Märgade Härgade mälestused Navigatsioon 2007 vol 1
Proloog
Võistluseelse õhtu ettevalmistused piirduvad minul toiduvarude soetamisega ning saabaste ja kummikute sahvrikapist sooja toomisele. Ülejäänud õhtu pühendan oma vinge veekindla saapamäärde otsimisele. Robi valmistab samal ajal oma vaimu võistluseks ette ja on abikaasaga teatris.
Seega algab võistluspäeva hommik asjade pakkimisega. Kui pool tundi algselt planeeritust hiljem Robi juurde jõuan siis leian eest nõutu peremehe, kes on pool tundi läpaka ja tööriistakastide kinnitamiseks väikseid koormarihmi taga otsinud. Uue läppariga (parema ekraaniga) on selline kole lugu, et ei taha matsust kepsu tunnistada. Mis seals ikka, küll kohapeal vaatame, igaks juhuks viskame vana läppari kah autosse. Korjame kola peale (muuhulgas Jimnyst kadunud koormarihmad) ja stardime tankima.
Pakkimisega on veel selline tore lugu, et Robi suhtub igasugustesse abivahenditesse nagu hailift (pole kuhugi panna ja pole vaja olnud, OK korra läks kui ratas koos poolteljega küljest tuli) ja labidas (pole kuhugi panna). Minul oli nende suhtes kerge kahtlus aga kokkuvõttes oli piloodil õigus.
Kuna hakkab juba kergelt kiire siis püstitame uue kiirusrekordi 99,2 km/h (käsikepsu järgi, mis asendab mittetöötavat spidot), sotti kahjuks välja ei venitanud.
Jõuame kohale, regame, teeme tehnilise, tõmban loosiga eelviimase stardijärjekorra (26.).
Egas midagi, peale koosolekut on meil üle kahe tunni stardini mölutada.
Jagelen uue läppariga. 98 all olen korduvalt GPSi tööle saanud ja XP all ei allu masin ültse minu manipulatsioonidele. Probleem on seda kummalisem, et sama masin on enne korduvalt koos töötanud. Lõpuks tuleb välja, et Robi on talle vahepeal format c: teinud
Egas midagi, läppar kaenlasse ja targemate manu. Ermi juures on juba Porilase Anto näol järjekord tekkinud. Ja tundub, et Ermil valed draiverid ja masin siiski toimima ei hakka. Mis seals ikka: meil on ju teine läppar veel kaasas. Uue läppari pakime Mainori autosse vastutavale hoiule ja asume vana paigaldama. Esmalt selgub, et olen miskipärast masinasse installinud Ida-Virumaa kaardi (mitu piirkonda ei mahu korraga). Mõtiskleme, et kumma järgi me sõidame, kas genstaabi (mis teadupärast militaarobjektide ümber on puhas fantaasia vili) või Ida-Virumaa kaardi järgi. Peale seda kui oleme jõudnud otsusele, et eduvõimalused on märgatavalt suuremad viimase variandi korral, meenub meile, et on veel võimalus kodust õiged kaardid tellida. Seejärel tuleb veel parem mõte, et äkki on kellegil kaart kaasas. Arto asubki usinalt arvutis kaevama kuni mulle meenub, et meie 98 masin ei arva USB2 mälupulgast midagi.... Lisaks avastame, et läpparikinnitused on kummalisel kombel enamuses kaotsi läinud. Kisume GPSi katuselt maha ja jooksujalu jälle Ermi juurde. Veidi võlumist ja ongi korras! Suured tänud!
Ülejäänud aja sööme, teeme teiste kaardilugejatega (Anto, Urmo jne) mu põuepudeliga tutvust, möliseme, vaatame kaasvõistlejate ponnistusi jäärajal jne
Põuepudeliga oli muuseas selline tore lugu, et lisaks kaardilugejatega proovimisele jätkus sellest 200 grammist veel rajal rüübata ning kolmandik jäi veel peale piloodi „lõpuksometifinishis” punnsuutäisi ülegi
Moraal: arvutustehnika ühilduvus tuleb paar päeva enne üle kontrollida (või Ime(iti)mees Ermiga hästi läbi saada, sügav kummardus talle

)!
I ETAPP (joonorienteerumine)
Joonorienteerumine (mis hiljem kaasvõistlejate poolt
noolemänguks nimetati) algab kenasti. Vasakule, paremale, kolmekümne meetri pärast vasakule, paarsada meetrit otse jälle vasakule ja nii edasi kuni jõuan umbes teise lehekülje keskele ehk majade vahele, peale mida tuleb kolmekümne meetri pärast vasakule pöörata. Pöörame VIST liiga hilja... Püüan ette kujutada kuhu me enne kompassi järgi itta sõitmist jõudma peaksime (kompass on küll kaasas aga eelistan bioloogilist kompassi kasutada, irw). Jõuame ristmikule, kujutan ette itta sõitmist ja käsin piloodil ümber pöörata. Sellele vaatamata oleme JUBA EKSINUD!
