Koduõlu

Postid, mis kuhugi mujale ei sobi.

Moderaatorid: jr, Maasturid, margus4x4ee, boob, Stupiduser, hulkur, kala, ennukas, Daniel, Moderators

snorkel
Rookie
Postitusi: 16
Liitunud: E Dets 08, 2008 12:11 pm
Asukoht: Rakvere

Koduõlu

Postitus Postitas snorkel »

Kas on siin ka õllesõpru, kes oskaksid soovitada kuidas teha üks hea koduõlu.Vinku on 30L ja sellisele nõule oleks siis soovi head retsepti. Jätaks välja sellised retseptid, kuhu soovitatakse lisada viina ja ei tea veel mida. :lol:
Aktiivne kuulaja.
Kasutaja avatar
jr
Motorsi Jaak
Postitusi: 5726
Liitunud: K Veebr 19, 2003 10:01 pm
Asukoht: Tartu

Postitus Postitas jr »

Ootaks ka ise huviga.
+372 5028488
taavik
Got ARB and Nitrous?
Postitusi: 162
Liitunud: T Juul 29, 2008 3:04 pm
Asukoht: Keskel
Kontakt:

Postitus Postitas taavik »

Kõige lihtsam alustamiseks: osta poest maltoosat (paki peal on ka retsept). Tee esimene laar retsepti järgi, maitse seda ning järgmine kord tead juba maitse järgi, mida teistmoodi teha - rohkem/vähem suhkrut või pärmi, või hoopis rohkem käia vaja lasta.

Mina olen nii katsetanud. Kindlat retsepti pole - teen "tunde järgi"

Ükskord õnnestus isegi tünn ära lõhkuda - surve läks liiga suureks.

Retsept(e) kah: http://www.maltoosa.ee/retsepte.htm
Kasutaja avatar
keelutsoon
SUURED asjad
Postitusi: 433
Liitunud: N Mai 26, 2005 9:28 pm
Asukoht: Tln-Tartu vahel
Kontakt:

Postitus Postitas keelutsoon »

ise ostaks sobiva tünni, kui keegi valmistab.
raske lapsepõlv, rauast mänguasjad...
www.keelutsoon.ee
Kasutaja avatar
Valge Hiir
MudDrag MaaleTooja
Postitusi: 1205
Liitunud: T Juul 05, 2005 3:17 pm
Asukoht: Kadri Orus
Kontakt:

Postitus Postitas Valge Hiir »

keelutsoon kirjutas:ise ostaks sobiva tünni, kui keegi valmistab.
Siin üks pakkumisel http://www.osta.ee/7269995 .
Mud Yourself!
In mud since 1999.
Kasutaja avatar
Marlai
Rock Crawler
Postitusi: 607
Liitunud: N Jaan 01, 2009 8:02 pm

Postitus Postitas Marlai »

Tervist õllesõbrad.

Mina teen õlut sellise retsepti järgi (arvestan sinu 30L vinkuga):

3 pudelit maltoosat, 3 kg suhkrut, üks pulk pärmi (hea, kui saab eestis valmistatut, need euroopa omad ei ole head).

Täidad vaadi leige veega (mina kasutan tavalist kraanivett aga võib olla ka keedetud ja jahutatud) nii, et jääks gaaside tekkimisele ka ruumi, st. mitte päris ääreni täis. lisad sinna 3 pudelit maltoosat ja 3 kg suhkrut(hea, kui suhkru enne soojas vees ära sulatad, teed nö. siirupi). seejärel sulatad suhkruga selle pulga pärmi ja lisad saadud segu. lased vaadil ühe öö lahtiselt seista. Hommikul kuulad kas hakkas kihisema (reeglina nii on) ja seejärel sulged vaadi. juua kõlbab umbes 2 päeva pärast.
Alguses on küll selline magusapoolne nö. naistekas aga mõne aja pärast korralik õlle.

