Võistlustest, klassidest

Ametlik info võistluste kohta, küsimused, kommentaarid, järelkajad.

Official information and discussions about 4x4 competitions. Information on international events welcome!

Moderaatorid: hulkur, Oliver, MM, Arto, Moderators

TK
Rookie
Postitusi: 2
Liitunud: N Veebr 07, 2008 4:23 pm
Asukoht: Tallinn

Võistlustest, klassidest

Postitus Postitas TK »

Lugesin seda pikka arvamusteavaldamist, mis siin foorumis turistide kohta käib ja tekkis soov üht-teist kirjutada, mis võistlusklasse puudutab.
Paraku on ajalooliselt nii välja kujunenud, et pidevalt on võistlusklasse juurde tekitatud, eesmärgiks sellise võistlusklassi olemasolu, kus saab suhteliselt väikeste kuludega, suhteliselt minimaalsete ümberehitustega maasturiga, mõistlikult SÕITA. SÕITMISE all mõtlen mitte pidevat vintsi otsas rippumist ja auto katuseni ärauputamist. Kahjuks on kõik need üritused lõppude-lõpuks sinna samusesse läinud.
Kunagi alustati ühe klassiga. Siis selgus, et autod on väga erinevad. Need, kes tulid praktiliselt stock maasturiga, ei saanud ka parima tahtmise juures rinda pista nendega, kel auto all 35 tollised mudarehvid, lisatud lukud, küljes vints. Siis tekitati 2 klassi – originaal ja spetsiaal. Originaal pidi olema selline klass, kus põhimõtteliselt saab raja ka
ilma vintsita läbida, kuid vints ei olnud keelatud. Üsna kohe tekkisid enamusele originaali autodele vintsid ja rajameistrid hakkasid radasid tegema vastavalt sellele – sellega tapeti esialgne hea mõte. Samas tekkisid spetsiaalklassi esimesed „monsterautod” Samaks ajaks olid tekkinud ka erinevad offroadideoloogiad – tõelised „offroadhundid” arvasid, et õige offroad ongi see, kui autod ainult vintsi otsas ripuvad ja katuseni vees ujuvad. Paraku olid rajameistrid just sellest leerist.
Avastati, et asi jälle pees, vaja ikkagi klassi, kus saab mõnusalt-lahedalt lustida. Loodi 3 klassi – originaal, standard, spetsiaal. Alguses oli kõikides klassides päris palju võistlejaid ja hea mõte toimis – originaalis sai mõnusalt lustida, standardis pidi mõõdukalt vintsi otsas rippuma, spetsiaalimehed said offraoadi täie raha eest. Kaua see ei kestnud, üsna pea keerasid rajameistrid kruvi taaskord üle ja originaalile hakati osaliselt standardi rada tegema, standard saadeti osaliselt spetsiaali rajale. See oli see ajajärk, mil vähenema hakkas standardis ja spetsiaalis sõitjate arv. Põhjuseks suurenevad kulud ja asja muutumine tõsiseks spordiks.
Saabus uus ajajärk, jäädi 3 klassi juurde, nimetati need ümber TR1, TR2 ja TR3, reglementeeriti väga täpselt kõik tehnilised tingimused. Tehniliste tingimuste reglementeerimise tõttu vähenes veelgi osalejate arv TR2 –s ja TR3-s. Lisaks sellele andsid taaskord otsustava hoobi osalejate arvule rajameistrid, kes TR1 radade raskusastme tõstsid TR2 tasemele, TR2 ja TR3 rajad ühendati. Tulemuseks see, et „algastme” ehk TR1 latt oli tõstetud tasemele, kus asi muutus spordiks ja algajatele-harrastejatele oli latt selgelt liiga kõrge, TR2 ja TR3 kuivasid täiesti kokku. Hiljem lisandus veel vabaklass, mis oluliselt vähendas TR1 –s võistlejate arvu. Kogu ala muutus tõeliseks spordiks, mis nõudis asjaga tegelejatelt palju vaba aega, suurt motivatsiooni ja üsna korralikke kulutusi.
Siin oleme me täna, kuidas edasi ? Ilmselt seda teame ja juba ka vähemal või suuremal määral tunnetame me kõik, et majanduses on rasked ajad tulemas, seega on vaja kultusi nii korraldajatel, kui võistlejatel kärpida. Sellest lähtuvalt peaks ala ellujäämise eesmärgil tõsiselt võimalikele reformidele mõtlema. Alljärgnevalt panen kirja mõned omapoolsed ideed, mida te kõik usinasti kommida ja täiendada saate.

