4. leht 8-st

Re: POLAARTRIP 2013 - reisikiri 4x4-matkalt Põhja-Siberisse

Postitatud: T Jaan 29, 2013 9:40 pm
Postitas tarmo
Nagu näha, siis seal on olemas ka mingisugune internet...?
Jaksu kõigile!

Re: POLAARTRIP 2013 - reisikiri 4x4-matkalt Põhja-Siberisse

Postitatud: K Jaan 30, 2013 12:08 pm
Postitas Romek
Seitsmes päev
Pestud, k*stud, kammitud - sõidameee!
Või siis mitte...

Novõi-Urangoi linnas saime ööbida kohalikud külalistekorteris.
Peamiselt küll seetõttu, et end pesta ja autosid remontida.

Öösel juhtus aga see, et lubatud ligi -40se pakasega külmus kinni ühe auto kütusefilter (oli poolenisti vett täis, tõenäoliselt solkkütuse tõttu) ning
pool hommikut läks masina turgutamisele.
Seejärel käidi autodega pesulas, putitati hädapäraseid vigastusi, parandati rehv ning söödi kõht korralikult täis.

Edasi viib tee tundrasse, järgmise piiripunktini on ca 200 km. Seal selgub, mis suunas jätkata saame.

Öösel loodame ka virmalisi lõpuks näha nende õiges võimsuses.

Ning veel teadmiseks kodustele ja teistele huvilistele - tundras mobiilside eriti ei levi, seega ei pruugi ekspeditsioonilisi lähipäevil telefoni teel
kätte saada.

Marko "Kirjanik" Kaldur
www.polaartrip2013.blogspot.com

Re: POLAARTRIP 2013 - reisikiri 4x4-matkalt Põhja-Siberisse

Postitatud: R Veebr 01, 2013 11:53 am
Postitas Romek
Üheksas päev
Enne tundrasse minekut tegid kohalikud offroadisõitjad meile veel lumelsõidu koolitust ja teekonna raskeim etapp võis alata.

Kuna tundras on lumi mitmekihiline, siis ootabki ees lumeL sõit, mitte lumeS sõit.
Need veits eri teemad, pusid said hangedes meiegi masinad juba "õppuste" ajal.

Esimesed jõed said juba mööda jääd ületatud.
Kuna tundras on vodka rahast tähtsam valuuta, siis tankisime autod maast laeni "valuuta"varusid täis ning veereme nüüd nagu liikuvad varahoidlad edasi.

Selgus ka, et miks me Vankorneft meile läbisõidulubasid anda.
Nimelt oli mingi ekspeditsioon varasemalt need load saanud, aga neid hakati territooriumi väravas hirmsalt peedistama ning ekspeditsiooni juhil oli
seal süda üles öelnud. Ja sellest saati Vankornefti alade läbimiseks enam lubasid ei anta.
Meeldetuletuseks niipalju, et Vankornefti kaevandusterritoorium on mõõtudelt mitme Eesti suurune.

Vankornefti turvamehed irvitasid veel meid tõkkepuu juurest tagasi saates, et "teil, maastikusõitjatel, on alati varuplaan olemas". Oligi.

Lisaks peame päästeametile regulaarselt oma asukohast raporteerima, seega väga pikalt kadunuks jääda ei saaks.
Kui just karud neid ratastel konserve oma kaugetesse koobastesse lohistada ei soovi.

Ja vastutulevate autojuhtide sõnul ootavat meid ees -47 kraadi ning rohkemgi.
Ning tuul pidavat "ulguma" - see tähendab peatselt saabuvat purgaad.

Ööpimeduses ületasime polaarjoone, temperatuur üha langeb ja langeb.

Samas oleme jõudnud faasi, kus kurdetakse, et kui õues on -38 kraadi asemel -35,7, siis on "soojaks läinud".

Ning pole see tundra midagi nii tühi kui arvata võiks - pimedas kumavad igas suunas puurtornide ja ümbertöötlustehaste tuled.
Kuigi jah - ōigesse inimtühja tundrasse me alles hakkame jõudma.

Hommikul vara saime kontrollpunktist läbi ning sisenesime Lukoili tsooni.
Edasi juba puhas jääaeg ja zimnikud Norilski suunal: 700 km üle järvede ja mööda jõejääd.

Zimnikuid ja jääteid pikalt kirjeldada pole mõtet - esimesed on nagu tüüpilised jäised ja lummetuisanud põlluteed Eestis koos oma aukude ja
konarustega, teised sarnanevad mandri ja saarte vahelistele jääteedele koos oma kiirusepiirangute ning libedusega.
Erinev on aga see, et kui Eestis paistab alati miskit silmapiiril, siis siin ulatub valge väli igas suunas lõpmatuseni.

