Kasahstani-Kõrgõstani reis 2013

Käisid autoga välismaal ? Sõitsid ümber maailma ? Tahad sellest pikemalt kirjutada või pidevalt oma reisikirja uuendada ? See on just õige koht.

Moderaator: Moderators

ttambett
Fitting 38"
Postitusi: 275
Liitunud: E Mär 08, 2010 10:48 pm
Asukoht: Kiisa
Kontakt:

Re: Kasahstani-Kõrgõstani reis 2013

Postitus Postitas ttambett »

15.05

Kell on hommikul kuus. Võõrustajad ärkavad terve perega samadelt tekkidelt, kivionni eest millel eile õhtul einestasime.
Raidi autol lõpetas lepingu järgmine relee, seekord pooltuled.
Linnast saime uue relee. Linnas täiesti euroopalik toidupood ja korralik riiete pood. Tundub, et siin riigis uusi hooneid ja tänavaid suudetakse korralikult ehitada aga vana asja keegi ei remondi. Maju kasutatakse seni kuni need kokku kukuvad ja siis veel natuke aega. Teedel sõidedakse seni kuni need mitte mingit liiki tehnikaga enam läbitavad pole ja siis ehitatakse kõrvale uus.
Kasahhi piirivalvurid pidasid kinni, olime piiritsooni sattunud. Dokumendi kontroll ja autonumbrid pandi kirja. Kästi hiljem piiritsoonist väljudes end registreerida. Kuidas me seda teadma peaks mis liiki tsoonis me parasjagu oleme jäi arusaamatuks.
Tundub, et saame kogeda paduvihma stepis, meie ees paistab justkui öö olevat, teavas on nii tume. Pisut muretekitavad on kümned kuivanud savist rööpad millest võib järeldada, et oluliselt suurema rattaga liikurid on siin hätta jäänud. Märkimisväärsest vihmast siiski pääsesime.
Kell 22.08 jõudsime araali mereni, mis nad nutavad - vett küll ju. Ma muidugi ei tea palju seda siin enne oli.
Elu unistus Araali meri on kaugelt eemalt nähtud.
Tundus, et tänased märkmed jäävad lühikeseks, kuna pilt akna taga pole kordagi muutunud ja mida sa märgidki kui tunned ennast pave otsa pinksipallina kes on plekkpurgis mis parasjagu trepist alla veereb.
Jaaaa, et seiklust kogu raha eest oleks jälitab meid tuledega vilgutav piirivalve Kamaz. Kalju auto tee blokeeritakse, kastist hüppab välja jõuk kalasnikovidega relvastatud laigulisi piirivalvureid, püssitorud suunatakse karjudes auto poole, rahvas kamandatakse autost välja. Kalju auto oli meie kolonnis viimane, olles raadjosaatjatest saanud info hetke olukorra kohta, keerasime ringi. Kalju meeskonnani jõudes olid inimesed autost väljas, käed kuklal, autos olev staff, mida meil ei ole just vähe, mööda põldu laiali loobitud, püssidega laskeasendis mehed ümber auto. Kõik inimesed pandi Kamazi kõrvale ritta, kõik autod ja reisijate asjad otsiti põhjalikult läbi. Kalasnikovidega varustatud hullupilguga pärismaalaste ees seista on ivake põlvi väristav kogemus. Läbiotsimise edenedes hakkas ilmselt pidurdusjäljega alukate lappamine tüütuks muutuma ja kotides sobrati lihtsalt püssitoru otsaga. Meie süüteoks olevat põgenemine piirivalve kordonist. Kuigi loetud minutid enne seda vahejuhtumit olime kulutanud ca pool tundi passi kontrolliks ja piirivalvuritega jauramiseks, piirivalvurite pesas kuhu juhuslikult sattusime.
Varjandid: maksta 50 000 rubla või asjade ametlik käik millega kaasneb arreteerimine, paberite täitmine, ülemuse ootamine kes on kurat teab kus ja tuleb kurat teab millal. Ühesõnaga aja kadu kaks päeva kuni kurat taeb mitu aastat. Enamus seltskonnast otsustas pistise maksmise kasuks. Kokkulepe saavutati 30 000 rubla peale. 60€ nägu polegi nagu väga palju inimese pealt aga muljet avaldav summa kaheteist liikmeliselt inimrühmalt. Tegelikult me ilmselt midagi ebaseadusliku ei teinud aga aeg on kallis ja tuleb maksta.
Igatahes soovitus reisihuvilistle ärge ronige korrumpeerunud riigis piiritsooni. Kus juures eelmise õhtu võõrustaja oli meid hoiatanud, et piiriäär pole just parimpaik reisimiseks.
Natuke ähmis rapsimist kottpimedas stepis piirialalt väljapääsu otsides ja maandusime suvalises kohas ööbimiseks. Tegelikult on ka enamus eelmisi ööbimispaiku olnud täiesti suvalised aga kottpimedal väljal soodsat telkimiplatsi otsida on eriti sürr.