1. Tehnilised tingimused tuleb külmutada, võib-olla kehtestada veel mõningaid uusi, kulusid piiravaid reegleid. Kõige olulisem see, et keegi ei peaks tehniliste tingimuste muutmise tõttu täiendavaid kulutusi tegema hakkama.
2. Võistluste suhtes oleks järgmine idee. Korraldajad teeksid ühe raja, oma iseloomult sellise, mis võimaldab selle „normaalset” läbimist ka TR1 autodega. Võistlustel peetakse absoluutarvestust. Eraldi autasustatakse erinevate klasside parimaid ja aastaarvetuse punkte jagatakse ka klassis saavutatud kohtade alusel. Sellisel arvestuspõhimõttel korraldatud võistluste puhul ei ole sugugi ettemääratud see, et absoluutarvestuse parimad ainult kangematest klassidest tulevad, kuna kergematel rajaosadel on TR1 –d kindlasti kiiremad, kui näiteks „kohmakad” TR2-d, TR3-d, samas raskematel rajaosadel on viimatinimetatutel mingi eelis. Tegelikult on ju sellelaadseid katsetusi juba tehtud ja minupoolt mainitu ka kinnitust leidnud. Loomulikult taandub kõigile meeldiva, hea võistluse korraldamine ikkagi rajameistrite loovale mõtlemisele.
3. Kui võistluse iseloom võimaldab ühisstarti, siis nii ka toimitakse. Kui võistluse iseloom eeldab eraldistarti, siis aasta esimese võistluse stardijärjekord loositakse, järgnevate võistluste stardijärjekord koostatakse hooaja jooksva absoluutedetabeli alusel, mille puhul viimane stardib esimesena, esimene viimasena. Kõik uued tulijad pannakse antud võistlusel stardijärjekorra algusesse.

Toomas Kreek
Team Silberauto, asjaga tegelenud alates esimesest ametlikust offroad võistlusest 1999.a. sügisel
Vahur
misasi see pidur on?
Postitusi: 217
Liitunud: R Sept 15, 2006 10:08 am

Postitus Postitas Vahur »

Eks eelpool kirjutatuga olen suures osas sama meelt.Rajad on kindlasti karmimaks läinud ka viimaste aastate ilma(rohke vihm ja külma talve puudumise) tõttu ning lisaks veel see et rajameistritel/korraldajatel on raske leida uusi võistlemiseks sobivaid alasid.Arusaadav ju et, kui ühest pehmest kohast sõidab 4-5 aastat pidevalt järjest rohkem autosid läbi,muutuvad need põhjatuteks(ehe näide Treppoja safari-ring kuhu tuli üleskutse lähiajal mitte enam sõitma minna)
Ilmselt tuleks enne uue hooaja avapauku teha suurem koosistumine kus võistlejad,korraldajad ja AK liikmed saavad oma arvamust avaldada.
Eks me ise ole olnud laisad ja pole oma klasside esindajatele piisavalt infot-tagasisidet andnud.
Võibolla on mõistlik iga klassi osavõtjate(eriti suuremate osavõtjate arvuga) enne seda koosistumist panna oma ideed-ettepanekud paberile ja saata kohale väiksem arv esindajaid(nt kuni 5 igast klassist).
Toomase üleskutsele on siin teemas kuidagi liiga leigelt suhtutud.Oodatud on ju kõik arvamused ja mõtted-julgemalt seltsimehed offroaderid.
Vahur Romet,Carservice tiim,piloot
Kasutaja avatar
Landy
Typo Master 2.1
Postitusi: 16292
Liitunud: L Veebr 22, 2003 4:07 pm
Asukoht: Tallinn, 5 minuti kaugusel offroadist.
Kontakt:

Postitus Postitas Landy »

Paljudele (värsketele)võistlejatele võib tulla üllatuseks, et iga võitlusklassi kohta on esindaja alakomitees. Nemad peaks seisma hea antud klassi jätkusuutlikuse ja huvide eest.

