Kiired vintsid

Tõsisemad ja spetsiifilist laadi tehnilised arutelud erinevate tehniliste sõlmede üle 4x4 liikuri juures. Võta sõna kui tead millest räägid, lahmijad lendavad Idiot Cornerisse.

Moderaatorid: jr, Veiko, erik, Moderators

Vasta
Kasutaja avatar
Movistar
Teel kaaluta olekusse
Postitusi: 4423
Liitunud: L Dets 30, 2006 2:05 am
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: Kiired vintsid

Postitus Postitas Movistar »

Päris huvitavaks kisub :-)
Tulistage aga edasi.Endalgi huvitav lugeda.
HM Racing Team
Kasutaja avatar
raulex
Fitting 44"
Postitusi: 429
Liitunud: L Nov 29, 2008 9:01 pm
Asukoht: Harjumaa,Loo.

Re: Kiired vintsid

Postitus Postitas raulex »

v6sa kirjutas:
ibra kirjutas: Kas viid füüsika tundi läbi või? Ei ole ju mõtet võimsust (hj) ja jõudu (N) segi ajada.1 N on jõud,mis tekitab kehale massiga 1 kg kiirenduse 1 m/s2. Tõmbetugevust ei väljendata mitte vintsil vaid trossil, mille ühikuks on N/mm2, MPa või kg/cm2.
Viin jah, sest neid asju aetakse sassi. Võimsus on alati arvutatud suurus - nurkkiirus korda pöördemoment. Mõõta seda ei saa. Kas seda väljendada kW või hj, on vaid keele küsimus, kuna 1 kW on alati ligikaudu 1,36 hj.

Mõõta saab pöördemomenti, kui vinstsit rääkides on lihtsam mõõta tõmbejõudu. Ning vintsi korral on see ka lihtne - puhas tõmme vintsitrossi sihis.Ei mingit keemiat nurkadega. Samas peab tross taluma kogu tõmmet, ajami ülekannet saab aga pöörlemiskiirust tõstes tapvast pöördemomendist päästa...


Mis puudutab takistuse arvutamist, siis selleks on vaja teada pinnase tihedust, niiskusesisaldust, pinnase iseloomu (materjali), auto ristlõikepindala ja selle kujutegurit ning saab esimese lähenduse kätte. Veega küllastunud turvas on hea materjal, voolab kergesti, mistõttu vajalik jõud võiks jääda vahemikku 4-6 auto massi väärtust. Aga võib ka väiksem olla, kui auto esiosa kujundada libisema ja põhja alla ankruid mitte teha. Ning võib olla oluliselt suurem, kui haakida mõni maakera küljes kõvasti kinni olev asi (näiteks puukänd) auto küljes kõvasti kinni oleva detaili (näiteks sillatala) külge kinni. :roll:

Erinevate vintside tehniline arutelu on huvitav ja vajalik - palju on eelarvamusi, vähe teavet! Loen isegi äärmise huviga. :br
Comeup koduleht kirjutab vintsi DV-9 kohta:
Line pull : 4,082 kg / 9,000 lb
Motor 12V : 3,430 w / 4.6 hp
Trossi kiirus max koormusel 2 meetrit minutis.
Lihtsa plokiga saab tõmbejõu viia 8000 kiloni(reaalselt kadude tõttu pisut vähem),kiirus väheneb sealjuures 1 meetrini minutis.
Plokke võib panna ka rohkem, tõmbejõud suureneb kiiruse arvel.
Sama saab teha vintsi ülekannete muutmisega, minul on näiteks käigukastiga elektrivints.
Lisades teise elektrimootori (mida on ka tehtud), saab vintsimise kiiruse (või tõmbejõu) kahekordseks.
Ikkagi on kõige olulisem komponent kiire vintsimise juures mootori(te) võimsus.
v6sa
I live off from the mud
Postitusi: 2429
Liitunud: R Aug 19, 2005 4:31 pm
Asukoht: Harjumaa lõunapiir

Re: Kiired vintsid

Postitus Postitas v6sa »

raulex kirjutas: ...
Ikkagi on kõige olulisem komponent kiire vintsimise juures mootori(te) võimsus.
Pelgast mootorivõimsusest jääb väheks - ka ülekanded peavad vastavad olema. Selgitan lähemalt.

