Abi algajale offroaderile!

Postid, mis kuhugi mujale ei sobi.

Moderaator: Moderators

Kasutaja avatar
Landy
Typo Master 2.1
Postitusi: 17426
Liitunud: L Veebr 22, 2003 4:07 pm
Asukoht: Tallinn, 5 minuti kaugusel offroadist.
Kontakt:

Näpunäited "njuubidele" enne metsa minekut

Postitus Postitas Landy »

Palju kordi on minult küsitud: "Mida peaksin metsa kaasa võtma?", Kui kogemused napid või lausa esmakordne 4x4 sõidukiga looduse avastamine plaanis, siis tasub alltoodut tähelepanelikult lugeda!

Siinkohal mõned näpunäited ja soovitused:

Riietus
Vastavalt ilmale, kuid korralikud saapad jalas ja paar säärikuid autos on kindlasti vajalik. Kindlasti kaas paar kuive jalatseid ja kuivi sokke, eriti külmal ajal. Metsas müttamiseks sobiv riiteus on näiteks second-hand laiguline armee vorm või tööriite poest sobilik tunke.

Algajale
Mine poodi (Näiteks K-Rutakesko) ja lao endale korvi:
*Pukseerimislint 7m 5t 2tk (alates. 199 kr/tk)
*Seeklid 14-16 mm 4tk (ca 25 EEK/tk)
*Seeklid 10-12 mm 2tk (ca 15 kr/tk)
*Labidas (soovitavalt metall varrega) 1tk (alates 100 kr)
*Kirves (soovit. fiiber varrega) 1tk (alates 80 kr)
*Käsisaag 1tk (alates 80 kr)
*Töökindad 3 paari (ca 25 kr/paar)
*Korralik (LED -idega) pealmamap 1tk (al. 90 EEK)
*Korralikud patareid (niipalju, kui lmapi läheb)
*Teip (Duck-tape/Mägiaivari teip)- 1 suur rull
*Kaabli vitsad suured (1 pakk) ja väiksemaid (1pakk)
*Töömehe nuga 1tk (ca 30 kr)

Lisaks
*Kütusekanister 1tk (soovit 20L)
*Trehetel kütuse valamiseks 1tk
*Hi-Lift tüüpi latt-tungrud, mis on üks maailma universaalseimaid tööriistu. (Hiinakas al. 800.-, originaal al. 1700.-)Viimane tööriist on ühtlasi ka käsivintsi eest.
*Kaart, näiteks Regio paberatlas.
*Kui on piisavalt raha, siis hangi GPS või mõni muu sma funktsionaalsusega seade, mis suudab sinu asukoha tutvastada ja koordinaate kuvada.Kaartide näitamise funktsionaalsus on abiks. Leia raha ka autolaadija ostmiseks! Häälesta seade näitamaks koordinaate vormingus kk:mm:ss,s.

Oletades, et sul on varasemast ratta võti ning elementaarsed tööriistad autos olemas, siis seda varustust oskuslikult kasutades peaksid metsast koju jõudma.

Edasijõudnule
*Hangi endale veidi tummisemad rehvid, sest üks kõik kui vinge auto sul ka ei ole, sileda rehviga poel metsa asja.
*Kui sõidad enamuses maanteel ja vaid harav metsas siis AT mutsriga, kui kipud tihemini asfaldilt eemal olema, siis MT rehvid. Enne ostu konsulteeri targematega, sest eri tootjate rehvidel (eriti AT mudelitel) on suur vahe.
Uued 30-32" rehvid alates alates 1500.-/tk Kasutatud võid heal juhul ka 4 tk kätte saada.
*Hangi enda vööle/autosse ka korralik multitööriist (Letherman, Creber, vams)

Edsipüüdlikule mudasõltlasele
*Kaitse auto elutähtsad osad!
*Paigalda snorkel, et vältida vee sattumist õhvõtusüsteemi kaudu mootorisse
*Vajadusel too käiguaksti ja sildade tuulutused kürgemale.
*Hanagi karteri- ja põhja kaitsed ning TUGEVAD küljetorud. Viimastest saad edukalt oma autot lattungrauga tõsta.
*Ka tugevdatud stange(d) ja/või esiraud ning pukseerimisaased ei tee kunagi paha. Esiraud ikka selline, mis latttungrauga tõstmist kanntab, mitte mõni ilueedide oma.
*CB- ja PMR raadiosaatjad on mitmeskesi metsas käies abiks.

