5. leht 5-st
Postitatud: T Dets 02, 2008 7:24 pm
Postitas paevaline
alver1 kirjutas:Lühendatult
Kood 206. Lisakaugtule laternad
Nõuded: 1) lisakaugtule laterna valgusava välisserv ei tohi olla lähemal sõiduki välisgabariidile kui lähitule laterna valgusava välisserv ja laterna ülaserv kõrgemal kui 4 m teepinnast. Lisakaugtule laternad ei tohi asetseda tagapool sõiduki esisilda.
Loodan, et on abi
See on ilus ja tore., kuid kehtiv riigi teatajas sätestatud seadus ei sisalda mainitud "Tagapool esisilda" klauslit.
Sellise klausli leidsin mingist Iks-kohast:
http://trip.rk.ee/cgi-bin/thw?${BASE}=a ... =5&AN=1169
Tundub, et seal on sama teema ning idee .. kuid pöörakem tähelepanu lause ehitusele:
"1) valgusava välisserv ei tohi asuda KAUGEMAL auto kere välisgabariidist kui lähitule valgusava välisserv ja laterna ülaserv kõrgemal kui 4 m teepinnast."
Riigiteatajas (
https://www.riigiteataja.ee/ert/act.jsp?id=882352) olev lause aga nati teine:
"1) lisakaugtule laterna valgusava välisserv ei tohi olla LÄHEMAL sõiduki välisgabariidile kui lähitule laterna valgusava välisserv ja laterna ülaserv kõrgemal kui 4 m teepinnast."
Kui nüüd lähtuda loogikast, siis lisakaugtuli ei tohi olla külgvaates lähitulega ühel joonel olla. Seega see võib olla kas eespool või tagapool. Aga kui palju ees või tagapool, seda ei reglementeerita ...
Postitatud: T Dets 02, 2008 8:55 pm
Postitas alver1
Vabandust, 19.10.2008 jõustus tõesti uus seadusemuudatus- Kood 206.
Lisakaugtule laternad
Nõuded: 1) lisakaugtule laterna valgusava välisserv ei tohi olla lähemal sõiduki välisgabariidile kui lähitule laterna valgusava välisserv ja laterna ülaserv kõrgemal kui 4 m teepinnast. Haagisele on lisakaugtule laternate paigutamine keelatud. Kui neljale peitlaternates asuvale kaugtulele on lisaks paigaldatud kaks lisakaugtule laternat, siis peab elektriskeem tagama, et neid saab sisse lülitada ainult lühiajaliselt hoiatava valgussignaali edastamiseks;
Lisakaugtule laternad ei tohi asetseda tagapool sõiduki esisilda-
on kehtetu!

Postitatud: T Dets 02, 2008 8:58 pm
Postitas Rein
Ooot, kas siis nüüd tuled katusele ja kogu armastus

Kellegi asi pole siis rohkemat targutada.
Postitatud: T Dets 02, 2008 9:00 pm
Postitas yanekk
alver1 kirjutas:Vabandust, 19.10.2008 jõustus tõesti uus seadusemuudatus- Kood 206.
Lisakaugtule laternad
Nõuded: 1) lisakaugtule laterna valgusava välisserv ei tohi olla lähemal sõiduki välisgabariidile kui lähitule laterna valgusava välisserv ja laterna ülaserv kõrgemal kui 4 m teepinnast. Haagisele on lisakaugtule laternate paigutamine keelatud. Kui neljale peitlaternates asuvale kaugtulele on lisaks paigaldatud kaks lisakaugtule laternat, siis peab elektriskeem tagama, et neid saab sisse lülitada ainult lühiajaliselt hoiatava valgussignaali edastamiseks;
Lisakaugtule laternad ei tohi asetseda tagapool sõiduki esisilda-
on kehtetu!

Kas maakeeli tähendab see nüüd seda,et katusel võivad olla E märgistusega kaugtuled?
Postitatud: T Dets 02, 2008 9:49 pm
Postitas alver1
Jah võib paigaldada küll, aga kui palju neid seal olla võib, ei tea täpselt. Minuarust täismassiga üle 12 t võib lisatulesid olla neli, alla 12 t kaks. Ja E- märgistus on kohustuslik, number, kas 17,5 või 37,5 ei pea olema kuna numbri puudumisel mõõdetakse mõlemad tuled eraldi. Ei tea kas meie tehnoülevaatuses seda ka teha saab?