Kuna tuul on vali, tõstsin kogu kaasas oleva matka varustuse telki aga telk triivib ikka vaikselt alla tuult sinnapoole kus veel selles kurikuulsas meres vesi on.
Kell on 2.00 lõpetan tänaseks muljetamise.
Toyota LC95
Mitsubishi Pajero III, oli.

http://www.puutöö.ee
ttambett
Fitting 38"
Postitusi: 275
Liitunud: E Mär 08, 2010 10:48 pm
Asukoht: Kiisa
Kontakt:

Re: Kasahstani-Kõrgõstani reis 2013

Postitus Postitas ttambett »

16.06

Eelneva kahe päevaga on nähtud Kasahstani lahkust ja jõhkrust väga äärmuslike poolte pealt.
Jõudsime vanasse kalurikülla mis oli kunagi mere ääres olnud. Praegu siit merd näha ei ole.
Kulgeme kunagise mere põhjas ja otsime laevavrakke.
74. Aasta sõjaväe kaardil on siin veel vesi kus pregu on mättase kinni kasvanud laevavrakk. Päris kiiresti hakkavad kasvama stepi taimed ja põõsad. Kunagise mere põhjas vahelduvad kuivanud soola laigud stepi rohelusega. Muidugi selleks, et stepis rohelust näha peab stepiga mõned nädalad harjuma. Stepp on Eesti mõistes vana hiiglaslik savikarjäär, kus leidub mõningaid umbrohu mättaid.
Karja kasvataja maja merepõhjas, veel alles oleva mererannas. See aasta siin kedagi ei ole aga maja tundub suht korralik ja värskelt ehitatud - korralik siis kohaliku vaatenurga alt.
Kui ei teaks, et siin alles mõnikümmend aastat tagasi oli meri siis ega ei tunduks midagi valesti olevat, tavaline stepp lihtsalt.
Araali meri oli eelmise sajandi keskpaigani suuruselt neljas järv maailmas, kuid tänaseks on ta inimtegevuse tõttu oma veemahust kaotanud üle 90%.[3] Kuivamise peamiseks põhjuseks on Amudarja ja Sõrdarja vete ülemäärane kasutamine põldude niisutamiseks.
Täpsemalt saab Araali mere kehva käekäigu kohta lugeda http://et.wikipedia.org/wiki/Araali_meri
Auto remont Araali mere põhjas: Kalju auto pidurisüsteem vajab pisut kohendamist..
Sõidame üle 2004. aasta ehitatud tammi mis eraldab põhja ja lõuna Araali. Tamm on nii tähtis, et siia on toodu valvuriputka ja kolm meest seda valvama. Valvurid ise nimetavad põhja poolset merd uueks Araaliks. Täiesti mõistmatuks jääb miks peab tammi valvama, miks peaks keegi seda siia õhku laskma tulema.
Sõrdaja jõe kallastel on näha kommunismiaegse geniaalse plaani tulemusi. Kanalite võrgustik millest osades veel loksub vesi, osad on kuivanud ja vanad põllud mis on silmnähtavalt kaetud soolaga.
Tee ääres käib hoogne ehitus, maja valmib pilliroost ja savist. Pilliroogu on kunstlikult tekitatud märgaladel ohtralt. Tõenäoliselt seda siin enne ei kasvanud. Vähemalt mingi pluss kommunistlikul suurmõtel - kohalikel on uus ehitus materjal.
Ööbime Sõrdaja jõe kaldal.
Toyota LC95
Mitsubishi Pajero III, oli.

http://www.puutöö.ee
ttambett
Fitting 38"
Postitusi: 275
Liitunud: E Mär 08, 2010 10:48 pm
Asukoht: Kiisa
Kontakt:

Re: Kasahstani-Kõrgõstani reis 2013

Postitus Postitas ttambett »

