Hobigaraaži suruõhusüsteem

Kuidas ehitada, sisustada ja parendada garaaži.

Moderaator: Moderators

margus61
Zootramm
Postitusi: 717
Liitunud: N Okt 19, 2006 12:02 pm
Asukoht: Tallinn-Nõmme & Noarootsi

Hobigaraaži suruõhusüsteem

Postitus Postitas margus61 »

Tekkis tahtmine sisehooaja alguse puhul veidi sisseseadet täiustada.

Hetkeseis suruõhuga on selline, et garaaži nurgas lärmab 3 kW ja 100 l paagiga ratastel kolbkompressor. Ca 10 m plastvoolikut mööda põrandat taga, garaaž ise mingi 65 m2. Põhilised kasutused - suruõhupüstol, rehvide pumpamine, suruõhutööriistad. Värvinud pole, kuna see vist ajaks toa väga tolmu täis. Kunagi proovitud paar sõiduautot üle lasta ja päris hirmus värvitolmu kiht jäi igale poole.

Eesmärk oleks saada kompressor korrus allapoole keldrisse, torustik seinale, ilmselt mingi voolikupool sobivasse kohta ja miskit reduktorit-veeeraldajat-filtrit kusagile vahele. Kondensi väljalaskmiseks kohad, vajalikes kohtades kraanid. Tööriistu nii palju ei kasuta, et tsentraalset õlitust oleks vaja, jõuab liitmikust sisse tilgutada küll. Elementaarseks värvimiseks (sillad, raam, väiksemad vidinad) võiks ju valmidus või valmiduse valmidus olla.

Rida küsimusi tekkinud:
- kuidas kompressorit distantsilt lülitada. Olemasolev lüliti laseb välja lülitades rõhu kompressori pealt mehhaaniliselt maha läbi ca 6 mm plasttoru, et mootor jaksaks sisse lülitades käima tõmmata. Asendada mehaanika mingi 220V pneumoklapiga, mis asja ära teeks või on etemaid lahendusi?
- mis materjalist on tänapäeval mõistlik torustik teha?
- või on üldse mõistlik lasta kellelgi selle ala antvärgil asi ära teha ja eluga edasi minna? Paras ports igasugu jubinaid, liitmikke ja torusid vaja kokku sebida. Kompressorikeskus, Aircom tulevad esmalt meelde. Või osatakse veel kedagi soovitada. Või on siinses kogukonnas huvilisi tegijaid?

Tänud ette asjalike nõuannete eest. Vaevalt et ma esimene olen sarnaste küsimustega. Ega ka viimane...
olli
Fitting 38"
Postitusi: 237
Liitunud: N Juul 07, 2011 11:59 pm

Re: Hobigaraaži suruõhusüsteem

Postitus Postitas olli »

Ma tegin kogu torustiku kasutatud ja maha võetud 20mm al-pex torudest, mida veetrassiks enam nagunii ei kasutaks. Juurde ostsin ainult al-pexi jaoks mõeldud pooletollised kraanikandurid kiirliitmike paigaldamiseks seinale.
https://goo.gl/photos/epNKPioHt3vxqVrP7
martineez
Off Roader Wannabe
Postitusi: 24
Liitunud: L Sept 29, 2012 6:40 pm

Re: Hobigaraaži suruõhusüsteem

Postitus Postitas martineez »

Vabalt võid kasutada 20x2 põrandakütte toru- meetrihinnalt odav ja hea lihtne paigaldada. Liited pane keeratavad alupexi omad. Kindlasti pane lõpptarbijate ühenduseks kraanipõlved(seinakannad). Kompressori pärast ära muretse, toide võta kas siis otse paagist või mitte reguleeritavast liitest. Korras kompressoril lastakse rõhk maha ainult silindri klapi pealt.
Kasutaja avatar
t4nel
Got ARB and Nitrous?
Postitusi: 128
Liitunud: T Juun 02, 2015 8:06 pm

Re: Hobigaraaži suruõhusüsteem

Postitus Postitas t4nel »

Kui sa mehaanilise lüliti all mõtled rõhulülitit siis piisab selle ja mootori vahele kontaktori lisamisest, et eemalt väikse lülitiga käima saaks panna asja.
FlammablE
Rock Crawler
Postitusi: 849
Liitunud: K Apr 04, 2007 10:36 pm

Re: Hobigaraaži suruõhusüsteem

Postitus Postitas FlammablE »

