Kasahstani-Kõrgõstani reis 2013

Käisid autoga välismaal ? Sõitsid ümber maailma ? Tahad sellest pikemalt kirjutada või pidevalt oma reisikirja uuendada ? See on just õige koht.

Moderaator: Moderators

Kasutaja avatar
Landy
Typo Master 2.1
Postitusi: 17310
Liitunud: L Veebr 22, 2003 4:07 pm
Asukoht: Tallinn, 5 minuti kaugusel offroadist.
Kontakt:

Re: Kasahstani-Kõrgõstani reis 2013

Postitus Postitas Landy »

-----------------------------------------------------------------
Lets talk about LAND ROVER's
Kristjan Vaarmann (+372)5010599 kristjan.vaarmann@landroverclub.ee
Land Rover'iga nakatatud aastast 1996, off-road spordis aastast 2003!
MTÜ Eesti Land Roveri Klubi
Kasutaja avatar
CaveMan
True Off Roader!
Postitusi: 1042
Liitunud: P Dets 12, 2010 10:51 pm
Asukoht: Tallinn ja Peetri
Kontakt:

Re: Kasahstani-Kõrgõstani reis 2013

Postitus Postitas CaveMan »

Need pildid ei ole kahjuks avalikud.
Land Cruiser 100 2005, 4,2TD Aut - 33'' Cooper Discoverer STT PRO - Come Up DV-9
Kasutaja avatar
sunwolf
Mudder
Postitusi: 54
Liitunud: N Jaan 26, 2012 8:05 pm
Kontakt:

Re: Kasahstani-Kõrgõstani reis 2013

Postitus Postitas sunwolf »

Tagasi Venemaal

Järjekordsel päeval lõputut steppi mõõtes jõudsime miski külani. Et kõhud kõigil pikast sõidust tühjad, otsustasime uurida kus lammast saaks süüa. Vastu tulnud naine oli ilmselgelt sortsu liiga palju kumõssi kohvi peale pannud, ei teadnud lambast midagi, vehkis käega paremale samal ajal vasakule rääkides ja ütles, et seal on teine küla, sealt saab. Egas midagi, otsisime edasi. Teises külas kordus sama lugu, hirmsas pohmellis Ahmed piilus uksest välja ja vehkis umbmääraselt kuhugi poole, sealt pidavat saama. Lõpuks kolmandas külas saime mõistliku jutu ja kauba peale. Ainult lammas tuli ise põllu pealt välja valida ja kinni püüda. Tükeldamise au jäi kohalikule kehalise kasvatuse õpetajale, kes muuseas 2002-sel aastal ka Eestis käinud võrkpalli mängimas. Õhtul jõe ääres lammast grillides kohtasime veel üht toredat kasahhi. Mees tuli nagu kapten Nemo oma allveelaevaga eikusagilt välja, ragistas läbi pilliroo meie juurde, pani kotitäie kala lauale ja kadus sama kiiresti eikuhugi.
Kasahstani-Venemaa piirile jõudes vaatas meile vastu kardinaalselt teine pilt kui riiki sisenedes. Kolm putkat, kaks koera ja paar piirivalvurit keset suurt kruusaauku oli kogu lugu. Lisaks kõigele ei teatud seaduseid ka. See, et eestlastel pole enam ennast immigratsiooniametis registreerida vaja oli neile sama suur uudis kui Nõukogude Liidu lagunemine. Istusime mitu tundi seal kui asja uuriti ja arutati. Lõpuks taheti juba trahvi teha, et meil paberid korrast ära. Viimasel hetkel saime Eesti saatkonnaga ühendust ja nende abiga õiguse jalule seatud. Edaspidi tuleb vist sellistel ugrimugri maadel käies juba aegsalt välisministeeriumi lehelt info välja printida. Positiivne üllatus oli see, et üks piirivalvur olevat meid telekast näinud. Venemaale jõudes oli kuidagi hea tunne kohe. Nagu kodus oleks juba kuigi sõita on veel üle 2000km.