Postitatud: K Dets 03, 2008 9:28 am
Postitas paevaline
Tegelikult oleks vaja mingit konkreetset vastust mõnelt ametnikult, kelle vastust saaks vajadusel kasutada.
Samas kui ülevaatusel selle kallal ei koinita, siis miks peaks politsei seda tegema ?!
Ülevaatus ongi ju koht, kus uuritakse ja vaadatakse, et auto oleks vastavuses tehnonõuetele ... ning olen käinud kahe autoga ja kumbalgi autol ei märgitud seda iseärasust nõuetele mitte vastavaks. Heal juhul võib selle märkida, kui "vähe-ohtlik viga" kuid ka see ei tähenda, et tegemist peaks olema aspektiga, mille puhul peaks hakkama lampe maha kruvima

Postitatud: L Dets 20, 2008 10:51 am
Postitas paevaline
Vot saigi esitatud selline küsimu:
---------
Tere
Alles hiljuti kajastati ühes Eesti telekanalis kaug- ja lisatulede
teemat (riiivõimuesindajad palusid demonteerida lisatuled)
Antud teema on olnud aruteluks kahes maasturite foorumis:
http://www.landrover.ee/foorum/
http://forum.4x4.ee/index.php
Seal on kajanud läbi mõtted, mis näitavad Eesti Politsei ja Eesti
Riiklik Autoregistrikeskust töötamas teineteisele vastuoluliselt -
Tehnoülevaatus ei tuvasta seaduslikku vastuolu katusel asetsevatest
tuledest (mis ju ikkagi on mõeldud liiklus turvalisuseks), kuid Eesti
Politsei käsib tuled demonteerida.
Samuti tekitab ikkagi väga palju vastakaid arvamusi tõik, et Euroopa
Liidu teistes riikides ei ole väidetavalt lisatuled probleemiks Politsei
silmis.
Kas oleks võimalik saada inimkeelset selgitust antud teemale - kas siis
avalikult või vastates antud kirjale.
------------
Vot selline vastus järelepärimisele:
------------
Tere,
Kaugtulede koguarvu, paigutuse, valgusvõimsusele, lülitumise ning teiste tingimuste kohta on kehtestatud Eestis tehnonõuded, mis lähtuvad Euroopas üldiselt kehtestatud nõuetest. Kehtivate nõuete järgi on muu hulgas konkreetselt määratletud kaugtulede koguarv, mida võib sõidukile paigaldada, korraga lülituvate kaugtulede arv ning viimase puhul ka nõuded maksimaalsele valgustugevusele. Kaugtulede paigutuse osas ei ole nõuded nende kaugusele mootorsõiduki külg-gabariitidest ega kõrgusele maapinnast, mistõttu katusele ei ole neid keelatud paigaldada.
Meedias leiavad enamasti kajastamist juhtumid, kus on avastatud vastuolu kehtivate tehnonõuetega. Tihti peale jääb kajastamata protsess, mille käigus tehakse kindlaks, kas tegemist on kehtivatele nõuetele vastava sõidukiga või mitte. Seetõttu võib jääda mulje, et kõikidel sõidukitel palutakse lisakaugtuled demonteerida, kuigi sõidukeid, millel vastuolusid tehnonõuetele ei tuvastata, eraldi meedias ei kajastata.
Oma tegevuses lähtuvad ARK ja Politsei ühtedest ja samadest seadusaktidest. Siin kohal erinevusi ei saa olla.
Lugupidamisega,
Jürgo Vahtra
Tehnoosakonna juhataja
Eesti Riiklik Autoregistrikeskus
--------------------
Postitatud: E Dets 29, 2008 1:54 pm
Postitas paevaline
Samale küsimusele ka Politseiameti vastus:
--------------------------------
Vastus selgitustaotlusele
Liiklusseaduse § 13 lg 1 kohaselt on liikluses lubatud kasutada sõidukit, mille tehnoseisund vastab Eestis kehtivatele nõuetele. Mootorsõiduki ja selle haagise tehnoseisundile ja varustusele esitatavad nõuded on kehtestatud teede- ja sideministri 18.05.2001 määrusega nr 50. Tehnonõuete osas lähtuvad eelnimetatud õigusaktist nii politsei kui ka Eesti Riiklik Autoregistrikeskus.
Valgustus- ja valgussignalisatsiooniseadmetele kehtestatud nõudeid käsitleb määruse lisa 1 (pärast 1997.a 1. jaanuari liiklusregistrisse kantud või kantavale teeliikluses osaleva sõiduki osas) ja lisa 2 (enne 1997.a 1. jaanuari liiklusregistrisse kantud sõiduki osas) grupp 2 (vt: tehnonõuded).