17.06

Kokku sõidetud 5327 km.
Sile asfalt tee viimati oli selline nähtus ca nädal tagasi.
Stepis masse vajunud poolhaagisega veok, tõmbame kahe vinstiga teele tagasi.
Väljas on jahedaks läinud, käes on lõuna aga termomeetri näit ainult 26 kraadi.
Niisutatud maaala on mitme eesti suurune, pole ime, et meri ära kuivas. Isegi kaua pidas vastu ja ime, et niigi palju järgi on. Terve päeva sõidame märgalal, mida tegelikult olema ei peaks. Ma ei mõista miks neid kanali otsi ei võiks sulgeda, saaks ehk olukorda taastada mingil määral. Sadu erinevas seisukorras niisutus kanaleid mõned on täiest kuivanud, mõnes tundub seisev vesi loksuvat. Osad kanalid on kiiresti voolavat vett täis. Ei tea kas keegi kuskil veel kasutab seda vett mingil mõistlikul otstarbel või voolab vesi tarbetult mööda steppi laiali. Samas on suuri täiesti mõttetult üleujutatud maaalasi, millel kasvab lihtsalt suvaline umbrohi. Ilmselt on siinsel riigivõimul täiesti ükskõik araali mere olukorrast. Vaadates seda olukorda siin, siis minu arusaamise järgi, ei peakski eriti palju koolis käima mõistmaks, et selliselt toimetades see ökosüsteem siin perse läheb.
Kari loomad suurel maanteel on tavaline nähtus, seda juhtub mitu korda päevas.
Kasahhi suurlinna tänavatelt on eurooplasel raske eluga tulema saada. Vöötradu ei ole, neljarealisel tänaval tuleb leida võimalus pidevalt signaalitavate autode vahelt läbi põigata. Kohalikud saavad sellega edukalt hakkama, minu jaoks päris hirmutav kogemus.
Linnades on kombeks võimalikult sagedalt tänavale korralik lärakas tatti lajatada. Seda teevad kõik - noored, vanad, mehed, naised, jalakäijad ja eriti efektiivselt maasturimehed.
Vähe isevärki kaubanduse korraldus. Piki tänavat on kümneid kui mite sadu erineva suuruse ja varustustasemega ehitusmaterjalide butiike ja turg kus on sadu autojupi lahvkasid. Selleks, et Kalju autole vajalik piduritoru saada tuli koos mehhaanikuga läbi käia kümneid putkasi. Tänaval on vanad head kollased, küll ajahamba poolt pisut näritud aga täiest töökorras, kalja müügi tünnid koos kalja müüija tädiga. Ka gaseeritudvee automaat oma täies hiilguses, ainult selle vahega, et münte ei saa automaati toppida vaid tuleb automaadi kõrval istuva tädi kätte ulatada. Ja toidupoodi, mida ma tegelikult otsima läksin, ma sellest linnajaost ei leidnudki.
Toyota LC95
Mitsubishi Pajero III, oli.

http://www.puutöö.ee
ttambett
Fitting 38"
Postitusi: 275
Liitunud: E Mär 08, 2010 10:48 pm
Asukoht: Kiisa
Kontakt:

Re: Kasahstani-Kõrgõstani reis 2013

Postitus Postitas ttambett »

18.06

Lehmad kiirteel. Kõrgestani piirini 340 km, oleme jõudnud piirkonda kus tegeletakse ka põllumajandusega.
Vana ja uus maailm käsikäes, üks mees söödab tee ääres kärurakendiga eeslit, teine kõrval remondib kaubikut.
Viskasin bensujaamas koos prügikotiga kogemata minema oma mobiiltelefoni, eks ta oligi vana ka juba, ainult numbritest on kahju.
Oleme jõudnud künklikumale maale. Tuleb kohe kodune tunne kui aknast näeb taimi ja puid. Puid pole näinud juba nädal aega.
Eesel transpordivahendina sobib kasutamiseks nii ratsutamiseks kui ka käru vedamiseks.
Oleme jõudnud piiri lähedale. Pole nagu see harjumus pärane seni nähtud Kasahstan enam. Külasi ja linnakesi on tihedalt, autosi ja inimesi on palju. Näha on, et elu käib. Samas tundub kuritegevusega ka pisut probleeme olevat, bensuka turvamees jalutab ringi pumppüss seljas. Tehnika mis linna vahel liigub on äärmusest äärmusesse. Hummer limusiinist kuni käruga eeslini. Sinna vahele jääb kõikvõimalikku erineva vanusega vene tehnikat, teisest ilmasõjast tänapäevani.
Kell on 15.40 jõuame Kasahstani Kõrgestani piirile.
Kell 18.16 ja järgmine umbluu rahvavabariik. Vahetult peale piiripunkti politsei kes peab eranditult kõik autod kinni. Kohalikud viskavad kohe viis pihku koos rahatähega ja lähevad sõbralikult lahku. Meie auto juhtidelt üritati ka kümnist välja pressida aga seekord pääsesime ilma maksuta.
Valge inimene on ilmselgelt haruldus.
Kokku sõidetud 6409 km.
Järve kaldal telkimisplatsi otsides vajus Romeki auto nii sügavale masse, et välja sikutamiseks vajas kahe vintsi abi.
Ööbime mägisel maastikul paisjärve kaldal, saab stepi tolmu maha pesta ja ujuda, väga mõnus.
Toyota LC95
Mitsubishi Pajero III, oli.

http://www.puutöö.ee
ttambett
Fitting 38"
Postitusi: 275
Liitunud: E Mär 08, 2010 10:48 pm
Asukoht: Kiisa
Kontakt:

Re: Kasahstani-Kõrgõstani reis 2013

Postitus Postitas ttambett »

