Automatk Mongooliasse 2010

Käisid autoga välismaal ? Sõitsid ümber maailma ? Tahad sellest pikemalt kirjutada või pidevalt oma reisikirja uuendada ? See on just õige koht.

Moderaator: Moderators

Vasta
Kasutaja avatar
metsik
I live off from the mud
Postitusi: 2131
Liitunud: R Aug 31, 2007 11:59 am
Asukoht: TALLINN kristiine juures

Postitus Postitas metsik »

tanel kirjutas:Teen esimest korda noka lahti siin teemas v-o mitte kõige sobilikuma küsimusega, aga - märkasin, metsik, et oled oma tanki turgu pand... Miks?

Kas venemaa ja aasia põhjatud avarused võtsid ressursist (raha või tehnika või mõlemad) oma või kust king pigistama hakkas sedasorti matka puhul, sedasorti autol?
Autod pidasid väga hästi vastu. ainuke viga oli sellistel radadel liigne raskus(seda minu autol)Targem oleks vist haagist vedada või parem veel kui 1 auto oleks kastikas.
Jüngril jumala õigus,auto ammu müügis.nüüd spidol lihtsalt +20 tuhat km.
Aga kui ei lähe kaubaks siis 2011 juunis patrullile jälle tuli rummu ja maailma avastama.
Isu pole veel kuskilt otsast täis saanud :)
saaks maakerale tiiru peale. Tel. 5183816
http://www.kregori.ee Teleskooplaaduri teenused
https://www.facebook.com/kregori.ee/?fref=ts
Kasutaja avatar
Kjen
Der Sponsor
Postitusi: 542
Liitunud: N Jaan 11, 2007 3:14 am
Asukoht: Tallinn

Postitus Postitas Kjen »