http://kirgiisia2013.blogspot.com/2013/ ... emaal.html
Kahkaugel
Rookie
Postitusi: 11
Liitunud: L Jaan 05, 2013 5:40 pm

Re: Kasahstani-Kõrgõstani reis 2013

Postitus Postitas Kahkaugel »

Eks võõrastel tahetakse nahk üle kõrvade tõmmata. Ise ka kasuanud kohaliku riigi Eesti Saatkonna teenuseid. Isegi Euroopas (Tsehhis) on saatkonna abi vaja läinud (avarii). Kohalike seadusi ja olusi teavad inimesed, kes räägivad eesti keelt on ikka suureks abiks. Edu.
Kasutaja avatar
metsik
I live off from the mud
Postitusi: 2131
Liitunud: R Aug 31, 2007 11:59 am
Asukoht: TALLINN kristiine juures

Re: Kasahstani-Kõrgõstani reis 2013

Postitus Postitas metsik »

Nonii.Tagasi.
Reis läks väga hästi.Kiitus Romeki tugevamale poolele Margele, kes logistika poole paika pani.
Teine võlusõna on seltskond!
Tehnika pidas ka enamvähem.
Üks püsikas pani küll arusaamatus kohas saba.Mõlemad olid uued.Õnneks oli üks varu kaasas.
Kodune tehnika ülekäimine on ka üks edu pant.
Reisil tuleb nagunii veel asju mida ei oska oodata.
Näiteks kuumusega põlevad maha mingid releed,wisko lõpetab lepingu,aku läheb keema, sidur hakkab jukerdama jne.
Kindlasti tasub kaasa võtta vähemalt üks tagavara piduritoru, rehvi lappimise nöörid!
Sõber Tambet vist tekitab ka sõidust oma versiooni ja paneb kuhugi üles.
Hea kui peale reisi oled nõus sama seltskonnaga uuesti minema.

Aga nüüd läheb talveka ettevalmistamiseks :D
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater
saaks maakerale tiiru peale. Tel. 5183816
http://www.kregori.ee Teleskooplaaduri teenused
https://www.facebook.com/kregori.ee/?fref=ts
Romek
Rock Crawler
Postitusi: 683
Liitunud: E Okt 23, 2006 1:04 pm
Asukoht: Saue

Re: Kasahstani-Kõrgõstani reis 2013

Postitus Postitas Romek »

Kopipaste 4X4REISID.EE lehelt FB-S:

Niisiis, head inimesed! Nüüd on sedasorti lugu, et otsustasime Raidi ja teistega, et näitame viimase reis pilte ning räägime sinna juurde aktuaalset matkajuttu. Et äkki keegi tahab kuulata ja osa saada. Seega, jutustama hakkame järgmisel neljapäeval (18.07.2013) Laki tänaval Veski kõrtsis kell 20.00
Sedaviisi.

Huvilised on oodatud!!!
LC80 4,2TD
Tel.5102431
Kasutaja avatar
metsik
I live off from the mud
Postitusi: 2131
Liitunud: R Aug 31, 2007 11:59 am
Asukoht: TALLINN kristiine juures

Re: Kasahstani-Kõrgõstani reis 2013

Postitus Postitas metsik »

saaks maakerale tiiru peale. Tel. 5183816
http://www.kregori.ee Teleskooplaaduri teenused
https://www.facebook.com/kregori.ee/?fref=ts
ttambett
Fitting 38"
Postitusi: 275
Liitunud: E Mär 08, 2010 10:48 pm
Asukoht: Kiisa
Kontakt:

Re: Kasahstani-Kõrgõstani reis 2013

Postitus Postitas ttambett »

Käesolevaga avaldan omapoolsed tähelepanekud selle aastasest reisist piirkonda kus ma elada ei tahaks.