19.06

Põldu haritakse käsitsi kõbladega, heina tehakse vikatiga.
Järgmiseks siis linnaelu Kõrgestanis.
Kõnniteel hulbib roiskunud vesi. Pangas raha vahetada ei saa kuna eurosid on pangatädidel juba liiga palju. Mul juhtus piisavalt rublasid kukrus kõlisema, et vajalik summa kohalike kupüüre omandada, teised pidid otsima järgmist panka. Järgmine kõnnitee on kruusamägedest koosnev kuumaastik. Kui labidavars mosse pagasiruumi ära ei mahu siis jääb varre ots luugi vahelt välja ja luuk pressitakse jõuga kinni. Looma sitt tänaval või kõnniteel on tavaline nähtus, sest hobune või eesel transpordivahendina on täiesti tavapärane nähtus. Pirukale suurenäljaga hambad sisse lüües võib hambad ära murda kuna piruka sees on terve kanajalg, koos kontidega. Turult õnnestus hankida lõunaeineks paar lambalihaviineriräigerasvajahuplönni, 10 somi tükk, ehk 0.33€ ja kõht täis. Meil ainult muuseumi eksponaadina nähtav Muraveinik tüüpi kolmerattaline roller on igapäevane tööriist. Tundub, et kogu kaubandusvõrk on koondatud turule. Turu korraldust või pigem korraldamatust kirjeldada on keeruline. Mere konteineritest, mis iganes putkadest, suvalistet kaigastest, koormakiledest koostatud kitsaste käikudega laburint, kus on lihtne eksida ja jalaluid ära murda. Kaubeldakse absoluutselt kõigega.
Täiesti jabur ja vastuvõetamatu on mõelda, et see oli kunagi meie kodumaa.
Tee ääres on putka millele on ehitatatud saku õlletehase logodega tendist eeskoda.
Kõrgus mere pinnast 3326 m, väljas on lumi ja väga külm. Karjakasvatajad elavad jurtades 3 km kõrgusel.
Käisime tee äärses jurtas kumõzi nimelist kohaliku keelekastet proovimas. Tegemist on hobuse piimast kääritamise teel valmistatud eriti hapumaitselise alkohoolse rüüpega. Kausitäis kumõsi tegi pisut uimaseks küll ja kausi lõpp ei tundunudki enam nii jube kui esimene lõuatäis.
Kohtasime kahte jalgratturit, kes on 14 kuud teel olnud. Teekond algas aafrikast ja lõppeb jaapanis.
Toyota LC95
Mitsubishi Pajero III, oli.

http://www.puutöö.ee
ttambett
Fitting 38"
Postitusi: 275
Liitunud: E Mär 08, 2010 10:48 pm
Asukoht: Kiisa
Kontakt:

Re: Kasahstani-Kõrgõstani reis 2013

Postitus Postitas ttambett »

20.06

Eilne kumõzi mekkimine on soolikatesüsteemile vähe liiga teinud. Loodetavasti kaasa võetud medikamendid aitavad tekkinud ebameeldivat olukorda pisut leevendada.
Ööbisime mäejalamil 2000 m kõrgusel. Täna hakkame rühkima ûle 3,5 km kõrguse mäe.
Start 7.30
Kell 9.19 kõrgus merepinnast 3400 meetrit. Kasutan võimalust juuni kuus lumme kusta.
Karjakasvataja jurta 3,3 km kõrgusel.
Vaated mäe otsast orgu on aukartust äratavad ja samas kõhedust tekitavalt võimsad. Mägiteel tuli vastu kamaz millel koormaks kokkupakitud jurta ja trobikond rõõmsalt lehvitavaid inimesi, tõenäoliselt karjakasvataja oma perega.
Jurta kõrval seisab takso.
Õllesõpradele tehakse siin riigis kõvasti liiga, ühe viina raha eest saab ainult kaks õlut - täielik diskrimineerimine.
Hakkame vallutama järgmist mäge, seekord ca 4 km. Sõit üle puitkonstruktsiooniga 30 meetri pikkuse silla, mis on nii vertikaal kui horisontaal suunas silmnähtavalt läbi paindunud. Silla ees massipiirangu märk 3 tonni. Meie 3,5 tonnised autod seda silda rohkem ei kõverdanud - puha pettus.
Tee ääres on betoonist valatud liiklusmärgid.
Seiklused mägiteedel mägijõgede kaldal. Avanevat vaadet kirjeldada ei ole mõtet, seda pilti sõnadga paberile ei pane, tuleb tulla ise vaatama.
Kell on 20.07 temperatuur väljas 9 kraadi, kõrgus merepinnast 3163 meetrit. Kuna tõusta on vaja 4 kilomeetri kõrgusele siis on viimane aeg laagrisse jääda. Täna saab ilmselt külm öö tulema ja talvevarustust pole kellelgi kaasas.
Kell 21.45 temperatuur väljas 5 kraadi, pugesin telki, räigelt külm on, magamiskott on mingi õhuke kümme korda pestud närakas. Mul on vähemalt korralik madrats, mõni kodanik magab sendimeetrisel lebomatil.
Magamiskoti peale tõmban Romeki auto all roomamiseks mõeldud mati. Ma ei tea kas sellest sooja hoidmise seisukohast mingit kasu oli aga hommikul sain sooja matilt pudenenud liiva telgist välja tõrjumisega.
Toyota LC95
Mitsubishi Pajero III, oli.

