POLAARTRIP 2013 - reisikiri 4x4-matkalt Põhja-Siberisse

Käisid autoga välismaal ? Sõitsid ümber maailma ? Tahad sellest pikemalt kirjutada või pidevalt oma reisikirja uuendada ? See on just õige koht.

Moderaator: Moderators

Vasta
Kasutaja avatar
tarmo
I live off from the mud
Postitusi: 5138
Liitunud: N Juul 01, 2004 1:04 am
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: POLAARTRIP 2013 - reisikiri 4x4-matkalt Põhja-Siberisse

Postitus Postitas tarmo »

Nagu näha, siis seal on olemas ka mingisugune internet...?
Jaksu kõigile!
Tarmo Toom, off-the-road alates 2003
Vaba/TR1 2005-2009
TR3 2009-2015 (Mainor Team)
Suzuki KQ700 30"MT
LC200/V8 32"AT
tarmo@4x4.ee, 526 5874
Romek
Rock Crawler
Postitusi: 683
Liitunud: E Okt 23, 2006 1:04 pm
Asukoht: Saue

Re: POLAARTRIP 2013 - reisikiri 4x4-matkalt Põhja-Siberisse

Postitus Postitas Romek »

Seitsmes päev
Pestud, k*stud, kammitud - sõidameee!
Või siis mitte...

Novõi-Urangoi linnas saime ööbida kohalikud külalistekorteris.
Peamiselt küll seetõttu, et end pesta ja autosid remontida.

Öösel juhtus aga see, et lubatud ligi -40se pakasega külmus kinni ühe auto kütusefilter (oli poolenisti vett täis, tõenäoliselt solkkütuse tõttu) ning
pool hommikut läks masina turgutamisele.
Seejärel käidi autodega pesulas, putitati hädapäraseid vigastusi, parandati rehv ning söödi kõht korralikult täis.

Edasi viib tee tundrasse, järgmise piiripunktini on ca 200 km. Seal selgub, mis suunas jätkata saame.

Öösel loodame ka virmalisi lõpuks näha nende õiges võimsuses.

Ning veel teadmiseks kodustele ja teistele huvilistele - tundras mobiilside eriti ei levi, seega ei pruugi ekspeditsioonilisi lähipäevil telefoni teel
kätte saada.

Marko "Kirjanik" Kaldur
www.polaartrip2013.blogspot.com
LC80 4,2TD
Tel.5102431
Romek
Rock Crawler
Postitusi: 683
Liitunud: E Okt 23, 2006 1:04 pm
Asukoht: Saue

Re: POLAARTRIP 2013 - reisikiri 4x4-matkalt Põhja-Siberisse

Postitus Postitas Romek »

Üheksas päev
Enne tundrasse minekut tegid kohalikud offroadisõitjad meile veel lumelsõidu koolitust ja teekonna raskeim etapp võis alata.

Kuna tundras on lumi mitmekihiline, siis ootabki ees lumeL sõit, mitte lumeS sõit.
Need veits eri teemad, pusid said hangedes meiegi masinad juba "õppuste" ajal.

Esimesed jõed said juba mööda jääd ületatud.
Kuna tundras on vodka rahast tähtsam valuuta, siis tankisime autod maast laeni "valuuta"varusid täis ning veereme nüüd nagu liikuvad varahoidlad edasi.

Selgus ka, et miks me Vankorneft meile läbisõidulubasid anda.
Nimelt oli mingi ekspeditsioon varasemalt need load saanud, aga neid hakati territooriumi väravas hirmsalt peedistama ning ekspeditsiooni juhil oli
seal süda üles öelnud. Ja sellest saati Vankornefti alade läbimiseks enam lubasid ei anta.
Meeldetuletuseks niipalju, et Vankornefti kaevandusterritoorium on mõõtudelt mitme Eesti suurune.

Vankornefti turvamehed irvitasid veel meid tõkkepuu juurest tagasi saates, et "teil, maastikusõitjatel, on alati varuplaan olemas". Oligi.

Lisaks peame päästeametile regulaarselt oma asukohast raporteerima, seega väga pikalt kadunuks jääda ei saaks.
Kui just karud neid ratastel konserve oma kaugetesse koobastesse lohistada ei soovi.

Ja vastutulevate autojuhtide sõnul ootavat meid ees -47 kraadi ning rohkemgi.
Ning tuul pidavat "ulguma" - see tähendab peatselt saabuvat purgaad.

