Kasahstani-Kõrgõstani reis 2013

Käisid autoga välismaal ? Sõitsid ümber maailma ? Tahad sellest pikemalt kirjutada või pidevalt oma reisikirja uuendada ? See on just õige koht.

Moderaator: Moderators

ttambett
Fitting 38"
Postitusi: 275
Liitunud: E Mär 08, 2010 10:48 pm
Asukoht: Kiisa
Kontakt:

Re: Kasahstani-Kõrgõstani reis 2013

Postitus Postitas ttambett »

27.06

Kokku sõidetud 9062 km
Hakkame rühkima vana pealinna Almata lähistelt uude pealinna Astanasse.
Start 7.24 Astana kesklinna 1140 km. Täna me ilmselt pealinna ei jõua. Maantee on korralik, loodame, et see on nii lõpuni välja. Pealinna ühest riigi otsast teise kolimiseks oleks ju mõistlik ehitada alustuseks korralik tee.
Kaamli kari maanteel. Kaamlil on täiesti ükskõik teel sõitvatest suurematest ja väiksematest autodest. Kui tal on vaja jalutada üldisele autode voolule vastu siis ta ka teeb seda, ja autod peavad leidma võimaluse kaamlist mööda põikamiseks.
Kell on 9.48 täna sõidetud 220 km. Gps näitab järgmise pöördeni 350 km.
Kahe ja poole tunni jooksul olen näinud paari bussipeatust, ühte puud ja surnuaeda. Kõik nähtud asjad on sellise koha peal kuhu nad minu arust kõige paremini ei klapi - silmapiirini ulatuval lagedal väljal.
Tanklas kohtame kahte mootoratturit kes on teel hiina. Hiina sisenemiseks tuleb osta 2500€ maksev pilet ja teha kohalikud juhiload.
Eile tarbisin peotäie arstimeid mis pidid likvideerima kõhulahtisuse, seda need ka tegid. Täna on päevotsa tunne nagu tahaks oksendada. Järeldus - kui oled mingi kahtlase väärtusega produkti alla kugistanud ei ole mõtet ennast mingi tundmatu keemiaga umbe toppida, see produkt tahab välja ikka.
Politsei pidas Kalju kinni. Kõik olid kindlad, et tuleb järjekordselt loobuda peotäiest tengedest. Aga oh äpardust, väga piinlik lugu, politsei Lada oli neid alt vedanud ja inspektorid soovisid, et neid slepis 20 km edasi asuvasse külasse tõmbaksime. Sidusime sinisetriibuga Lada Romeki autole sappa ja vedasime soovitud kohta.
Tänane päevatöö 854 km, see peaks olema selle reisi maailmarekord.
Toyota LC95
Mitsubishi Pajero III, oli.

http://www.puutöö.ee
ttambett
Fitting 38"
Postitusi: 275
Liitunud: E Mär 08, 2010 10:48 pm
Asukoht: Kiisa
Kontakt:

Re: Kasahstani-Kõrgõstani reis 2013

Postitus Postitas ttambett »

28.06

Start 7.20
1000 km maanteed stepis on veel igavam kui 1000 km stepi radu. Radadel kihutades saab kogeda erinevate kehaosade erinevaid ära löömise võimalusi, maanteel lihtsalt tiksud, perse kange ja kalapilk ees. Paar korda päevas on mõni kurv ja siis jälle silmapiirini ulatuv sirge kriips.
Almata on vanaaegne, ülerahvastatud ja sellele riigile omaselt korralage.
Suurlinn Karaganda tundub palju uuem, korralikum ja esinduslikum. Liiklus korraldus on loogiline tulem sellest kui anda loodusrahvale kätte plekist autod. Hobune ja eesel ju ei lähe mõlki ega rikki kui külgepidi kokku hõõruvad. Tõenäoliselt ei põrka hobused ka kokku kui üksiku hobuga,üle kahe pideva joone kuuerealisel tänaval, vastas suunas liikuvale hobuste karjale vastu tormata.

