Aidake elektrikud

Tõsisemad ja spetsiifilist laadi tehnilised arutelud erinevate tehniliste sõlmede üle 4x4 liikuri juures. Võta sõna kui tead millest räägid, lahmijad lendavad Idiot Cornerisse.

Moderaatorid: jr, Veiko, erik, Moderators

Kasutaja avatar
isakene
I know how to fix stuff
Postitusi: 1807
Liitunud: R Veebr 04, 2005 5:07 pm
Asukoht: L-Virumaa, Kadrina vald

Postitus Postitas isakene »

Ütlen veelkord - ära proovi akut tuledejuhtme kaudu laadida. Vaatamata eelpoolkõnelejate selgitustele.

Tühi aku on voolutarbija nagu iga teinegi. Asi on aga selles, et (ilmselt ei ole need akud järelhaagisel mitte kõige väiksemad) tühi aku on voolu võimeline vastu võtma PALJU. Tavasüsteemil piirab voolutugevuse ära generaatori võimsus - niipalju generaator jaksab anda, niipalju akut laetakse. Sama kehtib ka eespooltoodud (Jumala eest, kui aku väga tühi on, siis ärge sinna 2-3 amprist laadijat külge ühendage, see lendab õhku suure pauguga) 2-3A akulaadija kohta, kaitsmed ei põle läbi lihtsalt seepärast, et akulaadija ei ole võimeline rohkem voolu andma. Siin aga on süsteemis veel lisaks generaatorile täis aku ja ennustama ei hakka, palju voolutugevus tuleb. Ilmselt tipphetkel kuni kolmekohaline number ampreid (kodus akusid laadides olen täheldanud, et mu suur akulaadija laksab mitte päris tühjale 100Ah akule laadimise algul 30-40A laadimisvoolu, kui selliseid akusid on 2, siis järelikult poole rohkem). Ning väite PS. see et genekast jäme juhe akule tuleb, ei tähenda seda, et peenike maha põleks, läbi peene lihtsalt laetakse kauem esitajale soovitan proovida asendada näiteks vintsijuhe peenema tuledejuhtmega ja vaadata kas juhe põleb maha või kerib vints lihtsalt kauem :twisted: Vahet ei ole, mõlemad on suure voolu tarbijad.

Kes ei tea, milline on luuktõstuki pumba mootor - see on suure starteri mõõtu jurakas vastava voolutarbimisega (kõige tavalisem mootor on 2kW = 83A/24V või 166A/12V. See tähendab seda, et laadimissüsteem tuleb töö ajaks lahti ühendada.

Vastused siis küsimustele:

1. Kaitse põleb läbi. Kui otse ühendada, juhe põleb suure tõenäosusega maha.

2. vt. punkt 1. Suure kaitsme ja jämeda juhtme korral peavad olema ka parajalt võimsad dioodid. Ja ka sel juhul on tõenäoline, et akud korralikult laetud ei saa dioodide pingelangu pärast.

3. Õieti valitud komponentide korral töötab sama kindlalt nagu koduses vooluvõrgus. Konverteri võimsus ei tohi olla suurem kui auto generaator anda suudab ning laadija võimsus ei tohi olla suurem kui konverter anda suudab. Õige oleks mõlemale jätta paras varu.

4. On võimalik, aga tegemist on küllaltki spetsiifilise vidinaga. Peab olema kindlasti aku laadimiseks mõeldud konverter, tavalisega pole midagi peale hakata.

EDIT: vahepeal oli juttu juurde tulnud. Selleks, et tuledepistikust akut laadida, on vajalik ikkagi mingi laadimisvoolu teatud suuruseni piirav elektrooniline vidin. Läbi peene juhtme aku laadimine võrdub ikkagi takistiga voolu piiramisega, ja seejuures peab takisti võimsus olema suurem tarbija võimsusest.
Viimati muutis isakene, E Apr 13, 2009 11:30 am, muudetud 1 kord kokku.
Kasutaja avatar
boob
Moderator
Postitusi: 2516
Liitunud: T Sept 20, 2005 11:52 pm
Asukoht: Laitse 5013912

