Koola poolsaare ekspeditsioon 2015
Postitatud: T Sept 08, 2015 9:55 pm
Sissejuhatus
Üleelmine talv Tsukotkalt tagasi teel hakkas valmima plaan, suviseks reisiks tundmatutele radadele. Kuna suvi oli juba ukse ees ja aega ettevalmistuste jaoks oleks nappima hakkanud siis sai see lükkatud aasta võrra edasi. Idee alg autoriks oli Alex siis uus reis pidi ette võetama 6x6 volvodega. Kevade poole sai mõned korrad ka koosolekuid peetud, kaarte vahitud ja otsitud inimesi kes nõus pärapersse reisima. Oli lootust huvitavale ja raskele üritusele. Erilist hõngu jägasid 2 jõge millel praamid ei käi ja sügavust kah omajägu.
Töö läks läks käima, plaan 4 autot igas 3-4 inimest. Aga nagu alati kõik ei lähe nii nagu plaanitud. Järgi jäi ainult 2 autot ja 6 meest need samad kes juba idee algusest sellega seotud. 1 auto ja 5 meest eestist, ning 1 auto koos juhiga soomest.
Ekipaaž 1 Alex, Mait ja (Tom)
Ekipaaž 2 Pekka, Mikk ja mina.
02 august Start
Hommikul lõunast saabunud Rait tuli saatma.
Õhtuse laeva soome, kohtumine ja ööbimine Pekka juures. Hommikul väike autode järel tuunimine ning tuld. Õhtu hämaras ületatud vene soome piir üllatavalt kiiresti isegi alla tunni, küsimusi eriti ei esitatud. Välja arvatud kuhu suundume, imigratsiooni paberile vaja sihtkoht märkida. Eelnevalt leppisime kokku et ütleme Umba nimelise asula, sellest polnud otseloomulikult keegi kuulnud, ning piiriametnikud tekkitasid uue nime Umma. Vahet pole. Esimene öö piirist mõnekümmne kilomeetri kaugusel järvekaldal, hommikusöögiks mustikad ja õhtuks seeni korjatud. Sõitma sai alles hilisel pärast lõunal, aega on. Tom on alles eestis ja ootab viisat. 05 aug hommikul peaks selle kätte saama ja siis tuleb meile järele. Kohtume kusagil.
6 aug Kandalaksa.
Eelmine päev hakkas lekkima Alex autol keskmise silla kardaani simmer. Hommiku söögi kõrvale sai see äravahetatud. Tom on jätkuvalt eestis, piiril eesti pool konfiskeeris ta passi ja üle piiri ta ei saa. Mis jura seal on sellest täpselt aru ei saa.
Jõudsime Kandalaksase, päris suur linn 40 tuh elaniku. Ostsime pontoonidele külgedele tugevduseks 20 lauda 1,5 eur tk. Ja kummi paadi, ca 40 000 rubla, 4 m pikk korralik tükk. Suurem shoppamine toidupoes varuda vaja 2 nädala varud. Õlle riiulil vaatas vastu Alecog Aleksander. Pokkeri mäng pangaautomaatidega oli huvitav, 3 töötas 2 ja see väljastas ainult 6500 rub korraga, millest enamus oli 100 ja 50 rublased kupüürid.
Autod pilgeni kraami täis nii et pole ruumi istuda, tuleb õhtul suuremat sorti pakkimine ette võtta. Suund Varzuga jõe poole väidetavalt pidi seal liikuma pargas. Kuna tavaliselt selliseid fakte uskuda ei tasu, siis see kord lisab usaldus väärsust see et info pärines hollandlaselt kes siin kandis turismi äri ajab.
7 aug Umba
Enne tsivilisatsioonist lahkumist otsustasime oma side ja navigeerimis instrumendid korda saada. Arvatavasti varsti mobiilsest levist väljas siis häda abi jaoks sateliit telefon. Ainult väikese puudusega,ilma laadiata. Laadia on aga eestis Tomi käes, ja siinmail pole sellise otsaga laadiat saada,(vana nokia tüüpi). Sitta kah tuleb ilma läbi ajada. Laenatud Panasonic ei taha gpsiga suhelda(saime tööle). Arvuteid meil veel, niiet pole probleemi. Umbas politsei väitis et neil kinnine tsoon, kuna dokumente keegi näha ei tahtnud siis arvatavasti ajasid niisama jama. Edasine 100 km laudsile uus asfat lõppes ühegi hoiatuseta, punase liiva tee ja vihm muutsid autod punaseks.