Astana.
Linna sissesõidul kõrgub hulgaliselt valmivaid ja valminud kõrghooneid, äärelinnas uhked villade kvartalid kuldseta kuplitega. Linnas käib kõikjal usin ehitustöö, tänavad on laitmatult siledad ja laiad. Erineva disaini ja kõrgusega kümned klaas ja metall ehitised, lille peenrad, pargid, kallid ja täiesti terved autod. Peatänaval on 100 meetri kõrgune torn kuhu saab liftiga üles sõita ja imetleda jumala staatuses härra Nazarbajevi loomingut.
Tornis õlut rüübates ja vaadet naudeldes hakkasin kõhklema kas siin riigis nii kõrgesse hoonesse on ikka mõistlik ronida, kuna viimased nädalad mu elus on näidanud, et kasahhi ehitusmeisrtite kätetöö on muret tekitavalt sita koostekvaliteediga. Kui lähedalt vaadata siis ega see torn mingi erand ei ole.
See linn ei sobi kohe mitte kuidagi kokku ülejäänud riigiga. Keegi oleks nagu tõstnud meid mingi muinasjutu sisse. Astana on nagu suur briljant hiiglaslikus sitahunnikus. Samas mis iganes rajatist või ehitist poole meetri kauguselt ehitaja pilguga vaadata siis pikka iga sellele linnale ei ennusta. Kõik on koostatud Kasahstanile kombekohase lohakuse ja ükskõiksusega.
Uhkete hotellide ja muude ehitiste fassaadid juba ripendavad ja pudenevad. Liikluskultuur on samasugune nagu eelpool mainitud linnas.
Astana kuue korruselisest turuhoonest soetasin omale täiesti uue nokia tüüpi mobiiltelefoni.
Toyota LC95
Mitsubishi Pajero III, oli.

http://www.puutöö.ee
ttambett
Fitting 38"
Postitusi: 275
Liitunud: E Mär 08, 2010 10:48 pm
Asukoht: Kiisa
Kontakt:

Re: Kasahstani-Kõrgõstani reis 2013

Postitus Postitas ttambett »

29.06

Sõitsime läbi nõukogudeaegse tööstuslinna, kus on kûmneid tühjasid kortermaju ja tööstus hooneid.
Põlluralli, lõpmatuna näival põllul on sisse sõidetud rada, mida mööda saab sajaga sõita. See rada on kaardile teena märgitud. Põld on paarsada kilomeetrit pikk, ei tahaks see traktorist olla kes siin töötab. Pika päevaga jõuad ühe edasitagasi otsa teha.
Järgmine maha jäetud linn.
Ritsikate sadu, vastu tuuleklaasi põrkab mingeid tiibadega tirtsulisi nagu paduvihma.
Täna kaotasin ära ühe jalanõu, on märkamatult autost välja kukkunud. Viisaka inimesena plaanisinalles jäänud ketsi mõne prügikastini transportida. Järgmises kûlas kaotasin ära ka teise pedaali. Meie taga sõitev Rait leidis selle küll ülesse aga härra Raidi kurvastuseks pidin tõdema, et ma ei vaja seda enam.
Viimati sai pestud hommikul peale türgi pulma, mitu päeva sellest möödas on ei mäleta. Aga kuna auto tagaistmel vedelev paks valge joodik pilvesilma ja 25 pluss kraadi juures meeletult higistab siis juba teist päeva otsime meeleheitlikult tiiki või jõge kus ennast pisut värskendada saaks. Kõik seni leitud jàrved on mudaloigud või kuivanud soolalaigud. Lõpuks leidsime 30 sentimeetri sügavuse mudasepõhja ja savipruuni veega oja kus julgemad end kasimas käisid. Higikiht asendus savikihiga, mis antud olukorras oli igaljuhul meeldivam kiht. Ära olen kaotanud ka oma seebi, Tundub, et reisi lõpuks on minu kaotatud asjde nimekiri pikem kui kolme auto remondi nimekiri.
Toyota LC95
Mitsubishi Pajero III, oli.

http://www.puutöö.ee
ttambett
Fitting 38"
Postitusi: 275
Liitunud: E Mär 08, 2010 10:48 pm
Asukoht: Kiisa
Kontakt:

Re: Kasahstani-Kõrgõstani reis 2013

Postitus Postitas ttambett »


