1. leht 2-st

Väntvõlli ja nukkvõlli asend

Postitatud: R Sept 12, 2014 4:15 pm
Postitas tarmo
Pole küll auto, vaid ATV, aga 4-taktiline mootor ikka.

Mootori lahtivõtmisel jäi oma rumalusest märkimata võllide asend omavahel.
On küll remondimanual, aga kuna aparaat on "päris" margi koopia, siis võivad teoreetiliselt olla mingid kõrvalekalded manualist.

Seetõttu tekkis küsimus, mis ei pruugigi olla niivõrd selle mootori spetsiifiline - kas on normaalne, et ülemises surnud seisus on sisselaske klapp maksimaalselt avatud? Sellisel juhul võivad ju kolb ja klapp kokku saada. Kui just ei ole jäetud selleks piisavalt ruumi, milles ma hetkel pole kindel.
Või peaks sisselaske klapp olema avatud pigem siis, kui kolb on just hakanud alla liikuma?

Kuidas üldse vänt- ja nukkvõll omavahel klappima panna, kui näiteks juhendit selleks pole ja vastavaid märke ka ei peaks olema.

Illustratsioon ka, kus kahjuks pole näha nukkade reaalset asendit:

Pilt

Re: Väntvõlli ja nukkvõlli asend

Postitatud: R Sept 12, 2014 4:55 pm
Postitas Maaks
http://www.animatedengines.com/otto.html aga need klappide avamise/sulgemise hetked võivad olla väga tootjaspetsiifilised.
Samas kui sul on kett lahti/küljest ära, saad ju väntvõlli ringi ajades kontrollida, kas kolb ja klapp kohtuvad.

Re: Väntvõlli ja nukkvõlli asend

Postitatud: R Sept 12, 2014 8:29 pm
Postitas tarmo
See viimane jutt on kõik õige ja täpselt nii ma isegi toimisin. Aga selle järgi tekkiski olukord (kolb üleval & klapp all), mis pani kahtlema kas asi on õigesti koos.
Hetkel pole silindrit ka küljes koos kolviga, et klappide kohtumist kontrollida, aga eks ma sellest pean järgmiseks alustama.

Re: Väntvõlli ja nukkvõlli asend

Postitatud: L Sept 13, 2014 1:17 am
Postitas tarmo
Tundub, et klapp ja kolb kokku ei puutu siiski, aga veider tundub küll see, et ÜSS-s ehk TDC-s ei olegi mõlemad klapid suletud.

Re: Väntvõlli ja nukkvõlli asend

Postitatud: L Sept 13, 2014 10:09 am
Postitas totu
Üldjuhul on läbipuhumise ajal, mingi hetke , mõlemad klapid osaliselt avatud, üss ajal. St. Kui sätid kolvi üss i hetkele kui väjalase on veel poollahti ja sisselase on juba poollahti, väga mööda ei pane.

Re: Väntvõlli ja nukkvõlli asend

Postitatud: L Sept 13, 2014 10:26 am
Postitas LR90
totu kirjutas:Üldjuhul on läbipuhumise ajal, mingi hetke , mõlemad klapid osaliselt avatud, üss ajal. St. Kui sätid kolvi üss i hetkele kui väjalase on veel poollahti ja sisselase on juba poollahti, väga mööda ei pane.
Aga millise ÜSS asendiga siis klapivahesid reguleerida.
Ise olin sama probleemi ees, kui T-25-l klappe tahtsin
regullida, üks klapp kinni- teine alles läheb kinni.
"Automoto"-st soovitati vändale 1 ring peale keerata
ja regullitud nad said.

Re: Väntvõlli ja nukkvõlli asend

Postitatud: L Sept 13, 2014 1:19 pm
Postitas totu
LR90 kirjutas:
totu kirjutas:Üldjuhul on läbipuhumise ajal, mingi hetke , mõlemad klapid osaliselt avatud, üss ajal. St. Kui sätid kolvi üss i hetkele kui väjalase on veel poollahti ja sisselase on juba poollahti, väga mööda ei pane.
Aga millise ÜSS asendiga siis klapivahesid reguleerida.
Ise olin sama probleemi ees, kui T-25-l klappe tahtsin
regullida, üks klapp kinni- teine alles läheb kinni.
"Automoto"-st soovitati vändale 1 ring peale keerata
ja regullitud nad said.
Just nii ongi, vädal on pohlad, kumma ringi peal ta on,, läbipuhumise ringil saab vajaliku nurga täpsemalt /lihtsamalt kätte.