7.06

Kell 10.30 järjekordne start tundmatusse, seekord siis eesmärgiks Kasahstan ja Kõrgestan.
Esimene käik metalli kokkuostu kaalule autosid kaaluma, Romeki auto täislastis 3520 kg. Raidi auto mitte päris täislastis 3200 kg.
16.40 algas piiri ületus.
18.20 piir ületatud
Piiri ületus läks üllatavalt inimlikult, ei mingeid probleeme ega lolle küsimusi. Piirivalvurid olid sõbralikud ja viisakad.
Esimene peatus venemaal piiri äärses tanklas. Kolme auto peale tankisime 502 liitrit.
Esimene arusaamatus tehnikaga, Romeki autol kukkus siduripedaal küljest. Tundub, et see väike arusaamatus on lihtsa vaevaga likvideeritav. Lahti põrunud poldid tuleb lihtsalt tagasi keerata.
Ööbimispaik on jõeääres heinamaal.
Enne reisi oli kerge eelarvamus, et 12 inimest on pisut liiga suur seltskond. Aga eelarvamused on alati pahad asjad.
Sadama hakanud padu vihm õpetas 11 inimest kolme inimese telgis sõbralikullt aega veetma ja kaasa võetud märjukest nautima.
Tegelikult on igati sobilik kollektiiv ja mis põhiline - keegi pitsi ei sülita.
Au ja kiitus juhtidele kes homme peavad roolima.
Mina olen nõrk, lähen magama aga laulupidu käib edasi.
Toyota LC95
Mitsubishi Pajero III, oli.

http://www.puutöö.ee
ttambett
Fitting 38"
Postitusi: 275
Liitunud: E Mär 08, 2010 10:48 pm
Asukoht: Kiisa
Kontakt:

Re: Kasahstani-Kõrgõstani reis 2013

Postitus Postitas ttambett »

8.06

Hommikul ärgates on mõned kodanikud märgatavalt entusiasmi kaotanud.
Hommikune ärkamine ja startimine venis suht pikaks.
Start 10.09.
Raidi auto katusebox otsustas hoo pealt mõned magamistarbed teele laiali pudistada.
Venemaal on kõik endine, aastaga pole midagi muutunud.
Auklikud teed, hullunud ladajuhid, kollased ikarus tüüpi autobussid, võssa kasvanud taksofonid. Majad külades on väikesed, viltu vajunud, lagunenud, ehitatud ja parandatud kõik võimaliku kättejuhtuva materjaliga ja kindlasti kaetud osaliselt või üleni sinise värviga.
Kuri inspektor peatas Romeki kinni süüdistas kurat teab milles ja ähvardas load ära võtta. Selgus, et mööda sõitu ei tohi alustada enne kui eessõitev auto ei ole möödasõitu lõpetanud. Kuna vene politsei korrumpeerumis tase on just selline nagu on siis piisas probleemi lahendamiseks 1500 rublast.
Toyota LC95
Mitsubishi Pajero III, oli.

http://www.puutöö.ee
ttambett
Fitting 38"
Postitusi: 275
Liitunud: E Mär 08, 2010 10:48 pm
Asukoht: Kiisa
Kontakt:

Re: Kasahstani-Kõrgõstani reis 2013

Postitus Postitas ttambett »

9.06


Venemaa õhk lõi põhja alt ära, öösel ärkasin selle peale, et on vaja kiiresti minna. Minekuga oli nii kiire, et paberit polnud aega otsida, rebisin voodilinast tüki ja panin suvalises suunas metsa jooksu. Oleks võinud meelde jätta kus pool telk on. Pimedas metsas, öösel, palja jalu, pool alasti, telki otsida on mõnevõrra murelikuks tegev toiming. Aga õnneks lõppes kõik hästi, õige suuna aitas leida laagriplatsi poolt kostuv vali norskamine.
Matkatoolidega mul ei vea, see kord pidas vastu kaks päeva. Rait ja Lilleke tegid mu toolil mingeid harjutusi millele tool vastu ei pidanud ja muutus istumiseks ebasobivaks moodustiseks. Juba kolmanda päeva hommikul tuli matkatoolist loobuda.
Tee ääres tehakse hobuse ja loorehaga heinatööd.
Hobu transport maanteel.
Ega tänasest päevast rohkem tähelepanekuid olegi kui, et see Venemaa on ikka kole küll. Seda just ehitiste ja asulate poolest.
Ööbimis paik lagedal väljal järve ääres.
Toyota LC95
Mitsubishi Pajero III, oli.