Nende inimeste nimed leiate siit:
http://eal.cma.ee/index.php?lang=est&main_id=35
http://forum.4x4.ee/viewtopic.php?t=9934

Vanasti said need inimesed sageli kokku kolmapäevastel Kannu pubi koosolekutel. Selle tarditsiooni katkemine on kindlasti oma jälje jätnud.

Ehk tuleks tõesti kokku kutsuda võistlusklasside ümarluad, kus alakomitee esinda ja tegevvõistlejad saaks tekkinud olukorda arutada ning mõtted-mured hingelt ja südamelt ära rääkida.

Ehk kasvaks selliset ümarlauast välja tradistioon, kus kord kavartalis või aastas säärane töine kokkusaamine toimuma hakkab.

Hooaja lõpetamine jäägu ikkagi rõõmsaks ja pidulikuks sündmuseks.
-----------------------------------------------------------------
Lets talk about LAND ROVER's
Kristjan Vaarmann (+372)5010599 kristjan.vaarmann@landroverclub.ee
Land Rover'iga nakatatud aastast 1996, off-road spordis aastast 2003!
MTÜ Eesti Land Roveri Klubi
PriitV
Mudder
Postitusi: 95
Liitunud: E Jaan 07, 2008 2:33 pm
Asukoht: Tallinn/Noarootsi

Postitus Postitas PriitV »

Herr Kreek on püstitanud alatise küsimuse: kuida sedasi, kui siiani on arutult "aretatud". See kehtib just Eestis ja rahvaalade kohta. Eestlasel on kohe veres ulmeline aretamine, mis väga kiiresti viib tehnikaalad suhtelisele väljasuremisele ja mitme vastasleeri tekkele. Off-road ei erine absoluutselt teistes suurema kandepinnaga aladest ehk rahvarallist ja dragracei'st. Nišialadest vist vaid orjenteerumine on jäänud suhteliselt mõistlikuks aga seal pole tehnikal nii suur osakaal. Samas, rahvakrossi on herr Eriste suutnud "vaos" hoida. Vanatehnikaga spordilaadset tegevust püüame klubiga ohjata, siiani edukalt. Historic on juba saavutussport ja kuulub professionaalse autoralli või ringraja kategooriasse.

Igal juhul on joonistunud välja üks, mis kindel: ala tuleb juhtida eriti karmikäeliselt ja sõprade vingumine kõrvust mööda lasta. Autoritaarselt, nagu vanamehenäss Bernie F1'te. Ainult nii ei lähe asjad käest. Muidu juhtub sama, mis rahvaralliga. Kuulamata võib-olla ettenägelikemaid tegelasi lasti asi nii korralduse kui tehnilise poole pealt absoluutselt käest ja siis olude sunnil lõpetati "totrustega" asi peaaegu üldse ära.

Nii tehniline, korralduslik kui sportlik-meelelahutuslik pool peavad olema räigelt konkreetsed ja ilma eriliste eranditeta. Nii lihtsalt on, "võta või jäta!" Teine suhteliselt kindel asi on see, et asja ei tohiks äriks ajada. Kui, siis peaks selle "äriga" tegelema väga väike ja konkreetne seltskond. Eesti lihtsalt on olematu suurusega. Just jälle Eriste näide.