Võimsus on nurkkiirus korda pöördemoment. Pöördemoment on jõu õlg korda jõud. Vintsitross sikutab autot jõuga F, mistõttu auto hakkab (kõigi suureks rõõmuks :br ) maakera suhtes liikuma. Selle jõu F tootmiseks peab vintsitrummel pöörduma momendiga M.

Kui nüüd hakata rehkendama võimsuse ühikutes, siis võib kergesti jääda mulje, et ajame aga võimsuse suureks ja paneme vägevasti minema... See võib nii olla, kuid pelk kõrge võimsus ei pruugi tagada head tulemust...

Ma vist olen juba maininud, kui oluline on, et emm oleks piisav asjade juhtumiseks?

Siin teemas on jutuks ...kiirus, vaid kiirus, ei muu..., mistõttu vintsitrumli nurkkiirus peab olema kõrge. Aga samas peab vintsi ringi ajav mootor pakkuma piisavat momenti oma väljundvõllil. Sest tavapärast trikki - pöördemomendi võimendamist pöörete arvelt, me enam teha ei saa - nurkkiirus kannatab samas suhtes, nagu tõuseb pöördemoment.

Nüüd jõuame kena kohani - mootori pöördemomendi kõverani. Kui kaasaegsetel diiselmootoritel on see üsna lame, siis ottomootoritel tekib võimsus alles pöörete kasvuga. Kui Nmax saavutatakse pööretel 4500, siis pöööretel 1800 ei pruuugi veel pooltki olemas olla. Sõltub mootorist. Õnneks enamusel V8 motodel on kõver üsna lauge.

Miks ma seda kõike räägin - sest kiire vints ei ole ainult suvaline JVV ja tigureguktor raamininas - see peaks ikka kogu kompotiga kokku käima. Kui just pelga vintsiga rasketes kohtades sõita ei plaani - siis ei ole muidugi tähtsust millegi peale vintsmani nobedate jalgade (et jõuaks poolitäit trossi järgmise ankruni tirida...)
Krusa, Potsu, Krooks, GLK, Frontu ja hübriidruss veavad enamasti kõigi ratastega. Üldiselt olen rahul...
Kasutaja avatar
Kjen
Der Sponsor
Postitusi: 539
Liitunud: N Jaan 11, 2007 3:14 am
Asukoht: Tallinn

Re: Kiired vintsid

Postitus Postitas Kjen »

Ma hästi arglikult poetaks ka ühe tarkusetera sekka. Kiiruse ja võimsuse seose kohta.
Mingis keskkonnas (antud juhul siis mudas) liikumise kiiruse (antud juhul siis vintsitava auto kiirus) ja liikumiseks vajaliku seadme võimsuse kohta peaks kehtima selline seos: keha liikumise kiiruse suurendamisel kasvab (muda) takistus ruutvõrdeliselt ja võimsustarve kuupvõrdeliselt.
Et siis kui meie 5hj comeup suudab autot sikutada mingis mülkas kiirusega 1m/s, siis samas mülkas kaks korda kiiremine ehk siis kiirusega 2m/s liikumiseks oleks vaja kaks kuubis ehk 8 korda võimsamat tõmbeseadet. Mis peaks olema siis 5hj asemel 40hj.

Et siis kahe mootoriga comeup vintsiga me ei saavuta kahekordset vintsimiskiirust. Olekski vaja auto mootorist see võimsus võtta hoopis.