Varzuga jõeni jõudsime õhtul, jäime ootama praami kohalike sõnul tuleb siis kui tuleb, tuli hommikul kell 5. 1 ületus 1 auto ja 5000 rubla. Hea oli selle ootamise juures see et sai vaadelda tõusu ja mõõna tsüklit mis järgmistes jõgedes kasuks tuli. Vee taseme erinevus 2-3 meetrit.
08 aug
Edasine liikumine mööda mereranda ja luiteid. Mingil hetkel kohtusime gaz 66 ga, mees oli nõus sõitma koos meiega,külase jõudes kutsus tassile teele ja küpsiseid sööma. Vana tegeles tuule generaatorite paigaldusega. Park pidi tulema 100 kw ringi. Külastasime ka kohaliku kauplust, emotsiooni ost juustunäol ebaõnnestus, kuna sisaldas 2 erinevat sorti hallitus seent. Kütuse varud täiendatud asusime kohalikuga edasi sõitma. Gazil ei tahtnud kompessor oma kohapeal püsida pidime tegema peatusi ja polte pingutama. Selle päeva viimasest jõest saime üle tänu mõõnale. Iga õhtuse meelelahutuse vahele saime ka saunas käia.
Pühapäev 09 aug.
Tundmatutel radadel.
Siit edasi pidime ise teed leidma. Liiva düünid ja soo osad vaheldusid. Neeme tippu jõudsime tõusu keskpaigas veetase. Liig kõrge. Osad otsustasid lanti loopida, ja paari tunnga saadi 3 isendit. Lest ja 2 tundmatut isendit. Aleks ja Pekka leidsid paadi, kobe tükk natuke mõlkis aga vett pidas, mootor külge ja lõbusõit algas. Tänu sellele avastati et lahe teises küljes jõgi hõlbsasti ületatav. Paat oma algsele asukohale tagasi, ja meie edasi. Merel ka kolm laeva, 2 tegevuseks ilmselt kalapüük kolmas oli niisama ankrus ja tegevust ei olnud näha. Mida kõike sellelt rannalt ei leidnud; paat, tuttiks spinning kahjuks rullita, vedelseebi purk pool täis, samuti pooltäis hapukurgi purk. Igaveseks tüütuseks on vana elektriliin peab kogu aeg üle ja alt läbi pugema.
Mingi maja juures 3 tüüpi mida seal täpselt tehti ei tea, ainult kurdeti et Niva olla poolteljed pooleks läinud ja see tõusuvee kätte jäänud, homme minnakse vaatama kas üldse autost midagi pärida. Kuidas see auto sinna saadud on küsimus, ilmselt mõne suurema kastis. Õhtul jõudsime kiviranda, 5 km loksumist ja jäljeotsimist. Läbisõit 35 km
10 aug raba jõed ja düünid.
Hommikul paar jõge, siis raba sõidame max 3kmh, iga natukese ajatagant risti meie teed kulgevad ojad ja kraavid. Iga ületus peab olema vähemalt esimesel autol 100 % kindel sest edasi vintsimis võimalus praktiliselt puudub.Tihti tuleb käia autodel ees ja otsida teed. Mingil hetkel ees kanjon 20 meetrit silet seina alla ja üles. Kilomeeter kaugemal leiame ülemineku. Õhtuks tahaks jõuda mereäärde, peale 3 h ole sellest jätkuvalt kilomeetri kaugusel, kuna soo lõpepki rannas. Autol rehv katki juba teine sellel päeval kahtlustame seda kuradi elektri liini mis jookseb meie teega paraleelselt. Vihaga langetame sellest posti ja süttibki lõke. Läbisõit 20km.
11 august tundra
Kõik muutumatu ainult õhtu hakkul jõudsime sohu, jalgsi läbikammides leidsime kuivemad kohad ja läbisime peaaegu vintsimata. Muutus see et üle paari päeva nägime ja saime katsuda puid. Pekka autol peame vähendama keskmise silla flexi(läbilöögi patjade vahele puidust klotsid). Kardaan kipub meh vintsi korpuse vastu minema suuremal turnimisel.
Jõudsime külla Sosnovka. Esimese majajuures peatusime info hankimiseks sealne peremees väitis et ja ma tean teid nägin teid paar päeva tagasi kuidas ta nii kiiresti siia sai? Homme uurime tegev vestehoodi juhikäest kuhu kanti ta rajad teinud. Päevane läbisõit linnulennult, 15 km. Tegelik tõenäoliset 2xniipalju ja teejuhtide jalgsi kilometraaž tundmatu suurus, aga palju.