http://www.puutöö.ee
ttambett
Fitting 38"
Postitusi: 275
Liitunud: E Mär 08, 2010 10:48 pm
Asukoht: Kiisa
Kontakt:

Re: Kasahstani-Kõrgõstani reis 2013

Postitus Postitas ttambett »

10.06

Ärgates ei ole just kõige värskem tunne, eile sai ära rüübatud Türgist toodud, Venemaale kaasa võetud Raki tüüpi alkohoolne jook. Õnneks on kõrval järv, hommikune värskendav suplus teeb olemise vähe klaarimaks.
Tundub, et magama minekuga on kiire olnud, ärkan küll telgist ja teki alt aga madratsirull on seekord lahti keeramata jäänud ning seisab kokkupakituna minu kõrval.
Start 8.24
Sõidetud 1949 km, Kashastani piirini 706 km.
Taaskord ei olnud nõus Raidi auto katusebox talle usaldatud koormat kandma ja pildus kummikud, potid, pannid jne mööda teed laiali.
Tahtsime osta tee äärsest ärist tomatit ja kurki. Mõne kilo kurgi ja tomati eest küsiti 1300 rutsi. Kui hinda kuuldes end lahkuma seadsime muutus hind 500 rubla peale.
Kõrgus merepinnast -7 meetrit.
Õues on lugematul hulgal mingeid väikeseid kärbselisi putukaid mida kohalikud kutsuvad moskadeks. Putukaid on nii palju, et hingama peab läbi sõela, muidu on osa kärbselisi iga hingetõmbega kurgus ja kopsus. Ükski mürk neid ei peleta nad on ülemõistuse tüütud, kleepuvad, kurjad ja verejanulised.
Käisime soola järves ujumas, väga huvitav kogemus. Ujuda tegelikult ei saagi, sest jalgu ja käsi korraga vee alla panna ei õnnestu. Hulbid nagu täispuhutud konn vee peal ja pritsid jäsemetega soolalahust laiali. Kui perse külge miski ankur monteerida mis takistaks keha ümber minemist, saaks pooleldi vees istudes rahulikult lehte lugeda. Autoga päris järve äärde ei lastud. Järveni viidi vana hea M tüüpi mootorrattaga mille külgkorv oli kohandatud mõnda prussijuppi kasutades viie kohalisks reisijate veovahendiks.
Mida kaugemale ääremaale jõuame seda koledamaks venemaa muutub.
Asulas kortermajade vahelise tänavad ei ole asfalteeritud vaid lihtsalt lainetav kinnisõidetud savi, mis vihmaga muutub ilmselt läbimatuks mülkaks.
Kõrgus merepinnast - 23 meetrit,
Ööbimis koht on madalmaa kus on rohkem vett kui kuiva maad.
Konnad ruigavad sedavõrd valjult, et segavad uinumist.
Toyota LC95
Mitsubishi Pajero III, oli.

http://www.puutöö.ee
ttambett
Fitting 38"
Postitusi: 275
Liitunud: E Mär 08, 2010 10:48 pm
Asukoht: Kiisa
Kontakt:

Re: Kasahstani-Kõrgõstani reis 2013

Postitus Postitas ttambett »