http://www.puutöö.ee
ttambett
Fitting 38"
Postitusi: 275
Liitunud: E Mär 08, 2010 10:48 pm
Asukoht: Kiisa
Kontakt:

Re: Kasahstani-Kõrgõstani reis 2013

Postitus Postitas ttambett »

21.06

Magada ei saanud, nii külm oli. Madrats on ka vist katki väga kõva ja konarlik küljealune. Ja kui vastu hommikut lõpuks magama jäin nägin unes, et magan telgis kus on hästi külm, mul on väga õhuke tekk ja mul on väga külm.
Kell kuus hommikul telgist välja roomates on maa valge, temperatuur kahe meetri kõrgusel +1 kraadi. Tundub, et kõik on öö üleelanud, pisut lillade nägudega, värisevate jäsemetega aga elus ja iseseisvalt liigutavad. Autos magajatel on mõnevõrra vähem sinised näod ees. Sellise varustusega kolme kilomeetri kõrgusel enam ööbida ei tahaks.
Sõidame mööda teed mis kunagi oli tee. Praeguseks on kõik truubid ja sillad lagunenud, jõgede ületamine vajab loomingulist lähenemist.
Kõrgus 3800 meetrit, hingata on raske, teeme peatuse 10 minutit, istun kivil ja ahmin õhku. Praegu mõtlen, et aklimatiseerumise mõttes ei olndki see ööbimis paik väga halb valik. Tõusta veel ca 100 meetrit. Teel on paksu lumega kaetud lõigud. Loodame, et kühveldama ei pea, autos istuminegi on raske. Lume labitat meil ka ei ole. Saavutasime lae 3910 meetrit. Teel värskelt söödud lamba tall, soe veel. Arvatakse, et see on lumeleopardi eineks läinud. Tee ääres orus on autovrakid. Hakkame laskuma olemine läheb leebemaks. Nädal tagasi oleks see tee ilmselt paksu lume tõttu läbimatu. Vastu tuleb sõjaaegne veok koormaks jällegi kokku pakitud jurta koos selle elanikega, üks mees istub veoki poritiival ja valab hoopealt radikasse vett juurde.
Suures kõrguses viibimine on kuidagi juhmistav kogemus. Pea käib ringi, hingata on raske, pea ei lõika, aru ei saa mida tegema peaks, kuhu minema, kes sa oled ja miks sa siin üldse oled kus sa oled. Samas kõrgeimast punktist vaikselt alla jalutades tekkis päris joovastavalt mõnus olemine.
Vahepeal käisime linnas tankimas ja söömas ning rühime järgmise mäe otsa.
Kõrgus mere pinnast 3822 m. Hommikul sellel kõrgusel täiega katus sõitis. Praegu pole häda midagi. Inimene harjub kõigega ja uskumatult kiiresti.
Kohtasime üksikut tsiklimeest kes on teel olnud kaks kuud, kogu teekonna pikkuseks planeeritud kuus kuud.
Jõudsime maha jäänud tööstuslinnani. Tühjad majad, tööstus honed, kraanad ja ei ühtki hingelist. Välja arvatud kolm laigulist piirivalvurit kes meid linna viivast sillast üle ei lase. Tegemist on piiritsooniga. Teoreetiliselt oleks 140 kilomeetrit taga pool olevast linnast võimalik propusk hankida aga tõenäoliselt võtaks selle tegemine nii kaua aega, et meil poleks aega seda propuskit enam kasutada. Seega 140 + 140 km edasitagasi sõitu mööda kive täis varisenud ja sillatut mägiteed.
Toyota LC95
Mitsubishi Pajero III, oli.

http://www.puutöö.ee
ttambett
Fitting 38"
Postitusi: 275
Liitunud: E Mär 08, 2010 10:48 pm
Asukoht: Kiisa
Kontakt:

Re: Kasahstani-Kõrgõstani reis 2013

Postitus Postitas ttambett »

