ÖÖ oli mõnusalt karge ja uni kosutav.
Hommikupäike piilus vaikselt magamistoa akna kardina vahelt sisse...
Maapind oli külmast valge ja kõik vaated loodusele imekenad.
Maigutasime pisut ja asusime tagasiteele. Tükk aega mõtlesime ja arutasime selle üle, kas minna sama teed tagasi või võtta uus, hullem, pikem rada. Otsustasime saatusega mitte mängida ja liikusime tuldud teed tagasi. Õnnetuseks unustasin oma 2kg haamri sinna viimase pildi juurde. Niiet kes järgi läheb saab
Juba esimeses poriaugus andsid vintsi harjad märku kulumisest. Savivesi teeb el. mootoritele ainult head.
Selles augus selguski haamri puudumine. Võtsime käiku labida, et vintsi harjasid õpetada...
Saimegi sealt minekut. Kuid oh üllatust ees ootasid järsud savimäed ja piduridki olid jäänud kuhugi maha täielikult. Õpetasin siis automaatkastile pidurdamist. Väga hästi see ei õnnestunud, kuid midagi siiski. Need vinged savimäed ületasime hoogsalt.
Ja siis prantsatasime korralikult ühte auku, kuna hiilimiseks puudusid pidurid kasutasin põhjagaasi. Pistsime vintsi puu külge ja vintsisime akud tühjaks. Laadimistuli ei süttinud, akud olid tühjad ja mootor veel töötas.
Vot siis oli kihvt tunne.
Varuosade hulgas oli meil kaasas ka väidetavalt töökorras generaator, mille korpus oli nüüd kaasaloksumise käigus mõrasid täis. Kuid tekkis ikkagi küsimus kuidas vahetada generaatorit töötava mootoriga, sest mootori suretamisel ei oleks ta enam käivitunud voolu vähesuse tõttu. Voltmeeter oli väga kriitilises seisus.
Arutasime kõiki maailma võimalusi ellu jääda. Variandid, kuidas lennukit õhus remontida, kuidas autot käivitada väljasuremise korral, kuidas jalutada 6km mööda soppa + 25km mobiililevini (ja mis sellest kasu ntx), kuidas käivitada mootorit mootorsae pealt jne...
Siiski otsustasime hakata lennukit remontima õhus, st generaatori remont töötava mootoriga. Suht ebamugav tegevus, sest käed kõrbesid ja jalad külmusid. Kui päike läks puude varju, hakkas lompide peale tekkima jääkirme. Lahti sai lõhutud generaatori tagumine alumiiniumist kaitsekaas. Tükk tegemist ja palju teravaid kilde. Võtsime auto katuse peale lahti tagavara generaatori, et näha näppudega asjade asukohti ja kinnitusi. Selgus et mootori küljes tühja pöörleval generaatoril oli pingekas läbi põlenud ja harjad saviga otsa saanud. Antud genel on pingeregulaator kahuks joodetud juhtmetega. Ei õnnestunud ka harjade eraldamine generaatori küljest.
Siiski avastas Vello et võiks harjdele otse laksu peale lasta ja neid koputades aidata maha põleda. Kuna ilma pingeregulaatorita käib sealt täisvool läbi saavad harjad suht ruttu otsa. Õigupoolest neid väga ei olnudki, aga lootsime et selle väikese aja ja harjaressursiga suudame akudesse saada ühe (loe 1
) käivitamise jagu voolu.
Niimoodi puutükiga juhet vastu harjasid hoides ja iga minuti tagant näpitsatega koputades harjasid järgi aidates möödus u. pool tundi.
Vahetasime üksteist sellest kivikuju asendist kus jalad kenasti jäävees.
Mingil hetkel ei laadinud see värgendus enam piisavalt ja voltmeetri järgi otsustades riskisin auto välja suretada. Saabus vastik vaikus. Asusime nohisedes generaatorit vahetama. See käis imekähku.
Tähtis hetk oli käes, keerasin süütevõtit...
Kapoti alt kostus plõkk, plõkk, plõkk... ja ikkagi vaikus.
Meeles mõlkusid kaunid metsarajad jalgsi astudes.
Vello märkas samaaegselt plõksumisega kerget tossu 12-24v starteri relee pealt. Igaks juhuks käisin kõik need relee ühendused üle.
Teine katse ja mootor vedas ennast üle noatera käima. Laadimistuli kustus, voltmeeter muutus rõõmsamaks.
Tunne oli vägev, nagu lotovõitjal.
Istusime autos, soojendus huugas, meeleolu oli hea. Mul pole kunagi olnud nii hea meel poriaugus istudes. Vaatasime seda poolpinges vintsitrossi ja veel vintsimata meetreid kuid see tundus antud hetkel väga lihtsa ülesandena. Üleüldse tundus sel hetkel et elu on lill.
Vintsisime ennast sealt august läbi, labidaga vintsimootorit käima õpetades.
Kuival olles selgus et olime selles soos veetnud 5 tundi.
Aeg läks kuidagi ruttu.
Kihutasime mööda saviradasid sooja autoga kuni...
37" rattad ei ulatunud enam palkideni. Selles olukorras oli taas süüdi puuduvad pidurid. Ei suutnud masinat juhtida kõrvalrajale ja nii me sinna saviseguauku lajatasimegi. Muidugi ütles ka vintsimootor et aitab küll, töötunnid on täis ja aeg hoolduseks. Selgus ka kurb tõsiasi et ka labidas (mitte lihtsalt labidas, vaid "Metsiku Mongoolias ära käinud labidas") oli jäänud eelmise augu servale jalga puhkama.
Proovisime hiliftida läbi ploki.
Kuid tulutult, lihtsalt isegi läbi ploki ei käinud meie jõud üle.
Pidimegi hakkama vintsi hooldust läbi viima looduskaunis saviaugus.
Algatuseks langetasin kena kase, et midagi rataste alla saada, et vints savitasapinnast kõrgemale tõsta.
Siis liftisime nina maa seest ülespoole ja asetasime palgid rataste ja sillasuka alla.
Ning hooldustööd pisut poristes välitingimustes võisid alata.
Kui see etapp läbitud ja läbi ploki ennast kuivale vintsitud, saimegi kruusateele välja ilma kordagi rohkem vintsimata. Selgus siis ka meie tagasisõidu aeg 9 tundi. Sinna saime ju 3,5 tunniga!
Pesime auto puhtaks niipalju et autopesula meid aksepteeriks. Siin on järvepoolne külg juba puhas, fotokapoolne külg tegemata.
Suundusime vaikselt ilma piduriteta linna Podporozje ja siis veel läbi linna teise poole otsa ühte hotelli puhkama. Kui järve ääres metsas pesu lõpetasime oli juba pime väljas. Läbi linna pimeduse katte all oli pisutki turvalisem libiseda ilma piduriteta. Hommikuse sõidu peale ma veel ei mõelnud.
Hotellitoas lülitasime sisse kütte ja soojaveeboileri ning juba 2 tunni pärast saimegi ennast pesta
Uni tuli ruttu...