Vintsi valik ZIL-131 päästeautole
Postitatud: N Okt 31, 2013 12:21 pm
Vabatahtliku päästekomando ca 10-11 tonni kaaluv ZIL-131 vajab uuesti vintsimise võimekust. Seoses sellega küsin liiduvabariigi kangematelt vintsimeestelt nõu. Lugesin läbi foorumi erinevad teemad hüdrauliliste- ja elektriliste vintside kohta, kuid üldised küsimused jäävad õhku. Küsimused kirjutan tumedalt, samas kommenteerida võib kõike.
Taustaks. 131-le lasime paigaldada 132kw Volvo F613 510Nm diiselmootori ja ZF S5-42 kiirendava käigukasti (5.72-0.76), millel mõlemal pool 6 poldiga jõuväljavõtte avad. Tuletõrjepumba jõud sai võetud vahekasti pealt. Selle asjaga on korras, auto võimekus paranes kõvasti, mootori pöörded vee pumpamisel vähenesid. Elektrisüsteem on jätkuvalt 12-voldine.
131 mehhaaniline vints oli hea, kuid pärast mõningast otsimist ei ole ma leidnud inimest, kes ZF-i käigukasti kaldhammakast 131 vintsi sirge hammakaga väljavõttele adapteri teeks. Võib-olla polekski see hea variant, kuna ma pole kindel, kas adapter ja PTO vastu peaksid. ZF originaal PTO lubab kuni 30 minutilise intervalliga töötades PTO-le rakendada 270 Nm.
ZIL-131 tehase andmetel 5-tonnisele originaalvintsile pole eriti midagi ette heita. Sai ilma plokita imelisi raskusi liigutatud. Diisliga ja Zil-i kastiga oleks originaalvintsi võimekus arvatavasti parem, kuid käigukast sai vahetatud parema lõppkiiruse ja suurema lubatud sisend Nm pärast.
Päästeautoga me võistlema ei lähe ja mudajärve vabatahtlikult ei sõida. Oht paigale jääda võib tekkida (difrilukkude puudumise tõttu) kuskile kinni jäädes või kraavi vajudes. Vintsimist tuleb ette rohkem teiste ((pääste)autode) aitamisel ja muude objektide eemaldamisel või fikseerimisel. Vintsi kiirus ei ole väga oluline näitaja.
Eesmärk oleks esialgu taastada ühe vintsi võimekus. Siinkohal tuleb öelda, et MTÜ finantsid on väga piiratud. Samas peab vintsi süsteem olema lihtne ja kasutajakindel, kuna tegu on siiski kolhoosi varaga. Hulluks ei tasu selle auto puhul minna, arvan, et raskemate kui 20-30+ tonniste aparaatide tõmbamiseks jääb auto kergeks ning puudub võimalus sõrgu maasse ajada. Lennukite ja rongide tirimiseks tuleks kunagi midagi muud ehitada.
Variantidena kaalume 9-tonnist B-kategooria elektrivintsi või 131 originaalvintsi hüdrosüsteemiga. Kindlasti ei tohiks hüdro peale minnes 131 vints muutuda nõrgemaks kui originaalis (jämedama tiftiga), pigem tugevamaks. On ka mõte paigaldada esialgu elektrivints ette (lihtsam ja odavam lahendus, ees parem valgustatus ja täpsem juurdesõit objektile, lühem tross, auto mootori tööst sõltumatu) ja hiljem taha hüdroga 131 või URAL-i vints (suuremad raskused, 70 meetrine tross, enese pääste, kui on liiga kaugele mindud). Kas on argumente paigaldada vastupidi?
Nüüd tuleb eriti võhiklik osa:
Kas on saadaval samade ja suuremate katkemisnäitajatega nööre kui 13+ mm trossil?
Küsimus ankurdamise kohta – kui nt libedal pinnal tõmmata ühe vintsiga läbi ploki nt 15-20-tonnist raskust, siis kas teise vintsiga (nt pool trossi poolil) end ankurdada saab/tohib? Või peab teise vintsi trossi ankrust tagasi läbi ploki auto külge tooma? Kas tõenäoliselt katkeb enne tross või lõhub ära vintsi mootori/kerimismehhanismi/korpuse vms?