II osa
Eesti - Venemaa

Kuna seltskonda kuulus kaks elukutselist offroaderit, üks elukutseline krusajuht ja üks maailmarändur, siis seetõttu ei tundnud mina ei enne reisi ega reisi ajal üldse huvi, kuhu me täpsemalt läheme. Vaevalt see kedagi oleks huvitanud ka. Ja nüüd ehmatusega avastasin, et kurat, peale reisi ka ei tea, kust kõik sai läbi kihutatud. Sellest marsruudi pealiskaudne esitlus ja rohkem tähelepanu pigem meeldejäänud pisisündmustel.
Keskmine päevateekond oli meil 500km, pikim päev oli natuke üle tuhande km. Ja kihutamiseks saab seda nimetada sellepärast, et peaaegu pool trassist oli kõvakatteta
Ärasõit pidi toimuma 10 juuli täpselt kell 9.00. Hilinejad pidi maha jäetama, autojuhid olid seetõttu targu kütuseraha eelnevalt välja pressinud.
Ei hakka päeva kirjeldama, aga tegelik ärasõit Tallinnast oli meil kusagil 20.00 paiku. Keegi ei hilinenud.
Piiripunkt läbisime Luhamaal ja seda öösel. Kaks lahket lätlast oli 2000 rubla eest nõus järjekorrast uttu tõmbama, säästsime sellega oma 3h aega. Sellele vaatamata kulus Venemaale saamiseks veel hulga aega. Venelaste piirivärk siin Eesti poolel oli nii minnes kui tulles reisi kõige põhjalikemaid. Ajamahukuselt oli ainult mongolitemaalt pääsemine pikem protsess. Kusjuures tõelise ehmatusena selgus piiripunktis, et kui vene keele oskas isegi saarlane „ne panimöm“ ütelda, siis kirillitsas kirjutada mõistsid esialgu ainult Inseneer ja Vello. Teised pidi meenutama, harjutama ja spikerdama.
Tegelikult tuli täita ainult A5 formaadis kahe identse poolega blankett, mille piirivalvuritädi pooleks rebis ja ühe pole tagasi andis. Selle nimi oli „migratsionnaja kartotska“ ja oma olemuselt sama tähtis paber kui pass. Tolliamet piirdus meie puhul ainult autosse vaatamisega, aga nende olekust saime kohe aru, just nemad on siin Tegijad ja soovi korral võivad sinu soolika tagumisest otsast sisse ka vaadata.
Õnneks nad seda ei soovinud ja meid lasti üle.
Öö läbi kestnud sõidu järel varahommikul esimene peatuspaik oli ühes väikemotellis. Takkajärgi võib öelda, et konkurentsitult viisakaim peatuspaik kogu reisi jooksul. Juba keskhommikul oli äratus ja hakati suunda hoidma Astrahani poole. Selleks veetsime terve päeva mingil Moskva kolmandaks ringiks kutsutud teelõigul ja hämara saabudes tutvusime lähemalt ka DPS ametnikega. Et tegu oli Eesti Vabariiki lugupidavalt suhtuvate meestega, siis võite neid Moskva vahel jalutades ära tunda meie seltskonna kollakas-roheliste T-särkide järgi. Tervitage neid!
Teekonnast Astrahani poole jäi meelde, et tempo oli endiselt kõva, autoliiklus oli tihe, me ei meeldinud ühele Lexus-tüüpi maasturile, Moskva müüdavad arbuusid tulevad just Astrahani suunalt ja seda Kamaz-tüüpi veokil. Nägime ära ka kiire elustiiliga venemaalase möödasõidunipi, s.t vastutulijana möödus meist paremale jäävat teepeenart mööda. See et tagant tulijad sinust paremalt möödusid, see oli lausa reegel, kui tegemist oli näiteks mägi tüüpi pinnavormiga, millel ronis isekulgev Kamaz-tüüpi suitsugeneraator või kui mingi ummiku tõttu kiirus oli <30km/h langenud.
Teekatte oli rahuldav, oli küll mingi piirkond, kus oli muidu päris siledal teekattel ilmselt löökaugud välja freesitud, aga kiirusepiirangut või noolekesega liiklusmärki ei olnud. Võib olla oli tegu kokkuhoidliku teeettevõtja garantiiremondiga tegemist.
Kui enne Moskva kolmandat ringi kulges tee vast nii iga 10km järel läbi külakeste, ja igas kolmandas külas mõõdeti tee ääres kiirust, siis Astrahani poole suundusid juba magistraalteed, st et külasid, kus hoog 60-le tõmmata, ei olnud, aga see eest tuli küll ohtralt veokitest ja juba nõukajal välja mõeldud ja toodetud tehnikast möödasõite teha. Kiirust mõõdeti endiselt tee äärest, sõlmedes oli statsionaarsed DPS-pesad ja lõuna pool ähvardati liiklusmärkidega kiirust lausa helikopteritelt mõõta. Arvan takkajärgi, et see oli üldse kõige avariiohtlikum teelõik meie reisil.
Teepeal möödusime sellistest teeviitadest, mis lubasid viia Velikie Lukisse – pakuks Eesti militaarajalooliste huvi ja Tambovisse – seal olla ühele hundile mälestusmärk avatud. Vaatamata minu militaarhuvile ja armastusele loomade vastu, me ei kõlastanud neid linnu.
Korraks põikasime sisse küll Volgogradi (ka Stalingradina tuntud), jäi meelde, et seal olid suured sillad üle Volga jõe ja autopoe müüja ütles, et Zil 157 varuosi Venemaa autopoodides enam saada ei ole.
Astrahanis käisime Inseneeri lemmikpoes - Lenta. Oli küll vägev hüpermarket, edaspidi meie kõigi lemmikpood Venemaal. Idapoolsemasse Siberisse kahjuks veel polnud levinud.
Minu meelest viimane asula moodi asula, mis jäi siiapoole Kasahstani piiri, kandis toredat nime Krasnõi Jar. Sama nimega kohti ole Venes teisigi, isegi üks valge Jar jäi silma. Kusjuures mis asi see erinevat värvi Jar vene keeles tähendas, ei teadnud isegi Vello, sõnastikust rääkimata.
Ja siis tuligi Venemaa-Kasahstani piiripunkt. Vot see oli üks kole koht!
Venemaal on üsna levinud, et piiri kontrollpunkt, kus ametnikud sinuga kõikvõimalikke toiminguid teha saavad, asub piirijoonest hea mitukümmend km sisemaal. Nagu ka okastraataedade paar, mille vahe triibuliseks on küntud. Ja enne seda on veel piirkond, mida kutsutakse piiritsooniks ja kus mittekohalik tohib viibida kas maantee peal ja väljaspool seda ainult „propuskiga“. See tsoon on üldjuhul ainult plakatitega märgitud, kuid samuti valve all piirkond. Igal juhul saabub piiripunkt alati natuke ootamatult vara.
See vene poole kontrollpunkt, mida meie esmalt läbisime, meenutas mõnd vaesemat, aga sõjakat NL kolhoosikeskust. Puidust putkad ja natuke viltune angaar ilmselt põhjalikumaks puistamiseks – tegemist oli tolli ja veterinaarametnike pesaga. Kuivkäimla ajas vist natuke üle, igal juhul oli selle ees kümmekond ruutmeetrit kollakat ammoniaagilõhnalist lompi. Ja kõige ümber umbes selline aed, millist filmides on ümber koonduslaagrite. Ametnikud ja tegelikult üldse Astrahani kandi rahvas, eriti miilitsad, oli suuresti kasahhid. Tõsi küll, vene keel on neil ilmselt juba koduseks keeleks.
Tolliamet usaldas meid piiritult, peale passide ettenäitamist ja autode väljatollimist sõbralik pisike tõmmu onu ainult vaatas meie avatud luukidega karavani poole ja juhatati järjekorda, kes võis sõita päris passiametnike poole. See pahandas aga mingid kohalikke, kuna nemad olla juba ammu enne meid ametkonnas aega veetnud ja soovisid järelikult ka enne meid välja pääseda. Meid soosiv Ametnik seletas küll esmalt neile, et tegu on Valgete inimestega, aga et aasia veri on paksem kui euroopa veri, tegi siiski salomonliku otsuse, lasi esmalt välja Metsiku tiimi, siis kohalikud ja alles siis kõige halvemad muhameedlased Inseneeri tiimi näol.
Paarisaja m kaugusel passiametis – jälle kompleks soojakuid ja tõkkepuud, läks kähku, kui tolliametnikele piisas, et autojuht võttis reisijate passid endaga kaasa, siis passikontroll tahtis, et passil oleks pärisomanik ka kaasas ja võttis meie vaevaga täidetud migratsjonnaja kartotska ka ära. Passitädid olid Venemaal muuseas kas kenad neiulikud neiud või vastupidi, tegelenud raskejõustikuga.
Passide vahele pisteti plastikuriba numbriga – luba viibida piiritsoonis. Piiritsoonis tuli läbida lausa mitukümmend km tühermaale rajatud teekest. Saime aru, et vene pool siiski häbeneb seda meie poolt äsja läbitud kompleksi ning on tühermaale uut ja moodsat rajama asunud. Reisi Venemaa osa lõppes, kui jõudsime suurele jõeni, üle mille viis sild. Silla keskel oli putka ja putkas lõbus pilusilmne onu – kõige viimane piirivalvur, otse piirivalvuri istumise alt läks läbi mõtteline joon - PIIR. Piirivalvuril muuseas oli väga igav ja kes oleks hea meelega hommikuni juttu tahtnud ajada teemal, palju meie datsunid ka maksa võivad.
1m onust paremale oligi meie üks meie põhilisest sihtidest – olime Kasahstani riigipiiril.
Viimati muutis Kjen, T Sept 21, 2010 9:23 am, muudetud 1 kord kokku.
Kasutaja avatar
metsik
I live off from the mud
Postitusi: 2131
Liitunud: R Aug 31, 2007 11:59 am
Asukoht: TALLINN kristiine juures