Kasutada võib suhteliselt suvalisi torusid, kui piirad ikkagi kompressori juurest rõhu ca 6-7 bari juures ära. Samuti võib ka voolikuga mööda seina tulla, mis on ühelt poolt lihtsam, aga teiselt poolt jällegi meetrihind on kallim. Oluline on toru/vooliku normaalne läbimõõt(need ehituspoe oranžid peenikesed spiraalid on parajad pidurid värvipüssi või tööriista ees) ning korralikud ühendused ja kiirliited, mis ei lekiks. Vee-eraldaja võiks nagunii olla ja soovitavalt võimalikult tarbijate lähedal. Külmal seinal või põrandal vedelev/jooksev voolik toodab korralikult kondentsi ning odav vee-eraldaja eemaldabki ainult kondentsi, mitte veeauru. Nutikad kasutavad seda ära ehitades jahedamasse ruumi/seina pikema metalltorudest trassi, mis jahutab õhku ning eralduv kondents lastakse siis torustiku madalaimast punktist välja.
Normaalne ja mugav süsteem tähendab umbes iga tõstuki/töökoha juurde õhutrassi, vee-eraldajat, vähemalt ühte väljavõtet. Eriti mugav on veel voolikurull või laes käpa küljes rippuv voolik. Normaalne voolikurull on suht kallis ning jällegi pole mõtet kõige peenema ehituspoe voolikuga tööriistade võimekust piirama hakata.
Mis kompressoriga tegemist on? Mõistlik on automaatika ikkagi tööle panna/külge aretada/uus osta, sest enne iga õhukasutust manuaalselt kompressorit lülitada ja rõhu tekkimist oodata on suht nüri.
Kasutaja avatar
MetsaVikat
Rock Crawler
Postitusi: 872
Liitunud: P Nov 23, 2008 4:23 pm
Asukoht: Hiiumaa

Re: Hobigaraaži suruõhusüsteem

Postitus Postitas MetsaVikat »

Tere!

Kas see 3kw on sul 3f pealt? Mul oli selline jama, et 2.2kw 1f kompressor ei läinud tööle kui rõhk üleval oli(ei leidnudki õiget viga üles). Panin 3f mootori, 1 magnetkäiviti ja vana 1f rõhulüliti ja toimib väga hästi. Mugavuse poolest peaksid ikka automaatika külge aretama.

Terv.
Villu
Tel: 53-36-59-98
https://www.facebook.com/1uazfe/
margus61
Zootramm
Postitusi: 717
Liitunud: N Okt 19, 2006 12:02 pm
Asukoht: Tallinn-Nõmme & Noarootsi

Re: Hobigaraaži suruõhusüsteem

Postitus Postitas margus61 »

Kompressor on 3f. Peal on rõhulüliti, mis 9,5 bar pealt mootori välja lülitab ja 6,5 bar pealt sisse tagasi.Selline näeb välja:
kompr_8704.JPG
kompr_8704.JPG (121.62 KiB) Vaadatud 7012 korda
Iga kord, kui mootori välja lülitab (või pealt punasest klahvist käsitsi välja lülitatakse), laseb kompressori ja paisupaagi vahelisest torust susinal rõhu maha seda musta plasttoru pidi, mis allpoololeval pildil. Enne paisupaaki on tagasivooluklapp.
kompr_8705.JPG
kompr_8705.JPG (122.6 KiB) Vaadatud 7012 korda
1f kompressor ei jõua jah uuesti käima tõmmata, kui see rõhu mahalaskmine ei toimi või toide töötaval kompressoril katkestada. Proovisin 3f, see jõuab käima tõmmata küll, kui rõhku maha ei lase. Nii et eemalt lülitamiseks (kui suruõhku pole vaja või kodust ära) piisaks kilpi 3f kontaktori (ja sellele 1f juhtlüliti) lisamisest küll. Aga tahaks asja korrektselt lahendada, ega see rõhu mahalaskmine tootjatel ilmaasjata tehtud pole.

Mis torustikku puudutab, siis see peaks vastu pidama 20 bar rõhule. Suure rõhu ja toruga tuleks tulla tarbijale (voolikupoolile) võimalikult lähedale ja siis rõhk maha reguleerida. Projekteerimisel tuleb arvestada, et alati võib automaatika alt vedada ja kompressor pidevalt sisselülitatuks jääda. Siis ei tohiks plasttorustik kildudeks lennata ja seetõttu igasugu põrandküttetorud välistaksin. Torustiku enda pikkus on kokku ca 20...25 m ja kui selle juures hinda vaadata, siis saavad määravamaks pigem igasugu põlvede ja muude liitmike hinnad.

Siin veidi esimesena ettejuhtunud infi ehituspõhimõtete kohta:
http://www.oldsmobility.com/old/air-com ... piping.htm
Kasutaja avatar
t4nel
Got ARB and Nitrous?
Postitusi: 128
Liitunud: T Juun 02, 2015 8:06 pm

Re: Hobigaraaži suruõhusüsteem

Postitus Postitas t4nel »

Selle ülerõhu hirmu maandamiseks on kaitseklapp.

