Nii, rinnuni kasvanud muru niidetud, tulekahjud kustutatud, nüüd paar rida reisist ja tehnikast.
Kogu reisi pikkuseks tuli 15800 km, sellest 4800 Mongoolia teid, millest omakorda 900km oli erineva raskusastmega Mongoolia asfaltteed. Neid leidus pealinna Ulanbaatari ümbruses enamasti. Samas teeehitus käib kohati väga hoogsalt... Mis sellest, et kohati laotatakse asfalt otse liivale, savile või mis parasjagu all juhtub olema. Sattusime isegi lõigule, kus värske välimusega asfaldil olid punased suured ja sügavad porilombid autod nendevahel slaalomit sõitmas.
Samas värskelt sfaltkatte saanud teedel oli liikumine kiire ja mugav... kuni järjekordne lehma, lamba, kitse, hobuse või kaamelikari teepealt eest loivas. Aegajalt tekkis ärevaid hetki, kuna kena, sile teelint lõppes totaalse kuumaastikuga. Sõiduautoga sõites oleks see meist sinna jäänudki vist.
Kui venemaa sai läbi sõidetud, nii et ratas käis paar korda koopasse, siis Mongoolias nii lihtsalt hakkama ei saanud. Üsna varsti narmendas rehviserv ja plastikust tiivalaiend tahtis irduma hakata. Sellevastu leidsime rohtu Ulanbaatarist uute vingete tagavedrude näol, mis ülla-ülla, maksid poole siinmail küsitavast.
Tundub, et mul on Mongoolia keevitajatega mingi maagiline side, ka seekord ei pääsenud ilma nendeta. Nimelt avastasime ühel hetkel teeäärde seisma jäädes Toyotsi tagaluugilt õliplekid. Autoalla kiigates leidsime paremaltpoolt sillasukast prao, kust ka tagasilla õli lahkuda sai. Nüüd paistis kätte ka varasem keevituse jälg. Paarikümne kilomeetri kaugusel asulas lasime selle esimesel teeäärsel keevitajal kinni suristada ja arvasin sellega asi lõpetatud olevat. Selgituseks olgu öeldud, et igas linnakeses/külas on teeääres putkad, peal reklaamid: "Cacbap" ehk siis keevitus, kuna teeolud seda äri soosivad. Ja kliente jagub kõigile.
Pärast ca 800km läbimist, teel UB-st Gobi pealinna Danzalgadadi poole, umbestäpselt poolel teel kadus järsku vedu, justkui sidur oleks libisema hakanud. Remondinimekirja sai lisatud lisaks rebenenud ja irvitava tagasilla remondile ka pooleksmurdunud poolass.
Tänu keskdifri lukule saime teepealt eemale juhuslikult kõrvalejäänud jurta juurde manööverdada.
Siinkohal tänusõnad Inseneerile, kes enne reisi avaldas saladuse keskdifri lukustuse töölesundimiseks omale vajalikul ajal.
Kuna keegi Mongooliasse elama ei tahtnud jääda, viskasime Hiluxi kasti tühjaks ja kimasime paarkümmend kilomeetrit tuldud teed tagasi. Oli meile seal silma jäänud kõrgepingeliini ehitajate laager ja tehnika, kus, nagu me ka ise arvasime, ei puudunud keevitusagregaat koos kõrgharidusega elektrikuga. Sai sealt mõlemad ja lisaks ka ca 5kg elektroode kaasa võetud. Ca 4-5h hiljem suitses Toyotsi tagasild reipalt, kõik see peotäis elektroode sinna külge keevitatud. Tundus, et mehele meeldis keevitada, sest enne ta ei lõpetanud, kui elektroodid otsas olid. Söötsime siis tal ja temaga kaasatulnud naisel kõhud täis ja viisime nad laagrisse tagasi. Selgus ka, miks mehega kaasasolnud naisterahvas vahepeal mehega tõre oli, nimelt andis see genekas sellele laagrile pimedal ajal voolu... Kell oli ca 11-12 öösel meie tagasijõudmise ajaks liinitööliste laagrisse. Tõstsime aparatuuri maha, arveldasime ja lahkusime linnatulede suunas, kuna sillaõli vahetuse jaoks tuli õli ostma minna. Pimedas sõitmine on aga hoopis vaevalisem, kuna igasugune märgistus puudub, siis eksida ja ekselda on imelihtne. Saime oma ostud sooritatud lõpuks ja peale 40km tagasisõitu leidsime ka omad ülesse.
Järgmisel päeval saime Danzal.... st ka pooleksläinud poolassile asenduse. Kohalik LC remondikunn koukis varbaga vajaliku jupi lauaalt välja, nähes, et oleme hädas, lajatas hinnaks 100000 tugrikut ehk siis ca 60 euri. Kokku jätsime selle mehe kaukasse 120000 kohalikku, mille eest saime siis poolassi, pooleksmurtud poolassipoltide väljaõngitsemise, esistabikapuksi koos vahetusega. Kuna LC80-d on sealmaal laialt levinud, siis kõikki juppe on saada ja hinnad on väga head.
Sellega märkimistväärt juhtumid autoga lõpevad, vahetusse läheb veel esiklaas, kuhu ühe päevaga õnnestus kolm kivi saada, tagavararatta kronsa minestas enne Mongooliast väljasõitu. Korra sai ka rehvi lapitud, nagu ka Raivo autol, oli küljepealt astlapõõsa okas omale rehviseina pesa teinud. Ja veel... Tagasiteel hakkas ühel hetkel kostma kõrvu kõrge tooniga vilistav heli, mis tasapisi aina tugevamaks muutus. Sai kontrollitud õlitaset sildades ja kastides ja loksutatud kardaane, kõik oli OK. Kuna vilin tekkis ainult gaasi maha lastes, siis sõitsime ilma gaasi maha laskmata

ja lootsime, et veab ikka koduni välja. Paartuhat km oli veel tulla ainult. Aga siis ühel õhtul, telkimisplatsi otsides oli kõhualt kuulda p....es kardaaniristi lõginat. Esikardaan alt, jälle keskdiffer lukku ja edasi kodupoole.
LC 80 4,2td 118kw, küttekulu maanteel täislastis ja pingul gaasitrossiga 12,5/l 100-le maanteel, Mongoolia radadel, pooltühjade rehvidega 15-18/l 100-le. Raivo Hillaril stabiilselt ca 3l/100-le vähem.
Kütte kvaliteet kulu vist eriti ei mõjutanud, eesti küttega kulunumbrid samad. Niipalju oli vahet, et vene ja ka Monksi küttega oli kohati piinlik sõita, kuna summutist tuli kolemusta suitsu ja vastikult haisvat vingu.
80-ne kohta kokkuvõtteks võib öelda, et kannatab lammutamist küll. Ühe päris kobeda kolaka osaliseks sai auto ka, kui vihmase ja ülepea pasase teepeal ettetekkinud ca poolemeetri (või rohkem) sügavusse kraavipõhja sai hooga maandutud. Varrastekaitse oli igatahes kõver ja rool jäi ka peale seda ühelepoole viltu. Pisiasjad põhimõtteliselt.
......