Ma vahepeal arvutasin ise ka ja sain umbes sellise tulemuse(paranda kui valesti olen arvutanud) ,et kui 10 mm trossi katkemisjõud on ca 119 kn
siis ületan ma 1.käiguga ja max.pöördemomendiga seda numbrit rohkem kui 3 korda.
Vintsi võlli arvutuslikuks pöördemomendiks sain ca 38 000 nm.Võtsin maha täiesti suvalise numbri ülekandekaoks ja arvutasin edasi 30 000 nm-ga ja 80 mm pooli raadiusega. Tulemus ca 375 kn tõmbejõudu. Peaks vist olema 37,5 tonni
Trossi valikul läheb ikka väga hapuks.
Numbreid vaadates saan aru küll, miks 20 mm nöör ühel lätlasel laks ja laks katki läheb.
Re: Kiired vintsid
Postitatud: N Jaan 03, 2013 4:54 pm
Postitas totu
Movistar kirjutas:Ma vahepeal arvutasin ise ka ja sain umbes sellise tulemuse(paranda kui valesti olen arvutanud) ,et kui 10 mm trossi katkemisjõud on ca 119 kn
siis ületan ma 1.käiguga ja max.pöördemomendiga seda numbrit rohkem kui 3 korda.
Vintsi võlli arvutuslikuks pöördemomendiks sain ca 38 000 nm.Võtsin maha täiesti suvalise numbri ülekandekaoks ja arvutasin edasi 30 000 nm-ga ja 80 mm pooli raadiusega. Tulemus ca 375 kn tõmbejõudu. Peaks vist olema 37,5 tonni
Trossi valikul läheb ikka väga hapuks.
Numbreid vaadates saan aru küll, miks 20 mm nöör laks ja laks katki läheb.
Just see ongi meh. vintsi puudus.
Re: Kiired vintsid
Postitatud: N Jaan 03, 2013 5:06 pm
Postitas Movistar
Väikseks täpsustuseks arvutasin veelkord üle ja võtsin arvesse casca lisatud koefitsente
0,8 tiguülekanne
0,95 hammasratasülekanne ja sain tulemuseks hoopis 392 kn mis peaks olema 39,97 t .
Numbrid tunduvad nii suured,et ei ole enam kindel kas nad ikka õiged on.
Sellise jõu puhul ei saa enam midagi aru kas on mingi takistus ees või ei ole.Vints kerib rahulikult edasi niikaua kui nõrgim lüli järgi annab.
Re: Kiired vintsid
Postitatud: N Jaan 03, 2013 6:58 pm
Postitas Kjen
Veoauto Scania, millel oli 11l (220hp) mootor peal ja omas mehaanilist vintsi, mis töötas läbi käigukasti - selle vintsi tõmbetugevuseks erinevatel andmetel oli 8,8...11t. Tõmbas see autoke mudaauku takerdunult ankruks valitud TD75 nimelist traktorit poolemeetrises lumes sellise hooga, mis ületas tunduvalt inimese jalutamiskiirust.
Re: Kiired vintsid
Postitatud: N Jaan 03, 2013 9:27 pm
Postitas Krooniline
Vintsi kiirus vastavalt auto jõule ja gaasipedaali asendile
Re: Kiired vintsid
Postitatud: N Jaan 03, 2013 10:55 pm
Postitas heints
Kjen kirjutas:Veoauto Scania, millel oli 11l (220hp) mootor peal ja omas mehaanilist vintsi, mis töötas läbi käigukasti - selle vintsi tõmbetugevuseks erinevatel andmetel oli 8,8...11t. Tõmbas see autoke mudaauku takerdunult ankruks valitud TD75 nimelist traktorit poolemeetrises lumes sellise hooga, mis ületas tunduvalt inimese jalutamiskiirust.
See tõmbetugevus peaks olema kirja pandud tifti tugevuse järgi.Kinlasti paigaldas isand Tai sinna enne originaali tifti asemele miski 2 korda jämedama musta poldi?
Minu ifa 297 kilo kaaluval meh vintsil on peale märgitud tõmbejõuks 50 kn ehk 5 tonni tift 6mm.Klapperi turbaugust sellega tr3 e kätte ei saanud. Kahe 8mm poldiga läks 16mm tross puruks.Sama vints jõudis vahemetsal kogematta kerima jäädes painutada ilma erilise jõuõlata jõhkrat rauast stanget nagu plekitükki. Seega tift võiks ikka olla kuna selline vints on suuteline takistuse korral auto tükkideks rebima.