Rõhk lastakse kolvipealt maha käivitamise lihtsustamiseks, kui pikemat aega seisab siis jookseb see õhk sealt ilmselt ise välja. Aga võib ka lisada solenoidi.

Kui plastikut kardad siis võid ju vasest torustiku vedada.
martineez
Off Roader Wannabe
Postitusi: 24
Liitunud: L Sept 29, 2012 6:40 pm

Re: Hobigaraaži suruõhusüsteem

Postitus Postitas martineez »

Kui kompressor laseb kogu rõhu maha siis saab vigane olla kas siis rõhulüliti või see alumisel pildil olev messingust kolmik kuhu läheb vasktoru ja plastist voolik külge. Selle kolmiku sees on kummist klapp mis tükib ära paisuma ja enam ei liigu. Selle kummijunni pärast on nii mitmedki mootorid loojakarja läinud.
Ma küll ei tea milliseid töid sa plaanid oma hobigaraazis teha, et sul on vaja 20 bari rõhku. Kuidas sa kavatsed sellest kompressorist üldse 20 bari kätte saada ilma, et sa ennast ära ei tapaks? Enamus tööriistu toimib täitsa hästi 8 bari juures. Märksõnaks on tavaliselt õhukogus ja seda saab jämedast torust(voolikust). Olen teinud sellest põrandakütte torust mingile 10 kodugaraazile ning vast 6 tööstushoonele suruõhu trassid ning siiani pole probleeme ei kildudeks lendamisega ega muuga olnud. Töösurve ülemine piir on olnud 10 kuni 11 bar.
margus61
Zootramm
Postitusi: 717
Liitunud: N Okt 19, 2006 12:02 pm
Asukoht: Tallinn-Nõmme & Noarootsi

Re: Hobigaraaži suruõhusüsteem

Postitus Postitas margus61 »

Kompressor ei lase kogu rõhku maha, kõik on korras ja toimib. Ainult töötava kompressori toite katkestamisel oleks korrektne sealt torust rõhk maha lasta, kuna sel juhul rõhulüliti seda ei tee. Katse tulemusena tegin kindlaks, et 3f kompressor jõuab ennast ise käima tõmmata küll, kui rõhk peast maha laskmata. Eeldasin, 1f kogemuse põhjal, et ei jõua.

Ja 20 bar pole mul ka vaja, lihtsalt torustik võiks sellele vastu pidada. Kui kompressori töörõhk on 10 bar, siis kaitseklapp võiks olla 11...12 bar (ei näe lugeda) ja torustik peaks sellest tugevam olema. Voolikutrumlid on nt. 20 bar, sealt see number. Kui 16 objektil pole põrandküttetoru laiali lennanud, ei saa selle põhjal järeldada, et see peab vastu ka nt. 20 aasta pärast, kui aeg on pideva (ilmselt liigse) surve all oleva materjaliga oma töö teinud ja automaatika alt veab.

Plastikut otseselt ei karda, põrandkütte toru sobivuses (ja mõttekuses) lihtsalt pole kindel.
999
Got ARB and Nitrous?
Postitusi: 134
Liitunud: K Sept 19, 2007 6:06 pm
Asukoht: valgejõe

Re: Hobigaraaži suruõhusüsteem

Postitus Postitas 999 »

tere
kui kellelgi huvi siis tulge vaadake seletan kohapeal,just sain tööle kompressori automaatika . kilp töökoja seina peal,kompressor teises ruumis.
5279594 või ps
martineez
Off Roader Wannabe
Postitusi: 24
Liitunud: L Sept 29, 2012 6:40 pm

Re: Hobigaraaži suruõhusüsteem

Postitus Postitas martineez »

Mul on omal umbes sama suur garaaz kui sul ning lisana veel üks 200 ruudune mitme peale üürigaraaz. Mõlemates on kompressorid töökojast eraldi ruumides ja mingit eraldi juhtimist neil pole. Hommikul lükatakse rubilnik sisse ja õhtul välja. Kompressorist eraldi asuva lüliti juurde on mõtekas panna märgutuli. Ülejäänud ajal töötab kompressor oma automaatikaga ning meil pole kellelgi isegi mõttesse tulnud hakata sinna veel miskeid erilisi süsteeme juurde looma. Seega ma ei mõista ka selle toite katkestamise vajadust kompressori poole töötsükli pealt. Õhtul ära minnes võib seda ju teha sest ööga jookseb surve nagunii maha. Suruõhu trassile on mõistlik paigaldada kuhugi manomeeter, siis näed pigem varem, kui kompressoriga peaks midagi juhtuma.
Torustikuga on nii, et see on nagu pannkookide tegemine. Mõni oskab silma järgi kokkusegatud taina, plekist panni ja grilli peal küpsetada väga maitsvaid kooke. Teine jälle oma ultramoodsas köögis, grammipealt õiges koguses segatud tainast teeb mingeid pläntse.
Kasutaja avatar
erik
Aktiivne Pikendus
Postitusi: 2776
Liitunud: L Juul 23, 2005 11:05 pm
Asukoht: Jõe laboratoorium