Muda takistuse määramiseks mingi lihtsa valemi määramine tasuks küll ära unustada, tegu on nii kordumatu keskkonnaga. Eeldaks mingit tohutut koefitsentide tabelit a'la
1) Muda tüüp : mergeljas savi
2) tihedusega 1,87kg/m3.
3)Täiendav tegur - 3 lepajuurikat läbimõõduga 2,5cm + 1 pajujuurikas.

Tabelist koefitsent - 1,2. Jne

See oleks mingile füüsika eriala teadlasele sobiv pähkel :D
Kasutaja avatar
rt23
True Off Roader!
Postitusi: 1232
Liitunud: P Jaan 27, 2008 1:45 am
Asukoht: Viljandimaa

Re: Kiired vintsid

Postitus Postitas rt23 »

Ehitan kah hobikorras mingit sellelaadset vintsi. Siiamaani kirpeldab ainult see, et mismoodi see jõuväljavõte vastu peab? Kuidagi armetu tundub, kui sinna mootori võim otsa laiatada ning vints, tross, kardaan suhteliselt tummiseks ajada:(
Muidugi peas paar ideed on aga teostuseni läheb veel aega.
Asukoht viljandimaa Suslepa. Tel 53365288 - Toomas
Kasutaja avatar
erik
Aktiivne Pikendus
Postitusi: 2776
Liitunud: L Juul 23, 2005 11:05 pm
Asukoht: Jõe laboratoorium

Re: Kiired vintsid

Postitus Postitas erik »

Eks jõu väljavõtt vintsile peab olema sama "tummine" kui väljavõtt veotelje kardaanile. Ega siis see väändemoment nüüd nii hull ka pole. Läbi käigukasti kantuna, 1. käiguga u. 1500 nm. Kiire vintsimine eeldab muidugi kõrgemate käikude kasutamist, e. detaile purustav pöördemoment väheneb.
Asju ehitatakse korralikult ja teemasse lähenetakse süviti!

Erik Metsis, Mudanägu aastast 1999.
Kasutaja avatar
uputaja
I live off from the mud
Postitusi: 4647
Liitunud: T Dets 14, 2004 11:17 am
Asukoht: Kuusalu lähedal metsas

Re: Kiired vintsid

Postitus Postitas uputaja »

rt23 kirjutas:Ehitan kah hobikorras mingit sellelaadset vintsi. Siiamaani kirpeldab ainult see, et mismoodi see jõuväljavõte vastu peab? Kuidagi armetu tundub, kui sinna mootori võim otsa laiatada ning vints, tross, kardaan suhteliselt tummiseks ajada:(
Muidugi peas paar ideed on aga teostuseni läheb veel aega.

Kui sa seda Patroli 3,3D külge aretad, siis enne lõppeb siduri jaks seda armetut kiluvatti kinni hoida. Tal vints otse 3nda käigu pealt ning käikudega varieerimine jääb ära. Kui nüüd lajatada veel kiirema ülekandega vints, siis tulemus üsna sitt.

A mida mina ka tean.....
Asjas sees 2005. Sügissõidust.
Kasutaja avatar
Sah1
Rookie
Postitusi: 3
Liitunud: L Dets 29, 2012 4:12 am

Re: Kiired vintsid

Postitus Postitas Sah1 »

Vaadake seda videot 3.53 pealt, sellel vennal on jõhkralt kiire vints :eek
Kaua sõuad, kaugele jõuad !!
Kasutaja avatar
Movistar
Teel kaaluta olekusse
Postitusi: 4423
Liitunud: L Dets 30, 2006 2:05 am
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: Kiired vintsid

Postitus Postitas Movistar »

uputaja kirjutas:
rt23 kirjutas:Ehitan kah hobikorras mingit sellelaadset vintsi. Siiamaani kirpeldab ainult see, et mismoodi see jõuväljavõte vastu peab? Kuidagi armetu tundub, kui sinna mootori võim otsa laiatada ning vints, tross, kardaan suhteliselt tummiseks ajada:(
Muidugi peas paar ideed on aga teostuseni läheb veel aega.