Postitus Postitas metsik »

Selle kella 5-ese äratuse kohta veel niipalju,et aeg oli vahebeal eesti ajaga -6h nihkes.Kui seal toimida eesti aja järgi siis on valget aega väga vähe ja pimedas sõit on enamvähem võrdne suitsiidiga.
Plaan oli max 40 päeva ja täpselt nii saigi.
Oma puhkuse aeg on liiga kallis,et se maha magada :)
saaks maakerale tiiru peale. Tel. 5183816
http://www.kregori.ee Teleskooplaaduri teenused
https://www.facebook.com/kregori.ee/?fref=ts
Kasutaja avatar
metsik
I live off from the mud
Postitusi: 2131
Liitunud: R Aug 31, 2007 11:59 am
Asukoht: TALLINN kristiine juures

Postitus Postitas metsik »

Kristjen sul tuleb se kirja värk hästi välja.Kui vaja siis Lillekesel on iga päeva kohta tehtud märkmed,märgitud huvitvamate ja vajalike kohtade kordinadid nt.unu Kolja jne.
saaks maakerale tiiru peale. Tel. 5183816
http://www.kregori.ee Teleskooplaaduri teenused
https://www.facebook.com/kregori.ee/?fref=ts
Kasutaja avatar
Kjen
Der Sponsor
Postitusi: 542
Liitunud: N Jaan 11, 2007 3:14 am
Asukoht: Tallinn

Postitus Postitas Kjen »

Seda on hea teada, ega me teises autos olles ei teadnud, millega esimese autos üldse tegeletakse.
Ja ära väga isiklikult võta, eks me saime aru, ka et kui kui neljast autost kolm seisab, siis õige omanik peabki kähku korda looma kiirustama.
honkomees
True Off Roader!
Postitusi: 1292
Liitunud: P Juul 05, 2009 4:57 pm
Asukoht: Metsaelajate keskel Haanjamaa serval

Postitus Postitas honkomees »

Kjen kirjutas:...Kusjuures mis asi see erinevat värvi Jar vene keeles tähendas, ei teadnud isegi Vello, sõnastikust rääkimata....
Jar ikka elementarno äkiline org ... julged tüübid, ei ma saa aru kuidas inimesed ilma keelt oskamata suudavad reisida, seepärast lääne poole ei julgegi minna, sealseid keeli (inglist ja saksat suudan lugedes kuidagist mõista aga suuliselt ei aru saada ega väljendada). Vene keel ikka teine asi, nooruses suutsin ühe tuttava tudengineiu korteriperenaise Rjazanis peale pikka vestlust aiapidamisest viia küsimuseni, et kus sedapsi tehakse, kas ukrainas, pribaltika lõhnagi ei tundnud...
Kasutaja avatar
metsik
I live off from the mud
Postitusi: 2131
Liitunud: R Aug 31, 2007 11:59 am
Asukoht: TALLINN kristiine juures

Postitus Postitas metsik »

Se keelevärk võib ainult piiris takistuseks olla.Kui inimesed dahavad üksteisest aru saada,siis pole probleemi.Vist oli selline lugu,et Mongoolias kõrtsis saadi eestikeelest kõigeparemini aru.
Paber ja pliiats on ka muidugi suureks abiks :)
saaks maakerale tiiru peale. Tel. 5183816
http://www.kregori.ee Teleskooplaaduri teenused
https://www.facebook.com/kregori.ee/?fref=ts
Kasutaja avatar
Kjen
Der Sponsor
Postitusi: 542
Liitunud: N Jaan 11, 2007 3:14 am
Asukoht: Tallinn

Postitus Postitas Kjen »

Tegelikult peaks alljärgnev jutt asuma loogilise üleehituse seisukohalt olema hoopi teisena avaldatud.
Ühtlasi lisan ka pildilinke. Nimelt täheldasin, et Metsiku-Lillekese pildid ei ole teps mitte kronoloogilises järjekorras ülesse sattunud, konkreetse pildilingi lisamine aitab ka piltedel ja jutu paremini kokku viia. Ilmselt tulevikus lisan ka eelnevatele postitustele selliseid pildiviiteid.
III osa
Millega me käisime ja mis meil kaasa oli

Sõiduvahenditeks olid meil 2 Nissan Patroli. http://fotoalbum.ee/photos/metsik35/75302209
Auto nr 1 oli tehtud aastal 2004 ja tehase poolt oli autole kingitud 3l diiselmootor ja nahksisu. Katusele paigutas Metsik katuseboxi, milles tiim hoidis oma matkavarustust, kuna pagasiruum oli põhiliselt täidetud kaasa võetud söögi- ja joogipoolisega.
Auto nr 2 oli tehtud aastal 2001 ja tehase poolt kingitust oli järel üksnes raam, kere ja tekstiilsisu. Originaalmootor, paljuvihatud 2,8 liitrine, oli asendatud kõigi nissani-austajate lemmikuga – neljakomakahesega. Kes veel ei tea, siis selle mootori kohta on isegi selline vägev legend loodud, et tehas lubab mootorist õli välja lasta ühes auulis ja uue õli peale valada hoopis naaberauulis, ainus tingimus, et nad ei oleks kaugemal kui 40 km.
Selle vägeva auto pagasiruum oli täis tiimi riide- ja magamisvarustust ja 1 kast toiduaineid oli ka.

