagi suurt 12V koormust taha riputada, kuna üks aku võetakse kuivaks ja siis on käivitamisega jokk.
Ühesõnaga liiga palju juhtmeid ja pulikaid on kapoti all ja mulle see 24V perversus ei meeldi. Generaatorid on isoleeritud maandusega, mis teeb ka vea korral nende hinna kalliks kui vaja vahetada, nii et saab 24V kinga sealt.
Lisaks on vaja vintsimisele mahtu, nii et kaks akut võiks ju panna. Kohad on olemas ja miks mitte? Või on tehnilisi põhjendusi, et üks aku on sama hea kui kaks?
Orkis 24V süsteemis laeb üks gene tagumist ja vajadusel ka esimest akut ja teine gene ainult esimest akut, kusjuures juhtmed generaatoritelt jooksevad 12V terminali peale, mis on peale 24V to 12V takistit. Nii et kas siis laadimisvool konverditakse veel kuidagi ümber tagasi 24V peale?
Esmine aku on 12V süsteemi tarvis ainult ja teine aku on ainult käivitamise ja NATO 24V seadete tarvis. Seega ei saa orkis süsteemile kuidagi suurt 12V koormust taha riputada, kuna üks aku võetakse kuivaks ja siis on käivitamisega jokk.
Ühesõnaga liiga palju juhtmeid ja pulikaid on kapoti all ja mulle see 24V perversus ei meeldi. Generaatorid on isoleeritud maandusega, mis teeb ka vea korral nende hinna kalliks kui vaja vahetada, nii et saab 24V kinga sealt.
+372 5028488
Üks aku oleks 125Ah Varta aku ja neid siis 2tk. Konkreetselt militaar Chevyle mõeldud, nii et saab orkis kinnitused ära kasutada.
El. tarbijatest on seal siis:
1. 12V vints 12000lbs
2. Org. esituled 12V/60W x2
3. Lisatuled 12V/100W x8
4. 220V muundur
5. Raadiosaatja
6. Mootori elsuhoidmiseks ainult magnetklapp pumbal
Vaevalt, et nüüd kõik tarbijad korraga huugavad, aga mine tea.
Tegelikult küll jah, suure tarbivuse korral ehk rakendub ka teise gene pingeregulaator ja annab pinget juurde vajadusel. Aga kas siis on nii või ei, vot seda ma ei oska ette näha kuna elektriga väga sina peal pole.
El. tarbijatest on seal siis:
1. 12V vints 12000lbs
2. Org. esituled 12V/60W x2
3. Lisatuled 12V/100W x8
4. 220V muundur
5. Raadiosaatja
6. Mootori elsuhoidmiseks ainult magnetklapp pumbal
Vaevalt, et nüüd kõik tarbijad korraga huugavad, aga mine tea.
Tegelikult küll jah, suure tarbivuse korral ehk rakendub ka teise gene pingeregulaator ja annab pinget juurde vajadusel. Aga kas siis on nii või ei, vot seda ma ei oska ette näha kuna elektriga väga sina peal pole.
+372 5028488
Seda ka mina silmas pidasin, et kaks genekat korraga tules vintsimise ajal ja siis, kui palju tulesid korraga põleb. 35mm2 peaks ajutiselt autos paigaldatuna kannatama 210ADC, samas ei oska kuidagi hinnata seda, kuidas juhtmele lubatud voolu mõjutab tulikuum mootoriruum. Originaalis seetõttu sul juhtmed olid peenikesed ehk sellepärast, et suurim voolutarbija oli kütteventilaator ja 24VDC süsteemis voolud on väiksemad. Samas oleks vaja vist mõttega üle kontrollida see, kuidas genekad siiani ühendatud olid, kui nad olid kaskaadis, siis tuleks nats rohkem ümber ehitada:)
Maamees kirjutas:Küsiks et kui suure mahtuvusega akud plaanid paigaldada? ja kui palju elektrilisi lisasid autol on? Minu arust peaks kaks generaatorit paralleelselt ühendatuna tööle hakkama nii et üks generaator saab põhi töö ja teine asub tööle siis kui esimene enam mingil põjusel ei suuda pinget hoida.