Sirguv offroader
*Veniv pukseerimisköis (ca 10m)
*Auto massile sobiv vints. Eelistatult elektriline, mida lihtne paigaldada ja mis soodne hankida on. Ostmisel eelistada tuntud ja tunnustatud tootjaid.
Pigem hankida kasutatud ja hooldatud "margi vints", kui tundmatau "hiinlane". Kindlasti lasta paigaldus ja vintsi alus teha asjatundjatel või nede näpunäidete järgi.
*Puukaitsevöö (al. 300 EEK)
*Plokiratas (al. 300 EEK)
*Korralikud kvaliteetseeklid ( al 100 EEK)

Hea viide asjade ostmiseks:
http://forum.4x4.ee/viewtopic.php?t=5484
Viimati muutis Landy, E Sept 20, 2010 12:59 pm, muudetud 7 korda kokku.
-----------------------------------------------------------------
Lets talk about LAND ROVER's
Kristjan Vaarmann (+372)5010599 kristjan.vaarmann@landroverclub.ee
Land Rover'iga nakatatud aastast 1996, off-road spordis aastast 2003!
MTÜ Eesti Land Roveri Klubi
Kasutaja avatar
krss
Mudder
Postitusi: 72
Liitunud: N Jaan 20, 2005 3:54 pm
Asukoht: Tallinn

Abi algajale offroaderile!

Postitus Postitas krss »

EDIT: kuna minu küsimus ühes teises teemas on siia adminnide poolt uueks teemaks tehtud, siis igaks juhuks mainin ära, et küsimused tekkisid SELLES TEEMAS väljakäidud listi osas, mida "njuubid" offroadijad metsa minnes peaks kaasa võtma... kuid mille kasutamise osas lisaks minule teistelgi njuubidel küsimusi võiks tekkida.
Landy kirjutas:Mine poodi (Näiteks K-Rutakesko) ja lao endale korvi:
*Seeklid 14-16 mm 4tk (ca 25 EEK/tk)
*Seeklid 10-12 mm 2tk (ca 15 kr/tk)
*Korralikud kvaliteetseeklid ( al 100 EEK)

Uued 30-32" rehvid alates 1500.-/tk

*Ka tugevdatud stange(d) ja/või esiraud ning pukseerimisaasad ei tee kunagi paha. Kindlasti lasta paigaldus ja vintsi alus teha asjatundjatel või nende näpunäidete järgi.
Tänud lihtsa ülevaate eest! Tekkisid mõned algajale omased küsimused:
- Seeklitest: milliseid seekleid millisel otstarbel kasutada tohib? Leidsin Bauhausist paadiosakonnast 90 kraadi väänatud 10mm (12mm?) seeklid, mille murdmiseks vaja üle 5t raskust (odavate seeklitel on see 0.5 ja 1.5t vahel). Kui väikese minimaalse murdmisjõudu taluva seekliga tohiks köiekinnitusena kasutada nn tavalise maasturi väljasikutamisel lumest või siis mudast? Küsin sellepärast, et suusõnaliselt on meestel arvamusi seinast seina, ei tahaks seekli murdumise pärast kellelegi ega millelegi viga teha?
- Tugevdatud stangedest ja vintsialustest: kes neid valmistab ja mis suurusjärgus hinnaga? Mitte, et ise ei suudaks midagi valmis teha, aga omal pole selle konkreetse tööga kogemusi, narr nagu hakata sellise suht lihtsa nikerdamise pärast kümnetest kohtadest hinnapakkumisi küsima. Kogenumad võiks avaldada mingi mõistliku suurusjärgu odavalt hakkama saada soovijaile, kes kunagi võistelda ei taha ega vajagi profivarustust (kuna parimat/kallimat tahtvad inimesed kuuluvad nagunii juba edasijõudnute hulka ega vaja foorumi vahendusel nõu).
- Rehvid: mida leiab selles mõõdus 6K jooks, mis eristuks heas mõttes tavalisest heast talverehvist, mis niigi paar korda kallim?
Viimati muutis krss, P Dets 12, 2010 2:23 am, muudetud 2 korda kokku.
Kasutaja avatar
totu
I live off from the mud
Postitusi: 2888
Liitunud: N Sept 06, 2007 8:26 pm
Asukoht: Kallavere, kui just ära ei ole.