Vaatamata sellele vägevale mootorile oli Metsiku autoga ilmselt mugavam ja parem möödasõite teha, kuna kaasa oli vaja võtta ka palju muid asju: telgid, varuosad, matkatoolid ja –lauad, pliit, gaas jpm. Vat selline kola topiti Inseneeri auto sabas olevasse „killerkuubikusse“: http://fotoalbum.ee/photos/metsik35/75302433 alias Gaz 704, mida maakeeli ka uazi käruks kutsutakse.
Killerkuubiku disainis ja ehitas välja Wild Ride OÜ (asub Tallinnas Valdeku tn 107E).

Tänu killerkuubikule muutus selle neljakomakahese kiirendusvõime umbes sama ägedaks kui sellisel rallipillil: http://www.landroverclub.ee/est/galerii ... mage38.htm
Loomulikult Inseneer seetõttu killerkuubikut ei sallinud:
- kord tegi temaga nii: http://fotoalbum.ee/photos/metsik35/75303599
- siis veel nii: http://fotoalbum.ee/photos/metsik35/75303633
- ja siis veel rammis käruga sellist asja: http://fotoalbum.ee/photos/metsik35/75342413
- ja siis hirmutas niisama: http://fotoalbum.ee/photos/metsik35/75345233
Seepärast ei maksa üldse imestada, et sellisel viisil stressi viidud Killerkuubik kord hammustas Kasahstani kõrbes ära Nissani tagatule, siis jõi ära pesupesemis- ja nõudepesu vahendid või freesis mõlemal matkalaual pealt ära mõned millimeetrid ja ilmselt rahuldas ka muid üldjuhul elusloodusele omaseid instinkte, igal juhul lausa auk oli sisse nühitud nii päris mitmesse õli- ja õhufiltrisse kui ka 6kg tulekustutisse. Tuulise ilmaga oli jälle seal kuubiku (kuubiku ülemine osa kandis nime sahver) sees toitu keeta, isegi Tõva vanariigis kohatud tuuled ei suutnud seal tuld ära kustutada.
Meeletu hulk väga suuri rattaid kuubiku erinevates osade küljes oli algselt mõeldud eelkõige autodele tagavaraks, sest erinevalt Nissanist oleks kuubik osanud ka sealkandis populaarsematel UAZ-i rehvidel veereda. Mägedes selgus ka, et kui hull piloot käru külje maha saab, siis jätavad teise korruse rattad ülejäänud käru terveks. Ainult kinnitus vedukiga tuleb kohalikele oludele sobivama asendada - http://fotoalbum.ee/photos/metsik35/75344901

Selle pildi peal võib täheldada paljusid automatkal vajalikke esemeid:
http://fotoalbum.ee/photos/metsik35/75353547
1) gaasipliit (käru luugil). Tegu oli päris uue asjaga, kui kogenud matkaja Metsik ei olnud temaga üldse rahul ja väitis mingi Poolamaal (ka Poolast on siiski midagi head pärit) tehtud toote palju võimsama olevat. Ülejäänutel puudusid võrdlevad kogemused.
2) Matkalauad. 1 selline laud on paras kuni neljale.
3) Korralik matkatool. Kui tooli üldse ei ole- seda olukorda kirjeldab Vello. Kui on odav tool, seda olukorda kirjeldab Saarlase olek. Kui on mugav tool, siis sellest annab aimu Inseneeri näoilme.
4) Ketšup. Ainult siinkirjutaja arvates on ketšup mõeldud eelkõige praevorsti ja –kartuliga maitsestamiseks. Ülejäänud 7 sõid seda vist isegi supiga. Ketšup maksab kõrbekülas palju ja seetõttu võiks seda 8-le inimesel 40-ks päevaks varuda kaasa umbes 7 liitrit.
5) Toidukastid. Kuivained ühte kasti ja joogid sõltumata taarast alati teise kasti.
6) Veekanistrid. Eriti hea, kui on varustatud väikese kraaniga.
7) Prügikott. Kui eelpool siin lääne-Venemaa kandis jäätmekäitlusprobleem oli lahendatud kõikjal, kus oli teel äär - seal käitlegi, siis märka puhtamal Siberi trassil olid suured üleskutsed praht konteinerisse koguda – ja sellised asjad oli teeääres ja tanklates olemas ja erinevalt näiteks Kose-Risti prügikastist ei olnud kunagi prügikuhja alla ära mattunud. Kõrbes oli lihtsalt piinlik olla, kui tuuleke tõi kusagilt luitunud kilekoti vms.
Loodusrahvad ise tekitasid prügina kas tavalist vanaraud või selliseid loodusele ohutuid orgaanilisi jäätmeid: http://fotoalbum.ee/photos/metsik35/75355567
Me matsime oma prahi maha.