22.06

Ööbisime surnud linna kõrval. Tegemist on vana tina kaevandusega.
Suurest kurvastusest, et edasi sõita ei saa, joodi ära kõik kaasas olnud viinad. See piiritsoon lõi meie reisiplaani pisut segi, aga pole hullu koostame uue.
Kaugus Hiina piirist 33 km.
Kuristiku põhjas, jões vedelevad linttraktori rusud.
Enam ei tekita 3,8 kilomeetri ületamine mitte mingeid erilisi tundeid.
Kui veel eile tegime üle selle mäe sõites mõttepause siis täna sõitsime sipsti üle künka ja ei saanud arugi, et midagi teisiti oleks.
Kõrgestani teede võrk on oluliselt paremas seisus kui Kasahstanis. Teed on küll vanad aga asfalteeritud ja enamast sõidetavad. Samas kasahstanis oli näha kõikjal hoogsat teede ja sildade ehitust nagu asfalt ja sillad oleks üleeelmine aasta välja mõeldud.
Põhiliseks ehitusmaterjaliks on heintest ja savist isevalmistatud plokid.
Kõiki ehitisi iseloomustab vildakus, planeerimatus, materjalide omavaheline sobimatus, hoolimatus, oskamatus, ûkskõiksus, veel palju negatiivseid omadusi - ühessõnaga täielik korralageds. Ehitatakse sellest mis parasjagu kätte juhtub seda mis kogemata välja kukub.
Täna panime end varem laagrisse. Plats on privaatne, suure järve kaldal, maalilise vaatega. Aga, et kõik liiga ilus ei oleks siis avastame mõnimeeter eemal, võsa tagant koerte nülgimisplatsi kus vedeleb mitmeid koera nahku, päid, jalgu ja muid juppe mis jääb koerast järgi kui teda lihaloomana kasutada. Viimased kümme päeva olen lõunaeineks söönud turult ostetud rasvalihasibulajahukäkerdisi, mis täidavad hästi kõhtu ja ka maitsel pole viga. Homsest ma sellist produkti ei kavatse enam tarbida.
Toyota LC95
Mitsubishi Pajero III, oli.

http://www.puutöö.ee
ttambett
Fitting 38"
Postitusi: 275
Liitunud: E Mär 08, 2010 10:48 pm
Asukoht: Kiisa
Kontakt:

Re: Kasahstani-Kõrgõstani reis 2013

Postitus Postitas ttambett »

23.06

Täna külastame Kõrgestani pealinna Bishkeki.
Politsei peab kõik kolm autot kinni. Ütles, et näe endised meie mehed,
kõik on korras sõitke edasi.
Järgmine politsei pidas Romeki kinni, jutt umbes sama.
Käisime aasia suurimal turul. Turg koosneb kümnetesttuhandedest kahte
kihti laotud mere konteineritest. Ma ei ole kunagi nii palju
merekonteinereid korraga näinud ja ma ei tednud, et nii palju
merekonteinereid üldse olemas on. Ärid mis parasjagu ei toimi on
lukustatud vähemalt viie tabalukuga. Turu parklas on kümneid
hiiglaslikku õunamahla pressi meenutavad metallist moodustised, mida
kasutatakse varutud tavaari kokku pressimiseks. Kaltsu pakid laotakse
üksaaval pressi vahele, kahe kantmeetrine kaltsu hunnik pressitakse
poole väiksemaks, traaditakse, kiletatakse ja teibitakse kinni. Valmis
pamp topitakse šigulli pakiruumi ja teine katusele. Aasia suurim turg
osutus valgeinimese jaoks liiga keeruliseks katsumuseks. Otsustasime
oma vajalikud sisseostud mõnel väiksemal turul teha. Piisav kogus õlut
ja liha hangitud suundume otsima soodsat platsi jaanitule läitmiseks.
Plats leitud, valgete tippudega mägede jalamil, jõe kaldal - vaade
nagu muinasloos. Lõkkepuudega on pisut probleeme aga selle kitsikuse
lahendamiseks ostsime kohalikult mammilt paar meetrit kuivanud rontidest
valmistatud karjaaeda.
Toyota LC95
Mitsubishi Pajero III, oli.

http://www.puutöö.ee
Kasutaja avatar
helar
I live off from the mud
Postitusi: 2631
Liitunud: T Jaan 12, 2010 4:13 pm
Asukoht: Vääna Jõesuu

Re: Kasahstani-Kõrgõstani reis 2013

Postitus Postitas helar »

Sellist vahetut emotsiooni on ülimõnus reisipäevikuna lugeda. 8)
Mõnele pausile veel suupill ka vahele :D
Y61 Pätcruiser , LC80 .
Kuni autopesuni on offroad lahe...
Autoremont Tallinnas. http://www.heinworks.ee
Kasutaja avatar
Roostekoll
Fitting 38"
Postitusi: 391
Liitunud: K Juul 31, 2013 9:24 pm
Asukoht: Tallinnacundimeesükskorsakov

Re: Kasahstani-Kõrgõstani reis 2013

Postitus Postitas Roostekoll »

