Võtke järgnevat, kui arutlust, mitte kui soovitust. Kinnijäänud asjade maa peale saamine on alati ohtlik tegevus ja kui satuvad kokku halvad asjad, siis tappev. Ohutum on alati tõsta, sest tõstevahenditele on kuuekordne tugevusvaru ette nähtud
Kui traktorid ja kombainid kvalifitseeruvad "offroadi veokaks", siis neid valdavalt venivate köitega tiritaksegi. Eriti kombainid kipuvad jäikade vahendite peale täitsa katki minema. Tõsi, köied on 50+ mm (ja seeklid-silmad ka vastavad!), et poleks muret. Sõberpõllumehel on miskine randmejämedune "laevaköis", mida seni pole suutnud ka koormaga veoautoga teelt tirides pooleks tõmmata. Tõsi, nad opereerivad ka mõistuse, mitte lolli jõuga.
Veniva köie iva on koormuse sujuv suurenemine, mis võimaldab ära kasutada inertsi. Aga kuna koolimatemaatika on enamusel puudulik, siis keegi ei viitsi arvutada, mitu kN tõmmet tekitab kiiruselt 22 km/h liikuv Fordi 7-tonnine väikeveok köiega seisma pidurdudes näiteks 7 m peal... Üks kalkulaator (
https://www.calculatoratoz.com/en/inert ... /Calc-8582) väidab, et see on vähemalt 42 kN (=4+ tonni). Tegelikkus võib, eriti viimasel hetkel enne Fordi lõplikku seismajäämist, olla muidugi ka rammusam, aga seda kompenseerib materjali elastsus ja punumisel kasutatud köidis. Selleks ongi lubatud tõmbetugevus, tegelikkuses kestavad paelad ka rohkem, aga kui palju, seda ei tea konkreetse paela puhul keegi enne, kui seda mõõtevahendite vahel puruks ei tõmba.
Kas see 4,2 tonni võiks olla piisav "sillani sisse kaapinud" (see on jämedalt lahja pool meetrit maa all) traktori kättesaamiseks, saab jälle rehkendada. Kuna russi tagaratas on nii suur, et sillani sisse jäädes on alla poole uppunud, siis võime võtta veeretakistuse võrdseks ühega. Samuti võime rehkenduses võtta massiks kogu traktori massi, mis on 3,3 tonni. Seega on vajalik tõmme 3,3*1=3,3 tonni, mida mainitud Ford suudab oma 4,2 tonnise inertsiga kenasti saavutada.
Teadmata konkreetse Fordi kaalujaotust ja veorataste aluse pinna haardumist, siis veovõimet saab vaid jämedalt hinnaga. Aga kui eeldada, et tavaliselt on väikeveoautodel vabadiffer ja uppumised juhtuvad kruusateede ääres, siis haardeteguriks võiks üsna ohutult võtta 0,65. Kui eeldada, et auto kaalust pool on tagaratastel, siis tagateljele jääb 3,5 tonni. Veoauto raam ja traktori esitelg on mõlemad umbes 70 cm kõrgusel maapinnas, seega eeldame horisontaalset tõmmet. Ehk mainitud krusa suudab veoga (ketiga/jäiga trossiga) tõmmata vaid 3,5*0,65=2,275 tonniga. Eeldusel, et sidur on niipalju pidav, et rattad teel kraapima hakkavad ja haakepunkt paratamatult tõmbelüli pingestumisel tekkiva rapsaka üle elab. Nagu näha, siis umbes tonn jääb puudu, mida ka loomkatse kenasti kinnitas.
Seega on veniva köie kasutamine igati põhjendatud. Ainult tuleb teada, mis on selle
katkemiskoormus ja seda
MITTE ÜLETADA, ka
kinnituspunktides!
Kui kedagi ülalolev häirib, siis teatage, kuhu vaja, ja mehed tulevad ...