Edetabelite tulevane kuningas
16.05.2010 18:55
Kui võrrelda autofirmasid ansamblitega, on Dacia seni olnud nagu koolipoiste punt, mida fännavad nende sõbrad ja veel paar hullu. Maastikuautost Duster saab aga üsna kindlasti Dacia superhitt, mis otseteed edetabelite tippu lendab.
See kaunis kevadpäev Marrakechis algas halvasti ja ebanormaalselt vara. Hotellitoas, mille konditsioneerist oli sama palju kasu kui saunalaval istuva astmaatiku köhatusest, oli niigi raske sõba silmale saada, aga kui siis veel põhjamaise mõõdupuu järgi sügavas öös hakkas medinas undama palvekutse, oli selge, et magamisest tuleb seks korraks loobuda.
Pärast hommikusööki algas meeleolukas bussireis. Buss oli kitsas, kõvade istmetega, konditsioneerita ja seda roolis härrasmees, kes oli väga lahke, vastutulelik ja mõistev välja arvatud juhul, kui keegi bussisolijast esines ettepanekuga mõnd akent natukenegi praotada.
Sedasorti proovisõiduüritustel üritatakse härraste ajakirjanike eluolu teha nii meeldivaks, mugavaks ja muretuks kui vähegi võimalik, nii et loomulikult oli keegi hell hing otsustanud proovisõiduautod üles rivistada lennuväljasuurusele asfaltplatsile.
Bussist välja astudes kuulsin kaeblikku sisinat ja mu ketsitaldadest oli järele jäänud kamalutäis vedelat kummi. Pealage kõrvetas päike, jalataldu tuline asfalt tundsin end lihasuretaja vagamehena. Sulgesin silmad ning meenutasin kodust 28-kraadist pakast ja räästani kõrgunud hangi. Hakkas veidi kergem, nii et suutsin põletusvillidele suuremat tähelepanu pööramata autoni komberdada.
Jahutasin auto sedavõrd maha, et higipiisad ei susisenud enam kui kerisele heidetud vesi, ja alustasin sõitu.
ränk valearvestus
Kuna marokolased on põline kõrberahvas ja harjunud loodusmärkide järgi orienteeruma, pannakse seal liiklusmärke ainult kohtadesse, kuhu võivad sattuda turistid kohalikud saavad tolmu värvi, tuule suuna ja pilvede asukoha järgi isegi aru, millise kiirusega parajasti sõita tohib. Meie olime ilmselt sattunud kohta, kus turistid ei käi. Otsustasin, et sirgel, neljarajaliseks ehitatud ja 16-rajalisena kasutataval ristmike ja ülekäiguradadeta teel võiks 60-kilomeetrine tunnikiirus üsna ohutu olla. Ränk valearvestus, nagu hetk hiljem selgus.
Eksootilise raagus puu tagant vupsas teele politseinik ja viipas kutsuvalt valge sauaga. Peatusin, avasin küljeakna. Politseinik astus auto juurde ja teatas, et ma olen Maroko Kuningriigi seadusi kõige jultunumal kombel rikkunud, seadnud ohtu Mohammed VI alamate ja ehk isegi kuninga enda elu ja mis mul üldse arus on, et ma 40-kilomeetrise kiiruspiirangu alas nii sõgedal kombel kihutan.
Vähemalt ma arvan, et ta ütles seda, sest ainsad sõnad, millest aru sain, olid: ĢBonjour, messieur!ģ
Minu kaassõitja prantsuskeelne sõnavara oli siiski sedavõrd suur, et tema sai ka ülejäänud jutust aru ja suutis koguni minu alandlikud vabandused ja hädised eneseõigustused prantsuse keelde ümber panna. Pärast seda kui ta oli politseinikule kinnitanud, et ma ei ole range järelevalve alt põgenenud poolemeelne massimõrvar, vaid lihtne ajakirjanik kaugelt Põhjalast, politseinik leebus, vabandas tülitamise pärast, avaldas lootust, et me ei jää Marokot meenutama kui politseiriiki, ning soovis head teed.
