Mazda B2500 võnkumine

Moderaatorid: jr, Moderators

Vasta
v6sa
I live off from the mud
Postitusi: 1952
Liitunud: R Aug 19, 2005 4:31 pm
Asukoht: Harjumaa lõunapiir

Mazda B2500 võnkumine

Postitus Postitas v6sa »

Mazda B2500 2,5 80 kW, registreeritud juuni 2005.

Võib-olla siia hästi ei sobigi, aga mõistus on endal otsas. Nimelt tagumine ratas (tunde järgi parem) paneb siledal euroasfaldil tühja auto tagaosa tuntavalt võnkuma. Kiirusel 40 km/h ikka niipalju, et peeglist on kasti taganurga võbelemine näha. Rool samal ajal ei värise, ehk kogu elu käib selgelt taga.

Ebatasasel teel seda ei märka (sumbub üldisesse hüplemisse ära). Väiksemal kiirusel ei tähelda. Suuremal kiirusel väheneb, kuni kaob üldisesse värinasse -mölinasse ära. Koorma suurendamine rahustab. nelikvedu rahustab. Aga ei kaota päris ära.

Omadus on olnud aastaid, auto soetamisest peale. Sama käitumine kolme jooksu tasakaalustatud ja sirgete rehvidega. Esialgu kahtlustasin vanu rehve, aga nüüd sai prooviks alal pandud laenatud uhiuued ja omadus jäi.

Mõõtekellaga ma flantsi viskumist mõõtnud veel ei ole, aga allapandud ratast keerutades jääb viskumine nii kõrvale kui radiaalselt raamist vardaga kontrollides mõne millimeetri sisse. Ehk kõverakshüpatud pooltelje otsaflantsi või pasakihi tõttu viltuistuva piduritrumli ma oma rumala aruga välistaks. Veljed kõverad ka ei ole (viskumine mõni mm).

Järgi jääb kõver sillatala, mis väänab pooltelge ebaühtlaselt ja just linnakiirusel läheb resonantsi. Aga need on siis ühed pagana sitked poolteljed, kuna autoga on veetud kümneid tonniseid koormaid ka sadu kilomeetreid korraga... Päris tihti on järel ka paaritonnine haagis.

On kellegi ehk sarnast asja olnud ja oskab veel mõne kahe silma vahele jäänud asja välja tuua?

Tagakardaan on sirge (vardaga kontrollides kõverust ei tuvasta), aga väändevõnkeleevendi on pihta saanud, serval on tugev mõlk. Samas on kenasti kinni ja muus osas eluterve väljanägemisega.

Autol olid ostes pooleks vasak tagavedru ja esimene pooltelg koos lülitusmehhanimsiga (see vahetati Roosna-Allikul märkusteta). Aga võnkumine tundub tulevat tagant paremalt.
Krusa, Krooks, GLK, Frontu ja hübriidruss veavad enamasti kõigi ratastega. Üldiselt olen rahul...
Kasutaja avatar
totu
I live off from the mud
Postitusi: 2728
Liitunud: N Sept 06, 2007 8:26 pm
Asukoht: Kallavere, kui just ära ei ole.

Re: Mazda B2500 võnkumine

Postitus Postitas totu »

Ei taha loll välja paista aga kas amordid on korras (ka minimaalne balanseerimisviga ajab "õigel" kiirusel asja resonantsi)? Kusjuures piisab "tühjast kohast" amordi tööpiirkonnas, st. pika liigutamisega võib kõik OK olla
Tehtud, mõeldud.
ako1
Mudder
Postitusi: 86
Liitunud: K Sept 05, 2012 7:35 pm

Re: Mazda B2500 võnkumine

Postitus Postitas ako1 »

