XXXVIII osa
Vambolõ
Vambolõs juhatas Volli (päris nimega Vladimir) meid hoopis oma noorema venna juurde. Sinna ilmselt selle pärast, et tema majapidamine oli külaliste võõrustamiseks sobivam ja läks ise oma koormat kähku ära realiseerima. Eelnevalt pani saunaahjule tule alla. Kuna noorem vend (väga piinlik, tema nime ma ei mäletagi) tuli mõnevõrra aeglasema sõidukiga, nagu traktor, metsas koju, siis kasutasime juhust ja külastasime Vambolõ poodi.
Pood paiknes selles pildil nähtavas kahekordses punastest tellistes kivimajas, millel oli sinime rauduks. Poeke oli üpris kesise kaubavalikuga, mis oli üpris mõistetav, kuna kõik mis vähegi võimalik, kastavatakse või tehakse Siberis ise. Nii et suupisteid sellistest poodidest eriti ei leia, küll oli mitut sorti kaheliitrisesse taarasse villitud õlut ja seda va haljast saadaval. Meil oli ikkagi ju sauna külastus ka plaanis, nii et kokkuvõttes põhilise saime kätte.
Poest välja tulnud, leidsime, et meie karavani ümber oli vahepeal väike delegatsioon kogunenud. Delegatsioon oli küll üksmeelselt venekeelne, aga näiteks see tädi punases tunnistas oma rahvuse estonka olevat. Tegelikult olime ka poes juba ühte estonkat kohanud, aga kuna tollel olid juba kerged alkoholidementsuse tunnused juures, siis erilist rahvusuhkust see meis loomulikult ei tekitanud.
Aga külarahval oli meeletult hea meel, et keegi nende külasse vahel külla satub. Põhiliselt uuriti ikka meie reisi kohta ja mitte keegi nagu ei uskunud, et tullakse lihtsalt eestlaste küla vaatama, kiputi ikka arvama, nagu eelmises külaski, et meil hirmsasti vedas, et just siin külas olla täiesti juhuslikult teisi eestlasi ka.
Pildil olev kaitsevärvi taat oli hästi tasa, ainult kuulas ja kui me poe juurest end lahkuma asutasime, siis korraga mainis sulaselges eesti keeles, et tema vanemad saabusid siia külla 1903 ja tema on siin külas sündinud. Igal juhul taadil oli täitsa pisar silmanurka tulnud liigutusest.
Vahepeal oli noorem Langmets ka oma koormaga kohale jõudnud ja ajas selle naaberhoovi aia äärde ja eemaldas kiiresti traktori käru küljest. Meil paluti hoovis ennast sisse seada, ise aga hakkas puunotte kärust naaberhoovi pilduma. Me küll kohe ei taibanud, mistarvis need puidukoormad nii silmapilk on vaja tühjaks teha, aga siirdusime meesjõududega iseenesestmõistetavalt appi. Seitsmekesi läks ruttu. Pärastpoole meile räägiti seda metsanduse valdkonna vene värki saab ka ametlikult taotleda omale lanki, kus küttepuid teha. Aga seal on puude asemel kännud puud on juba varasemalt pihta pandud. Siis ei jäägi muud üle, kui võtta sealt kus saab. Aga seda püüab riik OMONi abil võimalikult raskeks teha, muuhulgas konfiskeeritakse lisaks saetud puudele kindlasti saed, vahel ka veokid. Mootorsaag Sõprus on sealkandis siiani au sees - väiksem kahju, kui ära konfiskeeritakse. Juba hoovi veetud kuhjad on aga ohutud, ei tea, kust see siia sai või kes tõi. Mis sest, et koorma kõrval puiduprügine käru.
Saunavesi tuli mitmesaja meetri kauguselt asuvast veekraanist kohale kärutada. Selle töö juures ei tahtnud peremees meil ennast aidata lasta. Esimeste muljete põhjal oli vennakesed ikka ehedad eestlased, vähejutukad, kuidagi nagu tõrjuvad, eelistanuks nagu nohinal omaette tööd teha. Pärastpoole aga sulasid üles ja muutusid väga muhedateks ja isegi temperamentseteks.
Tasapisi saabusid koju ka ülejäänud pereliikmed abikaasa ja 2 tütart. Peretütred olid tõelised kaunitarid.

Ja kes meie kui eestlaste saabumise üle tõeliselt rõõmustas, oli vennakeste isa Juhan Langemets.
Hästi elurõõmus vanataat. Tõi meile külakostiks pudeli omatehtud portveini ja praekala. Juhan oli põhimõtteliselt selle küla eestlaste teise põlvkonna esindaja, tema vanemad oli need, kes sinna tsaarivõimu ajal kolisid ja tema siis sellest põlvkonnast, kes seal sündinud oli. Juhan rääkis perfektset eesti keelet, pojad tal aga juba nägid eesti keelega tegelikult päris kurja vaeva, eriti just nooremad vennad, aga suutsid siiski enamuse mõtteid ära väljendada. Lapselapsed aga enam eesti keelt ei räägi sõnagi.