Odomeeter kah ei klapi enam.
Vahemärkusena olgu öeldud, et kuna auto spido- ja odomeetrid ei töötanud (enne võistlust ei viitsinud auto alla viga selgitama kah ronida) siis kasutasime nende asemel käsi-GPSi. Õnnetuseks koos originaalstatiiviga, mis võbeles nii, et ega sealt suurt midagi välja lugeda polnud võimalik.
Tarkus, et oleks pidanud GPSi käes hoidma, ning distantse nullima tuli meelde paar päeva hiljem. Tegelikult oli ilma selletagi kätest puudu: pidi legendi hoidma, lehti pöörama ning lisaks veel püüda ennast kinni hoida.
OK, niisiis eksinud!
Tiirutasime sihitult ringi, mina püüdsin legendis tuttavaid poognaid tabada (vahel TUNDUS juba klappivat aga need klappimiskohad möödusid kiiresti) ja piloot andis talda. Ju ta arvas, et mida kiiremini ja intensiivsemalt ma kõrvalistmel loksun, seda intensiivsemalt ja kiiremini mu mõistus töötab.
Kui te ei tea, mida te teete siis tehke seda hoolega!
Õige tee leidmisele ei tulnud kasuks ka auto ehituslik omapära, millega ma valikorienteerumise korral juba peaaegu harjunud olen: nimelt varjab läpaka ekraan väikeses Samurais peaaegu täielikult kaardilugeja vaate ette (mida küll Robi oli püüdnud vähendada läpakaaluse armatuuri sisse süvistamisega aga samas sai tekkinud vaatepilu suurenemine koheselt kompenseeritud suurema läpaka ekraaniga). Seega pean ma ette vaatamiseks ronima piloodile sülle, mille tulemusena ei näe jällegi tema suurt midagi. Lisaks sellele, et ma sellisel juhul kergelt masina õigele trajektoorile suunamist segama hakkan. Seega annan ma piloodile juhiseid tavaliselt suhteliselt pimesi ja peaasjalikult kaardile tuginedes. Tema vastutasuks hoiatab mind tavaliselt (minu arvates liiga harva) suurematest lohkudest, muhkudest, hüpekatest ning aukudest, et ma saaksin õigel ajal kuskilt kinni krabada.
Lõpuks kohtume uue Pajeroga. Jess, nende kaardilugeja Una on ju D-90 tiimi (kes teadupärast üleeelmisel hooajal TR2 kinni pani ja eelmisel hooajal välisvõistlustele keskendus) kaardilugeja!!! Tema peab teadma, kus oleme ja kuhu sõidame!!!
Paraku osutub peale mõningast nende sabas metsavahel tiirutamist, et ega nad väga täpselt ikka ei tea küll.
Igatahes esimese künkakese otsas asuva kontrollpunkti leiame me enne neid üles.
Jess, ma tean jälle, kus me oleme!!!
Ainult, et..... kummalt poolt seda kontrollpunkti tegelikult oleks tulnud võtta ja kumb on õige edasiliikumise suund?
Mõne aja pärast oleme taas eksinud. Uurin piloodilt, et ega ta ei tulnud mõttele odomeeter ära nullida. Muidugi mitte! Õnneks ei ole enam terve metsaalune jälgi täis ja jääb kaks varianti: kas sõidame õiges suunas või sõidame õigele suunale vastupidises suunas
Onneks hakkab lennujuhtimistorn juba paistma ja saabume lagendikule, mis näeb kahtlaselt sedamoodi välja, et seal PEAB teine kontrolllpunkt asuma.
Kuna legendi järgi asub see laugel vasakkaarel siis joonistame nii ja naa poognaid. Piloot arvab, et peaks olema paneelikuhjade vahel. No, rsk, ei paista kusagilt. Teeme oma kaarjaid poognaid koos Letalismehe ning Valge Hiirega. Nad ei ole kah targemad kui, et kuskil siin peaks olema.
Pingsa kella jälgimise tulemusena otsustame, et kütame finishisse. S..ta kah selle KP-ga, saab vähemalt mingi tulemuse kirja.
Sealt kustkohast kaardi järgi tee ja värav peaks olema on aed ees. Kütame üle seljandiku, kaotame selle ringiga paar-kolm minutit.
Finishisse jõuame 1-2 minutit peale normaalaja lõppu.
Üllatusena pole me enam eelviimased vaid umbes tagantpoolt 5. või 6.
Imelik, väga imelik!
Kokkuvõtteks tulime III- 4. kohale ja saime 23 kohapunkti.
KP2 leidsid üles 10 võistkonda 27.-st, kusjuures vaid 3 neist ei läinud ajaga ltotaalselt lõhki (loe: ei saanud etapi eest nulli kirja).
Moraal: „Märjad Härjad” on ühed Liiwimaa parimatest noolemänguritest!