Cooler ja selle vajalikkus

Tõsisemad ja spetsiifilist laadi tehnilised arutelud erinevate tehniliste sõlmede üle 4x4 liikuri juures. Võta sõna kui tead millest räägid, lahmijad lendavad Idiot Cornerisse.

Moderaatorid: jr, Veiko, erik, Moderators

Kasutaja avatar
Movistar
Teel kaaluta olekusse
Postitusi: 4423
Liitunud: L Dets 30, 2006 2:05 am
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: Cooler ja selle vajalikkus

Postitus Postitas Movistar »

Ma ei tea mis mootorist või mootoritest jutt käib aga kõik eelnevad teooriad jahutudvedelikust või sellega millegi jahutamisest ei kehti kindlasti mitte ühegi bensiiga töötava turbomootori puhul.
Seal on sisselastav õhu temp 70 kraadi juba kriitiline ülempiir,kust tuleb hakata süüdet maha võtma ja sellega ka tuntavalt jõudu piirama.
Ma login enda võistlusautol nii enne kui ka peale coolerit temperatuure.
Lisaks ka vesi-õhk cooleri vedeliku tempi.
Vedelik, soojusvaheti ja radika vahel püsib ca 20 kraadi madalama temperatuuriga, kui õhk.
Lisaks veel kas süsteem on rõhu all või mitte,pumba kiirus ja võimsus jne jne jne.
HM Racing Team
heeringas
Rock Crawler
Postitusi: 900
Liitunud: K Mai 25, 2005 5:49 pm
Asukoht: Noarootsi Läänemaa

Re: Cooler ja selle vajalikkus

Postitus Postitas heeringas »

ahto42 kirjutas:
P Veebr 28, 2021 10:15 am

See on siis kui termostaat kinni. Kui avatud siis igal pool enamvähem sama temp. Ärne unusta, et tegu ei ole tühikäigul tiksumisega. Parem pedaal on ikka suht tihti põhjas ja koormus taga.
Selle teooria põhjal ei saagi ju pikalt sõitta ( nii kui tee kann temp pidevalt tõuseb), peab vahepeal mootori seisma jätma ja jahutama.
HEIKER OÜ
5057572 Heiki
heeringa@hot.ee
Kasutaja avatar
ahto42
Rock Crawler
Postitusi: 935
Liitunud: T Mai 11, 2010 7:49 am
Asukoht: Tartu-Luunja

Re: Cooler ja selle vajalikkus

Postitus Postitas ahto42 »

Mul pole kahte termomeetrit, muidu testiks.
X-trail.
Servemet OÜ
Sepa 21 Tartu
Puurid, keermepuurid/-lõikurid, freesid, laagrid, treiterad, trei/freespingi tarvikud jne.
http://www.serve.ee
heeringas
Rock Crawler
Postitusi: 900
Liitunud: K Mai 25, 2005 5:49 pm
Asukoht: Noarootsi Läänemaa

Re: Cooler ja selle vajalikkus

Postitus Postitas heeringas »

Arutaks asja edasi,kuna ees turbo paigaldus
Kas siis oleks mõtet radika alumise veega coolerit jahutada?
HEIKER OÜ
5057572 Heiki
heeringa@hot.ee
Kasutaja avatar
Movistar
Teel kaaluta olekusse
Postitusi: 4423
Liitunud: L Dets 30, 2006 2:05 am
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: Cooler ja selle vajalikkus

Postitus Postitas Movistar »

Mis sa sellest coolerist jahutad.
Mootorisse sissemimevast õhust on vaja soojusenergia välja viia ehk temperatuuri langetada.

Lisan juurde ,et üks metsakas on mul ka td mootoriga ja selliseid temperatuure jahutussärgis,nagu see toodab,ei ole ma bensukal veel näinud.
Kui sa arvad,et seda on võimalik läbi jahutussärgi teha,siis tuld.
Saame ka targemaks. Seda muidugi juhul, kui sa mõlemal pool coolerit ka tempi mõõdad.
Muidu nagunii aru ei saa, kas on kasu või hoopis kahju.
HM Racing Team
Kasutaja avatar
ahto42
Rock Crawler
Postitusi: 935
Liitunud: T Mai 11, 2010 7:49 am
Asukoht: Tartu-Luunja

Re: Cooler ja selle vajalikkus

Postitus Postitas ahto42 »

Jap, Diislil rikas segu ajab tepi üles. Alles siin oli teema kus sprinter 2.2 baasil tehtud matkakas, millel ülekuumenemisprobleemid. Igast radikaid ette pandud jne. Kui supp läheb kuumaks siis see nii kergelt maha ei jahtu. St et kui kuumuse tekitaja võim on suurem kui radika jahutusvõime.
X-trail.
Servemet OÜ
Sepa 21 Tartu
Puurid, keermepuurid/-lõikurid, freesid, laagrid, treiterad, trei/freespingi tarvikud jne.
http://www.serve.ee
Kasutaja avatar
totu
I live off from the mud
Postitusi: 2860
Liitunud: N Sept 06, 2007 8:26 pm
Asukoht: Kallavere, kui just ära ei ole.