Õnn ei saa aga igavesti kesta - pärast pikka taliteedel rappumist oli keset eimiskit ees tõkkepuu. Sealt meid edasi enam ei lubatud.

Pöörasime siis rajalt kõrvale ning asusime uut teed otsima/rajama.
Rehvid lasti tühjaks ning panime üle lume minema.

Enne veel saime mõrtsukavälimusega teetööliste käest viina vastu vahetatud 80 liitrit kütust.
Vodka ja vabade naiste eest olid nood valmis meid kasvõi 90 km läbi tundra vintsima.
Ent kui nad ainult viina said, naisi aga mitte, hakati midagi rääkima fashishtidest ja 41st aastast. Ilmselgelt oli saabunud õige hetk lahkumiseks.

Teele jäi üha uusi hüljatud puurtorne, polaarrebaseid, aeg-ajalt mõni teetööliste ajutine asula, mille juurde viivad rajad aga lumme tuisanud olid.

Meeter meetri haaval liikusime läbi lume edasi, viimane kütuseostukoht püsis stabiilselt silmapiiril, keskmine kiirus oli ca 1,5 km/h...
Autod olid iga kümnekonna meetri tagant lumes kinni, jõnksutati edasi-tagasi, punnitati edasi, roniti tagasi, vintsiti ja möllati.
Kui varasematel öödel külmusid sõrmed väljas ca 30 sekundiga, siis õhtu saabudes oli tuulekülm sedavõrd tugev, et külmumiseks kulus vaid sekund.
Teisisõnu paras tundraseiklus.

Ent pärast viietunnist tugevas tuisus rassimist, mille tulemuseks oli 3 km edasi pääsemist, pöörasime otsa ümber.
Tulemuseks/põhjuseks Patroli rummuluku ülesütlemine ja Raidi jäätunud vints.
Ning loomulikult võimatud sõidutingimused, mille tulemusena autod stabiilselt iga paarikümne meetri järel kinni istusid.
Lisaks külmunud näod ja härmas habemed, jäised jäsemed ja külmast võetud ninad.

Siis järgnes veel 1 km (üks kilomeeter!) 2 h (kahe tunniga!), misjärel ots ümber pöörati, et järgmises kohas samalaadset protsessi etendada.

Jne. Jne. Jne.

Praegugi oleme jätkuvalt öises pakasest pakatavas karupees ning täpseid ideid, mida edasi teha, pole kellelgi...

...

Vahepeal jõudis saabuda hommik ning pärast ööbimist mahajäetud puurtorni jalamil nägime oma öise punnitamise mõttetust.
Tõusva päikese kiirtes paistis igas suunas "tühi liiv ja igav väli" - lumine tundra silmapiirini.

Öösel oli meid mingi loomake luuramas käinud - 5 meetri kõrguste hangede harjal paistsid jäljed ning istumiskoht.
Kolama läinud Kirjanik pakkus, et kui ta läbi sellise hange vajunuks, siis oleks teistel terve päev vintsimiseks kulunud.

Üritasime hommikul veel korra piirivalvureid pehmeks rääkida, ent tulemusteta.
Seega ei jäänud muud üle kui pettunult Norilski plaanidest loobuda.
Eesootav pakane, purgaa, ülirasked liikumistingimused, lõppev kütus, väsiv tehnika - kõik asjaolud olid meie vastu.

Järgnevalt pöördume Jamali poole, küüditatute mälestustseremoonia peame arvatavasti Vorkutas.
Norilski ja Taimõri vallutamine jääb kahjuks järgmiseks korraks.



Marko "Kirjanik" Kaldur
www.polaartrip2013.blogspot.com

Re: POLAARTRIP 2013 - reisikiri 4x4-matkalt Põhja-Siberisse

Postitatud: R Veebr 01, 2013 7:31 pm
Postitas Puucoy
Teid võis uurida ahm need loomakesed on sealkandis isegi karust ohtlikumad vähemalt kohalike arvates. Jõudu igatahes.

Re: POLAARTRIP 2013 - reisikiri 4x4-matkalt Põhja-Siberisse

Postitatud: R Veebr 01, 2013 10:13 pm
Postitas ibra
Puucoy kirjutas:Teid võis uurida ahm need loomakesed on sealkandis isegi karust ohtlikumad vähemalt kohalike arvates. Jõudu igatahes.
Ahm ei ole inimesele ohtlik, ta on looduse sanitar ja raipesööja.