Kas 131 vintsi hüdro peale minekul on lihtsaim variant panna käigukastile külge õhuga lülitatav PTO ja selle otsa hüdropump? E-Bays pakutav variant annab survet max 250 bar-i. Auto taga, tuletõrjepumba kapis on olemas sidur ja mootori pöörete hoob, millest saaks vajadusel uuesti kabiini ronimata sidurit lahutada ja pöördeid muuta. Hüdrovintsi oleks vaja puldiga juhtida eemalt, pooli nägemisulatusest.
Mitte OEM PTO-d antud kastile:
http://www.ebay.co.uk/itm/PTO-UNIT-FOR- ... 27cb66c499
http://www.ebay.co.uk/itm/PTO-PUMP-KIT- ... 27d4013d09
Mis võiks kokku maksma minna hüdrosüsteem koos paigaldusega, et säiliks 131 originaalvintsi hea võimekus?
_________________
Pilk peale järgnevatele elektrivintsidele ja andmetele- kas need võiks teha harvaesineva töö ära või põlevad kohe läbi? Kui kasutada plokisüsteeme? Paremad firmavintsid lähevad eelarvest välja.
http://www.ebay.co.uk/itm/The-Monster-2 ... 53ee738081
http://www.ebay.co.uk/itm/T-MECH-ELECTR ... 3cd2dc349b
Hetkel on autol kaks 105Ah akut, genekas on Volvo F613 originaal. Sadu meetreid edaspidi vintsimist tõenäoliselt ei tule, pigem enda ja kellegi-millegi välja aitamine või fikseerimine. Mida selliste odavamate vintside paigaldamise juures tähele panna (midagi tugevamaks teha, panna jämedamad kaablid, lisaaku jms)?
Mis võiks sellise elektrivintsi paigaldus kogemustega tegija(te) juures maksta?
Või siis – kui kohe hüdrole minna, kas teise 131 vintsi paigaldamine auto taha oleks juba olemasolevale hüdrosüsteemile mõistlikum (ja odavam) juurde pookida? Kahe vintsi üheaegne töötamine ei ole oluline.
Tänan ette asjalike nõuannete ja tähelepanekute eest. Lisan mõned andmed, pildid.
Taustaks. 131-le lasime paigaldada 132kw Volvo F613 510Nm diiselmootori ja ZF S5-42 kiirendava käigukasti (5.72-0.76), millel mõlemal pool 6 poldiga jõuväljavõtte avad. Tuletõrjepumba jõud sai võetud vahekasti pealt. Selle asjaga on korras, auto võimekus paranes kõvasti, mootori pöörded vee pumpamisel vähenesid. Elektrisüsteem on jätkuvalt 12-voldine.
131 mehhaaniline vints oli hea, kuid pärast mõningast otsimist ei ole ma leidnud inimest, kes ZF-i käigukasti kaldhammakast 131 vintsi sirge hammakaga väljavõttele adapteri teeks. Võib-olla polekski see hea variant, kuna ma pole kindel, kas adapter ja PTO vastu peaksid. ZF originaal PTO lubab kuni 30 minutilise intervalliga töötades PTO-le rakendada 270 Nm.
ZIL-131 tehase andmetel 5-tonnisele originaalvintsile pole eriti midagi ette heita. Sai ilma plokita imelisi raskusi liigutatud. Diisliga ja Zil-i kastiga oleks originaalvintsi võimekus arvatavasti parem, kuid käigukast sai vahetatud parema lõppkiiruse ja suurema lubatud sisend Nm pärast.
Päästeautoga me võistlema ei lähe ja mudajärve vabatahtlikult ei sõida. Oht paigale jääda võib tekkida (difrilukkude puudumise tõttu) kuskile kinni jäädes või kraavi vajudes. Vintsimist tuleb ette rohkem teiste ((pääste)autode) aitamisel ja muude objektide eemaldamisel või fikseerimisel. Vintsi kiirus ei ole väga oluline näitaja.