Minu meelest oled ise vea ju tuvastanud

Mõõtekellaga ma flantsi viskumist mõõtnud veel ei ole, aga allapandud ratast keerutades jääb viskumine nii kõrvale kui radiaalselt raamist vardaga kontrollides mõne millimeetri sisse. Ehk kõverakshüpatud pooltelje otsaflantsi või pasakihi tõttu viltuistuva piduritrumli ma oma rumala aruga välistaks. Veljed kõverad ka ei ole (viskumine mõni mm).
jaan mmc
I live off from the mud
Postitusi: 1700
Liitunud: E Jaan 14, 2008 5:04 pm

Re: Mazda B2500 võnkumine

Postitus Postitas jaan mmc »

Ma alustaks kuivast trennist, ehk paneks masina sillast toetades, pukkadele (esialgu ainult t. otsa) veenduks, et e. vedu on väljas, vajadusel lollitaks veojõu või muu juhtimiskontrolli, seoks puukülge ja vaataks kummast rattast või millisest kardaani osast vibra alguse saab.
Prooviks kas nt. käsi või jalgpiduri puutumine ei tekitaks tunnet, et need võivadki seda põhjustada.
Ilma ratastetta prooviks kah, eriti kui on kahtlus, et mõlkis flants põhjustab ratta "loopimist"
Ja kui võimalik võtaks testiks korraks ka selle mõlkis võnkeleevendi vahelt ära.
Võrdleks kardaaniristide, p. ja v. silla poolte temperatuure, nt. pidurite ja laagrite kohalt.

Probleemseks teeb selle meetodi see, et sellistel testidel võivad tekkida vibrad ja helid mis segavad kontrollimist ja/või juhatavad vale jälgedele ja mis iseenesest pole üldse probleemid ja avalduvad vaid sellisel katsel.

Muide kui see euroasfaldi lõik on kuskil kindlas kohas siis tasub selle sileduses kahelda, eriti enne ristmikke lainesse pidurdatud, kandiliste rullidega rullitud, jms.
Viimati muutis jaan mmc, N Mai 27, 2021 1:47 pm, muudetud 3 korda kokku.
v6sa
I live off from the mud
Postitusi: 1952
Liitunud: R Aug 19, 2005 4:31 pm
Asukoht: Harjumaa lõunapiir

Re: Mazda B2500 võnkumine

Postitus Postitas v6sa »

ako1 kirjutas:
N Mai 27, 2021 1:06 pm
Minu meelest oled ise vea ju tuvastanud

... allapandud ratast keerutades jääb viskumine nii kõrvale kui radiaalselt raamist vardaga kontrollides mõne millimeetri sisse.
...
Mul on vist ühel autol äkki nii head veljed, et koduste vahenditega seda paari millimeetrit ei näe. Igapäeva auto (pereuniversaal sajandi algusest) all on jooks, mille halvim ratas (rehv+velg) viskab 8 mm üles ja neli kõrvale. Kerge vibra juhuslikul hetkel, ei muud.

Seda puu külge sidumist ja paku otsas sõitmist olen pikalt plaaninud, aga ikka on muud asjad tähtsamad olnud. Aga ühel päeval see ära teha tuleb.

Amordid on hea küsimus. Tonnise koormaga teelainest läbi sõites õõtsatab paar korda ja sumbub. Tühjalt on niikuinii nii jäik, et amortide olemasolust sotti ei saa. Suht värsked näevad välja ja paar talve tagasi vedrusid vahetades käitusid käte jõul väga viisakalt. Sõidetud äkki kümme tuhat selle ajaga... Samas amordikontroll palju ei maksa - alt pärriga lahti ja siis käega trügima:)

Kindlad jõnksutavad lõigud on ka olemas, aga need väristavad kõiki autosid ühtviisi. Enamus Saku mikroringide peale-ja mahasõite on säärased;)

Tunne on säärane, nagu oleks rehv korraliku muhuga. Aga ei ole...
Krusa, Krooks, GLK, Frontu ja hübriidruss veavad enamasti kõigi ratastega. Üldiselt olen rahul...
USSR V4
Rookie
Postitusi: 14
Liitunud: L Apr 07, 2012 2:21 pm
Asukoht: Kohila