Mul hiluxil oli 2 genekat&2 akut 12V süsteem. Genekad üks nippodenso 45A ja teine bosch 90A. Pingeregulaatorid olid veidi erinevad aga mingit jama küll laadimisel ei esinenud. 2x95A akut said küll ruttu voolustatud. Vintsimisel läksid mõlemad genakad soojaks ka.jr kirjutas:Kahtlen, kas on võimalik leida kahte ühesuguse, täpselt ühesuguse lülituspingega regulaatorit. Kes esimesena reageerib, see saab töö endale ja koos nad vaevalt et kunagi üldse tööd teevad, kuna ühendus jääks "hüplema" ühelt genelt teisele.
Kardan, nii võib ühele akule pidevalt ülelaadimist tulla! Igatahes on see tasemel autoelektriku küss ja juhtmeid tuleb juurde vedada nii ehk nii (seda pidasingi selle ühe akuga silmas: panna maksimaalse mahtuvusega aku ja maksimaalne gene - lihtsus ja saad alati aru, mis seal toimub)!
Aga kahe aku ja geneka pealt oleks kaval sarnane aretis:
Pane ainult oma 12v starterile ja 12v vintsile kaks akut paralleelselt relee(de)sse (Tulemusena tõmbavad ka pooltühjad akud masina käima ja külmaga kerib, kui kurat! Ja vintsile jätkub topelt).
Pane kumbki releeregulaatoriga genekas personaalselt oma akut laadima.
Masina kõik muud tarbijad jäta ainult ühe aku taha (Sinu eelkirjeldatud akul/genekal neile jäksu küll).
Nii ei lae keegi kunagi kedagi üle ega ala, vaid siis kui vaja.
Ja kui "läheb" genekas või aku, saab alati käivitada ja edasi sõita!
Aga kahe aku ja geneka pealt oleks kaval sarnane aretis:
Pane ainult oma 12v starterile ja 12v vintsile kaks akut paralleelselt relee(de)sse (Tulemusena tõmbavad ka pooltühjad akud masina käima ja külmaga kerib, kui kurat! Ja vintsile jätkub topelt).
Pane kumbki releeregulaatoriga genekas personaalselt oma akut laadima.
Masina kõik muud tarbijad jäta ainult ühe aku taha (Sinu eelkirjeldatud akul/genekal neile jäksu küll).
Nii ei lae keegi kunagi kedagi üle ega ala, vaid siis kui vaja.
Ja kui "läheb" genekas või aku, saab alati käivitada ja edasi sõita!
Kui on kaks akut korralikult omavahel ühendatud ei tohiks küll ühe aku üle- ega vaeglaadimist esineda. Aga ühenda mõlemad generaatorid ja ka akud. Siis saad alalisvoolu ampertangidega mõõta kummagi generaatori laadimisvoolusid. Kui laevad mõlemad genekad pole vaja midagi ümber ehitadada. Aga kui laeb põhiliselt üks gene siis saad genekad panna tööle ka ühe pingeregulaatoriga.
Hetkel tegin siis nii.
2 akut ja üks 100A generaator ning kogu voolusüsteem ümber tehtud 12V peale. Teise generaatori võtsin maha. On ju ikkagi ka hobujõud olulised ja silma järgi vaadatuna on nüüd vähemalt 1 hobujõud juures, kuna koormus väiksem mida mootor peab ringi ajama
Samas on ka vea korral lihtne riiulist nüüd teine gene võtta või siis kui ikka väga vaja, saab tekitada eraldatud vooluahela a'la vintsile.
2 akut ja üks 100A generaator ning kogu voolusüsteem ümber tehtud 12V peale. Teise generaatori võtsin maha. On ju ikkagi ka hobujõud olulised ja silma järgi vaadatuna on nüüd vähemalt 1 hobujõud juures, kuna koormus väiksem mida mootor peab ringi ajama

+372 5028488
siin ntx on abiks juttu. 2 akut peale panna on tore aga nende laadimist ja seisukorda oleks tark j2lgida. muidu tuleb varsti uued akud peale panna.