Postitus Postitas boob »

isakene, jutt käib laadimisest, mitte selle mootori käitamisest.
Selleks peakski panema sinna peenikesele kaablile vahele mingisuguse voolutugevust piirava elemendi, et vältida kaitsmete ja kaablite mahapõlemist.
Läks Stirlitz mööda tänavat ja nägi, kuidas valges ürbis mees plangul roppusi üle värvib.
-Moderaator, mõtles Stirlitz.
Kasutaja avatar
isakene
I know how to fix stuff
Postitusi: 1807
Liitunud: R Veebr 04, 2005 5:07 pm
Asukoht: L-Virumaa, Kadrina vald

Postitus Postitas isakene »

boob kirjutas:isakene, jutt käib laadimisest, mitte selle mootori käitamisest.
Selleks peakski panema sinna peenikesele kaablile vahele mingisuguse voolutugevust piirava elemendi, et vältida kaitsmete ja kaablite mahapõlemist.
No laadimine ei ole ka mitte vähe voolu võttev tegevus. Kodus akusid laadides olen täheldanud, et mu suur akulaadija laksab mitte päris tühjale 100Ah akule laadimise algul isegi minimaalse võimsusega 30-40A laadimisvoolu, kui selliseid akusid on 2, siis järelikult poole rohkem. Nii et seda voolupiirajat oleks tarvis igal juhul.
fagott
True Off Roader!
Postitusi: 1006
Liitunud: R Veebr 04, 2005 8:34 pm
Asukoht: Viljandi

Postitus Postitas fagott »

Loen siin ja mõtlen, et kas poleks lihtsam seda kallutamist 12V peale teha ja kas sellisel juhul peab ka miski turskem juhe olema käru akude laadimiseks?
Kasutaja avatar
isakene
I know how to fix stuff
Postitusi: 1807
Liitunud: R Veebr 04, 2005 5:07 pm
Asukoht: L-Virumaa, Kadrina vald

Postitus Postitas isakene »

fagott kirjutas:Loen siin ja mõtlen, et kas poleks lihtsam seda kallutamist 12V peale teha ja kas sellisel juhul peab ka miski turskem juhe olema käru akude laadimiseks?
Kindlasti oleks lihtsam. Ainult et kust seda 12V mootorit võtta, luuktõstuki pump on tõenäoliselt tundmatu loom ja ka tuvastatud ning olemasolev mootor maksab varuosana ca 5000 eeku.

Ja laadimiseks on 2 võimalust, nagu eelpool juba kirjeldatud - kas vedada jäme juhe või paigaldada laadimisvoolu piirav vidin.
Kasutaja avatar
boob
Moderator
Postitusi: 2516
Liitunud: T Sept 20, 2005 11:52 pm
Asukoht: Laitse 5013912

Postitus Postitas boob »

isakene kirjutas:
boob kirjutas:isakene, jutt käib laadimisest, mitte selle mootori käitamisest.
Selleks peakski panema sinna peenikesele kaablile vahele mingisuguse voolutugevust piirava elemendi, et vältida kaitsmete ja kaablite mahapõlemist.
No laadimine ei ole ka mitte vähe voolu võttev tegevus. Kodus akusid laadides olen täheldanud, et mu suur akulaadija laksab mitte päris tühjale 100Ah akule laadimise algul isegi minimaalse võimsusega 30-40A laadimisvoolu, kui selliseid akusid on 2, siis järelikult poole rohkem. Nii et seda voolupiirajat oleks tarvis igal juhul.
Laadimisel ei ime tühi aku ise seda mitukümmend amprit laadijast välja, vaid laadija annab tühjale akule niipalju peale. Need voolud, mis laadimisel liiguvad, sõltuvad siiski sellest, palju on laadival poolel ampreid välja tulemas.
Ehk siis mida vähem on laetavas akus voolu, seda väiksem on "vastupanu" laadimisele ja seda rohkem ampreid võib laadija välja anda. Mida rohkem akusse voolu sisse pressitakse, seda suuremaks muutub "vastupanu" ja seda väiksemaks jäävad laadija poolt välja antavad amprid.