Re: Väntvõlli ja nukkvõlli asend

Postitatud: E Sept 15, 2014 8:03 pm
Postitas totu
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Four-stroke_engine
veidi teooriat, populaarteaduslikult, muuseas TDC on top dead center, e. ülemine surnud keskkoht. See, et säde või kütus antakse enne üss ei tähenda, et pauk antakse ülesliikuvale kolvile pähe, vaid seda, et paugu tegemiseks kulub veidi aega. Ja mida suuremad pöörded, seda suurem nurk vastab samale ajale jne.

Re: Väntvõlli ja nukkvõlli asend

Postitatud: E Sept 15, 2014 11:05 pm
Postitas tarmo
Jaan, TDC tähendab ju Top Dead Centre ehk siis täpselt Ülemine Surnud Seis. Et mis ta siis veel on, kui mitte ÜSS?
Aga see selleks.

Panin jah märkide järgi paika, niimoodi: http://tarmo.tkwcy.ee/albumid/atv/atv_vant_nukk.jpg, nagu õpetus käseb.

Ja video väntvõlli pöörlemisest ja klappide avanemisest. Video algab ÜSS-st, kus nukkvõll on märgi peal (ja sisselaskeklapp lahti). Väntvõlli asend on videos näha kiilusoone ja kollase täpi järgi.
PS. Parem vaadata täisekraanil, muidu pole klappide avanemisi/sulgumisi näha.

Video

Re: Väntvõlli ja nukkvõlli asend

Postitatud: T Sept 16, 2014 10:24 am
Postitas tarmo
jaan mmc kirjutas: A võib olla on nukarattal veel teinegi vastasmärk plokil, mis jääb täpselt vastas suunda st. kella 1-2 vahele?
Kummat pidi see mootor töötab, keti poolt vaadates ikka päripäeva või?
Vaatan selle teise võimaliku märgi üle, kuigi kahtlen, et see olemas oleks.

Aga väntvõll käib nii pidi, nagu videoski näha ehk siis jah - keti poolt vaadates päripäeva.

Re: Väntvõlli ja nukkvõlli asend

Postitatud: T Sept 16, 2014 9:54 pm
Postitas R969
Ma keeraks nuka sellisesse seisu, et klapid on võrdselt lahti ja siis keeraks kolvi üles ning ühendaks need võllid omavahel.
Kusagil selle seisu juures peab olema ka mingi märk.
Niimoodi päris palju mootoreid kokku pannud ja valdaval enamusel annab see parima tulemuse.

Re: Väntvõlli ja nukkvõlli asend

Postitatud: K Sept 17, 2014 12:18 pm
Postitas totu
totu kirjutas:Üldjuhul on läbipuhumise ajal, mingi hetke , mõlemad klapid osaliselt avatud, üss ajal. St. Kui sätid kolvi üss i hetkele kui väjalase on veel poollahti ja sisselase on juba poollahti, väga mööda ei pane.
Niipalju, kui tean, on kõigil mootoritel nii. Hea mõte on tehasemärkide järgi panna aga see lahendus töötab adekvaatsete tehasemärkide puudumisel.

Re: Väntvõlli ja nukkvõlli asend

Postitatud: L Okt 11, 2014 11:04 pm
Postitas tarmo
R969 kirjutas:Ma keeraks nuka sellisesse seisu, et klapid on võrdselt lahti ja siis keeraks kolvi üles ning ühendaks need võllid omavahel.
Kusagil selle seisu juures peab olema ka mingi märk.
Niimoodi päris palju mootoreid kokku pannud ja valdaval enamusel annab see parima tulemuse.
Tänan. See tundub loogiline ja praegu sai niimoodi kokku laotud. Täna saabus lõpuks ka uus kolb. Kui silinder hoonimises ära käib, siis saan lõplikult proovida kas klapid vastu ei käi.

Ainult, et märgid on nüüd sedasi:

Pilt

Re: Väntvõlli ja nukkvõlli asend

Postitatud: P Okt 12, 2014 7:37 am
Postitas margus61
Kui nüüd vändale üks ring peale keerata, tekib täpselt selline seis, nagu on esimeses postis ülevalt teise foto nurgas olev graafiline kujutis kirjaga "Align". Seal on vända hammasratas kahe suure auguga. Fotodel oleks vända hammastatas nagu ühe suure auguga, vbl on neid aegade pikku lihtsalt erinevaid tehtud ja erinevalt märgistatud.

Re: Väntvõlli ja nukkvõlli asend

Postitatud: P Okt 12, 2014 8:55 am
Postitas kopakutt
Mina panin nii paika- väntvõll ÜSS ja nukkvõlli esimese silindri nukad täpselt ülesse .