Andruzka ühes teises teemas kirjutas:Vabandan, offtopic, aga kuidas sa said sellele autole M1G? Mulle keelduti pajerole seda vormistamast.
Teema huvitav ja mõtlesin natuke uurida.
Kõigepealt hetkel kehtiv seadus on siin:
https://www.riigiteataja.ee/akt/124072012016?leiaKehtiv
Sinu ja ka minu auto puhul kehtib
Lisa 1. Nõuded alates 1. jaanuarist 1997. a liiklusregistrisse kantud või kantavale sõidukile, välja arvatud enne 1. jaanuari 1984. a valmistatud või esmakordselt kasutusele võetud sõidukid ning 30-aastased ja vanemad sõidukid.
Seadusest võib lugeda definitsioone: Auto toomisaasta, esmase registreerimine ning liiklusregistrisse kandmine.
Kuna nimetatud seadustes räägitakse liiklusregistiisse kandmisest, siis ma ei olnud päris kindel, kas siin mõeldakse Eesti liiklusregistrisse kandmist või esmast registreerimist. Käisin ühes suvalises ülevaatuspunktis konsultatsioonil. Kõigepealt imestas ülevaataja selle üle, miks mu auto M1G pole. Tema näeb küll, et see on maastikuauto. Käivad tema juures ka ühesillaveolised, millel on G passis. Aga see selleks. Kõigerohkem huvitas mind, kas liiklusregistrisse kandmine tähendab esmast registreerimist või Eesti registrisse võitmist. Tema väidab, et see tähendab esmast registreerimist. Seega tema tõlgenduse järgi võib meie autodel, kuna mõlemad on esmaselt registreeritud varem kui 2002, olla paigaldatud suvaline raud, sest peaks kehtima säte.
3) erandina on lubatud paigaldada direktiivi 2005/66/EÜ nõuetele mittevastavat ja e-sertifitseerimata esikaitsesüsteemi:
a) enne 1. jaanuarit 2002. a liiklusregistrisse kantud M1 ja N1 kategooria sõidukile;
Ei ole üldse vahet kas on G või mitte.
Kuna mul jäi see asi ikkagi kripeldama ja ma teda hästi ei uskunud, helistasin maanteeameti infotelefonile. Sealt suunati mind nende ülevaatuspunkti angaari. Sealt sain väga konkreetse vastuse.
Liiklusregistrisse kandmine tähendab Eesti liiklusregistrisse kandmist. See olevat ka kohtus läbivaieldud teema.
Järelikult, kuna mõlemad meie autod on Eesti registrisse kantud 2012 aastal, kehtib hoopis seaduse säte:
1) M1 ja N1 kategooria sõidukitele on lubatud paigaldada ainult määruse EÜ (nr) 78/2009 nõuetele vastavat ja e-sertifitseeritud täiendavat esikaitsesüsteemi;
Jällegi ei ole vahet, kas on G või mitte, tohime paigaldada ainult nimetatud nõuetele vastavat rauda.
Küsisin veel, et kuna mul on raud tehase poolt paigaldatud (ma arvan nii) ja ma auto käesoleval aastal Eestis registreerisin, kas ma pean siis raua maha võtma? Sain vastuseks, et jah.
Saan asjast aru niimoodi, et kui kõrvuti seisavad kaks täpselt samasugust ja koos tehasest välja veerenud autot, milledest üks on Eestis arvele võetud 2000 aastal ja teine auto on arvele võetud kuskil mujal ning Eestisse toodud 2012 aastal, siis ühel tohib raud ees olla ja teisel mitte... Veider, kas pole?
Uurisin veel, miks samasugustel autodel mõnel on G ja mõnel mitte ja mille järgi seda üldse määratakse. See pidavat olema tehase poolt paika pandud ja see tuleb välja VIN koodi järgi. Võib-olla ka eksitus ja näiteks ekslikult on jäänud G passi märkimata. Soovitati koos autoga tulla MNT ülevaatuspunkti ning nad saadavad VIN koodi tehnikaosakonda uurimisele. Mingit võimalust kuidagi G-d taotleda, isegi kui nõuded on täidetud, ei olevat.
Kas keegi oskab selgitada, mis eelised või mitteeelised on selles, kas G on passis või mitte, peale selle esikaitsesüsteemi? Ma ei leidnud infot selle kohta kuskilt.
Lisan veel seda, et võib-olla see G pärast muretsemnine seoses esikaitsesüsteemiga tuleb vanast seadusest, mis lubas esikaitsesüsteeme ainult maasturitele:
http://www.mnt.ee/index.php?id=11200
Kokkuvõtes, selleks, et ülevaatust läbida, pean ma seda tegema selles ülevaatuspunktis, kus ma täna käisin, kuna seal tõlgendatakse seadust sedamoodi. Seaduse järgi on mul ees mittelegaalne raud.