11.06

Start 7.26
Kasahhi piirini 42 km
Oleme jõudnud stepi sarnasel maastikule, suuri puid siin ei kasva. Mingid kidurad põõsad ja veel kiduramad mättad.
Jõudsime enne vene piiri olevasse kontroll putkasse.
Kell on 8.20 Passi kontroll.
9.19 piir ületatud. Nii kiiret ja sujuvat piiriületust poleks küll oodanud.
Majad külades on siniste aknaraamidega, igat pidi viltu ja kõverad savist onnid.
Esimesed sekeldused kasahhi politseiga. Selgus, et stepis kusemine on rangelt keelatud ja kõrgelt trahvitav. Kuna inspektor Raivot ja mind otse pahateolt tabas võttis ta meie passid ära, rääkis mingist ulmelisest trahvist mis tuleb pangas ära maksta muidu riigist välja ei saa, käis maia näoga ümber autode ja inimeste. Pakkusin 500 rubla, ei tahtnud. Käskis järgi sõita, et viib meid keskusesse kus saab trahvi vormistada ja ära maksta. Ment jäi ootamatult stepis tee ääres seisma, tammus moosivarga näoga edasi tagasi, rääkis maast ja ilmast aga mingit konkreetset otsust ei tulnud. Rait pakkus uuesti raha, ikka ei tahtnud.
Lõpuks andis passid tagasi, surus kõigil käppa ja soovis heas reisi. Ilmselgelt midagi ta meilt tahtis välja nuiata aga mida, jäi kõigile selgusetuks. Hiljem linnas oli too sama seadusesilm meile lahkelt ja sõbralikult teejuhiks.
Stepis on kümned nafta pumbad, läheme ühte lähemalt kaema, plaanisin kiirelt joonised teha, et endale aia nurka selline tiksuma panna. Parasjagu seljaga pumba poole seistes ja põit lastes ilmus nagu maa alt valge nivaga kolm politseiniku. Ma juba mõtlesin ,et iga kasahhis veedetud tunni eest saab ühe kusemis trahvi. Seekord läks siiski kergemalt, selgitati, et ei tohi siin ümber pumba jalutada ja märkmeid teha.
Kõrgus merepinnast -31 meetrit, temperatuur väljas 35 kraadi.
Peale lõunapausi otsustas Kalju auto ainuke elektroonikaseade ehk siis immobilisaator, et selle autoga need mehed enam edasi ei sõida. Auto keeldus käivituma. Aitas lahti ühendatud akuklemmide lühistamine.
Unustasin oma ipadi Raidi auto kapotile. Peale ca kilomeetrist sõitu märkas Kai mingi imeläbi kapotilt kukkuvad padi ja minig imeläbi töötab see seade ka edukalt edasi.
Olles eelmine aasta mongoolias käies kõikvõimaliku peldiku kultuuri näinud arvasin, et aasia peldikud mind enam üllatada ei suuda aga võta näpust. Linnas 12 korteriga maja kõrval on 11 välikäimlat uksed tabadega lukustatud. Peldikud on koostatud detailidest mida ka kõige suurema fantaasialennuga eurooplane ei suuda ehitus materjaliks pidada.
Kasahhi politsei on kohutavalt tüütu putukas. Oleme siin umbluurahvavabariigis seitsmendat tundi ja kolmandat korda ähvardatakse surmanuhtlusega poomise läbi. Rait peeti kinni ja tehti selgeks, et sellise autoga ei tohi siin riigis üldse viibida, rääkimata sõitmisest. Peale väikest läbirääkimist sai ka seekord arusaamatused ilma trahvi ja vanglakaristuseta lahendatud.
Eksleme stepis, nii palju kui on autosi nii on ka erinevaid arusaami õige sõidusuuna valiku suhtes, ehk siis kolm täiesti eri ilmakaart.
Toyota LC95
Mitsubishi Pajero III, oli.

http://www.puutöö.ee
ttambett
Fitting 38"
Postitusi: 275
Liitunud: E Mär 08, 2010 10:48 pm
Asukoht: Kiisa
Kontakt:

Re: Kasahstani-Kõrgõstani reis 2013

Postitus Postitas ttambett »