Lahjema laadija (2-3A) puhul toimub see protsess lihtsalt kauem ning olenevalt aku mahutavusest ei laeta võimsamaid akusid päris täis. Seega teoorias peaks piisama laadimisahelas oleva kaabli läbilaskevõimest veidi väiksemast takistist, et kasutada näiteks parktulede ahelat aku laadimiseks, mitte selle elektrimootori käitamiseks.
Läks Stirlitz mööda tänavat ja nägi, kuidas valges ürbis mees plangul roppusi üle värvib.
-Moderaator, mõtles Stirlitz.
Kasutaja avatar
totu
I live off from the mud
Postitusi: 2887
Liitunud: N Sept 06, 2007 8:26 pm
Asukoht: Kallavere, kui just ära ei ole.

Postitus Postitas totu »

Alalisvoolu on tehniliselt üsna raske piirata. ehk tasub mõelda konverteerimisele, st. 12VDC- 220VAC- 24VDC. Teisisõnu konverter+ 24V akulaadija. Ca. pooleteisttuhandekroonine investeering. Peaks saama üsna adekvaatne skeem ja akulaadija trafo piirab ise voolu e. hoiab koormuse kaabeldusele kontrolli all ja jäävad ära igasugused ümberlülitid ja kontaktorid.
Tehtud, mõeldud.
Kasutaja avatar
isakene
I know how to fix stuff
Postitusi: 1807
Liitunud: R Veebr 04, 2005 5:07 pm
Asukoht: L-Virumaa, Kadrina vald

Postitus Postitas isakene »

boob kirjutas:Lahjema laadija (2-3A) puhul toimub see protsess lihtsalt kauem ning olenevalt aku mahutavusest ei laeta võimsamaid akusid päris täis. Seega teoorias peaks piisama laadimisahelas oleva kaabli läbilaskevõimest veidi väiksemast takistist, et kasutada näiteks parktulede ahelat aku laadimiseks, mitte selle elektrimootori käitamiseks.


Vaidlen endiselt vastu. Selles on õigus, et aku laadimine kestab väikese laadijaga kauem, aga täis saab ta ükskord päris kindlasti. Määrav ei ole ju see, millise voolutugevusega laaditakse, vaid aku ja laadija pinge erinevus. Seni, kuni erinevus on olemas, liigub ka vool ja liigub senikaua, kuni seda erinevust enam ei ole, ehk siis aku on täis.

...ja no mis takisti laadimisahelas? Alalisvoolu puhul on ikkagi määrav pinge erinevus aku ja generaatori vahel, ehk seesama vastupanu. Takisti aga, nagu Sa tead, käib võimsuse järgi, ning kui aku laadimisvool on 30A, on vaja ligi 400W takistit... või on Sul mõni imetakisti olemas, mis voolu läbilaskmisel ei soojene? Sellele tasuks kindlasti patent võtta, Sa teeksid elektrotehnikas revolutsiooni... :D
a1
Off Roader Wannabe
Postitusi: 38
Liitunud: P Veebr 15, 2009 8:26 pm
Asukoht: Järvamaa

Postitus Postitas a1 »

Tegin ELFA foorumisse teema (loodetavasti sealsed eesti nokitsejad saavad tüki leidmise või kokkupanekuga hakkama):
http://www.elfaelektroonika.ee/foorum/s ... post308710


edit: ... paistab, et seal on olemas inimene, kes asjaga tegelenud ja vajaliku lisaseadme valmis teeb. Kel vaja - võtab ise ühendust.
Viimati muutis a1, E Apr 13, 2009 6:09 pm, muudetud 2 korda kokku.
Kasutaja avatar
hmm
Home Made Monster
Postitusi: 329
Liitunud: N Juul 07, 2005 10:09 pm
Asukoht: Tallinn

Postitus Postitas hmm »

12v hüdropump ei tohiks mingi imeasi olla, alles hiljuti jäi üks selline just silma küsiti 3k.
Käru aku laadimist tasuks uurida karavanimeeste käest, sest kuudi akut laetakse ju tavalisest kärupistikust ja kui kuudi akut on mitu ööd kasutatud siis on see üpriski tühi. Seal vahel on neil minu teada just selleks otstarbeks konstrueeritud voolupiiraja mis laseb akut laadida nt max 10 A
Alati saab paremini! TR3 piloot, nii mõnedki võidukad sõidud. tel: 5269391
Vasta

Mine “Modifikatsioonid edasijõudnutele”