Mõnusat märjukest
Kui probleemi on võimalik sõnastada, on seda võimalik ka lahendada.
Kasutaja avatar
OnuMel
Mudder
Postitusi: 58
Liitunud: N Juul 31, 2008 3:46 pm
Asukoht: Kilulinn ja selle ümbrus

Postitus Postitas OnuMel »

Juhiksin tähelepanu sellele, et õige õllepärmi kasutamisel saab palju parema rüüpe, kui pagaripärmiga. See leivapärmiga toimetamine on rohkem siuke hädaabi variant. Kuskohast õiget asja seda eestis hankida? ei oska isegi soovitada. Aegajalt on kaubanduses liikunud ja kui ilusasti küsida, siis õlletehaste laboritest võib ka saada.

OnuMel @ paar aastat Sakus mikrobioloogiaga tegelenud :beer:
4x4 sõber
Fitting 38"
Postitusi: 307
Liitunud: E Veebr 19, 2007 2:42 pm
Asukoht: TALLINN

Postitus Postitas 4x4 sõber »

1. Tee nii nagu Maltoosa purgil kirjas + veel üks purk ankru peale ja natuke lisa pärmi ka (kasuta õlle tegemiseks keedetud vett)
2. Lisa suhkurt juurde. Mina olen tavaliselt lisaks retseptile lisanud 1-1,5 kg ankru kohta (suhkur lahusta ennem ära, ära otse pakist ankrusse vala).
3. Lase lahtiselt valmida kuskil paar-kolm päeva kindlasti.
4. Kui õllealge on juba korralikult käima hakanud siis lisa kiiresti kuskil 0,5-1 kg suhkurt (otse kotist ilma lahustamata) ja sulge kaan kiiremini kui suhkurt lisasid. Kui sa ei tegutse kiiresti siis hakkab vinku suhkru ja käima hakanud õllealge reaktsiooni tagajärjel üle ajama.
5. Kui oled juba vinku sulgenud siis las käib paar kolm päeva toatemperatuuril ning peale seda vii natuke jahedamasse ruumi (15-18 kraadi) kus lased tal müdiseda vähemalt kolm nädalat.
6. Vahepeal käi vaatamas manomeetri näitu (loodan et tead palju see ankur sul survet kannatab). Ära lase survet üle lubatud piiri, et ei juhtuks nii nagu mul ükskord juhtus. Kaane kinnitus ei pidanud vastu ja selle tagajärjel viskas kaane lakke ja õlle igalepoole mujale, kuid mitte sinna kuhu ta mõeldud oli. Kui manomeetrit ei ole siis saad liiga suurest survest teada selliselt, et kuulad ja jälgid ankrut. Kui ankrust kostub tugevat müdinat ja ankur ise hakkab mööda tuba/ruumi ringi jalutama, siis on surve juba 10 ja üle selle ati sees.

NB! Enne uuri kuidas sa saad liigsurvet välja lasta nii, et õlle kaduma ei läheks. Kui lased liigsurvet kraanist, siis ava hästi ettevaatlikult. Avada tuleb samamoodi nagu soojas olnud ja raputada saanud õlle pudelit.

Loodan, et sai kõik kirja pandud.
Edu õlle tegemisel.
4x4 sõber
Fitting 38"
Postitusi: 307
Liitunud: E Veebr 19, 2007 2:42 pm
Asukoht: TALLINN

Postitus Postitas 4x4 sõber »

Marlai kirjutas:Tervist õllesõbrad.

Juua kõlbab umbes 2 päeva pärast.
Hi-hi. Ennem saab otsa kui õlleks muutub (eriti suure jänu korral või sõprade abiga).
Marlai kirjutas:Alguses on küll selline magusapoolne nö. naistekas aga mõne aja pärast korralik õlle.

