1. leht 3-st

Aidake elektrikud

Postitatud: T Apr 07, 2009 10:11 pm
Postitas kopakutt
Paigaldasin järelhaagisele( kallurile) 24 voldise elektrilise õlipumba. Kuidas ma saan nüüd akusid laadida? Mõtlesin, et võtan 12 volti näiteks käru tuledest. Paneks mingid dioodid vahele. Kas ei koorma liias tulede juhet. Seda pole vaja , et ta kiiresti laeks, sest kalutan temaga suht harva. Käru ise sabas pidevalt. Dioodid peaks olema sellised mis ei lase palju voolu läbi?

Re: Aidake elektrikud

Postitatud: T Apr 07, 2009 10:45 pm
Postitas a1
augukaevaja kirjutas:Paigaldasin järelhaagisele ... 24 voldise elektrilise õlipumba. Kuidas ma saan nüüd akusid laadida? Mõtlesin, et võtan 12 volti näiteks käru tuledest.
Sel kärul on sõltumatud akud pumba jaoks?
Sõltub, kui suure vooluga on vaja laadida. Mõistlik oleks kasutada pingekonverterit, mis tõstaks pardapinge akude laadimiseks sobiliku suuruseni. 12V pealt läbi dioodi laadides, oleks akupakk vaja jagada kaheks ja ka siis ei saa akusid kunagi täis, sest dioodile jääb ka pingelang.

Postitatud: K Apr 08, 2009 8:26 am
Postitas kopakutt
on jah eraldi akud käru peal. Vastasel juhul oleks juu vaja eest taha vedada jämedad juhtmed ja kärupistiku juures kapistikule eraldi ühendus teha. Ja auto on nagunii 12v. Kust sellise pingekonvereri saaks? Palju see maksab?
Ma ei saa aru, et miks ei saa kunagi läbi dioodi laadides akusi täis.

Postitatud: K Apr 08, 2009 10:31 pm
Postitas Ax
Aga pane paar releed mis laadimise ajal ühendab akud paralleelseks, laadimisvool on nagu nii umbes 10A ja kui tõsta vaja siis laseb releed lahti ja akud jadamisi.

Postitatud: N Apr 09, 2009 8:48 am
Postitas kopakutt
Ax kirjutas:Aga pane paar releed mis laadimise ajal ühendab akud paralleelseks, laadimisvool on nagu nii umbes 10A ja kui tõsta vaja siis laseb releed lahti ja akud jadamisi.
Vot sellel jutul on jumet. Mis releed ma peaksin kasutama? Kas seda tulede juhet sellisel juhul maha ei põleta? Mingi maastur ka juu kasutab 24v starterit aga elekter on 12v.

Postitatud: N Apr 09, 2009 9:25 am
Postitas isakene
Selliseid releesid kasutasid vene Niva kombainid ja mingil ajal ka Belarus traktorite üksikud (eksport)versioonid. Oma belarusil kasutan samuti Niva ümberlülitit. Igavene kobakas ja alati mitte just kõige töökindlam, aga asja ajab ära.

Kui süsteemi ise soovid ehitada, siis on vaja kahte releed, üks neist peab kannatama suurt voolu. Ning lülitus peab kindlustama, et ühe välja- ning teise sisselülitamine toimuks väikese viivitusega, vastasel korral tekib ilus väike tulevärk. :twisted:

Postitatud: N Apr 09, 2009 10:38 am
Postitas Tegija
Mul on riiulis selline belarussi ümberlüliti olemas. Hind 2500.-

Postitatud: N Apr 09, 2009 11:57 am
Postitas tarmo
Osadel Toyotadel (nt kahe akuga LC80) ja vist ka osadel Mitsudel on 24V starter ja 12V süsteem. Ehk siis see releesüsteem seal olemas ja ei ole kuigi suur. Umbes 10x10x10 cm. Tasub lammutusest otsida.

Postitatud: N Apr 09, 2009 4:51 pm
Postitas FlammablE
Kas mitte Movistar´i Patrolil ei olnud vahepeal seda "tuumareleed" vahel, et 24v ja 12v omavahel läbi saaksid?

Postitatud: N Apr 09, 2009 4:54 pm
Postitas inca
Mu teada ka Opel Montereyl kahe aku süsteem.

Postitatud: N Apr 09, 2009 5:31 pm
Postitas kopakutt
montereyl on kaks akut ja süsteem 12v. Aga otsin seda niva või toyota-mitsu süsteemi. Ehk saab hakkama.

Postitatud: N Apr 09, 2009 10:54 pm
Postitas a1
tarmo kirjutas:Osadel Toyotadel (nt kahe akuga LC80) ja vist ka osadel Mitsudel on 24V starter ja 12V süsteem. Ehk siis see releesüsteem seal olemas ja ei ole kuigi suur. Umbes 10x10x10 cm. Tasub lammutusest otsida.
Oletan, et seal ei ole laadimisvoolu piiravat jullat sees, see aga oleks süsteemi jätkuva töövõime tagamiseks vajalik. Lihtsamal juhul sobib laadimisahelasse sobiliku võimsusega pirn piirajaks.
Tegelikuses peaks enne katsetama, kas see releedega jamamine ennast ära tasub, sest võib osutuda, et pirnipesast võetav laadimisvool on liiga väike ja seetõttu laadimisaeg liiga pikk. Minu masinal on näiteks gabariitide kaitse 15A, laadimisvool saaks olla sellest kõikvõimalike koormuste jagu väiksem. 60Ah aku laadimiseks kuluks seega >4 tundi.