Eks aastat-viis tagasi lasti omavahelsite tülide käigus asi käest ja aretamine (nii tehniline kui korralduslik) on rahalises mõttes ammu piirid ületanud. Kohati paistavd välja ka erinevate osapoolte ärilised huvid. See ei pruugi olla isegi mitte rahaline huvi.
Soovitaks võimalikult kiiresti asi kaheks lüüa: saavutussport ja hobi-meelelahutus. Kuna autosport iseenesest on suur äri ja suur kulu, siis TR-klassid ja nende sõidud las olla ka ärilised. Täpsed mängureeglid ja nii karm võistlus ning kulud kui tahes.
Hobi ehk "turism" hoida just sellena, mis ta on aga panna peale palju käske-keelde, mis välistaks arutu aretamise ja kulutamise. Kui turism käib auhindadele, siis peaks mingite üldreeglitega olema paika pandud põhimõtted, kuidas kõik erinevad autod võrdsustada. Täielikku võrdsust pole olemas aga sinnapoole saab püüelda.

Pagana mugav oleks asi ju alakomitee õlgadele lükata, las "lollid rabelevad" :twisted: Veel üks soe soovitus autospordi valdkonnast: igasugused "vaba"klassid surevad kiiresti välja. Eriti Eestis, kus raha "vabaks" tegutsemiseks on vähe ja vähestel. Vabadust saab mujal nautida, näiteks merel :wink: või omaette või Venemaal.
Neuser
teo ragisev vahekord taldrikuga
Postitusi: 302
Liitunud: N Okt 04, 2007 6:38 pm
Asukoht: harjumaa

Postitus Postitas Neuser »

Võibolla pole päris õiges teemas, aga:
Kas 2010 aastal on on oodata mingeid olulisi muudatusi reeglites?
Kas Tr1 võib hüdrovints olla, kas on tulemas rehvi mõõdu muutusi. kas Vabas tuleb kohustuslik turvapuur ja nõutav võistlusauto staatus jne, jne.
(käivad siin igasugu külajutud)
Mait Paldra, TR1, tiim "Artist" piloot
2010 Esti 4x4 KV - II /Low Gear race 4 Toughbook 2010 - I
535 77 955
Kasutaja avatar
Movistar
Teel kaaluta olekusse
Postitusi: 4330
Liitunud: L Dets 30, 2006 2:05 am
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas Movistar »

Neuser kirjutas:Võibolla pole päris õiges teemas, aga:
Kas 2010 aastal on on oodata mingeid olulisi muudatusi reeglites?
Kas Tr1 võib hüdrovints olla, kas on tulemas rehvi mõõdu muutusi. kas Vabas tuleb kohustuslik turvapuur ja nõutav võistlusauto staatus jne, jne.
(käivad siin igasugu külajutud)
Hüdrovints on tr-1 juba ammu kasutusel.
Kullamäe nt.
Kasutaja avatar
Madis
True Off Roader!
Postitusi: 1114
Liitunud: N Mai 05, 2005 12:40 pm
Asukoht: Viljandi
Kontakt:

Postitus Postitas Madis »

Külajutu tasemel on olnud versioone hüdrovintsi keelust tr1-es ja külajutu tasemel on olnud versioone, et hüdrovints on ka edaspidi lubatud. AMETLIK keeld on siiani nägemata - ju siis on lubatud. Sama jura on ka rehvi laiuse osas. Tore kui see saaks paikka üsna nüüd ja kohe, sest dets. lõpus inimesi üllatada võib nii mõnelgi harja roosaks ajada.
TR3 BHC
Madis 5115033
Kasutaja avatar
MM
HallKardinal
Postitusi: 533
Liitunud: K Dets 15, 2004 1:18 pm
Kontakt:

Postitus Postitas MM »

Olulisi kitsendusi nii viimasel minutil ei tehta.
2010 hüdrovintsi keeldu TR-1-s ei tule, kuna meie lõunanaabrid torpedeerisid selle ära. Hüdropumba kettajami katmises kohta on täpsustused tulemas (No ei ole hea kui see kett sealt näiteks 5000 rpm-i juures vabaltvalitud suunas lahkub.)

Madis ehk täpsustad mis jura sa rehvi laiuse osas silmas pead?