http://www.uuhome.de/william.darden/carfaq7.htm
ja siin on ka miskit
http://www.uuhome.de/william.darden/carfaq5.htm
pmst myyakse mingisuguseid valmis komplekte akude monitoorimiseks ja laadimiseks. ntx
http://www.scorpionracing.co.uk/index.html
ja sealt 4x4 -> Products -> Electrical -> Batteries and Accessories
http://www.uuhome.de/william.darden/carfaq7.htm
ja siin on ka miskit
http://www.uuhome.de/william.darden/carfaq5.htm
pmst myyakse mingisuguseid valmis komplekte akude monitoorimiseks ja laadimiseks. ntx
http://www.scorpionracing.co.uk/index.html
ja sealt 4x4 -> Products -> Electrical -> Batteries and Accessories
Tegelikult võib sama pinge ja mahtuvusega akud rahuliku südamega paraleeli ühendada, laetakse neid võrdselt sest pinge mõlema otstel on võrdne ja see pinge on geneka pingeregulaatoriga paika pandud nii, et ülelaadimist ei toimu (väiksed erinevused on põhja- ja lõunamaade pingeregulaatoritel, põhjas lihtsalt antakse natuke kõrgem pinge, et aku ilusti täis saaks madalatel temperatuuridel aga see pinge ei ületa aku tootja poolt lubatut). Kui aku mahtuvused pole võrdsed, võib juhtuda, et üks saab enne täis ja hakkab keema aga see risk rohkem nässus aku või pingeregulaatoriga.
Juhtme läbimõõt (ristlõige) muutub oluliseks pikemate vahemaade ja suurte pikaajaliste voolude juures. näiteks 2.5 ruutmillimeetrine vaskjuhe kannatab lühiajaliselt ka 100A voolu aga kui tahad sama voolu viia paari meetri kaugusele,et vintsida, siis võib juhtuda , et vintsini jõuab näiteks 6 volti ja juhe kütab üpris hästi (isolatsioon võib ka põlema minna, selle tõttu paljud veokad maha põlenud, neil 24V ja kui tekib kuskil lühis, läheb nagu säraküünal).
Vaskkaablil soovitatakse kümne ampri kohta üks ruutmillimeeter st. kui vints võtab 200A, soovitaks juhet ristlõikega 20 ruutmillimeetrit, tegelikult arvestades seda, et vints võib olla akust üsna kaugel ja kasutatakse teda pikalt, paneks 30m2
Genekate paraleeli ühendamises ei näe ka probleemi, mõlemal oma pingeregulaator olemas ja kui on ka väike pinge vahe, siis lihtsalt kõrgema pingega genelt võetakse algul rohkem voolu aga kui koormus kasvab, ühtlustavad ära.
Vintsi kasutamisel peaks kaks paraleelset 100A genekat andma hea efekti, kus akut nagu poleks väiksema vintsi jaoks vaja, gene annab kogu vajaliku voolu, üks gene ju 1,2 kW kuigi akudest saab kordades rohkem kätte.
Juhtme läbimõõt (ristlõige) muutub oluliseks pikemate vahemaade ja suurte pikaajaliste voolude juures. näiteks 2.5 ruutmillimeetrine vaskjuhe kannatab lühiajaliselt ka 100A voolu aga kui tahad sama voolu viia paari meetri kaugusele,et vintsida, siis võib juhtuda , et vintsini jõuab näiteks 6 volti ja juhe kütab üpris hästi (isolatsioon võib ka põlema minna, selle tõttu paljud veokad maha põlenud, neil 24V ja kui tekib kuskil lühis, läheb nagu säraküünal).
Vaskkaablil soovitatakse kümne ampri kohta üks ruutmillimeeter st. kui vints võtab 200A, soovitaks juhet ristlõikega 20 ruutmillimeetrit, tegelikult arvestades seda, et vints võib olla akust üsna kaugel ja kasutatakse teda pikalt, paneks 30m2
Genekate paraleeli ühendamises ei näe ka probleemi, mõlemal oma pingeregulaator olemas ja kui on ka väike pinge vahe, siis lihtsalt kõrgema pingega genelt võetakse algul rohkem voolu aga kui koormus kasvab, ühtlustavad ära.
Vintsi kasutamisel peaks kaks paraleelset 100A genekat andma hea efekti, kus akut nagu poleks väiksema vintsi jaoks vaja, gene annab kogu vajaliku voolu, üks gene ju 1,2 kW kuigi akudest saab kordades rohkem kätte.