Re: POLAARTRIP 2013 - reisikiri 4x4-matkalt Põhja-Siberisse

Postitatud: R Veebr 01, 2013 10:59 pm
Postitas Kahkaugel
Tervitused, seitsmekümne esimeselt laiuskraadilt. Tsivilisatsioonist. Kui kaugele siis saite, mõtlen neid laiuskraade?

Re: POLAARTRIP 2013 - reisikiri 4x4-matkalt Põhja-Siberisse

Postitatud: L Veebr 02, 2013 10:16 pm
Postitas Romek
Kümnes päev
Ja nii läkski.

Novõi-Urangois täiendasime varusid ning edasi asusime plaan "B" kallale.

Ehk siis võtsime suuna Salehardi peale, et sealtkaudu Jamali poolsaarele trügida.
Võimalik, et teeme selle otsa koos ühe venelaste ekspeditsiooniga, ent läbirääkimised alles käivad.

Norilsk lükkus järgmisesse talve, nimetagem praegust sõitu õppetunniks ja harjutamiseks, et kuidas tundras hakkama saada. Tulevikus oleme paremini ette
valmistatud.

Vahepeal on hetk ka tänusõnade lausumiseks Tomi kaasale, kelle küpsetatud leibasid jagus kauaks ning mis maitsesid kogu aeg hääd!

Kohe Nadõm-Salehard zimniku alguses suutis Kristo auto hüppekast kergelt kraaviservasid silitada. Hiljem ka veidi tõsisemalt.
Siis tundis Tomi auto ebatervet huvi koonduslaagri kraavi vastu.
Lõpupoole maandus Margo Patrol samuti teeäärsesse lumehange.
Vintsimist ja köievedu sai tublisti.

Seda seetõttu, et Nadõm-Salehard talitee läheb üle soode ja mülgaste, suvel ei läheks sealt jänes kah läbi.

Varasema -40 asemel on poolteist päeva juba -14 olnud - tunne nagu mõnes lõunamaa sanatooriumis.

Liigume paralleelselt kitsarööpmelise raudtee jäänustega. Tegu peaks olema Stalini ajal suure hurraaga ning vangide tööjõuga alustatud raudteega nr
501/503 Salehardist Igarkasse, mis aga lõpuks mõttetuse ning liigse inimkulu tõttu Stalini surma järel pooleli jäeti. Tegu taaskord inimluudele
ehitatud teega.
Osade lõikude peal peaks endiselt seisma ka hüljatud vedurid ja vagunid, mis ehituse lõppedes jäid nagu jäid.

Taolisi, mõttetult rajatud ning miljoneid inimelusid maksma läinud poolikuid hiigelprojekte on terve Venemaa täis - oleme neid näinud nii sel
polaarsõidul kui suvisel Magadani Maailma Lõpu ekspeditsioonil www.magadan2012.blogspot.com

Praegu käib aga paralleelselt kunagise raudtee ning taliteega usin tee-ehitus - Venemaal lõpetatakse järjest ja järjekindlalt kunagisi megaprojekte,
varsti pole tõenäoliselt enam paika, kuhu autoga ligi ei saaks.

Meie sõidu ajaks on aga ilm juba nii pehmeks muutunud, et talitee osaliselt pehme ja jõgesid ületades sumpame jääsupis.

Õnnestus käi ka Stalini-aegses koonduslaagripunktis, mis paiknes 501. raudteetrassi ääres.
Okastraataiad, barakid, eraldustsoonid, peavärav jne - kõik nägi välja nagu eile alles oleks välja kolitud.
Mis ei olegi väga vale - vähemalt ühes barakis oli keegi endale eluaseme sisse seadnud.
Tõenäoliselt mõni põgenik, kellele vangilaager hingelähedaseks saanud.

Kogu zimniku vältel nägime laagrikohtasid veel kümneid - nagu ka imeilusaid loodusvaateid. Erinevalt kunagistest sunnitöövangidest oli meil võimalus
neid looduspilte ka nautida.

Vahepeal tegime ka veidi rehvisõitu - tee äärest leitud rekkaratas kinnitati köiega auto taha, kaks meest istus peale ning kihutati lume tuhinal mööda
taliteed...sõitsid saanid, sõitsid reed...

Zimnik ise oli nagu slaalomirada - üles, alla, vasakule, paremale, kraavi, välja, lumme, jääle jne..
Ja sedasi ca 280 km jutti...põnevust jagus igale kilomeetrile...nagu ka driftimist, kraavisõite, fun'i ja muid atraktsioone.