Postitus Postitas totu »

Lisaks ka ühe väga hea soovituse, mida peaks esmane offroader metsa kaasa võtma- kogenud offroaderi, soovitavalt koos autoga.
PS. köie jatkamiseks seekleid ei soovita, parem silmused omavahel kokku, kui köis katkeb on näha, milleks see hea on.
Tehtud, mõeldud.
PARUN
Rock Crawler
Postitusi: 937
Liitunud: N Veebr 05, 2009 8:19 pm
Asukoht: Viljandimaa

Postitus Postitas PARUN »

Räägin enda kogemuse põhjal, et nii algajal kui edasijõudnul ja eriti praegusel aastaajal ei ole eriti metsa asja ilma taolise gaasipõletita.
Saab seda näiteks FEB'ist, Stokkerist ja maksab ühe pääsukese.
Pilt
Kõnetraat 51922951
Kasutaja avatar
kpihus
Fitting 38"
Postitusi: 273
Liitunud: R Juun 25, 2004 9:37 pm
Kontakt:

Postitus Postitas kpihus »

PARUN kirjutas:Räägin enda kogemuse põhjal, et nii algajal kui edasijõudnul ja eriti praegusel aastaajal ei ole eriti metsa asja ilma taolise gaasipõletita.
Saab seda näiteks FEB'ist, Stokkerist ja maksab ühe pääsukese.
Mis sellise põletiga metsas tehakse ? Ise ka paar korda metsa sattunud ja nii mõnedki tunnid muda sees linnu laulu kuulanud, aga pole veel tundnud, et ma midagi või kedagi põlema tahaks panna.
PARUN
Rock Crawler
Postitusi: 937
Liitunud: N Veebr 05, 2009 8:19 pm
Asukoht: Viljandimaa

Postitus Postitas PARUN »

kpihus kirjutas:
PARUN kirjutas:Räägin enda kogemuse põhjal, et nii algajal kui edasijõudnul ja eriti praegusel aastaajal ei ole eriti metsa asja ilma taolise gaasipõletita.
Saab seda näiteks FEB'ist, Stokkerist ja maksab ühe pääsukese.
Mis sellise põletiga metsas tehakse ? Ise ka paar korda metsa sattunud ja nii mõnedki tunnid muda sees linnu laulu kuulanud, aga pole veel tundnud, et ma midagi või kedagi põlema tahaks panna.
Näiteks, kui manual hub'i on vesi mingitel põhjustel sisse sattunud ja nüüd on olukord, kui vaja esisild järgi lülitada. Mille heaga selle väikse tilga jääd sealt ära sulatad.
Teine juhus oli just nädal tagasi, kui läbi jää vajusin ja oli vaja üksi vintsiga väljas toimetada. Vints jääs, tross jääs. Niisama ei õnnestunud trossi välja venitada, vaja oli mootori abi. On lülitid salongis, kuid ka väline puldi valmidus. Kahjuks ei õnnestunud pulti järgi ühendada, kuna puldi pesa stangel oli üleni jääd täis. Jah, on seal ka see kaitse torbik, kuid ei olnud küljes seda. Põleti oli just kodus, urgitsesin nii kruvikeerajaga kui ka naelaga, aga seda pulti toimetama ei saanudki. On palju kordi ka ukselukku lahti sulatanud, ukse lukustusmehhanismi, kui uks ei jää enam kinni. Muidugi, saab ka märjale puule tule otsa lõpuks, mitte ei pea tiku ja muu huinjaaga pool tundi juures passima ja susima. Metsas radikas kinni joodetud, hangunud suvekütust paagis soojendanud,mootorsaagi lumest/jääst vabaks sulatanud ja vorsti grillitud ning siinkohal lõpetan.
Kõnetraat 51922951
Kasutaja avatar
JoelH
Fitting 38"
Postitusi: 220
Liitunud: K Apr 04, 2007 8:47 pm
Asukoht: Tallinn/Salmistu
Kontakt:

Postitus Postitas JoelH »

PARUN kirjutas:
kpihus kirjutas:
PARUN kirjutas:Räägin enda kogemuse põhjal, et nii algajal kui edasijõudnul ja eriti praegusel aastaajal ei ole eriti metsa asja ilma taolise gaasipõletita.
Saab seda näiteks FEB'ist, Stokkerist ja maksab ühe pääsukese.
Mis sellise põletiga metsas tehakse ? Ise ka paar korda metsa sattunud ja nii mõnedki tunnid muda sees linnu laulu kuulanud, aga pole veel tundnud, et ma midagi või kedagi põlema tahaks panna.
Näiteks, kui manual hub'i on vesi mingitel põhjustel sisse sattunud ja nüüd on olukord, kui vaja esisild järgi lülitada. Mille heaga selle väikse tilga jääd sealt ära sulatad.
Teine juhus oli just nädal tagasi, kui läbi jää vajusin ja oli vaja üksi vintsiga väljas toimetada. Vints jääs, tross jääs. Niisama ei õnnestunud trossi välja venitada, vaja oli mootori abi. On lülitid salongis, kuid ka väline puldi valmidus. Kahjuks ei õnnestunud pulti järgi ühendada, kuna puldi pesa stangel oli üleni jääd täis. Jah, on seal ka see kaitse torbik, kuid ei olnud küljes seda. Põleti oli just kodus, urgitsesin nii kruvikeerajaga kui ka naelaga, aga seda pulti toimetama ei saanudki. On palju kordi ka ukselukku lahti sulatanud, ukse lukustusmehhanismi, kui uks ei jää enam kinni. Muidugi, saab ka märjale puule tule otsa lõpuks, mitte ei pea tiku ja muu huinjaaga pool tundi juures passima ja susima. Metsas radikas kinni joodetud, hangunud suvekütust paagis soojendanud,mootorsaagi lumest/jääst vabaks sulatanud ja vorsti grillitud ning siinkohal lõpetan.

:D njaaa tuleb endalgi meelde kord kui sai kohvifiltritest stange all lõket tehtud kuna pistik oli jääs.
Milwaukee, AEG, Ryobi, Homelite ja tööriistade ja aiatehnika müük, garantiiremont ja varuosad.

Kauplus: Tallinn, Kadaka tee 7/2
www.tööriistapood.ee
http://www.milwaukee.ee
53730444
Kasutaja avatar
uputaja
I live off from the mud
Postitusi: 4713
Liitunud: T Dets 14, 2004 11:17 am
Asukoht: Kuusalu lähedal metsas

Postitus Postitas uputaja »

Ei Joel sina hädaldasid ja mina tegin tuld :lowblow
Asjas sees 2005. Sügissõidust.
Kasutaja avatar
JoelH
Fitting 38"
Postitusi: 220
Liitunud: K Apr 04, 2007 8:47 pm
Asukoht: Tallinn/Salmistu
Kontakt:

Postitus Postitas JoelH »

uputaja kirjutas:Ei Joel sina hädaldasid ja mina tegin tuld :lowblow
õigust räägid jaaa
Milwaukee, AEG, Ryobi, Homelite ja tööriistade ja aiatehnika müük, garantiiremont ja varuosad.