Re: Cooler ja selle vajalikkus

Postitus Postitas totu »

heeringas kirjutas:
T Mär 02, 2021 12:24 pm
Arutaks asja edasi,kuna ees turbo paigaldus
Kas siis oleks mõtet radika alumise veega coolerit jahutada?
Ilmselt ei ole. Kui juba turbeerima hakata, ei tasu 5kW pärast seda teha. See lahendus on parem, kui mitte midagi aga heani on ikka pikk maa minna. See oli lihtsalt üks näide seeriatootmisest.
Tehtud, mõeldud.
heeringas
Rock Crawler
Postitusi: 900
Liitunud: K Mai 25, 2005 5:49 pm
Asukoht: Noarootsi Läänemaa

Re: Cooler ja selle vajalikkus

Postitus Postitas heeringas »

Movistar kirjutas:
T Mär 02, 2021 1:42 pm
Mis sa sellest coolerist jahutad.
Mootorisse sissemimevast õhust on vaja soojusenergia välja viia ehk temperatuuri langetada.

Mina saan asjast nii aru,et kui jahutada coolerit jahtub ka seda läbiv õhk.

Siit ka minu küsimus , kui palju peaks õhku jahutama et oleks kasu.
HEIKER OÜ
5057572 Heiki
heeringa@hot.ee
Kasutaja avatar
Movistar
Teel kaaluta olekusse
Postitusi: 4423
Liitunud: L Dets 30, 2006 2:05 am
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: Cooler ja selle vajalikkus

Postitus Postitas Movistar »

Tegemist on soojusvahetiga .
Normaalseks loetakse sisselastava õhu tempi,mitte üle 50 kraadi.Mida vähem,seda parem.
See kuidas seda hoida sellel max tasemel on juba kõrgem teadus või siis katse,eksitus meetod.
Ise olen lähtunud viimasest.
Võin öelda,et, see pole lihtne ülesanne ja ikka ronib temp 60 ja + kraadi koormuse all ja sooja ilmaga .
Mu enda võistlusauto on selles osas suhteliselt turvaliselt seadistatud ja sisselastava õhu temp teeb palju korrektsioone muudes tabelites. Süüde,kütus jne.
Puusalt panen, et 75 kraadi juures on mootorist kadunud ca 30% jõudu.
Seda puhtalt tema tervise huvides.Seda kõike on lihtne ka mitte teha aga siis ei tea keegi,kas kestab 1 km või 1 nädala.
Seega head katsetamist,sest muud nõu ma anda ei oska.
HM Racing Team
heeringas
Rock Crawler
Postitusi: 900
Liitunud: K Mai 25, 2005 5:49 pm
Asukoht: Noarootsi Läänemaa

Re: Cooler ja selle vajalikkus

Postitus Postitas heeringas »

Selge on siis see,et kui turbo siis ka kindlasti cooler. See nagu aamen kirikus.
Aga kuidas coolerit jahutada?
Tuleb ikka vist selle elektri vendi peale panustada. Kõige odavam ja lihtsam vist.
https://images.app.goo.gl/UnnVZnRBRPquojJTA
HEIKER OÜ
5057572 Heiki
heeringa@hot.ee
Kasutaja avatar
Movistar
Teel kaaluta olekusse
Postitusi: 4423
Liitunud: L Dets 30, 2006 2:05 am
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: Cooler ja selle vajalikkus

Postitus Postitas Movistar »

Air to water intercooler kit .
Neid komplekte terve ebay täis.
Mida suurem,seda kindlam, et joppab kohe toimiv asi.
HM Racing Team
heeringas
Rock Crawler
Postitusi: 900
Liitunud: K Mai 25, 2005 5:49 pm
Asukoht: Noarootsi Läänemaa

Re: Cooler ja selle vajalikkus

Postitus Postitas heeringas »

Movistar kirjutas:
T Mär 02, 2021 11:17 pm
Air to water intercooler kit .
Neid komplekte terve ebay täis.
Mida suurem,seda kindlam, et joppab kohe toimiv asi.
Tundub kasutegur väiksem kui õhujahutusega
HEIKER OÜ
5057572 Heiki
heeringa@hot.ee
Kasutaja avatar
Movistar
Teel kaaluta olekusse
Postitusi: 4423
Liitunud: L Dets 30, 2006 2:05 am
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: Cooler ja selle vajalikkus

Postitus Postitas Movistar »

Kust sa sellisele järeldusele tulid?
HM Racing Team
laurz
Rock Crawler
Postitusi: 551
Liitunud: P Jaan 10, 2010 6:40 pm
Asukoht: Tartu

Re: Cooler ja selle vajalikkus

Postitus Postitas laurz »

Üks lihtne moodus coolerit jahutada on ventika käimise ajal pritsida coolerile vett. Samas peseb see ka sinna sattund pori maha :lol:https://www.youtube.com/watch?v=O0MY0diHo4U
heeringas
Rock Crawler
Postitusi: 900
Liitunud: K Mai 25, 2005 5:49 pm
Asukoht: Noarootsi Läänemaa

Re: Cooler ja selle vajalikkus

Postitus Postitas heeringas »

Movistar kirjutas:
T Mär 02, 2021 11:46 pm
Kust sa sellisele järeldusele tulid?
Võrdlesin neid pilte ja numbreid ning arutasin isekeskis.
https://dieselnet.com/tech/images/air/cool/water.gif
https://dieselnet.com/tech/images/air/cool/air.gif
Ja selle veega on asi keerulisem ka ning
õhu temp on meil ju suht madal võrreldes vee tembiga.
Muidugi veega saaks ühtlasema temperatuuri.
HEIKER OÜ
5057572 Heiki
heeringa@hot.ee
Vasta

Mine “Modifikatsioonid edasijõudnutele”