30.06

Juba teist päeva kihutame mööda kodusena tunduvaid, vanu häid stepiradasid.
Kaubareis Kasahstni väikelinnas või on see suur küla, ega täpselt aru saagi. Selleks, et kaksteist inimest oma kauba kätte saaks tüleb läbi käia ca kümme kümne ruutmetrist butiiki mis kõik müüvad enamvähem sama sodi. Kommi, küpsist, jäätist, paar konservi ja veel mingit pudi padi. Paremast poest saab ka saia, õlut ja mossele uue karburaatori. Kurki, tomatit, vorsti ja juustu ei saanudki.
Küsime kohalikult Lada mehelt kus võiks olla hea koht ujumiseks. Mees viib meid soolase läbipaistmatu veega jõekaldale, kus on klaasikildudega pooleks segatud liivarand ja suur punane tahvel ujumist keelava märgiga. Kuna kohalikud pidid seal ujumas käima ei lase ka meie end sellest märgist segada.
16 160 000 inimest elab Kasahstanis ja Astanas 684 00. Kui mina elaks siin riigis mistahes linnas teeks ma ükskõik mida, et Astanas elada.
Sõidame külast külasse ja otsime mõnd karjaomaniku kes teeks meile lamba või kitse õhtueineks. See ei olegi väga lihtne bisness. Esimeses külas öeldi lamba hinnaks 30 000 aga kuna on kibe tööaeg pole külameestel aega meiega einestada. Teises külas oli küla kõige tähtsam mees ja ainuke karja omanik nii räiges pohmellis, et suutis vaevu käia ja ei rääkinud sõnagi. Kuna arvasime, et meil nii kanget viina ei ole mis tolle külamehe terveks raviks ja meile lammast püüdma inspireeriks siis sõitsime edasi.
Kolmandas külas hakkab pika läbirääkimise peale vist midagi looma. Mingid mehed müüsid meile juba lamba maha 12 000 tengega, aga siis selgus, et tuleks ikkagi oodata ka karja omaniku. Karja omanik tuli kohale oli meile nõus 16 000 tengega lamba müüma aga valmistamisega pidid tegelema keegi teine. Ega keegi täpselt aru ei saanudki kellele maksta ja kes valmistab agai gatahes mindi Raidi autoga lamba järgi. Karja omanik tappis ja nülgis lamba, Naaber tükeldas ja marineeris kahe õlle ja lambaperse peki eest. Kuna ükski külamees ei tundunud eriliselt vaimustuvat meiega koos einestamisest vötsime oma saslõkiämbri ja asusime laagriplatsi otsima.
Toyota LC95
Mitsubishi Pajero III, oli.

http://www.puutöö.ee
ttambett
Fitting 38"
Postitusi: 275
Liitunud: E Mär 08, 2010 10:48 pm
Asukoht: Kiisa
Kontakt:

Re: Kasahstani-Kõrgõstani reis 2013

Postitus Postitas ttambett »

1.07

Samalajal kui me eile jõekaldal lammast lõkkel kuumutasime, tuli ootamatult jõest välja kurguni kummikutesse rõivastatud mees. Andis meile neli kala ja vabandas, et ta nii vähe tõi. Pakkusime talle saslõki ja viina, ei tahtnud, vabandas veelkord ja läks jõkke tagasi. Täpsemal vaatlusel selgus, et tal oli siiski paat millega roostiku varjus vaikselt kohale triivis.
Teele jäi küla kus on mitukümmend maha jäetud maja, ühes või kahes majas elatakse veel sees.
Stepi on ehitatud korralik teetamm aga sõitnud ei ole siin mitte keegi vähemalt viimased 20 aastat. Tamm on rohtu ja stepimättaid täis kasvanud. Meie oleme oma marsuudi nii suutnud seada, et meil on vaja just sellel teel sõita.
Hüpe läbikaevatud teetammil purustas külmkapis neli õlut.
Stepi radadel seiklemine selleks korraks lõppenud, jõudsime asfalt teeni.
Suurlinn Aktobe on täiesti viisaka väljanägemise ja korraldusega. Isegi inimene lastakse vöötrajal üle tee. Suur kaubandus keskus aga osta pole nagu midagi. Riiulitel on kümne meetri ulatuses üks kaup ja siis järgmised kümme meetrit teine kaup. Terve suure poe peale on kahte sorti õlut, juua ei kõlba kumbki. Kõrgete kortermajade rajoonis linna läbiva magistraali ääres sööb lehm muru, sarvepidi kõnnitee äärse kase külge seotud.
Stepis üksiku maja logudiku kõrval seisab korralik kaater. Lähim sadam kus selle paadiga oleks midagi teha on Kaspia meres 445 km kaugusel.
Toyota LC95
Mitsubishi Pajero III, oli.