Kauplus: Tallinn, Kadaka tee 7/2
www.tööriistapood.ee
http://www.milwaukee.ee
53730444
rato
Rock Crawler
Postitusi: 794
Liitunud: P Sept 21, 2003 3:32 am
Asukoht: Emajõe Suursoo
Kontakt:

Postitus Postitas rato »

Seekel on seekel ja ühendada võid palju asju, üldiselt aga on seekel hea kärukonksu või puksiiraasade külge köie, veolindi või teise auto vintsi konksu ühendamiseks, samuti puukaitsevöö kinnituseks ümber puu, et sinna siis vintsi konks kinnitada. Samuti on seekliga kea kinnitada hi-lifti (see pikk tungraud) külge köit jne, et ennast vintsi puudumisel välja liftida. juhul kui jääd rööpasse, mudas olevale salapalgile, kivile või kännule sillaga istuma on vaja kuidagi rattad maast lahti tõsta et palginott või asi ratta alla pista ja sul pole näiteks kõvemat stanget, kust liftida. Siis saad teinekord tõmbeaasa külge panna seekli , või kui ei ulatu, siis segi mitu seeklit(et nagu moodustub kett) ja liftida seeklist noka või tagumendi kõrgemale. Või kui pole stangest ikka võimalik tõsta, siis pusserdad puukaitsevööst või veorihmast ja seeklist ratta külge aretise ning saad külje pealt ratta üles liftida et midagi alla panna. Soeta kellegi käest 48" lift ja see on suur abimees isegi kui sul on vints. Tuusti netis ja foorumis mis selle elukaga kõik teha saab. Raudstange tegijaid ka leiad foorumi otsingut kasutades mitu..või kui tahad et keski teeks sulle siis pane sobivasse teemasse postitus et vaja sellisele autole rauast stanget.. las mägi tuleb muhameedi juurde. :wink:
6K eest saad sa reeglina kasutatud tehaserehvid (M/T e. Mud Terrain) kui sa tahad ka igapäev nendega sõita siis minu isiklik soe soovitus on, enne 2nd hand tehase oma kui prott. Prott MT rehv reeglina ulub ja kulub oluliselt et väga häirida..tehase omaga seda häda pole. Kasutaja TONT äris mu meelest viimati 6K eest Nexeni tutikaid 31" M/T rehve, mu sõber ostis ja on rahul. Talvel kipub MT rehv olema libedavõitu niisama sõiduks. Kui ta on aga MT, kõrge ning kitsas, naelutatud, siis on päris mõnna. suvel Eesti metsas aga on suur ja lai M/T rehv hea, haardumine on hoopis parem kuna porisavimuda ning muu kurat teab mis pläust ei jää mustri vahele kinni. Ma ise olen talvel sõitmiseks ka Cooper Discoverer STT rehvidega väga rahul. Ära Eestist osta. WWW.reifendirekt.co.ee ja http://www.offroadreifen.com näiteks on ok kohad kust tutikaid vaadata. Kasutatuid tuusti foorumi müügiosakonnast, pane kuulutus jälle. Kui sõidad metsas vähemavõitu, käib A/T rehv kah. Üldiselt kui tahad metsas käia, uuri välja kui suur rehv max mahub, ja see panegi alla, ära põe.
Metsas käiakse ikka seljakotiga. Jimny.
Ex kallimad: LC LJ73 ja G300td
Kasutaja avatar
MahviaDeTyrk
I live off from the mud
Postitusi: 4496
Liitunud: N Nov 23, 2006 6:57 pm
Asukoht: Tartu Off-Road Klubi
Kontakt:

Postitus Postitas MahviaDeTyrk »

Vintsida saab vägagi edukalt ka ilma puldita ju - ühendades miski traadi või muu sellisega klemme
tartuoffroad.ee
5581340
Kasutaja avatar
uputaja
I live off from the mud
Postitusi: 4713
Liitunud: T Dets 14, 2004 11:17 am
Asukoht: Kuusalu lähedal metsas

Postitus Postitas uputaja »