Nõuded kaugtulede koguarvu, paigutuse, valgusvõimsuse, lülitumise ning muude tingimuste kohta lähtuvad Euroopas üldiselt kehtivatest tingimustest, sh on konkreetselt määratletud kaugtulede koguarv, mida võib sõidukile paigaldada, korraga lülituvate kaugtulede arv ning viimaste puhul ka nõuded maksimaalsele valgustugevusele. Kaugtulede paigutuse osas ei ole kehtestatud nõudeid nende kaugusele mootorsõiduki külg-gabariitidest ega kõrgusele maapinnast, seega ei ole keelatud neid paigaldada ka sõiduki katusele.
Korralised tehnoülevaatused ei suuda tagada kontrollitud sõidukite sõidukõlblikkust ülevaatuste vahelisel perioodil. Seetõttu on lisakontrollide tõhus rakendamine liikluses oluline ja vajalik järelevalvemeede, mis aitab tagada sõidukite vastavuse kehtestatud nõuetele kogu eelmainitud perioodi vältel.
Paraku meedias leiavad kajastamist tavaliselt juhtumid, kus on avastatud vastuolu kehtivate tehnonõuetega. Samas jääb kajastamata protsess, mille käigus tehakse kindlaks, kas tegemist on kehtivatele nõuetele vastava sõidukiga või mitte ning milles nõuete eiramine seisneb. Juhtumeid, kus vastuolusid tehnonõuetega ei tuvastata, meedia ei kajasta. Seetõttu võib jääda ka ekslik mulje, et kõikidel sõidukitel palutakse lisakaugtuled demonteerida.
Lugupidamisega
Margus Kotter
Liiklusjärelevalve ja korrakaitse osakonna
ülemkomissar osakonna politseidirektori
ülesannetes
Postitatud: E Jaan 19, 2009 12:29 pm
Postitas fagott
Oskab keegi äkki ka peast lisatulede relee ühendamise skeemi üles panna.Katsetuse teel saaks siis küll,aga äkki saab lihtsamalt.Salongis asuv lisatulede lüliti katkestab siis relee juhtimiseks vajalikku massi ja relee juhtimise pluss tuleb kaugtulede ahelast.Aga keegi vist miskit valesti teinud(juhtimise jm. klemmid sassis)(enda käes pole autol need tuled veel põlenud,aga milleks nad siis on?).
Postitatud: E Jaan 19, 2009 1:23 pm
Postitas fagott
Vist leidsin üles:30 ja 87 ühendatakse ja 85 ja 86 on relee mähise otsad.Kumb neist + ja kumb -,eks seda katsetan.Olemasoleval releel lihtsalt polnud skeemi peal.
Postitatud: E Jaan 19, 2009 3:24 pm
Postitas Bullrider
Tuledega on selline lugu,et kui Sa võtad lisatulede toite autotulede pistikust,siis pane kindlasti relee vahele,sest muidu läheb koormus autotulede süsteemile kahekordseks ja el.jamad ei jää tulemata. Tulede pistikust võta ainult relee juhtpinge,toitepinge võta otse akult ja kindlasti läbi kaitsme.
Tähised relee jalgadel: 30-toitepinge akust, 87- väljund lisatuledesse, 86- juhtpinge autotuledest(võib panna läbi lisalüliti) 85-relee mass
Postitatud: E Jaan 19, 2009 4:36 pm
Postitas fagott
Tehtud!Lambid säravad...
Postitatud: E Jaan 19, 2009 8:05 pm
Postitas karli
Kui katusel on töötuled, kas siis ei pea koos töötuledega põlema pargid? Siiani teadsin et töötuli eraldi lülitist ja kõik, kuid täna autopoes üks vana autoelektrik teadis rääkida, et kõik tuled sh. ka töötuled võivad tööle rakenduda ainult siis, kui sisse on lülitatud parktuled.
Postitatud: T Juun 09, 2009 10:59 pm
Postitas Allar
karli kirjutas:Kui katusel on töötuled, kas siis ei pea koos töötuledega põlema pargid? Siiani teadsin et töötuli eraldi lülitist ja kõik, kuid täna autopoes üks vana autoelektrik teadis rääkida, et kõik tuled sh. ka töötuled võivad tööle rakenduda ainult siis, kui sisse on lülitatud parktuled.
jcb frontaalil millega töötan on kaa nii ,et kui töötuled paned põlema siis põlevad ka pargid
ja veel ,et küljes on tal ovaalsed SILEDA KLAASIGA hella töötuled 4 ees ja 4 taga ja 2 eesmisel veel ka 2 pirni korraga põlevad ja valgus on no klass omaette, näitavad paremini kui kaugtuled.