Eestlus oli tegelikult taadil kõvasti hinge peal, tema esimene küsimus meile oligi, et kas Tartust instituudi juurest. Sellega pidas ta tegelikult silmas seda, et 93l aastal külastasid seda kanti eesti folkloristid Anu Korbiga eesotsas ja koguseid rahavpärimusi, mis osaliselt on näiteks avaldatud sellises raamatusarjas.
http://www.kirmus.ee/Valjaanded/Raamatu ... used3.html
Juhani põlvkonna jaoks on see raamat tõeline megahitt ja ta lootis, et raamatusarjale kirjutatakse järge. Ta esitles oma viimase peal kapsaks loetud raamatut 7 küla siberis suure uhkusega. Kui kedagi huvitab, siis samalt autorilt on samal teemal mitu väiksemat teost avaldatud:
http://www.folklore.ee/tagused/authors/anuk.htm
Taadil näiteks oli olemas Eesti kodakondsus, poegadel enam mitte. See oli huvitav, et taadi viimasest külaskäigust Saaremaa sugulaste juurde oli tal kõige eredamalt meeles see, et Eestis kasvavad karuputked erinevalt siberi karuputkedest nii kiftised on. Siberi noori karuputkesid isegi süüakse nende magusa maitse pärast. Eestis kasvavad mutant-putked aga söövitavad puutudes käele augu sisse.
Õhtusöögiks panime keema suure laari "makaronõ po flotski" ehk siis makaronid lihakonserviga ja kuna meie pliidike seda tavapärasemast poole suuremat potitäit ikka üle tunni aja keema ajas, siis sai esmalt aias mõnus istumine sisse seatud ja juttu puhutud, hiljem saunas käidud.
Siberi sauna külastamine oli Metsiku reisiplaani üks peasihtidest. Saun oli palkidest nummerdatud kusjuures, seega kusagilt mujalt maha võetud ja siin majapidamises üles seatud. Ja hästi madal. Lõime kõik üksteise järel pea vastu talasid ära. Hoones oli ainult 2 ruumi - riietusruum ja leiliruum. Eraldi ruumi pesemiseks ei olnud. Sooja vett tehti nagu muiste ahju sisse ehitatud katlas, külma vett sai piimanõust ja pesukausis miksisid kopsikuga vee parajaks. Et kokkuvõtvalt siis üks Lõuna-Eesti talumajapidamise saun, mida renoveerimislaine puutunud ei ole, on üsna samasugune.
Peale sauna siirdusime juba elutuppa, kus sai pika laua taha sööma asutatud.
Edasi läks nagu ühes õiges Eestis pulmas või matusel kunagi algul söödi vaikselt, siis hakati pinginaabriga vaikselt juttu ajama, siis hakati juba tooste ütlema, siis valgus häälekas kestuselu üle kogu laua ja siis tasapisi valgus kogu see mass tantsima. Naised esimestena ja siis tirisid meespoole ka järele. See oli äge, et vanataat oli üks vapramaid tantsijaid!
Aga mida siis räägiti Siberi kolkaküla elu kohta. Ei midagi rõõmustavat tegelikult. Peale seda kui majand tegevuse lõpetas, külas peaagu ei ole tööd. Sisuliselt on tööd ainult külakooli õpetajatel ja mõnel vähsel riigiametnikul. Aga kool oli just suletud, kuid õnneks said kõik õpetajad tööd naaberkoolis. Meestel ei olegi muud teha kui metsa varastamas käia ja pensionäridele juhutöid teha. Põllumajandusega ei ole tasuv tegeleda, kuna toodangu turustamiseks peaks suurlinnadele lähemale kolima, ei ole meie mõistes odav bensiin Venemaa külaelanikele jaoks seda teps mitte. Ettevõtlikumad inimesed lihtsalt kolivad küladest ära.
Ka Vambolõs võis juba märgata mahajäetud ja päris ära lagunenud maju mitmeid. Külapoe teise korruse aknad olid sisse visatud aga kunagi oli seal lausa võõrastemaja olnud.
Külaelanike ja eestlaste arvu ei suutnud keegi meile öelda - kõlasid numbrid 120 ja 200, aga ei saandki aru, kas see number tähendas kogu külaelanik arvu või ainult eestlasi. Aga üksmeelselt arvati, et küalelanikest umbes veerand on eestlased.
Vennad Langemetsad oli ka kahe aasta eest ka Soomes ehitustel tööl käinud, majanduskriisi käigus sai aga see töö otsa. Jäi mulje, et võimaluse korral koliksid ka nemad pigem sealt külast ära. Nende õde on juba näiteks Soome elama kolinud.
