Eesti teedele jõuavad ohtlikud Hiina säästumaasturid
11.04.2006 00:01
Vahur Koorits
Eestis sõlmitakse juba eellepinguid Hiina odava maasturi Landwind liisimiseks, mis sakslaste korraldatud kokkupõrketestis oleks tapnud juhi juba 64 km/h toimuva otsekokkupõrke korral.
Selles Saksa autoklubi ADAC Landwindi kokkupõrketestis oleks juht kiirusel 64 kilomeetrit tunnis toimuva laupkokkupõrke korral surma saanud.

Foto: Adac
Mullu septembris Saksa autoklubi ADAC tehtud kokkupõrketest selgitas muu hulgas välja, et külgkokkupõrge kiirusel 48 kilomeetrit tunnis vigastaks tõsiselt Landwindi juhi pead ja kaela, sest auto küljekaitse pole.
Landwinde Eestisse vahendava Premium Motorsi üks omanikke Jürgen Vester ADACi kokkupõrketestist suurt ei pidanud.
ĢSee on ühe autoklubi arvamus, kusjuures sel autoklubil pole meie teada ametlikku testitegemise õigust,ģ ütles ta. Vester pakkus, et kogu probleemi põhjuseks on hoopis konkurentsivõitlus ja eurooplaste hirm hiinlaste odava konkurentsi ees.
Landwind hakkab Eestis maksma alla 300 000 krooni.
Mõjuvõimas klubi
Autobild Eesti peatoimetaja Tõnu Tramm nimetab aga ADACit täiesti sõltumatuks autoklubiks, mis on Euroopas väga mõjuvõimas. ĢADAC on kõige usaldusväärsem Euroopas, sealsed spetsialistid on sõltumatud,ģ viitas ta.
Samas mainis Tramm, et samasuguse tulemuse saaksid tõenäoliselt paljud üheksakümnendatel toodetud autod, mida endiselt müüakse.
Eestis on sõlmitud juba kolm Landwindi liisimise eellepingut ning soovijaid on firma kinnitusel veelgi. ĢLandwindi kodulehekülg on meie firma kõige populaarsem,ģ tõi Vester näite säästumaasturi populaarsusest hinnatundlike eestlaste seas.
Landwindi odavat hinda seletas ta Hiina odava tööjõu, mitte turvanõuete eiramisega. ĢHiinlased saavad palka 1150 krooni kuus,ģ tõi ta näite.
Vesteri sõnul Premium Motors Landwindiga kasumit teenida ei soovi, vaid tahab Hiina autode turul jalga ukse vahele saada.
ĢKuna me müüme väga kalleid autosid, siis turg tunneb puudust suhteliselt odavatest autodest,ģ lausus ta. ĢMe müüme alla diileri määratud turuhinna, kasumit sama hästi kui võtmata.ģ
Pole veel registris
Võib aga juhtuda, et Landwindi soetanud inimesed ei saa sellest kaua rõõmu tunda, sest kui ARK autot liiklusregistrisse kanda ei lase, siis ei tohi sellega ringi sõita. ĢTee peal tohivad sõita vaid liiklusregistris olevad autod,ģ hoiatas ARKi tehnoosakonna juhataja Andres Soots.
ARKis ühtegi Landwindi Sootsi sõnul tüübitud ega registreeritud veel pole, sest autoregistrikeskusele on esitatud andmed vaid ühe Saksamaal registreeritud kasutatud Landwindi kohta.
Vester kinnitas aga, et kahe kuu pärast peaksid valmis saama Landwindi uuendatud mudelid ning seetõttu pole Premium Motors ka ARKile mingeid pabereid esitanud.
Tema sõnul saab uus Landwindi mudel kindlasti vajaliku kinnituse, millega praegu tegeleb valmistajatehas koos Euroopa vastutavate organisatsioonidega.
ĢTehas on kinnitanud, et CoC (Certificate of Conformity ohutussertifikaat toim) tuleb,ģ ütles Vester. Ta juhtis tähelepanu ka sellele, et mujal Euroopas on müüdud juba 750 Landwindi.
Andres Sootsi sõnul on see aga sama hea kui põrsa kotis müümine. ĢMis saab siis, kui [autot] registrisse ei kanta, klient peaks teadma, mida ta saab,ģ lausus ta.
Euroopa tüübikinnituse hankimine on Sootsi sõnul parajalt raske, sest see koosneb rohkem kui 50 eri katsest ning pole sugugi kindel, et ka uus Landwindi versioon need edukalt läbib.
Hiina säästumaastur Landwind
Jiangling Motorsi maastur Landwind on esimene Hiina auto, mida on Euroopasse müüdud.
Landwind põhineb peamiselt Opel Fronteral, mida müüdi aastatel 199198.
Hiinas müüakse Landwindi Baowei nime all.
Allikas: PM