Üleelmine talv Tsukotkalt tagasi teel hakkas valmima plaan, suviseks reisiks tundmatutele radadele. Kuna suvi oli juba ukse ees ja aega ettevalmistuste jaoks oleks nappima hakkanud siis sai see lükkatud aasta võrra edasi. Idee alg autoriks oli Alex siis uus reis pidi ette võetama 6x6 volvodega. Kevade poole sai mõned korrad ka koosolekuid peetud, kaarte vahitud ja otsitud inimesi kes nõus pärapersse reisima. Oli lootust huvitavale ja raskele üritusele. Erilist hõngu jägasid 2 jõge millel praamid ei käi ja sügavust kah omajägu.
Töö läks läks käima, plaan 4 autot igas 3-4 inimest. Aga nagu alati kõik ei lähe nii nagu plaanitud. Järgi jäi ainult 2 autot ja 6 meest need samad kes juba idee algusest sellega seotud. 1 auto ja 5 meest eestist, ning 1 auto koos juhiga soomest.
Ekipaaž 1 Alex, Mait ja (Tom)
Ekipaaž 2 Pekka, Mikk ja mina.
02 august Start
Hommikul lõunast saabunud Rait tuli saatma.
Õhtuse laeva soome, kohtumine ja ööbimine Pekka juures. Hommikul väike autode järel tuunimine ning tuld. Õhtu hämaras ületatud vene soome piir üllatavalt kiiresti isegi alla tunni, küsimusi eriti ei esitatud. Välja arvatud kuhu suundume, imigratsiooni paberile vaja sihtkoht märkida. Eelnevalt leppisime kokku et ütleme Umba nimelise asula, sellest polnud otseloomulikult keegi kuulnud, ning piiriametnikud tekkitasid uue nime Umma. Vahet pole. Esimene öö piirist mõnekümmne kilomeetri kaugusel järvekaldal, hommikusöögiks mustikad ja õhtuks seeni korjatud. Sõitma sai alles hilisel pärast lõunal, aega on. Tom on alles eestis ja ootab viisat. 05 aug hommikul peaks selle kätte saama ja siis tuleb meile järele. Kohtume kusagil.
6 aug Kandalaksa.
Eelmine päev hakkas lekkima Alex autol keskmise silla kardaani simmer. Hommiku söögi kõrvale sai see äravahetatud. Tom on jätkuvalt eestis, piiril eesti pool konfiskeeris ta passi ja üle piiri ta ei saa. Mis jura seal on sellest täpselt aru ei saa.
Jõudsime Kandalaksase, päris suur linn 40 tuh elaniku. Ostsime pontoonidele külgedele tugevduseks 20 lauda 1,5 eur tk. Ja kummi paadi, ca 40 000 rubla, 4 m pikk korralik tükk. Suurem shoppamine toidupoes varuda vaja 2 nädala varud. Õlle riiulil vaatas vastu Alecog Aleksander. Pokkeri mäng pangaautomaatidega oli huvitav, 3 töötas 2 ja see väljastas ainult 6500 rub korraga, millest enamus oli 100 ja 50 rublased kupüürid.
Autod pilgeni kraami täis nii et pole ruumi istuda, tuleb õhtul suuremat sorti pakkimine ette võtta. Suund Varzuga jõe poole väidetavalt pidi seal liikuma pargas. Kuna tavaliselt selliseid fakte uskuda ei tasu, siis see kord lisab usaldus väärsust see et info pärines hollandlaselt kes siin kandis turismi äri ajab.
7 aug Umba
Enne tsivilisatsioonist lahkumist otsustasime oma side ja navigeerimis instrumendid korda saada. Arvatavasti varsti mobiilsest levist väljas siis häda abi jaoks sateliit telefon. Ainult väikese puudusega,ilma laadiata. Laadia on aga eestis Tomi käes, ja siinmail pole sellise otsaga laadiat saada,(vana nokia tüüpi). Sitta kah tuleb ilma läbi ajada. Laenatud Panasonic ei taha gpsiga suhelda(saime tööle). Arvuteid meil veel, niiet pole probleemi. Umbas politsei väitis et neil kinnine tsoon, kuna dokumente keegi näha ei tahtnud siis arvatavasti ajasid niisama jama. Edasine 100 km laudsile uus asfat lõppes ühegi hoiatuseta, punase liiva tee ja vihm muutsid autod punaseks.