Isiklik kaasavõetud varustus. Mõnda nimekirjas olevat asja ei lubanud Insneer kaasa võtta :(
Riided
Saapad
Sandaletid
Maastikuvorm
Matkapüksid
Lühikesed püksid
pesu
sokid
T-särk
Kampsun
Vihmamantel
Pearätik
Sääsevõrguga kübar
Ujumispüksid
Sääsevõrk särgi alla
Abivahendid
Letherman
Plekkkauss
Plekkruus
Plekktaldrik
Nuga-kahvel-lusikas
Niit-nõel
Pealamp
Patareid
Pardel
Sääsetõrje vahendid
Küünetangid
Päikeseprillid
Prillid
Töökindad
Dokumendifoto
Fotoaparaat
Istumisvahend
Ööbimiseks
Lebo
Magamiskott
Padi
Madrats
Kaisukaru
Kätekreem
Šampoon-p.geel
Päikesekreem
Käterätik
Suuhüg.vahendid
Medits
Valuvaigisti
Ravim
Hantlid
Plaaster
Vatt
Söetabletid
Muu
Matkalaud
Väike kirves
Väike gaasipõleti
Pesupesem.vah
Pesunöör

Mongooliasse minnes kindlasti kaasa soe JOPE, väikelinna riidepoes saab neid ka osta, aga see maksis 115 000. Kui keegi tahab, võin ära müüa. Metsik oli ka nõus müüma.

Matkavarustuse osa aitas meid Matkasport, tehes tõsise allahindluse. Mina näiteks võtsin sealt sandaletid, pealambi, madratsi, magamiskoti, sääsevõrguga kübara, matkapüksid ja julgen kõigile sealt ostetud asjade kvaliteeti ainult kiita. Madratsite koha pealt näiteks selline fakt, et Matkaspordist võtsid nn isetäituvad madratsid siinkirjutaja ja Eero. Ja ainult need 2 madratsit tulid matkalt eluga tagasi, kõik ülejäänud erinevatest ajajärkudest tooted lõpetasid koheselt õhupidamise Kasahstani okkalise loodusega kokku puutudes. Täispuhutavaid madratseid ei ole mõtet kaasa võttagi, sest need on õrnemad, ebakvaliteetsemad ja nende täispumpamisega rehvikompressoriga kaasneb esiteks kole lärm, teiseks tuleb madrats tassida auto kõrvale (kompressor kasutab ju aku voolu), kus on okkad ja pärast ei mahu täispumbatud madrats enam telgiuksest sisse. 30 päeva janti (10 ööd olime kas hotellides või korterites).

Killerkubiku alumine osa oli täis rasket rauda. Mina autoosi nägupidi eriti ei tunne, aga tundus, et seal oli laagreid ja filtreid; genekaid ja startereid; tööriistu; uusi ja imedepõllu saadusi, aga enim käis Inseneer, killerkuubiku isu pärast mures olles, vaatamas ja hellitamas oma Koni amorte. Konidega varustas meid Motoral. No igal juhul oli tegu kõvade asjadega, sest sellenimelist asja autodel ära ei vahetatud. Kuubiku originaal amort küll sülitas Siberis õli välja.

Üldse oli Metsik oma energiat kõvasti ära kasutanud ja hulga toetajaid meile leidnud. Saku õlletehas andis sellise laadungi õlut kaasa, et viimane purk sai alles keset Mongooliat otsa.
http://fotoalbum.ee/photos/metsik35/75304095
Pildil keskel olev nooremale perepojale tuleb kaasa tunda, nagu vanataat oma purgi tühjaks sai, nii poisi oma ära krabati.
http://fotoalbum.ee/photos/metsik35/75332297
Kasahstanis veel väärt kraami jagus...
Kasutaja avatar
tarmo
I live off from the mud
Postitusi: 5137
Liitunud: N Juul 01, 2004 1:04 am
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas tarmo »

Mille sillad sellele Toyotale alla on keeratud: http://fotoalbum.ee/photos/metsik35/75355731
Tarmo Toom, off-the-road alates 2003
Vaba/TR1 2005-2009
TR3 2009-2015 (Mainor Team)
Suzuki KQ700 30"MT
LC200/V8 32"AT
tarmo@4x4.ee, 526 5874
Kasutaja avatar
Kjen
Der Sponsor
Postitusi: 542
Liitunud: N Jaan 11, 2007 3:14 am
Asukoht: Tallinn

Postitus Postitas Kjen »

tarmo kirjutas:Mille sillad sellele Toyotale alla on keeratud: http://fotoalbum.ee/photos/metsik35/75355731
Tegelikult mitte ei keeratud toyotale uued sillad alla, vaid tõsteti toyota Pinsgaureri (kui õigekiri väga vale juhtus olema, siis selline laplanderi moodi Austria armeebussike) pikendatud raami otsa.
Kasutaja avatar
Myrgel
Rock Crawler
Postitusi: 707
Liitunud: K Mai 17, 2006 11:08 am
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas Myrgel »

Kjen kirjutas:Myrgel, Sa oled hooletult meie reisipäevikut jälginud. Leheküljel 2 on isegi lamba retsept toodud. Ja sel viisil valmistatu sündis isegi minusugusel pirtsutajal süüa.
http://fotoalbum.ee/photos/metsik35/75353315
Siin on ka fotosüüdistus, et meile lammas tehti. Et just see konkreetne lammas surma mõisteti, otsustas meie Juht Inseneer. Tugev Juht suudab ka raskeid otsuseid langetada.
Ma olen laisk ja tahan, et kõik mulle sülle jookseks. Lase lillekesel endale märkmed saata ja tee nüüd üks korralik reisikirjeldus. Piki vahele pilte ka, need annavad jutule palju juurde. Igal juhul põnev lugemine ja oluliselt suurem saavutus kui lennukiga ameerikasse lennata..