Re: Hobigaraaži suruõhusüsteem

Postitus Postitas erik »

Mul on kompressor (3kw 3f) teises hoones, koguaeg võrgus, oma automaatikal juba aastat 2... milleks tõmmelda? Lekkeid ei ole.
Asju ehitatakse korralikult ja teemasse lähenetakse süviti!

Erik Metsis, Mudanägu aastast 1999.
margus61
Zootramm
Postitusi: 717
Liitunud: N Okt 19, 2006 12:02 pm
Asukoht: Tallinn-Nõmme & Noarootsi

Re: Hobigaraaži suruõhusüsteem

Postitus Postitas margus61 »

Projekt sai ellu viidud, kokkuvõtteks järgmist.

Kompressori toide sai kilbis vahele magnetlüliti ja seda juhtiva signaallambiga lüliti kilbi kõrvale laevalgustuse lülitite lähedusse. Mul ka süsteemis lekkeid ei ole, surve nädalaga ei lange karvavõrdki. Aga ei meeldi (ja ei pea korrektseks) jätta selliseid tarbijaid nagu kompressor sisselülitatuks, kui pikemat või lühemat aega kodust ära või lihtsalt ei kasuta.

Survet pole vaja 3f 3kW mootori ja minu elektrikvaliteedi puhul maha lasta ja sellega üle ei reageerinud. Kindel vajadus 1f kompressori korral, 3f puhul potentsiaalne vajadus nõrgema mootori või kehvema elektri korral. Ega tootja ilmaasjata sellist sõlme ei lisa.

Torustik läks jäik alutoru välisdiam 20 mm (kõige väiksem saadaolev), mida seadmete pakkuja soovitas.
Plussid:
- parem kondensieraldus (metall jahutab paremini, liitmikud spetsiaalse ehitusega, korrektne pidev kalle);
- kergem paigaldus (jäik, kinnitusi harvem 1,5...2 m tagant);
- ühendamise lihtsus (vaja liitmikusse ainul sisse lükata);
- liitmikud lahtivõetavad ja korduskasutatavad;
- lekete tekkimise väike tõenäosus;
- piisav/korrektne rõhutaluvus (20 bar, põrandküttetoru ja alupex 10 bar, minu kompressori ülerõhukaitse 10,4 bar).
- esteetiline tulemus.
Miinused:
- hind;
lisa: - ebamugav transportida (6 m pikad)
lisa: - jäävad jäägid.

Kogu süsteemi hinnaks (ilma kompressorita, torustikku 22 jm, 2 tarbimiskohta neist üks voolikupool) tuli 450€+km. Sellest torustik oma liitmikega moodustas 43%, seadmed (filtrid, voolikupool) 46%. Ülejäänud muud liitmikud ja kinnitused.

Põrandküttetoru ja alupexiga tehes ei tulnud hinnavahe (50...100€) piisavalt ahvatlev nende miinuste kompenseerimiseks. Pannakse veel plastvoolikuga, aga sellel tuli hinnavahe veel väiksem.

Kõik (peale seinakinnituste) sain Aircomist asjaliku ja konstruktiivse protsessi käigus.
Viimati muutis margus61, K Veebr 10, 2016 6:53 am, muudetud 1 kord kokku.
Kasutaja avatar
Landy
Typo Master 2.1
Postitusi: 17310
Liitunud: L Veebr 22, 2003 4:07 pm
Asukoht: Tallinn, 5 minuti kaugusel offroadist.
Kontakt:

Re: Hobigaraaži suruõhusüsteem

Postitus Postitas Landy »

Veel üks põhjus sinu mõnusat ja korraliku garaaži kadestda. ;-)
-----------------------------------------------------------------
Lets talk about LAND ROVER's
Kristjan Vaarmann (+372)5010599 kristjan.vaarmann@landroverclub.ee
Land Rover'iga nakatatud aastast 1996, off-road spordis aastast 2003!
MTÜ Eesti Land Roveri Klubi
Vasta

Mine “Garaaž - minu teine kodu”