Kui keegi nüüd oskaks välja arvutada kui jäme ,et katkeks näiteks hetk enne 16mm trossi?
Re: Kiired vintsid
Postitatud: N Jaan 03, 2013 11:08 pm
Postitas Movistar
Seda tifti lõikele arvutada pole keeruline.tuleb enne selgeks teha kui suure jõu juures ta lõikuma peab .See võiks olla veits enne trossi katkemist.
Re: Kiired vintsid
Postitatud: R Jaan 04, 2013 9:09 am
Postitas Kjen
heints kirjutas:
See tõmbetugevus peaks olema kirja pandud tifti tugevuse järgi.Kinlasti paigaldas isand Tai sinna enne originaali tifti asemele miski 2 korda jämedama musta poldi?
?
Tai Scaniaga sedasorti katseid ei teinud. Talle oli selleks linnamaastur ostetud!.
Scanni tross oli jämedam, kui 16mm. 22mm vist.
Linnamaasturil vist 18mm. Ja vints ja mootori võimsus olid sellel autol omavahel nii hästi paigas, et originaaltifti asendamisel jämedamaga suri hange jäänuyd rekkat tirides mootor välja, aga muu värk elas asja üle.
Re: Kiired vintsid
Postitatud: R Jaan 04, 2013 1:36 pm
Postitas v6sa
casca kirjutas:
Movistar kirjutas:
casca kirjutas:Lisasin kohendatud arvutuse, mis vastaks enam-vähem bmw 210kW mootorile.
Tõmbejõuks kiirel vintsimisel jäi ca 30 kN.
Miks võtad vintsitrossi katkemistugevuse kasutamisel varuteguriks 4,35 (valemis 0,23)? Vale see ei ole, lihtsalt huvitab...
Valemi tulemus annab ohutu pöördemomendi vintsitrumli võllile, mida kasutatav tross üle elab... Kui kasutada leevendit/ohutut kinnitust koos püüduriga konksu kinnituse küljes, võiks varutegurist isegi loobuda - autosport ju. 9+ t peaks juba üsna kiiresti liikuda võimaldada paaritonnisel masinal.
Trossi purustamiseks vajalik moment on 1/0,23=4.35 korda suurem.
Miks arvutad läbi võimsuse tõmbejõudu? Pöördemoment ja ülekanded on Sul juba olemas... Mina arvutaks mootori pöördemomendi graafiku järgi - saab tõesem. On kellegi reaalse mootori pöördemomendi graafikut numbrilisel kujul pakkuda?
Ohutum on muidugi maksimumi alusel - vähemaga saab ikka hakkama
Re: Kiired vintsid
Postitatud: R Jaan 04, 2013 1:58 pm
Postitas casca
1. Arvutuse eesmärk on leida reaalsuse lähedane trossitõmbejõud levinud mootorit (BMW 210kW) kasutades.
2. Kui varutegurist loobuda, siis oleks meeletut võimsust vaja, et tagada soovitud kiirus ~5m/s.
3. Tõsi. Kui aega leian, siis arvutan läbi pöördemomendi ka ära. Tegelik tõmbejõud suureneb ja kiirus väheneb.
Re: Kiired vintsid
Postitatud: R Jaan 04, 2013 2:34 pm
Postitas totu
5m/s (18 km/h)on kiirus, millega vintsides tekitab isegi poolkõva (suur, pehkinud känd, maakamar jms.) takistus piisavalt järsu peatumise, et inertsjõud saavad suuremaks probleemiks kui mootori moment. Mainitud mootor annab 210kW millistel pööretel? Puusalt pakkudes 5000-6000 rpm. Milline on jõud, mis suudab sellise looma hetkega peatada, arvestades veel reaalajas peale toodetavat võimsust? Ilmselt on ka selleks valemid olemas aga jällegi puusalt, pakun ca. 2,5 kordset tugevusvaru vajadust.