Päeva põnevaim lugemine! Jätka samas vaimus ja loomingus - mida rohkem, seda uhkem :wink:
Trolle pole olemas
ttambett
Fitting 38"
Postitusi: 275
Liitunud: E Mär 08, 2010 10:48 pm
Asukoht: Kiisa
Kontakt:

Re: Kasahstani-Kõrgõstani reis 2013

Postitus Postitas ttambett »

24.06

Start 8.55
Plaan oli minna vallutama 4.1 km kõrgust mäetippu. Jõudsime ainult 2.4 km kõrgusele, kui tee otsa sai ja Raidi auto mäest alla kuristikku veerma tahtis hakata. Paar tundi kivide veeretamist, targutamist ja vintsimist ning Raidi kulgur jälle normaalasendis, valmis retke jätkama. Raidi kurvastuseks küll nina laskumise suunas.
Täna lahkume mägisest Kõrgestanist taas lagedale steppide maale Kasahstani. Enne piiri peetakse Romek politsei poolt kiini. Süüteoks seekord stop märgist paar meetrit hiljem peatumine. 1800 somi pistist ja vahejuhtum lahendatud. Som on kohalik rahaühik kursiga 1€= 63 somi.
Piiripunktis on ülemõistuse trügimine, kohalik ei suuda lihtsalt teise inimese selja taga seista. Kõik ruumid ja koriorid tuleb nii tihkelt inimesi täis muljuda kui see üldse võimalik on, võibolla üritatakse siin mingit inimeste piiripunkti mahutamise maailmarekordit püstitada. Kohalikud võimsate piimanäärmetega, rõvedalt higistavad, tundmatuskeeles räuskavad, pooleteist kantmeetriste panderollidega ärimemmed pressivad nii tugevalt selga, et püsti püsimiseks pole vaja jalgu maha toetada.
Piiriületus kestis poolteist tundi.
Peatume Almata eeslinnas võõrastemajas. Paberite järgi peaks olema kaheksateistkümnes päev reisil olla. Täna avanes võimalus esimest korda selle retke ajaloos end dušši all kasida. Seni on pidanud läbi ajama erinevates mudalompides ja savijõgedes kümblemisega.
Ja, et meil igav ei oleks juhtus samas hotellis toimuma türgi pulm 500 külalisega. Kaksteist ühesuguste särkidega valget inimest tekitasid rohkem elevust kui pruutpaar. Pruutpaar saabus 15 meetri pikkuse Hummeriga. Mängitakse trumme ja puhutakse pasunat, väga eksootiline vaatemäng. Hiilisin peosaali, et teha mõned fotod. Peale paari klõpsu võttis mul varukast kinni suure nina ja kullast suuga härra ning vedas mind pruutpaari kõrvale lauda. Viivitamatult hakati mulle sisse toppima erinevaid hõrgutisi ja suures koguses vodkat. Olematu venekeele oskusega oli väga keeruline selgitada, et pean minema kuna kümme sõpra ootavad mind väljas. Nii palju sain poole tunni jooksul aru, et too kullast suuga härra on siin mingit pealik ja ma olen halb sõber kuna liiga tagasihoidlikult tarbin tema poolt pakutavat pidurooga. Samuti üritas ta minuga mingit cocacola ja limonaadi bisnest ajada, tal pididi olema seda palju ja hea hinnaga.Tänasin nii viisakalt kui oskasin ja imbusin vaikselt lauast minema, et minna koos teistega kilomeeter eemal olevasse restorani sööma. Mina enam mitte nii tühjakõhu ja sirgesammuga kui ülejäänud reisiseltskond.
Söögikohast hotelli naastes kutsuti juba terve meie seltskond pulma. Pruutpaari kõrvalt tehti mingite tähtsate külaliste laud meie jaoks tühjaks.
Sellises tantsu ja laulupeos pole mul olnud au oma eelnevas elus osaleda. Pidu kestis hommikuni. Minu mälestused lõpevad seekord paraku enne keskööd.
Toyota LC95
Mitsubishi Pajero III, oli.

http://www.puutöö.ee
Kasutaja avatar
metsik
I live off from the mud
Postitusi: 2131
Liitunud: R Aug 31, 2007 11:59 am
Asukoht: TALLINN kristiine juures

Re: Kasahstani-Kõrgõstani reis 2013

Postitus Postitas metsik »