Ja lõpuks, läbi tõusva tormi jõudsime Salehardi.
Edasi ei teagi enam, mida teha.
Tahaks jäälinna näha, rohkem plaane aga pole tänaseks.



Marko "Kirjanik" Kaldur
www.polaartrip2013.blogspot.com

Re: POLAARTRIP 2013 - reisikiri 4x4-matkalt Põhja-Siberisse

Postitatud: L Veebr 02, 2013 10:18 pm
Postitas Romek

Re: POLAARTRIP 2013 - reisikiri 4x4-matkalt Põhja-Siberisse

Postitatud: P Veebr 03, 2013 10:13 am
Postitas metsik
Norilski jõudmise kõige suurem takistus oli meis endis.
Hindasime oma võimeid üle :cry:
100 km vallutamiseks läbi tundra kus oled üksi -38 külma ja tuule vallas on vaja
väga tugevat ja ühtselt mõtlevat meeskonda.Meil jäi selles puudu.
Külm tegi ka oma töö.Mootorid kohapeal soojaks ei lähe.Kui hoiad pöörded 1300 peal siis saad tuppa + kraadid.
Kui ennast välja ei puhka ja istud koguaeg hirmus,et miskit ära ei külmuks,siis lõpuks annad ka kergelt järgi.
Selge on ka see,et mida rohkem tehnikat ja rahvast seda rohkem on probleeme.
Peame ikkagi kõigepealt lähtuma sellest,et kõik elusalt ja tervelt koju tagasi saavd.
Nüüd timmime tehnikat ja katsume homme Yamaali minna,nii kõrgele kui saame.Pidi ka väga raske olema aga ilma hullu külmata.Külma asendab tuul.
Homme lubati meile Yamaali lubade asi timmi ajada.
Täna Salekhardis kultuuri üritus ja homme jälle tegema seda mis on minu hingele,vallutama teadmatust :D

Re: POLAARTRIP 2013 - reisikiri 4x4-matkalt Põhja-Siberisse

Postitatud: E Veebr 04, 2013 12:10 am
Postitas blizzard
Proovige üksteisega hästi läbi saada! Muidu reisist head nahka ei tule.

Re: POLAARTRIP 2013 - reisikiri 4x4-matkalt Põhja-Siberisse

Postitatud: T Veebr 05, 2013 6:27 pm
Postitas LR90
Väike selgitus, miks Norilsk jäi suletuks,ühest Vene foorumist...
В Норильск, точнее через Норильск планировалось в этом году несколько экспедиций "Русский Рейс" стартуют с Тюмени 13-15 февраля, и с НН на крузаках и подушках в марте. Пытались доехать Эстонцы, на прошлой неделе, но Ванкор-Нефть никому пропусков не дает, тем более иностранцам, точнее список документов которые надо сделать запредельный… Поэтому трудно в Норильск попасть по двум причинам 1. отсутствие дорог, 2. Удельное княжество Ванкор-Нефть… Эстонцы у нас погостили и поехали на Харасавэй, после возвращения в Лбт поедут в Воркуту и оттуда домой.(с)
Взято тут в конце http://www.drive2.ru/cars/uaz/patriot/p ... 1#comments
Kahjuks.

Re: POLAARTRIP 2013 - reisikiri 4x4-matkalt Põhja-Siberisse

Postitatud: N Veebr 07, 2013 10:58 am
Postitas Olle
Kas meestest midagi kuulda ka, täpike juba kolmandat päeva ühe kohapeal ja blogisse ka uut juttu veel tulnud pole ?

Re: POLAARTRIP 2013 - reisikiri 4x4-matkalt Põhja-Siberisse

Postitatud: N Veebr 07, 2013 2:21 pm
Postitas helar
Seal kus on täpike algab või lõpeb mobiililevi- sõltub kust poolt läheneda. Ilmselt ajab seltskond Jamaali poolsaare otsas jääkaru taga.

Re: POLAARTRIP 2013 - reisikiri 4x4-matkalt Põhja-Siberisse

Postitatud: N Veebr 07, 2013 2:46 pm
Postitas LR90
Või siis vastupidi :D

Re: POLAARTRIP 2013 - reisikiri 4x4-matkalt Põhja-Siberisse

Postitatud: R Veebr 08, 2013 12:32 pm
Postitas helar
Saabus teade reisisellidelt!!! Kõik elus ja paari päeva jooksul peaksid taas levi piirkonda jõudma. Hetkel läbivad nad Jamalis tudrat, liikumiskiirusega ca 50 km/päevas :)