MahviaDeTyrk kirjutas:Vintsida saab vägagi edukalt ka ilma puldita ju - ühendades miski traadi või muu sellisega klemme
Ei saa. Kui seal ümber jalgpalli jagu jääd.
Asjas sees 2005. Sügissõidust.
Kasutaja avatar
EleCTriC1
Fitting 38"
Postitusi: 219
Liitunud: L Dets 06, 2008 10:00 pm
Asukoht: Tartu

Postitus Postitas EleCTriC1 »

uputaja kirjutas:
MahviaDeTyrk kirjutas:Vintsida saab vägagi edukalt ka ilma puldita ju - ühendades miski traadi või muu sellisega klemme
Ei saa. Kui seal ümber jalgpalli jagu jääd.
selle jaoks on näiteks FEB'ist pärit gaasi põleti.

Imestan, et siin kriimu eemaldajast juttu pole tehtud veel
1 rool, 2 paaki, 3 kojameest, 4 ratast, 5 uust, 6 silindrit, 7 istet, 8 topsihoidjat Pilt
AgoU
Rookie
Postitusi: 15
Liitunud: T Mai 12, 2009 12:36 pm
Asukoht: Harjumaa

Postitus Postitas AgoU »

rato ülevaatlikule rehvijutule lisaksin veel ühe variandi.
MT kipub tõesti olema "veidi" libe talvistes oludes, kuid variandina tasub kaaluda sellesse lamellide lõikamist (osad rehvitöökojad sellist teenust pakuvad ca 500.- /rehv). Säilib võimalus ilma maastikusuutlikkuse kadudeta sama rehvi ka suvel kasutada. Selliselt töödeldud Interco Trxus MT 31" rehvid alates eelmisest talvest all ning ei saa neile midagi ette heita (ma olen küll ka lamelliga harjunud, päris palju aastaid juba kõigil autodel talviti vaid lamellid all). Pidamine enne ja pärast lõikamist muutus märkimisväärselt.
rato
Rock Crawler
Postitusi: 794
Liitunud: P Sept 21, 2003 3:32 am
Asukoht: Emajõe Suursoo
Kontakt:

Re: Abi algajale offroaderile!

Postitus Postitas rato »

Väike katsetus meetodil avastatud nipu neile, kes veel pole selle peale tulnud. Veniva köie kohta on viimasel ajal siin foorumis palju juttu olnud. Kes on proovinud, need teavad kui hea on. Kes veel ei tea, see võiks proovida või säästa ennast "kooliraha maksmisest" ostes tavalise lindi asemel kohe veniv ära kuna teadmiste kasvades hakkab jäik lint mõttetuna tunduma peale esimest paari sikutamist. Hi-liftiga vintsimiseks ja vintsi pikenduseks on jäik muidugi parem.

Mis selle köiega veel saab teha peale otse tõmbamise?

Kannatab ilusti tõmmata ka läbi seeklist improviseeritud "ploki". Kui manööverdada ei saa, ligi saab aint eest või tagant ja vaja ntx. 45* nurga all tõmmata või lausa 90* küljele, saab läbi sellise improviseeritud ploki, mis on kinnitatud tõmmatava auto külje suunas asuva ankru (puu ntx) külge puukaitsevööga. Proovitud ära ühte raudtee äärsesse vesisesse auku ankurdunud cherot päästes. tiris välja nii LC80 kui ka chero ja mingeid defekte köiel hiljem ei tuvastanud.

Soe soovitus kõigile, kes arvavad et vahest oleks vaja midagi kuskilt liikuma tõmmata.

Kust seda köit saaks?
Näiteks siit http://www.masterpull.com/cpage.cfm?cpid=425
Või kui rahakoti peale vihane ei ole siis http://forum.4x4.ee/viewtopic.php?f=6&t=30236
Metsas käiakse ikka seljakotiga. Jimny.
Ex kallimad: LC LJ73 ja G300td
Vasta

Mine “Ajaviide ja muidu huvitav jutt”