12.06

Hommikul pudeneb iga telgi alt välja vähemalt üks skorpion.
Start 8.22
Kokku sõidetud 3126 km.
Uskumatu kuidas inimene suudab lagastada. Stepis kus ükskõik mis ilmakaarde vaadates on silmapiirini ulatuv tühjus vedeleb igal pool maas prügi.
Teede olukord on kehvavõitu, oleks nagu asfalt tee või õigem vist oleks öelda, et kunagi oli asfalt, igatahes tee kõrval stepis saab kiiremini sõita.
Eile linnas kindlustus tehes läks elekter ära ja kindlustus jäigi seekord tegemta. Kohalike olekust jäi mulje, et midagi erilist pole juhtunud. Täna stepis kulgedes on näha kümneid ja kümneid eri mõõtu nii paralleelselt kui mitte paralleelselt jooksvaid kõrgepinge liine. Tekkis küsimus kas liine on nii palju, et nad ei oska neid enam mõistlikult kasutada või ehitatakse iga kord uus liin kui eelmisega midagi juhtub.
Õnnestus teha autodele kindlustused, aega kulus ca poolteist tundi.
Vahemaad on siin pikad ja igavad, aknast välja vaadates on pilt koguaeg sama - erimõõtu, erimaterjalist ja eridisainiga elektri poste täis tolmav kuivanud mätastega väli, kui veab siis viskab mõne kaamli ka sisse.
Eeskujulik asfalttee muutus radade kogumiks lagedal väljal ja nagu ikka rajad stepis on kirjeldamatult auklikud ja tolmavad. Maastik on nii tolmav, et rahulikult jalutav inimene tekitab tolmupilve milles teine inimene enam kõndida ei näe.
Politsei stepi radadel pidas Kalju kinni, jõi ära nende autos olnud gaseeritudvee, uuris ega nad valget Land Cruiserit näinud pole ja sõitis edasi.
Raidi auto jahutusventilaatori relee põles maha. Aga kuna tal on ventikaid kaks, pole probleem kõige hullem.
Üle risti rööbaste sõites lõin peaga puruks turvavöö kinnitus klambri, pea jäi täiesti terveks.
Toyota LC95
Mitsubishi Pajero III, oli.

http://www.puutöö.ee
ttambett
Fitting 38"
Postitusi: 275
Liitunud: E Mär 08, 2010 10:48 pm
Asukoht: Kiisa
Kontakt:

Re: Kasahstani-Kõrgõstani reis 2013

Postitus Postitas ttambett »

13.06
Start 7.12
Teede olukord on kirjeldamatult mitte sõiduteed meenutav.
Kaks päeva on akna taga täpselt üks pilt olnud, täna hommikul on näha ka pisut mägisemat maastiku.
Täiesti sile uus asfalt. Päris lõõgastav on vahelduseks autos põrklemise, hüplemise ja lendlemise asemel rahulikul istuda. Värskelt maha pandud asfaltikihi paksus on ca 20 cm. Seda õnne jätkus nii umbes veerand tunniks, siletee asendus Kasahstanile omase kuumaastikuga.
Jõudsime linna, Raidi auto tagavararatta kinnitus vajas mõningast keevitustööd.
Keevitus bisness on siin maailmajaos reeglina esimene äri linna sissesõidul nii, et sellega probleeme pole.
Linna läbival maanteel jalutab üksikuid lehmi ja kaamleid.
Linna keskväljak on auklik ja tolmav kruusaplats. Kell näitab 10.50, üks täiesti viisakalt riides kohalik kangelane on ilmselt keelekastega pisut liialdanud - magab tolmusel keskväljakul sügavatund, pea kaupluse kivist trepiastmele toetatud. Tahtsin pilti teha aga kõrval seisvad kurnatudmehe sõbrad hakkasid karjuma ja kätega vehkima, läksin igaksjuhuks eemale ja pilt jäi tegemata.
Küsisime linnas kolmelt inimeselt vett - öeldi, et siin saab vett ainult poest osta 200 tenget viie liitrine kanister ja lähim kaev on 20 km kaugusel.
Poodi vett ostma minnes selgus, et poe taga on kaev pumbaga kus sai kanistrid probleemideta täita. Linnast sai hangitud ka Raidi auto põlenud releele asendus.
Temperatuur 38 kraadi.
Kalju auto kipub ülekuumenema. Lülitas välja konditsioneeri ja pani salongi soenduse tööle, ikka kuumeneb. Selgus, et ventika viskosidur on ära lõpnud ja ei vea tiivikut ringi. Eemaldasime Romeki auto turbo küljest elektri ventika ja installeerisime Kalju auto külge. 40 kraadise kuumusega mägedes ronides jääb jahutus pisut kasinaks aga saab hakkama.
Jõudsime Kaspia mereni ja kasutasime võimalust endid soojas vees leotada.
Ööbime Kaspia mere kaldal.
Õhtupimeduses nokkisime lahti meid alt vedanud viskosiduri. Peale sobiliku koguse õlle tarbimist, pikka arutelu ja mõtlemist otsustas kuue liikmeline grupp kõrgelt koolitatud inseneere, et seda oleks hea tihendada kuue õllepurgi splindiga. Mõeldud tehtud. Tööle see seadeldis hakkas, saab näha kaua see leiutis kestab.
Täna 11. augustil saan öelda, et kestis reisi lõppuni ja võibolla kestab praegugi veel.
Toyota LC95
Mitsubishi Pajero III, oli.