Võib muidugi olla, et Maroko võimuesindaja halastas mulle solidaarsusest ta isegi sõitis Daciaga nagu minagi, ehkki temal oli lõunamaiselt lömmis Logan ja minul tehasevahast kiiskav uhiuus Duster. Olin sedavõrd liigutatud, et tahtsin politseinikule pakkuda võimalust minu autot proovida, aga kartuses, et seda käsitletaks altkäemaksu pakkumisena, hoidsin end tagasi.
Jätkasin teed ja avastasin peagi, et Duster on ideaalne lõunamaa-auto. Olukordi, kus keegi ei tea, kellel on eesõigus, tekib sealmail sageli, ja enamasti jääb võitjaks kõige suurem auto ning Duster on ju umbes kolm korda suurem kui Marokos tavalised antiiksed pisikesed Peugeotd või Fiati-loksud. Ja see suurus on osatud ka ära kasutada, nii et ruumi on autos väga palju ja pakiruum lausa hiiglaslik, viis inimest koos reisikraamiga mahub lahedalt ära.
Pehme vedrustusega
Veel muljetavaldavamad on aga Dusteri sõiduomadused. Dacia üritab ju ehitada nii lihtsaid (loe: töö- ja lollikindlaid) autosid kui võimalik, mistõttu on neid igasuguseid elektroonilisi võimendeid ja muud pudi-padi nii vähe kui võimalik. Ja ometi on Dusteriga väga mõnus sõita. Nii 1,5-liitrine diisel- kui ka 1,6-liitrine bensiinimootor liigutavad autot kergelt (ka ülesmäge sõites) ja sujuvalt ega kräunugi seejuures südantlõhestavalt nagu märtsikass.
Linnas ja maanteel on Duster linnamaasturlikult pehme ja õõtsuv, liikudes hoolimata oma Rumeenia päritolust prantslasliku sujuvusega, mida mõned Saksa koolkonna esindajad nimetavad pehmest vedrustusest tingitud puuduseks. Väga käänulisel ja väga konarlikul kruusateel selgus aga, et pole see vedrustus nii pehme midagi. Tõsi, vahepeal jäi esiosa justkui veidi üles-alla kiikuma, aga sellest hoolimata oli hüplevat autot üpris lihtne roolida.
Ja loomulikult on Duster sama võluvalt robustne kui kõik teised Daciad. Ma arvan, et kui Duster juhtub seest tolmuseks saama, pole kuigi suur patt salong voolikust üle loputada. Just sellised ju maasturid olema peavadki mis kasu on rummuni mülkas ukerdades jugapuust iluliistudest või koolibrinahksetest istmetest?
Ülessulatatud Tic-Taci karpidest tehtud armatuurlaud ja Rumeenia kangrute kootud jämedatoimse kangaga kaetud istmed ajavad asja suurepäraselt ära. Mõni, kes arvab maasturit vajavat selleks, et kord sügisel seenel käia ja talvel koduaiast välja pääseda, kirtsutab selliste materjalide peale ehk nina, aga maasturit sihipäraselt kasutavad arukamad inimesed saavad muidugi aru, et lihtsad materjalid ja lihtne tehnika tähendavad soodsat hinda. Ning selles osas ei ole ühelgi konkurendil Daciale midagi vastu panna.
Andmed
Dacia Duster 1,5 dCi
Mootor
töömaht: 1461 cmŗ
võimsus: 63 kW (86 hj)
suurim pöördemoment:
200 Nm @ 1900 p/min
Dünaamika
suurim kiirus: 156 km/h
0100 km/h: 13,9 s
Kütusekulu
linnas: 5,7 l / 100 km
maanteel: 4,9 l / 100 km
keskmine: 5,1 l / 100 km
CO2 g/km: 135
Mõõdud
pikkus: 4315 mm
laius: 1822 mm
kõrgus: 1625 mm
teljevahe: 2673 mm
Dacia Dusteri hind algab 154 900 kroonist. Proovisõiduauto hind 189 900 krooni.
Allikas:
http://www.e24.ee/?id=262642