Postitatud: R Apr 10, 2009 10:23 am
Postitas kopakutt
isegi 12 tunnine laadimisaeg rahuldaks mind. Kui pirn jadamisi ühendada kas siis see volte ei alanda? See vist pole lahendus. Laadimisvool peaks ikka 14 voldi piires ühele akule tulema.
Ma ikka olen jäärapäine ja mõtlen dioodide peale. Kui toyotal, nival või mitsul on akud tavaasendis ühendatud 12 v. Ainult starter töötab 24v. seda selleks, et käivitus tugevam oleks. Siis kasutataksegi releesi, et 12 v ühendatud akud ümber lülitada 24v-ks. ma kujutan ette, et kui starter töötab siis ei ole rohkem ühtegi tarbijat järel. muidu põleksid need läbi.
Minul on kärul aga eraldi akud (ühendatud 24 v) pump ja ülejäänud vidinad ka 24 v. tuled põlevad 12v . need on aga eraldi süsteem. Mõtlen ikka, et kui vedada parktulede juhe kaheks - kummagi aku plussi peale ja panna sinna vahele 2 dioodi( või mingi muu vidin) mis ei lase rohken voolu läbi kui ca 5 amprit. siis peaks mingi minimaalne laadimine olema ja 12v ja 24 v süsteemid saavad ka omavahel läbi.

Postitatud: R Apr 10, 2009 11:43 am
Postitas Olle
Tead, mina soovitaks sul kasutada ühte vintsi releed ja ühte tava releed. Vintsi relee ühendab akud järjestiku ja tava relee katksetab akude laadimiseks kasutatava massi kui vajutad pumba lülitit, ehk alustad kallutamist. Kõige lihtsam lahendus. Tava olekus on akud omavahel lahutatud ja läbi väikese relee jookseb "surnud" olekus laadimise mass.
Muidugi tekib siin risk, et kui väike relee mingilgi põhjusel peesse peaks minema, siis põleb muu jama maha... 8)
Teine variant on kasutada väikest releed laadimispinge tekkimisel laadimise massi tekitamiseks. Saab vast lollikindlam. Ja ahel igal juhul katkestatud kui käru pistiku kaudu voolu peale ei tule.
Kolmas võimalus on igaks juhuks dubleerida mõlemad väikese releega lahendused.

Postitatud: R Apr 10, 2009 12:12 pm
Postitas isakene
See ei ole ikkagi lahendus. SElleks, et paralleelühenduses akude laadimine korralikult toimiks, peavad KÕIK akud olema ühesuguse mahtuvusega, soovitatavalt isegi ühevanused, kuna mahtuvus aja jooksul väheneb. Tekib ebaühtlane laadimine ja nõrgem aku süsteemis rikneb kiiresti. Samuti teeb süsteemi ebaühtlaseks see, et akud saavad erinevalt koormust. Oluline on isegi pingelang juhtmes, sest kuna tegemist on järelhaagisega, siis ei ole jutt mitte paarist meetrist juhtmest, pika ja peenikese juhtme pingelang võib olla märkimisväärne. Kusagil oli kirjas, et kavatsed laadimiseks tuledepistiku juhet kasutada, aga aku laadimiseks vajaliku võimsuse juures tekib seal tõenäoliselt korralik pingelang. Ühesõnaga, mõte on selles, et isegi ühesuuruste akude korral peaks kasutama kaugemal asuvate akude jaoks pingekorrektorit. Akud on selleks liig kallid asjad, et nendega katse-eksituse meetodil eksperimenteerida. Sedagi võib juhtuda, et kui generaatoril võimsust piisavalt ja akud korralikult tühjad, põleb peenike juhe maha.

Dioodide kasutamine laadimisvoolu piiramiseks on halb mõte. Kui diood peab töötama takistina, põleb ta lihtsalt läbi.

Ja kui tahad lihtsat ja kindlat laadimismeetodit - pane autosse tavaline 12v-220v konverter, osta poest kõige odavam 220V-24V laadija ja vea haagiseni kaks paraja jämedusega juhet. Ülejäänud lahendused on rätsepatöö ja nõuavad keskmise tasemega elektroonikaalaseid teadmisi. Kui Sul just tuttavat elektroonikut ei ole, kel vaba aega piisavalt, siis läheb spetslahendus ilmselt kallimaks kui minu pakutud versioon. Ning konverterit ja laadijat läheb ju mujalgi vaja :)

Azoo, ja muidugi - alati on ju ka pumbajaama mootor võimalik õige pingega mootori vastu vahetada :D