Pilte saad lisada lihtsalt. Pane galeriis pildi peal paremat hiireklõpsu ja vali Firefoxil või Chromel: "Salvesta pildi URL". Siis paste see rida postitusse. Pärast märgi kogu rida ja vali Img pealkirja all asuvast reast. Näide:

Pilt

Urmas
Toyota Land Cruiser LJ70 TR2
www.myrgel.com
Kasutaja avatar
Kjen
Der Sponsor
Postitusi: 542
Liitunud: N Jaan 11, 2007 3:14 am
Asukoht: Tallinn

Postitus Postitas Kjen »

Sittagi ei saanud aru... mulle tegelikult ei meeldi IT-värk. Ega ka mehhaanika. Ja võõrkeeled. Reisimine ka ei meeldinud.
Kasutaja avatar
Myrgel
Rock Crawler
Postitusi: 707
Liitunud: K Mai 17, 2006 11:08 am
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas Myrgel »

Kjen kirjutas:Sittagi ei saanud aru... mulle tegelikult ei meeldi IT-värk. Ega ka mehhaanika. Ja võõrkeeled. Reisimine ka ei meeldinud.
Mis programmiga sa internetis käid? Ma joonistan sulle kui ütled.

Urmas
Toyota Land Cruiser LJ70 TR2
www.myrgel.com
Kasutaja avatar
Kjen
Der Sponsor
Postitusi: 542
Liitunud: N Jaan 11, 2007 3:14 am
Asukoht: Tallinn

Postitus Postitas Kjen »

Mina billkeitsi toodangut eelistan.
Ja vihan openoffisit, virevoksi ja ubuntu on minu jaoks mingi nimi neegrikeeles.
Viimati muutis Kjen, P Sept 19, 2010 11:57 am, muudetud 1 kord kokku.
Kasutaja avatar
Kjen
Der Sponsor
Postitusi: 542
Liitunud: N Jaan 11, 2007 3:14 am
Asukoht: Tallinn

Postitus Postitas Kjen »

IV osa
Põhja-Kasahstan


Kasahstan lülitus reisiplaanidesse küllaltki planeerimise viimases järgus. Ja nagu mina aru sain, siis põhiliselt seetõttu, et Siberis oli võimalik sõita sinna Baikali juurde kaht suuremat trassi mööda, milledest üks möödus Kasahstani piirile küllaltki lähedal ja sellisel juhul miks mitte ka korra sinna sisse vaadata. Eriti kui viisa maksab ainult 20$ ja seda saab lausa naabervabariigist.
Ja seda otsust ilmselt keegi meist ei kahetse. Nimelt on see riigi loodus eriti just eestlasele jaoks eksootiliselt mitmekesine: seal oli kõrbed, seal olid kaljumäed, seal olid rohelise loodusega kaetud mäed, seal olid lumega kaetud mäed, seal oli kolmveerandi ulatuses ära kuivanud (õigemini küll Nõukogude võimu poolt ära kuivatatud) meri, kõrbes olid seal soolajärved, seal oli suuri jõgesid ja seal oli NAFTAT. Ja seal ei olnud Euroopa liitu oma nõmedustega ja seal ilmselt ei olnud ka sellist siinmaal väga ebapopulaarset asutust nagu ARK oma TÜV’ga.
Mis meile väga sobis, oli see, et kui kõrbekülade noorem generatsioon välja arvatud, siis vene keelt räägivad seal pea kõik. Sellise kõrgetasemelise multikultuursuse loomine on jällegi Nõukogude võimu teene, kes vahepeal asustas Kasahhi NSV 60% ulatuses vennasrahvastega, nüüdseks on nende osatähtsus küll 40%-ni langenud. Ja kõrbekülas (kui venelane emigreerub, siis kolib ta pigem linna elama, eriti kui Venemaal nähtud külad on kasahhide küladest vähemalt poole jõukamad), tuli lihtsalt pöörduda mõne eakama taadi poole, kuna neile Nõukogude võim võimaldas 2 kuni 3 aasta vältel keelekümblust oma armees.
Ainus, mis selle toreda maa juures oli halb ja nõme, selle kõik on tegelikult kasahhid (Inseneer mõtles kasahhidele ka hellitusnime välja – kazbekk) põhiliselt Vene riigilt üle võtnud - asulates oli rohkelt näha klassikalises miilitsamundris, aga politsei nime kandvaid altkäemaksulembelisi asjapulki, bürokraatia oli viidud uskumatule tasemele, nii et bürokraadid ise ka tundsid meile kaasa, et me nendega kokku pidime puutuma, siseministeeriumi ametiasutused olid pehmelt öeldes rõvedad – räämas ja remontimata nõukaaegsed hooned, uste eest trellidest uksed - ühel pool trelle järjekord kohalikke, teisel pool ülbe olemisega kumminuiaga ment…
Välismaalasel riigis viibimine oli tehtud võimalikult ebamugavaks Vene riigile sarnase migratsionnaja kartotška süsteemiga. Oma olemuselt tähendab see süsteem seda, et riigis viibimise ajal tuli ennast registreerida. Kui Venemaal piisas hotellis templi võtmisest ja seda iga 3 päeva tagant, siis Kasahstanis oli pealtnäha lihtsam, kuna selleks protseduuriga – minna politseijaoskonna vastavasse osakonda ja täita seal mõned formularid, tuli tegelda ainult iga kümne päeva järel.
Keeruliseks tegi asja aga see, et mitte igas linnas polnud politseis vastavaid osakondi; mitte iga päev polnud need osakonnad avatud; osakonna ametniku tööpäev ei alanud mitte uksele kinnitatud plakatil lubatud kellaajal vaid natuke hiljem. Ametnik oli tegelikult üldse mundris, aga õigusteta isik, kelle ettepaneku - meie riigis viibimine heaks kiita, pidi tema ülemus templiga kinnitama. Aga ülemus kahjuks kas oli ära või kui tõesti vedas, siis pesitses naabermajas.
Blankette anti meile kamba peale üksainus korraldusega - tehke omale koopiad. Koopia tuli teha ka oma passist, oma viisast ja oma „migratsionnaja kartotškast“. Ja koopiaid sai teha jaoskonna naabermaja keldripoes.
Eelnevalt on soovitav täpsustada, kas kõik kolm koopiat peavad olema:
a) ühel lehel;
b) ühel lehel, aga passi koopiad koos viisaga ühel lehe küljel ja kartotška teisel pool
c) eraldi lehtedel
Tavaliselt keldripoe müüjatädi teab täpselt, mis teha on vaja, lihtsalt ühe linna jaoskonnale tehtud koopia ei pruugi sobida teise asula jaoskonna ametnikule. Ankeedi täitmisel aga täpsustada selline asjaolu, kas oma nimi kirjutada kirillitsas või ladina tähtedega.
Peale sellise jama läbi tegemist ei tasu üldse imestada, et kartotška-süsteemita Mongoolias turiste väljastpoolt omaaegseid SRÜ maid suurusjärgu jagu rohkem kohtasime.