4x4VABA
Kui selles võistlusklassis kasutatav auto on ette valmistatud vastavalt TR3/TR2 reeglitele siis peab turvakaar olema, samuti peab auto sellisel juhul omama võistlusauto tehnilist kaarti. See on kehtinud 4X4VABA algusest saati. Plaanide kohaselt pöörab tehniline komisjon järgmisel hooajal sellele lihtsalt suuremat tähelepanu.
Mait Mumme - eks ole sõidetud kah ... 4x4 fän since`99
www.europart.ee
+3725069842
Kasutaja avatar
Madis
True Off Roader!
Postitusi: 1114
Liitunud: N Mai 05, 2005 12:40 pm
Asukoht: Viljandi
Kontakt:

Postitus Postitas Madis »

MM kirjutas: Madis ehk täpsustad mis jura sa rehvi laiuse osas silmas pead?
Vabandan Mait Sinu ja teiste ees - ilmselt oli see tõesti jura ja mõttetu külajutt rehvilaiuse taas suuremaks lubamisest. (mehed õlletaga rääkisid noh :roll: ) TR1-es siis. Katsun vähem möla ajada.
TR3 BHC
Madis 5115033
walkman
Rock Crawler
Postitusi: 514
Liitunud: E Sept 10, 2007 12:27 pm
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas walkman »

Ja on poolteist aastat nagu niuhti möödas ja midagi polegi nagu muutunud, välja arvatud see, et võistlejaid on jäänud vähemaks ja jääb veelgi vähemaks. (Ennustus pidas paika) Ja endiselt on kõik nii tore ja vahva ning süüdistame võistlejate vähesuses masu ja muid väljamõeldisi. Kuradi kahju ikka, tegelikult.
Jeep Grand Cherokee WK 3.0 CRD Cooper STT, ComeUp 9000; Toyota Land Cruiser 120 2008; Jeep Grand Cherokee Overland 2011
tel. 51O7O27
Kasutaja avatar
MM
HallKardinal
Postitusi: 533
Liitunud: K Dets 15, 2004 1:18 pm
Kontakt:

Postitus Postitas MM »

walkman kirjutas:Ja on poolteist aastat nagu niuhti möödas ja midagi polegi nagu muutunud, välja arvatud see, et võistlejaid on jäänud vähemaks ja jääb veelgi vähemaks. (Ennustus pidas paika) Ja endiselt on kõik nii tore ja vahva ning süüdistame võistlejate vähesuses masu ja muid väljamõeldisi. Kuradi kahju ikka, tegelikult.
Ja jutu mõte on?
Mait Mumme - eks ole sõidetud kah ... 4x4 fän since`99
www.europart.ee
+3725069842
Kasutaja avatar
Landy
Typo Master 2.1
Postitusi: 16292
Liitunud: L Veebr 22, 2003 4:07 pm
Asukoht: Tallinn, 5 minuti kaugusel offroadist.
Kontakt:

Postitus Postitas Landy »

MM kirjutas: Ja jutu mõte on?
Eelkirjutaja mõte oli ilmselt selles, et saavutussporti tehes on paljud rajad TR1 meeste ja masinate võimetest üle käima hakanud. Omaaegsete rahvaspordi entusiasmi ning mõõdukate finantsvahenditega pole neil radel juba mõnda aega midagi teha.

Saavutatud kohast saadud rahuldustatunne haihtub sekunditega, kui mõelda summadel mis kuluvad uputatud ja lõhtutud auto liikumis-ja võistlusvõimliseks taastmisele.
Uputatud ja lõhutud pole auto sageli mitte meeste uljuset või kogenematusest, vaid radede iseloomust tingituna.

Sageli tuleb teha raske valik,kas proovida saavutada märja ja külmununa ning vereja pisarate (ja sageli auto lõhkumise hinnaga) punkti tabelis mõni koht ja loota, et maisn finishini kestab või jätta mingi lõik trassilt võtmata ja tulla suurtes piirides ühes tükis autoga tagasi ilmatulemuseta.