http://www.puutöö.ee
ttambett
Fitting 38"
Postitusi: 275
Liitunud: E Mär 08, 2010 10:48 pm
Asukoht: Kiisa
Kontakt:

Re: Kasahstani-Kõrgõstani reis 2013

Postitus Postitas ttambett »

14.06

Start 7.20
Kokku sõidetud 4006 km.
Jõudsime Aktau linna. Senised kolm Kasahstanis veedetud päeva on jätnud mulje, et siin riigis on meeletu vaesus, korralagedus, korraldamatus, ükskõiksus kõigi ja kõige suhtes ning kontrollimatu lagastatus. Altai linn on täiesti eeskujulik lõunamaa linn, kus raha näib lahedalt liikuvat. Siledad asfalteed, kerkivad nii villade kui kortermajade rajoonid, puhtus, kord, kaubandus keskused ja kõik mis ühe linna juurde kuuluma peab.
Külastame turgu mis on täiest puhas ja korralik nagu euroopas.
Linnas on liikumas ka ohtralt luksusmaastureid mille juht reeglina istub pool küürus auto laeall, kuld hambad päikesekäes pimestavlt helkimas ja käsi lodevalt aknast välja rippumas. Jääb selgusetuks kas maasturimehed on siin kõik sellised hiiglased, kas aasiasse toodetud maasturitel on iste kõrgemal või pannakse padi perse alla, et suurem ja kõveram välja paista.
Pärast 150 km steppi järgmine linn. Täiesti uskumatu nagu oleks teise maailmaotsa sattunud. Turu lähedal autost väljudes on kuldhammastega kerjuste kari ümber. Linna keskväljak on sillutatud prügiga.Turu müügisaal läks kohe kihama ja elevile kui sisse astusime. Tundub, et valget inimenest pole siin vähemalt kümme aastat nähtud. Müüijad piiluvad ja kihistavad omaette. Mõni julgem proovib end kaamera vaatevälja nihutada ja ütleb tere ameeriklased. Turu ehitised ja korraldus on kirjeldamatult halvas seisus. Kui mina siin linnas elama peaks võtaks ma kepi, koti ja läheks kasvõi jala150 km läbi kõrbe sinna eelmisesse linna õnne otsima.
Tee ääres väljal on sadu nafta pumpe.
Lehmad liiva kõrbes ja muidugi lõputult prügi.
Aktau kandist võtsime suuna otse Araali mere poole, nii otse kui võimalik see stepis on. Esimese 300 km jooksul kogetud elamused ja nägemised on tõenäoliselt eksootilisemad mu senises elus. Peale paari tundi kihutamist mööda elutühja stepi näeme loomade jootmispaika, kus kaevu peal põrises bensiini mootoriga käitav, ilmselt kõige ebaefektiivsem veepumpa meenutav seade mis maailmas kunagi loodud. Vett veab kaevust välja tuletõrje vooliku sarnane ratta peal rippuv ja ringlev rihm. Järgmine peatus vanas matmispaigas, jällegi ümbruses silmapiirini ulatuv elutühjus, isegi ühtki elektri liini ei ole juba vähemalt pool päeva näinud. Olles mõni minut uurinud müstilisi hauakambreid oli meie seljataga äkki kohalik karjakasvataja Uazikuga – nagu