Mis sul autol pidurdusteekond on 100km-lt? Ja mis on põdratesti läbimise kiirus?
Palju sõltub küll sõidukist,kuid üld juhul:
Mis puutub pidurdus teekonda,siis soovitan soojalt suvel 100km/h kiirusel arvestada 100 meetriga(auto liigub siis 28m/s).
NB!See on siis,kui reageerimis aja suudate viia endal 1 sekundini ja
lüüa piduri pedaal täiega põhja(ainult siis rakenduvad kõikide rataste pidurid samaaegselt).Olgem ausad,et tegeleme roolis paljude muude asjadega,kui peaks ning extreem-pidurdus tuleb teha paraku ootamatult. Pehmel vajutusel rakenduvad esimesed ennem kui tagumised.
Talvel pange meetreid tugevalt juurde(soovitan 2x).
Suur erinevus on ABS ja mitteABS piduritega pidurdamisel.Kruusal ja lumel on plussid kindlasti mitteABS-iga plokkpidurdamisel,kui ABS-il.Esimene kasvatab pidurdusel ratta ette rohkesti takistust,teine aga veereb lihtsalt üle(pidurdusteekond on kohutavalt palju pikem).Põhimõtteliselt,et seal kus plokkis rattastega seisma said,on ABS-i puhul kiirus vähenenud ca 20 km/h
samale kohale jõudes.
ABS-i pluss on muidugi see,et auto on juhitav.MitteABS-i puhul tuleb kohati pidurist loobuda.
?Kas aga mõistus lubab seda teha extreem-olukorras?
Ärge unustage,et ABS,ESP jne on elektroonika,mis võib ükskord mitte töötada,kui teda vaja oleks.
"Põdratestis" on ka palju kinni autost,kuid põhivead,mida teeme:
-alustame pidurdusega liiga hilja
-ei võta gaasi maha
-ei löö sidurit põhja (manuaali puhul)
-keerame liiga palju/vähe rooli ja liiga aeglaselt
-lõpetame autoga "kaasamängimise" liiga vara(enne kui sõiduk on rahunenud)
-hoia sidur põhjas lõpuni(manuaal),
-külglibisemisel ära puutu pidureid(mitteABS-i puhul)
Soovitused:
-valige sobiv sõidukiirus(see on AjaB)
-hoidke pikkivahet(mida rohkem seda parem)
-jälgige muid liiklejaid
-ohtlikku koha(ristmikud jne) ennetamisel vähendage sõidukiirust
-kui peaksite teelt välja sõitma,siis otsige silmadega kiiresti mingi tühi koht.Kui jääte põllu peal olevat üksikut kivi või puud vaatama,siis sinna otsa te ka sõidate.
NB!Sellises extreem-olukorras keeravad käed automaatselt sinna,kuhu silmad vaatavad.
Olin antud alal ca 5.a. instruktorina tööl politseis ja sellepärast tean asjast nii mõndagi(omal nahal kõik katsetused läbi tehtud).Ühekordne proovimine ei aita.Seda tuleb treenida pidevalt.Kasutage kõikki võimalusi.
Ei ole häbi minna ka lisakoolitusele.Halb on ju peale "pauku" mõista,et mida ma oleksin saanud tegelikult teha teisiti,et seda jama poleks juhtunud ja olenematta sellest,kas olette süüdi või mitte antud olukorras(ise peaksin ennast kindlasti üheks süüdlaseks).
Ennetage ise extreemeslt ohtlikke olukordi,mitte nemad teid!
Igaljuhul rahulikku meelt ja turvalist sõitu!