Kui sa seda Patroli 3,3D külge aretad, siis enne lõppeb siduri jaks seda armetut kiluvatti kinni hoida. Tal vints otse 3nda käigu pealt ning käikudega varieerimine jääb ära. Kui nüüd lajatada veel kiirema ülekandega vints, siis tulemus üsna sitt.

A mida mina ka tean.....
Hea kui see 3,3D jõuab generaatorit ringi vedada,millega akut laadida ,et Comeupile särtsu anda.
Mingit kiiret vintsi sealt mootorist ei saa.
HM Racing Team
Kasutaja avatar
Movistar
Teel kaaluta olekusse
Postitusi: 4423
Liitunud: L Dets 30, 2006 2:05 am
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: Kiired vintsid

Postitus Postitas Movistar »

Kjen kirjutas:keha liikumise kiiruse suurendamisel kasvab (muda) takistus ruutvõrdeliselt ja võimsustarve kuupvõrdeliselt.
Et siis kui meie 5hj comeup suudab autot sikutada mingis mülkas kiirusega 1m/s, siis samas mülkas kaks korda kiiremine ehk siis kiirusega 2m/s liikumiseks oleks vaja kaks kuubis ehk 8 korda võimsamat tõmbeseadet. Mis peaks olema siis 5hj asemel 40hj.
Mis siis veel saaks,kui tahaks vintsida mitte 2m/s vaid 3 või 4 m/s ?
See on ainult paberil ja arvutuslikult nii.Tegelikkuses päris nii hull see asi pole.Eks see muidugi oleneb miljonist tegurist.
Ja come-up ei tõmba ka koormuseta 1m/s :D Mõistliku koormuse all pigem 1m/minutis ja raske koormuse all kisub rohkem nulli poole.
HM Racing Team
v6sa
I live off from the mud
Postitusi: 2429
Liitunud: R Aug 19, 2005 4:31 pm
Asukoht: Harjumaa lõunapiir

Re: Kiired vintsid

Postitus Postitas v6sa »

Movistar kirjutas:
Mis siis veel saaks,kui tahaks vintsida mitte 2m/s vaid 3 või 4 m/s ?
See on ainult paberil ja arvutuslikult nii.Tegelikkuses päris nii hull see asi pole.Eks see muidugi oleneb miljonist tegurist.
Ja come-up ei tõmba ka koormuseta 1m/s :D Mõistliku koormuse all pigem 1m/minutis ja raske koormuse all kisub rohkem nulli poole.
Vastavalt arv kordi suureneb ka võimsusvajadus (vajalik tõmbejõud vintsi trossil) sama kiiruse säilitamiseks. Võite uskuda võite mitte, kuid füüsikaseadused kehtivad sellest hoolimata.

Konkreetsest pinnasest sõltub, palju seekord vaja läheb. Erinevatel sõidukitel on vajadus kah erinev - üsna ilmsetel põhjustel.

Mul on võimalik tõmbejõudu kuni 100 kN mõõta... Äkki teeme kusagil soos näitliku mõõtmise, kui mõned kiiremad vintsid on olemas? Elektrivintsidel pole mõõta vajagi, mootorivooludest saab vajaliku kätte...
Krusa, Potsu, Krooks, GLK, Frontu ja hübriidruss veavad enamasti kõigi ratastega. Üldiselt olen rahul...
Kasutaja avatar
rt23
True Off Roader!
Postitusi: 1232
Liitunud: P Jaan 27, 2008 1:45 am
Asukoht: Viljandimaa

Re: Kiired vintsid

Postitus Postitas rt23 »

uputaja kirjutas:
rt23 kirjutas:Ehitan kah hobikorras mingit sellelaadset vintsi. Siiamaani kirpeldab ainult see, et mismoodi see jõuväljavõte vastu peab? Kuidagi armetu tundub, kui sinna mootori võim otsa laiatada ning vints, tross, kardaan suhteliselt tummiseks ajada:(
Muidugi peas paar ideed on aga teostuseni läheb veel aega.