Eesmärk oleks esialgu taastada ühe vintsi võimekus. Siinkohal tuleb öelda, et MTÜ finantsid on väga piiratud. Samas peab vintsi süsteem olema lihtne ja kasutajakindel, kuna tegu on siiski kolhoosi varaga. Hulluks ei tasu selle auto puhul minna, arvan, et raskemate kui 20-30+ tonniste aparaatide tõmbamiseks jääb auto kergeks ning puudub võimalus sõrgu maasse ajada. Lennukite ja rongide tirimiseks tuleks kunagi midagi muud ehitada.
Variantidena kaalume 9-tonnist B-kategooria elektrivintsi või 131 originaalvintsi hüdrosüsteemiga. Kindlasti ei tohiks hüdro peale minnes 131 vints muutuda nõrgemaks kui originaalis (jämedama tiftiga), pigem tugevamaks. On ka mõte paigaldada esialgu elektrivints ette (lihtsam ja odavam lahendus, ees parem valgustatus ja täpsem juurdesõit objektile, lühem tross, auto mootori tööst sõltumatu) ja hiljem taha hüdroga 131 või URAL-i vints (suuremad raskused, 70 meetrine tross, enese pääste, kui on liiga kaugele mindud). Kas on argumente paigaldada vastupidi?
Nüüd tuleb eriti võhiklik osa:
Kas on saadaval samade ja suuremate katkemisnäitajatega nööre kui 13+ mm trossil?
Küsimus ankurdamise kohta – kui nt libedal pinnal tõmmata ühe vintsiga läbi ploki nt 15-20-tonnist raskust, siis kas teise vintsiga (nt pool trossi poolil) end ankurdada saab/tohib? Või peab teise vintsi trossi ankrust tagasi läbi ploki auto külge tooma? Kas tõenäoliselt katkeb enne tross või lõhub ära vintsi mootori/kerimismehhanismi/korpuse vms?
Kas 131 vintsi hüdro peale minekul on lihtsaim variant panna käigukastile külge õhuga lülitatav PTO ja selle otsa hüdropump? E-Bays pakutav variant annab survet max 250 bar-i. Auto taga, tuletõrjepumba kapis on olemas sidur ja mootori pöörete hoob, millest saaks vajadusel uuesti kabiini ronimata sidurit lahutada ja pöördeid muuta. Hüdrovintsi oleks vaja puldiga juhtida eemalt, pooli nägemisulatusest.
Mitte OEM PTO-d antud kastile:
http://www.ebay.co.uk/itm/PTO-UNIT-FOR- ... 27cb66c499
http://www.ebay.co.uk/itm/PTO-PUMP-KIT- ... 27d4013d09
Mis võiks kokku maksma minna hüdrosüsteem koos paigaldusega, et säiliks 131 originaalvintsi hea võimekus?
_________________
Pilk peale järgnevatele elektrivintsidele ja andmetele- kas need võiks teha harvaesineva töö ära või põlevad kohe läbi? Kui kasutada plokisüsteeme? Paremad firmavintsid lähevad eelarvest välja.
http://www.ebay.co.uk/itm/The-Monster-2 ... 53ee738081
http://www.ebay.co.uk/itm/T-MECH-ELECTR ... 3cd2dc349b
Hetkel on autol kaks 105Ah akut, genekas on Volvo F613 originaal. Sadu meetreid edaspidi vintsimist tõenäoliselt ei tule, pigem enda ja kellegi-millegi välja aitamine või fikseerimine. Mida selliste odavamate vintside paigaldamise juures tähele panna (midagi tugevamaks teha, panna jämedamad kaablid, lisaaku jms)?
Mis võiks sellise elektrivintsi paigaldus kogemustega tegija(te) juures maksta?
Või siis – kui kohe hüdrole minna, kas teise 131 vintsi paigaldamine auto taha oleks juba olemasolevale hüdrosüsteemile mõistlikum (ja odavam) juurde pookida? Kahe vintsi üheaegne töötamine ei ole oluline.
Tänan ette asjalike nõuannete ja tähelepanekute eest. Lisan mõned andmed, pildid.