oleks kosmosest kukkunud. Tegi juttu, rääkis elust olust. Üsna kiiresti jõudsime kokkuleppele, et ööbime täna tema juures ja ta valmistab meile õhtueineks kohalike traditsioonide järgi lamba. Sõitsime umbes 20 ruutmeetrise kivist ja savist onni juurde. Poole miutiga tehti perenaisele selgeks, et laud on vaja katta kuna külalised tulid, peremees ise käivitas Uaziku ja läks steppi lamba järgi. Savi onnis kus oli üks väike kapp, teler, gaasipliit ja laeni ulatuv värviliste vaipade virn, leidus piisavalt nõusid, et katta maja ette savile laotatud kirevatele vaipadele pidusöömaaeg kuueteistkümnele inimesele. Seni kuni mees tegeles lamba tapmise, puhastamise ja tükeldamisega oli laual või õigemini tekil erinevad kaamlipiimast valmistatud maiused ja tee mida lahjendati klimpis kaamlipiimaga. Tegu oli noorte inimestega, lamba tapmine, puhastamine, valmistamine ja serveerimine käis muljet avaldava kiirusega. Ahju kütteks, millel podises pajas lammas, kasutati kaamli sitta. Väärtuslikum osa lambast, aju koos silmade, kõrvade ja karvadega grilliti gaasipõletiga puu pakul. Silmad ja aju olevat suur delikatess. Ühe lamba silmi ilmselgelt ei jätku kaheteistkümnele inimesele aga aju sai proovitud ja see maitses nagu lamba aju.
Maa on siin kõigi oma, püstitad oma savionni kuhu hing ihkab ja hakkad kitsekesi karjatama. Kohalik riigivõim karjakasvatajatelt maksu ei küsi. Kivi onnid stepis ei ole ka kellegi omad, kui leiad mõne sobiliku onni soodsas paigas on viisakas eelmistelt elanikelt luba küsida ja võid sinna elama asuda. Kui stepis vihma sajab ei üritagi keegi kaks päeva kuhugi minna kuna niiguinii kaugele ei jõua. Loll eurooplane näeb siin ainult tühjust aga tegelikult elab ca iga kümne kilomeetri tagant keegi. Talvel nad stepis ei ela kolitakse kuhugi külasse või linnakesse. Selgus, et kuld hammastega kerjused eelpool kirjeldatud koledas linnas on tatarlased kes on neile umbes sama armsad kui neegrid ja moslemid eurooplasesele. Kasahstanis on kombeks, et pere noorim poeg pärib vanemate maise vara ja kohustuse vanemaid surmani ülalpidada.
Öine uni jääb pisut puudulikuks kuna kaamlid kooserdavad ja möirgavad ümber telkide, neile vist ei meeldi meie telkimisplatsi valik.
Hommikul ümber lagedana näiva elamispaiga ringi jalutades näeb maas väga palju erinevaid mototehnika küljest pärinevaid juppe. Hea fantaasia, mutrivõtmete ja keevitusega õnnestuks maas vedelevast vanarauast ilmselt mingi toimiv sõiduk kombineerida.
Toyota LC95
Mitsubishi Pajero III, oli.

http://www.puutöö.ee
Vasta

Mine “Reisikirjad ja pikemad jutustused”