Kustumatu mälestus jäi öisest Kasahstani piiripunktist, mille kaudu me riiki sisenesime. Tegu oli ikka uue ja moodsa kompleksiga, nagu päris. Eriti äsja läbitud Vene riigi omaga võrreldes. Aga see mis seal see toimus, meenutas mingit vaesema araabia-maa turu kirjeldust.
Miskipärast oli ka selle riigi piiripunkti ees pikk joru rekkasid, nendega öösiti ei tegeletud vist eriti intensiivselt.
Meid peatati käeviipega tõkkepuu ees, ametnik ise kadus kuhugi ära ja meie saime umbes tunnikese elu jälgida. Seal sagis parvedena ringi valges vormipluusis ja furaškades piirivalvureid, kes kõik eranditult rääkisid mobiiliga. Kuna piiripunktis oli kottpime, valgus paistis ainult hoone akendest, siis nad paistsid tumedal taustal hästi välja – valge särk ja mobiiliekraanist valgustatud pool pead. Ja oma tööd paistsid nad tegevat silmatorkava rõõmuga.
Aeg ajalt veeres kohale salk gazjoolikuid (populaarne väikeveok nii Venemaal kui Kasahtsanis), juhid kiirustasid tõkkepuu kõrvale putkasse ja vahel ka tõkkepuu taha pimedusse. Ametnikel oli väga hea meel nende üle, naeratus ulatus kõrvuni, käteldi mehiselt ja varsti saigi see salgake väljujatele mõeldud tõkkepuu kaudu sisse ja kähku teiselt pool välja ka.
Aga meie muudkui passisime. Viimaks me vist hakkasime kedagi häirima. Üks noor kasahh tuli naerust särava näoga lõpuks meie juurde, tervitas autojuhti vaba käega (teine käsi on endiselt mobiiliga kinni) ja sai äkki naerukrambid. Kummardas sügavalt ja toetas oma vappuva furaškaga pea auto aknale ja muutku kõõksus ja itsitas oma telefoni. Ütleme nii, et meil oli lõbus ja kõhe samaaegselt.
Siis kui kõne otsa sai, oli tal aega ka meiega tegelda. Uuris, mida me siin üldse passime nii kaua, miks me pole putkast ankeete võtnud, ära täitnud ja sisse sõitnud. Tegelikult nii lihtne ei olnud, seni kuni me passisime, oli 1 suur buss sisse saanud ja me pidime ootama, kuni sellega tegeletakse.
Mõne aja pärast tohtis autoga sisse sõita ainult autojuht, teised pidi jala minema. Metsiku tiim sai enne loa ja kadusid kuhugi pimedusse. Meie Vello ja Mariaga kõndisime näidatud suunas neile järele, ja kui hakkasime juba hoone ja putkade kontuure eraldama, peatati meid valju kisaga. Selgus et me pidime majja minema. Üle muru ei hakanud minema, kõndisime tagasi ja leidsime ka jalgraja, mis majja viis. Maja esimese uksest sisse saanud, leidsime passiametniku ja grupi kohalikke ja meid visati välja, kuna see olla kohalike jaoks mõeldud koht.
Teise ukse taga oli koristajamutt, kes ka meid välja ajas. Ilmselt oli teenistuskäik.
Kolmas uks oli õige. Seal oli paar Kõrgõzstani tädi, kelle ühel polnud paberid korras ja viskus aeg ajalt passiametniku juurde midagi õiendama. See oli üldse asiaatidele iseloomulik, et nad jumaldasid vaheletrügimist. Uimane ja tagasihoidlik põhja-eurooplane on super järjekorrakaaslane nende jaoks. Ja teiselpool piiripunkti kollast joont, seal kuhu me just nagu pääseda ihkasime, oli Lilleke. Ja tahis ka passi näidata, sest nemad olid selles kottpimeduses esmalt piirijoone ära ületanud ja hoonesse hoopis teiselt küljelt sisenenud. Said natuke pahandada ja et kord säiliks, siis passid pidid võrreldes meiega teiselt poolt ametnikule ette näitama.
Kõigiga sooviti ka vestelda, kusjuures küsiti kõigilt ühtesid ja samu asju (miks ja kuhu ja kui kaua).
Olimegi riiki lubatud. Autojuhtidel läks vähe kauem, nimelt oli ametnikel seal sellised pastakad, mis ilma piletita kirjutasid väga aeglaselt. Ja ametnik tuli enne kusagilt üles ka leida. Siis ta süütas oma putkas tule ja pani arvuti käima. Pärast vastupidises järjekorras jälle lülitas välja kõik. Kuni järgmise kliendini. Viimane ametnik teenis oma soovitud piletitulu välja ka, sest mingi summa eest oli nõus tolliankeedid ise ära täitma. Ja piiripunkti keskel mingid vennad võtsid naturaalselt viina ja ametnikud käisid neil aega ajalt kätt surumas. Ja hoonet seintel oli riiklikud propagandaplakatid – ära toeta korruptsiooni.