Majapidamine oli meie mõistes "veneaegne", kuid märkimisväärselt puhas. Köögi-kodumasinaid ei hakanud silma, aga täiesti olemas olid nii digitaalne filmikaamera, mobiiltelefonid, dvd-mängia ja muid moodsaid muusikariistu. Köeti maja pliidiga ühendatud keskküttesüsteemiga.
Hoovis olid aga ehitatud erinevate hoonete vahele laudadest käiguteed, ilmselt praktiline lahendus Siberi kevadise-sügisese pori vastu. Hoovis hakkas silma (nii iseloomulik ka Eesti külamehele) natuke vanarauda oli igaks juhuks tallele pandud.
Kui pidu oli enne südaööd juba täishoo üles saanud ja debiilikute ravivõimlemisega ei olnud liitunud ainult mina ja Vello, hiilisin ma minema. Kui ma midagi maailmas vihkan, siis need on mittetöötavad seadmed ja tantsimine ning minu meelest oli tekkinud juba reaalne oht, et rebitakse ka sinna võimlema.
Telgid olime otse külatänava äärde üles sättinud ja sinna ma end päris mitmeks tunniks sain kerra tõmmata.
Ärkasin ma heli peale, et kohe telgi kõrval hakkas keegi kuvaldaga midagi sepistama ja paralleelselt veel keegi teine lehmaketiga plekkvanni taguma. No effekt oli vähemalt selline. Selgus et meie kamba naispool oli ka uneks valmistuma asunud, aga jäid mõnevõrra hätta killerkuubikust asjade kätte saamisega. Kes Gaz-704 on kokku puutunud, siis see teab, et selle tagaluugi lukustustamine on teravmeelselt lahendatud kahe ketijupiga, mille otsas on aasadest läbipistetavad konksud. Meie olime seda süsteemi täiustanud kahe tabaluku lisamisega, mis peale kõrbetes ja steppides loksumist tolmuga olid täitunud ja vahel kuni 10min muukimist nõudsid, enne kui lahti suvatsesid tulla. Vot nende kahe ketiga suutsid meie neiud vastu käru sellist kolinat tekitada, et ilmselt kohalikud hundid-karud ei tule paar aastat Vambolõd tülitama.
Just siis kui uni hakkas juba tagasi tulema, hakkas telgile lähenema veel midagi põnevat. Midagi mõmises ja itsitas ja keegi sajatas koledal kombel. Umbes nagu oleks oleks tsirkusekaru ketist lahti saanud ja karutaltsutaja hommikuse õlle ära joonud. Kostusid umbes sellised järjest kriiskavamaks muutuvad hüüatused: raisk, kuhu Sa lähed? Ära mine sinna poole! Missa nüüd teed? Ei kuse, raisk, siia! Tõbras, ei lase minu telgi peale!!. ....
Varsti rebiti mu telgi uks jõhkralt lahti ja midagi suurt visati peaga vastu telgi tagaseina, kust ta oimetult telgi põrandale vajus ja kohe norisema jäi. Lihtsalt Saarlane oli mu telginaabri võõrustajate sahvri põrandalt magamast leidnud ja otsustas ta kahjuks telki tuua ...
See on kole, milliseid hääli suudab üks inimeseloom alkoholi poolt lõdvestatud suu- ja ninalihastega tekitada! Ja muudkui imbus lähemale oli teisel küll paks ja soe Liviko aluspesu seljas, aga sügisel T-särgi väel telgis olles see vist ei aita. Katsin vaesekese magamiskotiga vähemalt pealtpoolt ära, muidu oleks ta vist sooja saamise nimel mind päris vastu telgiseina litsunud.
Und ei tulnudki lõpuks enam tagasi, ronisin kohe peale koitu välja. Sadama oli ka hakanud. Leidsin hoovist hulga meie söögivarustust ja riideid laiali olevat, panin kastidele kaaned peale ja mõne asja varju alla. Aga oli hiljaks jäänud - kui hiljem Metsik kastide sisuga tutvus, siis selgus et kontsentratsiooni poolest oleks võinud suppi kohe sööma hakata, ainult külmavõitu oli. Ühesõnaga, kast oli vett täis ja hulga kuivtoitu riknenud.
Ka peremees oli varajane, palus mind kööki teed jooma ja ajasime eesti-vene segakeeles juttu. Varsti ilmusid välja ka Vello ja peretütred. Vanemad vennad olid end juba metsa tööle ära läinud, meie võõrustaja aga otsustas vaba päeva võtta. Veendus, et meil Velloga on süüa ja läks ise poodi. Tõi mõned kaheliitrised õlled juurde. Meie Velloga samal ajal vaatasime koos plikadega multikaid. Vene uuema aja toode: Maa i medved. Soovitan. Prismas olen isegi müügil näinud.
http://www.youtube.com/watch?v=CSdGB_r6 ... re=related
Kui kõik olid kesklõunaks kargud alla saanud, asutasimegi end jälle teele, hüvastijätt pererahvaga oli soe.