Mõnusat märjukest
Mina olen küll kolm nädalat lasknud laagerdada. Selle aja jooksul muutub suhkur alkohooliks ja mina peale seda kuni ankru tühjendamiseni alkohoolikuks :D :beer:
Kasutaja avatar
OnuMel
Mudder
Postitusi: 58
Liitunud: N Juul 31, 2008 3:46 pm
Asukoht: Kilulinn ja selle ümbrus

Postitus Postitas OnuMel »

4x4 sõber kirjutas: 4. Kui õllealge on juba korralikult käima hakanud siis lisa kiiresti kuskil 0,5-1 kg suhkurt (otse kotist ilma lahustamata) ja sulge kaan kiiremini kui suhkurt lisasid. Kui sa ei tegutse kiiresti siis hakkab vinku suhkru ja käima hakanud õllealge reaktsiooni tagajärjel üle ajama.

6. Vahepeal käi vaatamas manomeetri näitu (loodan et tead palju see ankur sul survet kannatab). Ära lase survet üle lubatud piiri, et ei juhtuks nii nagu mul ükskord juhtus. Kaane kinnitus ei pidanud vastu ja selle tagajärjel viskas kaane lakke ja õlle igalepoole mujale, kuid mitte sinna kuhu ta mõeldud oli. Kui manomeetrit ei ole siis saad liiga suurest survest teada selliselt, et kuulad ja jälgid ankrut. Kui ankrust kostub tugevat müdinat ja ankur ise hakkab mööda tuba/ruumi ringi jalutama, siis on surve juba 10 ja üle selle ati sees.
Targutaks siis natuke.
Käärivas õlles tekib süsihappe gaas. Süsihappegaasi ja vee ühinemisel tekib süsihape ning nende kõigi vahel on tasakaaluolek
H2CO3 <=> CO2 + H2O
Kui sa lisad kristallilist suhkrut, siis viib see lahuse tasakaaluolekust välja, ning tulemuseks ongi korraga palju süsihappegaasi ja ilge vahutamine. Kui seesama suhkur enne vees ära lahustada, on reaksioon palju aeglasem.

Pärmiseen iseenesest ei armasta rõhkusid üle 3 at. Ta küll töötab, aga maitse kannatab. Niiet rahulikult kruttige oma vinkude reduktorid 2-3 ati peale ja las susisevad. Boonusena saab veel teadmise, et sul ei ole pommi toanurgas.

Ja kasutage ikka keedetud-jahutatud vett ja "punsu seisab lahtiselt" tähendab ikka seda, et puhas käterätt on kaane peale laotatud. Kui on aga omaette eesmärgiks teha "metsikut õlut", siis eirake eelnevat juttu.
Kasutaja avatar
weix2
Fitting 44"
Postitusi: 423
Liitunud: K Sept 03, 2008 8:14 pm
Asukoht: Rakvere, Palmse, 51kaksüks740

Postitus Postitas weix2 »

taavik kirjutas: Ükskord õnnestus isegi tünn ära lõhkuda - surve läks liiga suureks.
Mul tuttava tuttava tuttaval läx ka õlle häste käima algul lõi kaane pealt ja natsa ajapärast lõi põhja ka ankrul alt ära :hihi: :cheers

Omal ankur olemas aga kell peal on kahtlase väärtusega, mitte et just kellapommi kell aga
rõhku näitab minule mitte teatavates yhikutes, või ta lihtsalt ei liigu paigast, seier.
Saan aru et asjalik oleks vahele panna rõhuklapp ja kuskil 2,5-3 atini too kruvida.
Peaks enne jaani väikese õlleproovi tegema. :cheers

Aastaid tagasi umbes 1995aasta olin ma poisike ja hakkasin õlleajamist ette valmistama, vedisin keldrist jahedast ankru välja,
kurat veerand ankrut õllet veel alles, eks jaanipäev vanematel meestel oli käest ära läinud ja arvati et koduõlu sai otsa ja nii se ankur keldri jäi.
No maitsesin mina pool kruusikest, pold nagu viga samas kahtlane.
Onul läxid silmad särama lasi kolmeliitristesse purkidesse, mis veel kätte sai. MInutit 5 hiljem niitis se pool kruusi mu jalust,
täis olin, jalad ei taht väga kanda, tiira taara ... kohe ei julend vanematele rääkida, hiljem ladusin lagedale.
Aastaotsa käinud õlle oli :D
Veiko Aart 51 kaksüks 740
Offroad is better road than bad road!
Asjaarmastajad 179
Kasutaja avatar
Stupiduser
Vintsmännide AÜ
Postitusi: 1279
Liitunud: K Veebr 19, 2003 6:25 pm

Postitus Postitas Stupiduser »

Ärge unustage humalaid, härrased!
Elu on lill! Võilill...