Mäletan aegu, kus nii karme valikuid ei olnud vaja teha ja rada oli valdavale enamikule jõu- ning mõistusekohane.

Eks igal võistkonnal ole ma põhjused, miks ta TR1 klassist lahkunud on, sams tean ka neid kelle just eeltoodud pühjused selleks olnud on.

Landy, varasem TR1 nüüd ilmselt vaid turist.
-----------------------------------------------------------------
Lets talk about LAND ROVER's
Kristjan Vaarmann (+372)5010599 kristjan.vaarmann@landroverclub.ee
Land Rover'iga nakatatud aastast 1996, off-road spordis aastast 2003!
MTÜ Eesti Land Roveri Klubi
Kasutaja avatar
srock
True Off Roader!
Postitusi: 1186
Liitunud: K Veebr 20, 2008 9:57 pm
Asukoht: Tallinn

Postitus Postitas srock »

No ma ka ei saa aru ,milles jutu mõte on? Minge sõitke turisti siis.
Team Mudarakett TR-3 ** 51 91 41 41 Rene
Sitaks offroadi aastast 2008
Kasutaja avatar
erik
Aktiivne Pikendus
Postitusi: 2767
Liitunud: L Juul 23, 2005 11:05 pm
Asukoht: Jõe laboratoorium

Postitus Postitas erik »

Või tehke oma klass "originaal", või TR0. Töötage välja tehnilised tingimused, ajage kokku vajalik osalejate hulk, rääkige korraldajad ja alakomitee pehmeks, äkki saab isegi asja...
Mina arvan aga, et peamine põhjus on teis endis. Vaadake tõele näkku. Kihutada ei taha aga võistelda tahaks, head tulemust tahaks ka saada. Palju kulutada ei taha. Märjaks saada ei taha. Autot ei taha katki teha, üldse nägu väga ei viitsi pingutada. Kunagi oli kõik parem ja ilusam...
Ma saaks aru, kui kunagi parematel aegadel olete olnud kõvasti konkurentsis, aga nüüd tänu halbadele reeglitele ja nõmedatele radadele pole enam see lihtsalt võimalik.
Tegelikult suudavad osavamad kodanikud jätkuvalt tr1`es, pmst stock autodega esiviisikusse sõita, siis milles ikka see tegelik probleem on? Kui ikka endal on motivatsioon madal ja meeskond laiali jooksnud, siis tulebki turisti sõita. Mitte üritada tr1 klassi asja sogada ja kriitikat pilduda, kui tegelikult enam seal sõita ei viitsi ja ei taha.
Olen ka mõned korrad TR1 rada nühkinud... väga sitasti pole ka läinud.
Asju ehitatakse korralikult ja teemasse lähenetakse süviti!

Erik Metsis, Mudanägu aastast 1999.
Kasutaja avatar
Landy
Typo Master 2.1
Postitusi: 16292
Liitunud: L Veebr 22, 2003 4:07 pm
Asukoht: Tallinn, 5 minuti kaugusel offroadist.
Kontakt:

Postitus Postitas Landy »

Ma ei tahtnud viriseda. Tahtsin vaid juhtida tähelepanu asjaolule, et TR1 klassi miinimumnõuetele vastav auto koos teatavate offroadkogemustega meeskonnaga võiks peale minimaalse koguse kõigi etappidel kirja minekuks vajalike punktide võtmist (norm. aja sees) ka peale finisheerimist liikumivõimeline olla.

Mäletan aegu, kus lisaks paksule rahakotile, kõige kiirmele vintsile ja tipptasemel varustusele oli vaja ka nutikust ja avastastamisrõõmu.

Mis neid vanu aegu ikka taga nutta.
Kohtume "vingujate" turismiklassis.
-----------------------------------------------------------------
Lets talk about LAND ROVER's
Kristjan Vaarmann (+372)5010599 kristjan.vaarmann@landroverclub.ee
Land Rover'iga nakatatud aastast 1996, off-road spordis aastast 2003!
MTÜ Eesti Land Roveri Klubi
Vasta

Mine “Võistlused/Competitions”