Väike kirjeldus osalejalt
Oskan kommenteerida ainult Edela-Islandi kanti ja augusti lõpu-septembri alguse reisimist selles piirkonnas. Maastik on seal üsna kiiresti vahelduv ja ei saa üldistavalt rääkida kõigist Islandi teedest, mägedest, liustikest ja jõgedest.
Mida külastada:
Parim on raamatukogust laenutada mingi Islandi reisiraamat ja seda kohapeal koguaeg tudeerida. Siin on üks inglise keelne variant mul üleval:
http://kaubaveod.eu/p2rt/island/Lonely% ... %20raamat/
Mulle meeldis kõige rohkem Hekla ja sinna otsa ronimine. Islandi looduse kõrval soovitan ka Reykjaviki melu natuke ammutada, sest selline päevast-päeva autos loksumine ja looduse vahtimine muutub lõpuks tüütavaks.
Aeg:
Augusti lõpp (10 päeva), jõgede veetase on madal, teed kuivad, tugev tuul, temperatuur kõikus -3 kuni +15 (mägedes vs ookeani ääres). Kui ajast veel rääkida, siis praegune majanduslik seis on väga kasulik Islandi külastamiseks: toiduhinnad võrreldavad meie hindadega, alkohol ainult kallis.
Meie marsruut, mille läbisime kolme üsna pika päevaga. Ülejäänud aja olime Reykjavikis.
Marsruut:
http://kaubaveod.eu/p2rt/island/marsruut.jpg
Kohas, kus käisimehttp://picasaweb.google.com/P.Prommik/0Joudmine#5376602651845578866
Auto:
Opel Antara 2,0 diisel - kiirendus nigel, aga vedas meid seal nõlvadel ilusti ära. Minimaalne masin millega, rahulikult ära sõidab selle marsruudi. Auto valimisel lähtu auto põhja kõrgusest ja kõrgest rehvist: siis saad kivisel teel kiirust hoida, lihtsamini jõgesid ületada jne.
Me valisime nende autorentide vahel, soovitan varakult broneerida, sest meil olid päris mitmed soovitud autod juba kinni:
Odavad autorendid:
1.
http://travelcarsiceland.com/?CAR_RENTAL
2.
http://www.carrentalss.com/
3.
http://www.geysir.is/main.html
4.
http://www.sagacarrental.is/
5.
http://www.reykjavikrentacar.is/
6.
http://www.rentacariniceland.is/
Kergelt kallimad autorendid:
1.
http://www.ras.is/
2.
http://www.europcar.is/
3.
http://www.ice-rovers.com/
4.
http://www.braut.is/
5.
http://www.budget.is/
6.
http://www.carrentaliniceland.com/
7.
http://www.hasso.is/
8.
https://www.hertz.is
9.
http://www.randburg.com/is/camper/
10.
http://www.holdur.is/en/
Teed:
Marsruudi kaardil näed ka, et pruunid kitsad on hea kattega kitsad asfaltteed. Punane laiem tee on selline korralik kruusatee, mida katab enamuses peeneteraline laavakivi. Kui mõned aukus lõigud ja käänakud välja jätta, siis päris suure osa sai 100-ga lasta. Selline tee oli Hekla ja Landmannalaugari ümbruses. Hekla otsas sai nõks ronida ka. Tee Gulfoss->Langjökull oli päris korralikke kive ka täis ja seal ikka loopisime neid eest või läbisime aeglaselt ümber kivide sõites. Jõed olid sel ajal madalad ja korraliku kruusa/kividest põhjaga. Korra oli kiirus jõeületamisel liiga suur ja veesammas kasvas auto nina ees kapotini. Jõgesid/ojasid marsruudil oli umbes 4-5, millest läbisime kõiki 2x. Vahel jättis soovida teede laius ja ääremärgistuste puudumine, mis pimedas nõudis ülimat valvsust.
Navigatsioon:
Autoroute 2002 peal on olulisemad asfaltteed olemas kuigi kõik oli kergelt nihkes kaardi peal. Mappoint 2009 ja Garmin Europe 2009 on ilma Islandi teedeta. Hea detailne kaart on Garmin Iceland GPS Kort v3.5, mis peaks 2009 aasta väljalase olema. Me ei saanud ainult tema softi oma gps-iga tööle ja kasutasime Autoroute 2002 positsioneerimiseks ja teise pealt vaatasime detailsemat infot. Sellele kaardile peaks nn Garmine Mobile PC variandi ka muretsema, mis on rohkem selline juhendamise tugi.
Minu arust parim nn pildi kujul kaart on siin see PDF variant:
http://www.vegagerdin.is/english/road-c ... in-tracks/ . Printisime sellest vajaliku osa A1 paberile must-valgelt välja ja kasutasime back up variandina.
KäsiGPS ei tee ka paha, sest mõne suurema mäe otsast ei pruugi halva ilmaga enam alla tulla - meil juhtusid väga ilusad ilmad. Softi osas saan vajadusel aidata.
Tanklad/poed:
Meie marsruudil hätta ei jää. Enamasti leiab tanklaid ja kauplusi vaatamisväärsuste juurest ja mõni üksik on kuskil nende punktide vahepeal ka. Jõudsime hilja õhtul ja tahtsime 5L vett kuskilt osta, siis sellist asja seal pole. Kämpides jookseb vesi kraanist ja ole ainult mees ja võta mingi kokkupakitav veeanum kaasa. Priimusele teeks head nn tuulekaitse, sest igas kämbis ei saanud me putkas sees teha süüa.
Riietus:
Külma- tuule-, vee- ja vihmakindel (igasugu vihmakiled ja muu odav kräpp sobib ehk ainult siinsetele rahvaüritustele). Kindad, müts, päikeseprillid (seda laavakivi puru lendas tuules päris palju ja ei pea kõik aeg silmi kissitama). Jalanõud peaks sobima kõige konarlikumal pinnasel kõndimiseks. See laavakivi on kare ja kriipis mu matkasaapaid päris palju ja kitsenahast töökindad kulusid üldse läbi.
Raha:
Ma isegi ei jõudnud sealset paberraha katsuda - pangakaartide ja mõnede müntidega saime hakkama.
Inimesed:
Väga toredad, sõbralikud, abivalmid ja räägivad ladusalt inglise keelt. Teevad taanlaste kohta meil tuntud blondiininalju.
Muu:
Suuremad pildistajad varugu endale akusid ja autolaadija, sest sealne jahe ilm tühjendas mu akusid ja seal tühermaal polnud kuskilt neid juurde osta. Õnneks meil rehv ei purunenud, aga reisi lõpus vaatasime sinna pagasiruumi mati alla ja avastasime päris äbariku vankriratta, mis mõnedele väga kivistele teedele eriti hästi ei oleks passinud. Politseid muidu näha ei olnud. Köhakomme tasub ka kaasa võtta, sest see kõmpimine võtab lõõtsutama ja jahe õhk võtab hääle ära.
Tänan kõiki, kes meile nõu andsid ja uutele minejatele toredat reisi!
Pärt