Ermo "Pikk" Soobik, Märjad Härjad tüürimees/vintsimees, 2008 TR1 5. koht, offroader since 2002
Kasutaja avatar
säinas
Fitting 38"
Postitusi: 294
Liitunud: T Mär 31, 2009 6:13 pm
Asukoht: Maramaa

Postitus Postitas säinas »

paar täpsustust, et käima leige veega, aga käima hakates kiirelt vaja alla 10 kraadi maha jahutada. mõned mehed saaremaal vanasti hoidsid isegi 6 või nelja kraadi peal kaevus. käib aeglasemalt, aga saab parem.
põhimõteliselt peaks õlu lahtiselt ära käima ja ka selgima. selle teistkordse käimapaneku mõte on ainult surve saamine ankrusse ja konserveeriine, seega co2 teke. selleks üle 100 gr suhkurt ei tohiks küll vaja minna. tegelikult peks panema nii vähe kui võimalik.
käärimise peaks lõpetama suhkrute lõppemine, mitte pärmiseene surm alkoholisisalduse või surve tõttu. viimasel kahel juhul jääb õlu toores (kollane vahune pärmimass) ja ei selgi. seega peaks see teine ports suhkurt olema nii vähe kui hädavajalik, aga siinkohaal ei oska doseerimisel aidata.
ja ma ise eelistasin teha ilma suhkruta, ainult linnaseekstaktist koduõlut.
Kasutaja avatar
tont
Fitting 38"
Postitusi: 251
Liitunud: L Okt 28, 2006 8:44 pm
Asukoht: Tallinn

Postitus Postitas tont »

Vanarahva tarkus väidab, et naisterahvast ei tohi õllepruulimise ligigi lasta – rikkuvat õlleteo ära

Toivo Niibergi raamatus „Kali, koduõlu, siider“ on hulk retsepte. Kuivatatud leivast või kaljapulbrist soovitab ta õlut teha nii.
50 liitri õllevirde valmistamiseks kulub 4 kg kaljapulbrit või sama kogus kuivatatud rukkileiba, edukalt võib kasutada ka viljakohvi. Pulber või purustatud kuiv leib panna 20–30 liitrit mahutavasse anumasse ja valada peale keev vesi, segada. Lasta seista paar tundi.

Seejärel võtta paksu pealt kulbi või kopsikuga ettevaatlikult leotusvedelikku ning valada läbi kurnariide 50-liitrisesse õllenõusse. Järelejäänud paksule valada peale 10–15 liitrit uut kuuma vett, segada, lasta settida ja kurnata samuti õllenõusse. Korrata, kuni õllenõu on peaaegu täis.

100 g suhkrut ja sama palju pärmi hõõruda ühtlaseks massiks ning lisada toasoojale virdele. 4 kg suhkrut lahustada eraldi 10 liitris virdes. l kg suhkrut annab vees lahustudes 0,6 liitrit mahtu.

Kääritamine käib nagu maltoosast valmistatava õlle puhul – umbes ööpäev lahtises nõus riide all, siis pannakse õllenõu kaane ja rõhu alla.

Lõuna Pagarid toodavad ka spetsiaalset rattakujulist õlleleiba, mis kaalub 1,2 kilo. Hind on umbes poole odavam kui samal kogusel maltoosal.

By Google
hindrek555
Mudder
Postitusi: 67
Liitunud: N Sept 04, 2008 10:35 pm
Asukoht: tallinn

Postitus Postitas hindrek555 »

Aga mis võiks olla kõige sobivam temperatuur kus õlle võiks käia??? :beer:
Vasta

Mine “Ajaviide ja muidu huvitav jutt”