Varzuga jõeni jõudsime õhtul, jäime ootama praami kohalike sõnul tuleb siis kui tuleb, tuli hommikul kell 5. 1 ületus 1 auto ja 5000 rubla. Hea oli selle ootamise juures see et sai vaadelda tõusu ja mõõna tsüklit mis järgmistes jõgedes kasuks tuli. Vee taseme erinevus 2-3 meetrit.
08 aug
Edasine liikumine mööda mereranda ja luiteid. Mingil hetkel kohtusime gaz 66 ga, mees oli nõus sõitma koos meiega,külase jõudes kutsus tassile teele ja küpsiseid sööma. Vana tegeles tuule generaatorite paigaldusega. Park pidi tulema 100 kw ringi. Külastasime ka kohaliku kauplust, emotsiooni ost juustunäol ebaõnnestus, kuna sisaldas 2 erinevat sorti hallitus seent. Kütuse varud täiendatud asusime kohalikuga edasi sõitma. Gazil ei tahtnud kompessor oma kohapeal püsida pidime tegema peatusi ja polte pingutama. Selle päeva viimasest jõest saime üle tänu mõõnale. Iga õhtuse meelelahutuse vahele saime ka saunas käia.
Pühapäev 09 aug.
Tundmatutel radadel.
Siit edasi pidime ise teed leidma. Liiva düünid ja soo osad vaheldusid. Neeme tippu jõudsime tõusu keskpaigas veetase. Liig kõrge. Osad otsustasid lanti loopida, ja paari tunnga saadi 3 isendit. Lest ja 2 tundmatut isendit. Aleks ja Pekka leidsid paadi, kobe tükk natuke mõlkis aga vett pidas, mootor külge ja lõbusõit algas. Tänu sellele avastati et lahe teises küljes jõgi hõlbsasti ületatav. Paat oma algsele asukohale tagasi, ja meie edasi. Merel ka kolm laeva, 2 tegevuseks ilmselt kalapüük kolmas oli niisama ankrus ja tegevust ei olnud näha. Mida kõike sellelt rannalt ei leidnud; paat, tuttiks spinning kahjuks rullita, vedelseebi purk pool täis, samuti pooltäis hapukurgi purk. Igaveseks tüütuseks on vana elektriliin peab kogu aeg üle ja alt läbi pugema.
Mingi maja juures 3 tüüpi mida seal täpselt tehti ei tea, ainult kurdeti et Niva olla poolteljed pooleks läinud ja see tõusuvee kätte jäänud, homme minnakse vaatama kas üldse autost midagi pärida. Kuidas see auto sinna saadud on küsimus, ilmselt mõne suurema kastis. Õhtul jõudsime kiviranda, 5 km loksumist ja jäljeotsimist. Läbisõit 35 km
10 aug raba jõed ja düünid.
Hommikul paar jõge, siis raba sõidame max 3kmh, iga natukese ajatagant risti meie teed kulgevad ojad ja kraavid. Iga ületus peab olema vähemalt esimesel autol 100 % kindel sest edasi vintsimis võimalus praktiliselt puudub.Tihti tuleb käia autodel ees ja otsida teed. Mingil hetkel ees kanjon 20 meetrit silet seina alla ja üles. Kilomeeter kaugemal leiame ülemineku. Õhtuks tahaks jõuda mereäärde, peale 3 h ole sellest jätkuvalt kilomeetri kaugusel, kuna soo lõpepki rannas. Autol rehv katki juba teine sellel päeval kahtlustame seda kuradi elektri liini mis jookseb meie teega paraleelselt. Vihaga langetame sellest posti ja süttibki lõke. Läbisõit 20km.
11 august tundra
Kõik muutumatu ainult õhtu hakkul jõudsime sohu, jalgsi läbikammides leidsime kuivemad kohad ja läbisime peaaegu vintsimata. Muutus see et üle paari päeva nägime ja saime katsuda puid. Pekka autol peame vähendama keskmise silla flexi(läbilöögi patjade vahele puidust klotsid). Kardaan kipub meh vintsi korpuse vastu minema suuremal turnimisel.
Jõudsime külla Sosnovka. Esimese majajuures peatusime info hankimiseks sealne peremees väitis et ja ma tean teid nägin teid paar päeva tagasi kuidas ta nii kiiresti siia sai? Homme uurime tegev vestehoodi juhikäest kuhu kanti ta rajad teinud. Päevane läbisõit linnulennult, 15 km. Tegelik tõenäoliset 2xniipalju ja teejuhtide jalgsi kilometraaž tundmatu suurus, aga palju.