Kasahstani ja Venemaa piiriäärne loodus on üsna trööstitu ja inimtühi stepp. Tegelikult oli ka Mongoolia piirirajoon samasugune masendav koht, põhjuseks pakun, et vägev naabrimees Vene Föderatsioon on sajandeid tasapisi laienenud oma naaberriikide valduste arvel ja nihutanud piiri sinnamaani, kus veel midagi väärtuslikku oli.
Piiriäärsete teede olukord oli sealkandis kohutav, seda enam, et me läbisime piiri öösel (ja ööd on seal maal sõna otseses mõttes mustad) ja sõitsime mitmeid tunde lootuses leida mõni „kemping“. Ennetaval võib öelda, et vaatamata sellele, et me sisenesime riiki ühest otsast ja lahkusime hoopis riigi teisest otsast, oli reegel, et teed muutusid piiri lähenedes järjest hullemaks.

Pilt

Selline mõtlema panev fakt, et teel riigist välja kohtasime pikamaaveokit, mis oli oma haagisel silla alt ära sõitnud.

Pilt

Levinumat teeäärset väikeettevõtluse vormi reklaamiti sõnadega „šinomontaz“ ja „avtomoika“.

Maa keskosa poole sõites aga muutusid nii teed kui loodus kiirelt kenamaks. See oli küll tingitud inimtegevusest, nimelt oli paljudes piirkondades tihe niisutuskanalite võrk (sinna kanalitesse Araali meri kadunud ongi) ja selle ääres oli hõre hein, põõsad ja küllaltki lopsakad puud.
Siin pildil on meie laager Atõrau linna lähedase suuremat sorti kanali kaldal.

Pilt

Atõrau on küllaltki oluline linn Kasahstanist mulje kujundamisel. Tegu on tähtsa tööstuslinnaga ja töödeldakse seal muu hulgas ka naftat. Ja kus on nafta, seal on raha. Ja kus on raha, seal on väga ilusad majad, tänavad, niisutussüsteemiga pargid ja väljakud, aga poes ja restoranis on kõik jube kallis. Naiivselt esimesse söögikohta sööma minnes saime 17 000 arve kaheksa peale (kiirrehkenduseks sobib valem 1EEK=10TENGET). Rublade vastu tenged olime vahetanud alles eelmine päev, seepärast ei suutnud me kuidagi esialgu arvest aru saada, 1700 krooni ei suutnud uskuda, 170kr paistis jälle näotult väike.
Igal juhul läksime kiirelt raha juurde vahetama. Tegelikult on Kasahstani linnades olemas nii pangaautomaadid (Visa ja Maestro näites sobisid) kui ka suuremates poodides kaardiga maksmisega võimalused.
Me oma kirevaks kleepsutatud ja seninägematu hõbedase sahvriga komplekteeritud karavaniga linnas ekseldes pälvisime linnas väga suurt tähelepanu, meile lehvitati ohtralt ja et me ikka näeks, et meile lehvitatakse, siis signaalitati ka. Liiklus oli muidu alles õrn sissejuhatus Almatõ ja Ulan-Batori liikluskultuuriga võrreldes. Mina tundsin end juba kõrvalistmel olles nagu kella viie paiku Liivalaia tänaval belarussiga sitalaoturit vedav Võrumaa külamees. Roolis olev Inseneer piidles mind aeg ajalt üleoleva näoga ja rääkis, kui edukas tema Piiteris liigeldes on ja kui oluline sissetulekuallikas ta sellekandi liiklusmiilitsa peredele on.
Meiega liitus vabatahtlikult pooleks päevaks ka kohalik teejuht. Tegemist oli erakordselt abivalmi kohaliku venelasega. Vana keeldus esiotsa vene keeles sõnagi rääkimast ja praktiseeris hoolega väga head inglise keelt. Meile aidati vahetada raha, näidati ette pirakas siseministeeriumi hoone, ( no ikka selle migratsionnaja - värgiga tegelemiseks) ja otsiti kena laagripaik, kust ta päris mitu tundi kohalikust elust rääkis.

Atõrau järel pidime pisikese tiiru tegema, et see va migratsionnaja - värk ühele poole saaks ja siis suundusime mitmeks päevaks kõrbe.
Viimati muutis Kjen, P Sept 19, 2010 4:30 pm, muudetud 1 kord kokku.
Vasta

Mine “Reisikirjad ja pikemad jutustused”