Ei suuda tagasi hoida ja targutan juurde.
Seal Türgi pulmas pandi meid vist kõige tähtsamale kohale.See oli lähim laud peiu paremal käel.
Meie laua ääres, teenindaja valvsa pilguga seljataga ja siis järgmine laud kuld kettide, sõrmuste ja hammastega pealike kes jälgisid meid ja teenindajat.
Kui istusid 3 minutit ja lihtsalt vaatasid seda melu siis tuli kas teenindaja või veel hullem, see kulda täis härg su juurde ja küsis, et kas kõik on ikka ok, kas söök on hea. Vastad, et kõik on kõige parem. Tema jälle, miks sa ei söö siis. Vastad: ei jõua enam.Patsutab õlale, pole hullu.Joome siis.
Ühesõnaga, valikud olid järgmised: Kas sööd või jood. Kui ei suuda siis tantsid aga lihtsalt istumine pidi olema solvav.
Lauad lookas, viina ojadena. Pole ka mul olnud au kunagi sellise pillergaari sisse sattuda.
Väga vinge kogemus ja au Türklaste Külalislahkusele.
saaks maakerale tiiru peale. Tel. 5183816
http://www.kregori.ee Teleskooplaaduri teenused
https://www.facebook.com/kregori.ee/?fref=ts
ttambett
Fitting 38"
Postitusi: 275
Liitunud: E Mär 08, 2010 10:48 pm
Asukoht: Kiisa
Kontakt:

Re: Kasahstani-Kõrgõstani reis 2013

Postitus Postitas ttambett »


25.06

Arvestades eile orelisse valatud viina kogust ei ole tervisel nagu suurt viga midagi. Enne eilsesse hotelli jõudmist käisime öömaja küsimas mingis väikeses urkas. Seal ei olnud ühtegi vaba kohta. Uskumatu juhuse tahe oli sattuda türgi pulma Kasahstanis. Meie plaan oli mõnes suvalises võõrastemajas öö veeta ja varakult reisi jätkata. Varajasest stardist ei tulnud seekord midagi välja.
Esimest korda reisijooksul saab kasutada klosettipotti.
Almata liiklus on keskpäeval nii aeglane, et kõrval kõnniteel töötav teerull liigub üldisest liiklusvoolust kiiremini.
Almatas külastasime kaubanduskeskust, täitsa viiskas värk.
Piirivalvurid mägedes püsside ja hobustega.
Plaan oli minna looduskaitse alale ööbima. Kaheksa kilomeetrit enne järve kus pidanuks olema telkimis plats oli putka kus nõuti suur summa raha telkimise, parkimise ja vaatamise eest. Järveni jõudes selgus, et ei ole seal normaalset telkimis ega parkimis kohta. Läksime tagasi putka juurde ja nõudsime raha tagasi. Selleks, et olematu telkimisplatsi eest makstud rent tagasi saada kulus ca tund aega. Keerasime teelt maha mägijõe kaldale, kus oli ilma rahata kordades viisakam laagriplats, kui see mida meile raske raha eest müüa üritati.
Toyota LC95
Mitsubishi Pajero III, oli.

http://www.puutöö.ee
ttambett
Fitting 38"
Postitusi: 275
Liitunud: E Mär 08, 2010 10:48 pm
Asukoht: Kiisa
Kontakt:

Re: Kasahstani-Kõrgõstani reis 2013

Postitus Postitas ttambett »

26.06

Äratus 6.00
Start 6.58. See on selle reisi hommikuse ärkamise rekord.
Eile rahvuspargi väravast ostetud pilet pidi kehtima 24 tundi ja andma loa ka järgmisi järvi külastada. Hommikul järgmise järveni viiva tee ääres üritati uuesti raha nõuda, peale kümneminutilist läbirääkimist avas eelmisel õhtul soetatud talong ka selle tõkkepuu. Külastasime järve mis on maavärinatagajärjel tekkinud. Erinevatel andmetel 50-100 aastat tagasi.
Selle järve kohal oli enne mets praegu turritavad veest välja kuivanud puutüved nagu magaks hiiglaslik siil järve põhjas.
Kohtasime kahte hullu inglast kaheukselise Landrover Defendriga millel oli sabas käru varustusga. Nad müüsid inglismaal kogu oma maisevara ja on selle autga enamvähem pool maailma läbi sõitnud, praeguse reisi sihtkohaks on austraalia.
Kanjoni külastus, võimas mõra maakera sees. Tuul on nii tugev, et täis õllepurgid viib minema. Kanjonis kohtame kahte mootorratturit kelle reisi sihiks on suur osa aasiast. Selleks, et kanjonini jõuda tuleb osta selle riigi kohta suht kallis pilet. Proovime kaubelda, ehk saab kuidagi odavamalt. Pika kauplemise peale sai 14 000 tengest 10 000. Pileti müüijad on siin maal ausad inimesed nendega väga tingida ei anna. Seevastu politsei ja piirivalve küsib ise konkreetselt, et anna midagi, no anna natukenegi, midagi sul ju ikka on. Mingit rikkumist ei pea olemagi, politsei lihtsalt noolib kingitust. Tundub, et kohalikud ei üritagi vastu vaielda vaid pistavad korravalvurile koos terekäega pangatähe pihku.
Toyota LC95
Mitsubishi Pajero III, oli.

http://www.puutöö.ee
Vasta

Mine “Reisikirjad ja pikemad jutustused”