Kui sa seda Patroli 3,3D külge aretad, siis enne lõppeb siduri jaks seda armetut kiluvatti kinni hoida. Tal vints otse 3nda käigu pealt ning käikudega varieerimine jääb ära. Kui nüüd lajatada veel kiirema ülekandega vints, siis tulemus üsna sitt.

A mida mina ka tean.....
Patroli kasti külge jah. Olen kunagi ühe väjavõtte ka purustanud.
Muidugi on kiiruse mõiste suhteline, mina võidu joosta ei taha. Veidi kiirem kui toyota 5-nda käiguga oleks tore.
Aga mõtteks, kas väljavõtte ja vintsi vahele ei saaks ehitada põrksiduri laadset asja? Liigsuure koormuse all hakkaks järgi andma :roll:
Asukoht viljandimaa Suslepa. Tel 53365288 - Toomas
Kasutaja avatar
MahviaDeTyrk
I live off from the mud
Postitusi: 4473
Liitunud: N Nov 23, 2006 6:57 pm
Asukoht: Tartu Off-Road Klubi
Kontakt:

Re: Kiired vintsid

Postitus Postitas MahviaDeTyrk »

rt23 kirjutas:Aga mõtteks, kas väljavõtte ja vintsi vahele ei saaks ehitada põrksiduri laadset asja? Liigsuure koormuse all hakkaks järgi andma :roll:
Saab ikka - ja on ennegi tehtud
tartuoffroad.ee
5581340
Kasutaja avatar
Movistar
Teel kaaluta olekusse
Postitusi: 4423
Liitunud: L Dets 30, 2006 2:05 am
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: Kiired vintsid

Postitus Postitas Movistar »

rt23 kirjutas:

Veidi kiirem kui toyota 5-nda käiguga oleks tore.
Olen mehhaanilise vintsiga (Toyota toodang) ja Patroli 3,3 TD mootoriga (TR3) võistelnud 2 aastat ja enne seda veel aasta safareid ja võin öelda,et see jääb unistuseks.
Kui sa ajadki patroli väljavõtte uskumatult tugevaks(see tähendab uue tegemist) siis ikkagi jääd sõltuvaks sellest,et väljavõte tuleb 3 käigu pealt ja ülekandekiirust muudad ainult pöörete vahemikus ja all otsas on moment ikka väga lahja.Käigukast on vahele ikkagi vajalik.Saad erineva koormuse all valida erinevaid ülekandekiirusi ,millega see kooslus ka tõmmata jõuaks . Patroli originaal on vintsi ülekande 1: 33 puhul selline optimaalseim. Pannes nt. vintsi ülekandega 1:23 (BTR) või 1:24 (GAZ 66) võid ära unustada,et see selle mootori puhul suure koormuse all ka tõmmata jõuaks . Tulemus on umbes sama kui üritad 5. käiguga kohapealt startida.
Kõige lihtsam on jätta originaal või paigaldades kiirema vintsi ,tuleb kiirust nt.kettülekandega ( kõige odavam lahendus) maha tõmmata.
Kiirust saad tõsta ka pooli diameetrit suurendades aga toyota vints seda vastu ei pea.
HM Racing Team
gasuzu
Got ARB and Nitrous?
Postitusi: 143
Liitunud: P Mai 11, 2008 9:19 pm
Asukoht: Vaida ja Pahkla mõisa taga põllul

Re: Kiired vintsid

Postitus Postitas gasuzu »

Tere

http://vse-4x4.ru/index.php/topic,71900.0.html mingil hetkel oli see keelatud kuna oli liiga kiire. praegu ei tea.
Rohkem infot лебедка Гарагашьяна
http://www.youtube.com/watch?v=dJmHO4YdxDg
...hääled minu peas kinnitavad;ma olen täiesti terve!
http://www.youtube.com/watch?v=t8roxM1k02g
Vasta

Mine “Modifikatsioonid edasijõudnutele”