Re: Mazda B2500 võnkumine

Postitus Postitas USSR V4 »

Mul Patrolil sarnane jama, sõites u 60ga on tunne nagu pidur jääks ühest kohast peale, auto kiirus muutub kergelt iga ratta pöörde kohta (jõnksutab), kui sõita ühtlase kiirusega.
Ükski asi pole siiani aidanud, 3 jooksu rattaid, pidurid kontrollitud, auto veereb kergelt, pidurid vastu ei käi, laagrid korras.
Y60 3,3TD, Y60-160 hübriid 2,8 TD
jaan mmc
I live off from the mud
Postitusi: 1700
Liitunud: E Jaan 14, 2008 5:04 pm

Re: Mazda B2500 võnkumine

Postitus Postitas jaan mmc »

Kui auto veereb kergelt aga mootori veoga poob iga, ratta täispöördega siis tekib takistus ehk, vaid/just (mootori) veoga :) Kardaan(id) alt ära ja käsitsi silda(u) ringi ajades saab ehk teada kas takistab sild, nagu oletan.
Või teha mõne kilomeetrine sõit jõnksutaval kiirusel ja mõõta/võrrelda par.-vas. poolte omavahelisi, pidurite, rattalaagrite, jms. temperatuure. Takistus peaks väljenduma temperatuuri tõusuna.
v6sa
I live off from the mud
Postitusi: 1952
Liitunud: R Aug 19, 2005 4:31 pm
Asukoht: Harjumaa lõunapiir

Re: Mazda B2500 võnkumine

Postitus Postitas v6sa »

Huvitava efektina on häiriv võnkumine pea kadunud peale piduritrumlite eemaldamist ja tagasipanekut ülevaatustevahelise hoolduse käigus. Mingeid anomaaliaid (vahelejäänud märkimisväärset pasakihti, mõlkipressitud vaheleunustatud mutrit, ärapekstud servi) ei tuvastanud, aga peale kerget lapiga ülekäimist, kinnijäänud automaatregulaatori liikumaõpetamist ja tagasiladumist on häiriv võnkumine pea kadunud. Veidi on miskit veel tunda 60 kandis, aga seda on ebaoluliselt vähe.

Trumli kinnituskruvid olid mõistlikult kinni ja läksid ka tagasi viisakalt.

Vaatasin ka veljed uuesti kriitiliselt üle ja lasin pintsliga värvitud kihi trumli kokkupuutealas maha, kuivõrd see tundus (mõõtma ma ei hakanud) ebaühtlane olema. Paksust ... oli.

Kusjuures silla pakkudeletõstmisel mainitud vibra ei tekkinudki - mõlemad rattad vurisesid rõõmsalt koos. Ühte ratast korraga ma proovima enam ei hakanudki.

Teemavälisena olgu mainitud, et ma kohtusin esimest korda elektripistikutega, mis näevad välja haljad, aga elektrit ei edasta - vahelduvvoolselt toimiva keskluku põhjus tundus olema mõlema lukumootori pistiku hapnemine: peale lahtivõtmist ja universaalõliga määrimist on toiminud tõrgeteta. Laht võtsin aga seepärast, et lakkas töötamast parem aknatõstuk. Mis ka peale pistikute mudimist ja määrimist (klemmid oli silma järgi haljad) elule ärkas.
Krusa, Krooks, GLK, Frontu ja hübriidruss veavad enamasti kõigi ratastega. Üldiselt olen rahul...
jaan mmc
I live off from the mud
Postitusi: 1700
Liitunud: E Jaan 14, 2008 5:04 pm

Re: Mazda B2500 võnkumine

Postitus Postitas jaan mmc »

Ma ei tea kuda sellel on aga vanemal B2500-l on tagapidurite mehanism ka paras ussipesa, poleks vist väga ime kui seal miski kala leidub.
Vasta

Mine “Ford”