Re: Lisatuled?
Postitatud: K Jaan 22, 2014 2:26 am
Postitas UlvarM
Infoks igaks juhuks.
Kood 203. Kaugtule laternad
[RTL 2009, 1, 5 - jõust. 10.01.2009] Nõuded: 1) M ja N kategooria sõidukil peab olema kaks või neli kaugtule laternat. N3 kategooria sõidukile on lisaks neljale kaugtule laternale lubatud paigaldada kaks kaugtule laternat. N3 kategooria sõidukil võivad üheaegselt põleda mitte rohkem kui kaks paari kaugtule laternaid. Kui M, N1 ja N2 kategooria sõidukil on neli kaugtuld peitlaternates, siis on lisaks lubatud paigaldada kaks kaugtule laternat, mida võib kasutada ainult hoiatavate lühikese intervalliga järgnevate valgussignaalide edastamiseks. L3e, L4e, L5e ja L7e kategooria sõidukil, peab olema üks või kaks kaugtule laternat, kusjuures L5e ja L7e kategooria sõidukitel, mis on üle 1300 mm laiad, peab olema kaks kaugtule laternat. L6e kategooria sõidukile võib paigaldada üks või kaks kaugtule laternat, kusjuures sõidukile, mis on üle 1300 mm lai, tuleb paigaldada kaks kaugtule laternat. Kaugtule laternate paigaldamine O kategooria sõidukile on keelatud. Enne 1. jaanuari 1990. a esmakordselt kasutusele võetud M ja N kategooria sõiduki ja enne 1. jaanuari 1996. a esmakordselt kasutusele võetud L kategooria sõiduki kaugtule laternad peavad vastama valmistaja poolt ettenähtule;
2) kaugtulede ümberlülimisel lähituledeks peavad kõik kaugtuled lülituma välja üheaegselt. Lähitulede ümberlülimisel kaugtuledeks peab vähemalt üks paar kaugtulesid sisse lülituma;
3) elektriühendused peavad tagama, et summaarne kaugtulede valgustugevus, mida saab üheaegselt sisse lülitada, ei ületaks 300 000 cd, mis vastab valgustugevuse kontrollarvude summale 100;
[RTL 2010, 24, 423 - jõust. 14.05.2010]
4) kaugtule värvus peab olema valge. Enne 1. oktoobrit 1994. a esmakordselt kasutusele võetud sõiduki kaugtule värvus võib olla valikkollane;
5) alates 1. jaanuarist 1990. a esmakordselt kasutusele võetud M ja N kategooria sõiduki kaugtule laternad peavad vastama E-reegli nr 1 või nr 5 või nr 8 või nr 20 või nr 31 või nr 98 või nr 112 või nr 113, või nr 123 või direktiivi 76/761/EMÜ nõuetele ja nende paigaldus peab vastama E-reegli nr 48 või direktiivi 76/756/EMÜ nõuetele. Alates 1. jaanuarist 1996. a esmakordselt kasutusele võetud L kategooria sõiduki kaugtule laternad peavad vastama E-reegli nr 57 või nr 72 või nr 112 või nr 113 või direktiivi 97/24/EÜ nõuetele ja nende paigaldus E-reegli nr 53 või direktiivi 93/92/EMÜ nõuetele.
Kaugtule laternale peab olema kantud valgustugevuse kontrollarv ja üks järgnevatest tähistest:
a) R – kui on ette nähtud tavalise hõõglambi kasutamiseks;
b) HR – kui on ette nähtud halogeenhõõglambi kasutamiseks;
c) DR – kui on ette nähtud gaaslahenduslambi kasutamiseks.
Kui kaugtule latern täidab ka kurvivalgustuse funktsiooni (on pöörduv), siis peab sellel olema lisatähis T. Ainult üks kummagi poole kaugtule latern võib täita kurvivalgustuse funktsiooni;
6) kui sõidukile on paigaldatud kohanduvate esitulede süsteem (AFS), siis peab selle ehitus vastama E-reegli nr 123 nõuetele ja paigaldus vastama E-reegli nr 48 nõuetele. Süsteemi kuuluvatel laternatel peab olema lisatähis X.