Re: Kiired vintsid
Postitatud: R Jaan 04, 2013 5:19 pm
Postitas casca
Lubatud arvutus suurima pöördemomendi järgi. Lisaks veel võimsuse järgi erinevatel käikudel.
Mootoriks võtsin varem mainitud BMW 210kW.
casca kirjutas:
...
2. Kui varutegurist loobuda, siis oleks meeletut võimsust vaja, et tagada soovitud kiirus ~5m/s.
3. Tõsi. Kui aega leian, siis arvutan läbi pöördemomendi ka ära. Tegelik tõmbejõud suureneb ja kiirus väheneb.
Kas oleksid nii kena ja seletaksid nende kahe väite tausta? Minu õpitud füüsikaga need kokku ei taha minna, aga ma olengi vana paks kiilanev toriseja
Varutegur ei muuda midagi kiiruses - Sa arvutad oma valemis trumli võlli pöördemomenti, mis annaks trossi katkemistugevusest 4,35 korda väiksema tõmbejõu. Kiirus jääb ikka samaks.
Oeh, võimsus on nurkkiirus korda pöördemoment. Pole vahet, kumma alusel Sa arvutad - tulemus (jõud trossil) jääb samaks.
Miks ma ajan taga pöördemomendigraafikut numbrilisel kujul - sest reaalselt ei sõideta kogu aeg maxN pööretel, vaid mootori pöörded (ja sellega produtseeritav pöördemoment) muutuvad pidevalt. Mul ei ole hetkel selle moto graafikut ees, kuid reeglina on praeguse aja TDmotodel momendigraafik üsna laugelt tõusev vahemikus 1500-3500. Sealt edasi hakkab moment langema, kuid nurkkiiruse lisandumise tõttu arvutatav võimsus kasvab.
Võistlusauto vintsi korral mina väga varuteguriga ei jändaks - isegi, kui väiksematel käikudel vintsi tõmbejõud trossi katkemistugevust ületab, siis seda saab parema jalaga kompenseerida. Usun, et juhi sihis pillikeelena helisev vintsitross on piisav meelödetuletus, mis ei lase silma rõngasse ja paremat jalga krampi minna...
Kas reeglites on midagi kirjas mehh. vintsi kaitseseadmete ja ajami varuteguri kohta?
Re: Kiired vintsid
Postitatud: L Jaan 05, 2013 8:51 am
Postitas v6sa
casca kirjutas:
...
2. Kui varutegurist loobuda, siis oleks meeletut võimsust vaja, et tagada soovitud kiirus ~5m/s.
3. Tõsi. Kui aega leian, siis arvutan läbi pöördemomendi ka ära. Tegelik tõmbejõud suureneb ja kiirus väheneb.
Kas oleksid nii kena ja seletaksid nende kahe väite tausta? Minu õpitud füüsikaga need kokku ei taha minna, aga ma olengi vana paks kiilanev toriseja
Varutegur ei muuda midagi kiiruses - Sa arvutad oma valemis trumli võlli pöördemomenti, mis annaks trossi katkemistugevusest 4,35 korda väiksema tõmbejõu. Kiirus jääb ikka samaks.
Oeh, võimsus on nurkkiirus korda pöördemoment. Pole vahet, kumma alusel Sa arvutad - tulemus (jõud trossil) jääb samaks.
Miks ma ajan taga pöördemomendigraafikut numbrilisel kujul - sest reaalselt ei sõideta kogu aeg maxN pööretel, vaid mootori pöörded (ja sellega produtseeritav pöördemoment) muutuvad pidevalt. Mul ei ole hetkel selle moto graafikut ees, kuid reeglina on praeguse aja TDmotodel momendigraafik üsna laugelt tõusev vahemikus 1500-3500. Sealt edasi hakkab moment langema, kuid nurkkiiruse lisandumise tõttu arvutatav võimsus kasvab.
Võistlusauto vintsi korral mina väga varuteguriga ei jändaks - isegi, kui väiksematel käikudel vintsi tõmbejõud trossi katkemistugevust ületab, siis seda saab parema jalaga kompenseerida. Usun, et juhi sihis pillikeelena helisev vintsitross on piisav meelödetuletus, mis ei lase silma rõngasse ja paremat jalga krampi minna...
Kas reeglites on midagi kirjas mehh. vintsi kaitseseadmete ja ajami varuteguri kohta?