http://www.puutöö.ee
ttambett
Fitting 38"
Postitusi: 275
Liitunud: E Mär 08, 2010 10:48 pm
Asukoht: Kiisa
Kontakt:

Re: Kasahstani-Kõrgõstani reis 2013

Postitus Postitas ttambett »

2.07

Kihutame mööda maailma kõige igavamat maanteed vene piiri poole.
Kõrgestani ja Mongooliasse võiks tulevikus veel minna aga Kasahstani taas külastamiseks peab ikka väga hea põhjus olema. Mitte, et ma midagi kahetseks või ajast kahju oleks. Ära oli siin vaja kindlasti käia, teada saamaks, et ma siia tagasi enam väga ei kipu. Erandiks on Astana kuhu võiks lennukiga puhkusereisile minna.
Kell 14.57 jõudsime piiri järjekorda. Nagu eelmine kord Kasahstanist väljudes nii ka see kord, segadused ja viivitused piiril. Mingite riikide kodanikud peavad kasahstanis viibides end registreerima iga viie päeva tagant migratsiooniametis. Eesti välisministeeriumi kodu lehel on kirjas, et eestlased ei pea registreerima. Kummaski piiripunktis mida läbinud oleme ei tea seda mitte ükski piirivalvur. Eelmine kord sai see probleem pika vaidlemise ja helistamisega lahendatud, näis kuidas seekord läheb. Istume ja ootame kuni piirionud asjaga tegelevad.
Kell 18.02 mingit lahendust pole veel tulnud,helistame eesti välisministteriumisse ja eesti saatkonda kasahstanis. Eesti konsuli kõnelused piirivalvuriga läbi Jüri telefoni lahendasid arusaamatuse mõne minutiga. Kell 18.27 avanevad meile kasahhi piiriväravad. Kilomeeter ei kellegi maad ja venepiir, saab näha millega siin üllatatakse.
Kolm asja mida Kasahstanis on palju või õigemini muud siin ei olegi, need on stepp, korruptsioon ja korralagedus. Kahte viimast on kindlasti rohkem kui esimest. Stepiga on kaetud küll 99% riigist aga korruptsiooni ja korralagedust on siin kindlasti mitmes kihis.
18.32 jõuame vene piiri järjekorda.
19.36 venepiir ületatud.
Toyota LC95
Mitsubishi Pajero III, oli.

http://www.puutöö.ee
ttambett
Fitting 38"
Postitusi: 275
Liitunud: E Mär 08, 2010 10:48 pm
Asukoht: Kiisa
Kontakt:

Re: Kasahstani-Kõrgõstani reis 2013

Postitus Postitas ttambett »

3.07

Ööbimispaik vastu tänast on selle reisi kõige mõnusam, ujumis kõlbuliku järve kaldal, võsa ja heinama vahel ning peaaegu putuka vaba.
Venemaal on üldse köik väga ilus ja hea, kohe selline kodune tunne tuleb.
Nagu läbi venemaa tagasi sõit ikka, nii ka seekord on tee pikk ja igav. Miski ei suuda enam üllatada kõik jaburdused ja erilahendused on juba nähtud.






4.07

Hommikul hakkame sõitma, vahepeal teeme lõunapausi ja jälle sõidame.
Midagi märkimisväärset või seni nägematut mida üles märkida pole päeva jooksul juhtunud. Laagrisse jäädes jääb piirini sõita 442 km.

5.07
Start 7.50
Kui midagi väga valesti ei lähe peaks täna kodumaale jõudma. Enne eesti piiri külastame vene kaubanduskeskust ja teeme veel viimased sisseostud järele jäänud rublade eest. Enne piiri viimane tankimine odava vene kütusega, kolme auto peale 561,01 liitrit.
Jõuame Eesti piiri kokku sõidetud 13 386 km.
Kell16.08 jõuame kodumaale, kõik on väga elevil ja õnnelikud.
Selleks korraks siis kõik, kui hästi läheb siis järgmine aasta juba järgmised jutud järgmistest isevärki riikidest.
Toyota LC95
Mitsubishi Pajero III, oli.

http://www.puutöö.ee
Vasta

Mine “Reisikirjad ja pikemad jutustused”