Ööpimeduses ületasime polaarjoone, temperatuur üha langeb ja langeb.

Samas oleme jõudnud faasi, kus kurdetakse, et kui õues on -38 kraadi asemel -35,7, siis on "soojaks läinud".

Ning pole see tundra midagi nii tühi kui arvata võiks - pimedas kumavad igas suunas puurtornide ja ümbertöötlustehaste tuled.
Kuigi jah - ōigesse inimtühja tundrasse me alles hakkame jõudma.

Hommikul vara saime kontrollpunktist läbi ning sisenesime Lukoili tsooni.
Edasi juba puhas jääaeg ja zimnikud Norilski suunal: 700 km üle järvede ja mööda jõejääd.

Zimnikuid ja jääteid pikalt kirjeldada pole mõtet - esimesed on nagu tüüpilised jäised ja lummetuisanud põlluteed Eestis koos oma aukude ja
konarustega, teised sarnanevad mandri ja saarte vahelistele jääteedele koos oma kiirusepiirangute ning libedusega.
Erinev on aga see, et kui Eestis paistab alati miskit silmapiiril, siis siin ulatub valge väli igas suunas lõpmatuseni.

Õnn ei saa aga igavesti kesta - pärast pikka taliteedel rappumist oli keset eimiskit ees tõkkepuu. Sealt meid edasi enam ei lubatud.

Pöörasime siis rajalt kõrvale ning asusime uut teed otsima/rajama.
Rehvid lasti tühjaks ning panime üle lume minema.

Enne veel saime mõrtsukavälimusega teetööliste käest viina vastu vahetatud 80 liitrit kütust.
Vodka ja vabade naiste eest olid nood valmis meid kasvõi 90 km läbi tundra vintsima.
Ent kui nad ainult viina said, naisi aga mitte, hakati midagi rääkima fashishtidest ja 41st aastast. Ilmselgelt oli saabunud õige hetk lahkumiseks.

Teele jäi üha uusi hüljatud puurtorne, polaarrebaseid, aeg-ajalt mõni teetööliste ajutine asula, mille juurde viivad rajad aga lumme tuisanud olid.

Meeter meetri haaval liikusime läbi lume edasi, viimane kütuseostukoht püsis stabiilselt silmapiiril, keskmine kiirus oli ca 1,5 km/h...
Autod olid iga kümnekonna meetri tagant lumes kinni, jõnksutati edasi-tagasi, punnitati edasi, roniti tagasi, vintsiti ja möllati.
Kui varasematel öödel külmusid sõrmed väljas ca 30 sekundiga, siis õhtu saabudes oli tuulekülm sedavõrd tugev, et külmumiseks kulus vaid sekund.
Teisisõnu paras tundraseiklus.

Ent pärast viietunnist tugevas tuisus rassimist, mille tulemuseks oli 3 km edasi pääsemist, pöörasime otsa ümber.
Tulemuseks/põhjuseks Patroli rummuluku ülesütlemine ja Raidi jäätunud vints.
Ning loomulikult võimatud sõidutingimused, mille tulemusena autod stabiilselt iga paarikümne meetri järel kinni istusid.
Lisaks külmunud näod ja härmas habemed, jäised jäsemed ja külmast võetud ninad.

Siis järgnes veel 1 km (üks kilomeeter!) 2 h (kahe tunniga!), misjärel ots ümber pöörati, et järgmises kohas samalaadset protsessi etendada.

Jne. Jne. Jne.

Praegugi oleme jätkuvalt öises pakasest pakatavas karupees ning täpseid ideid, mida edasi teha, pole kellelgi...

...

Vahepeal jõudis saabuda hommik ning pärast ööbimist mahajäetud puurtorni jalamil nägime oma öise punnitamise mõttetust.
Tõusva päikese kiirtes paistis igas suunas "tühi liiv ja igav väli" - lumine tundra silmapiirini.

Öösel oli meid mingi loomake luuramas käinud - 5 meetri kõrguste hangede harjal paistsid jäljed ning istumiskoht.
Kolama läinud Kirjanik pakkus, et kui ta läbi sellise hange vajunuks, siis oleks teistel terve päev vintsimiseks kulunud.

Üritasime hommikul veel korra piirivalvureid pehmeks rääkida, ent tulemusteta.
Seega ei jäänud muud üle kui pettunult Norilski plaanidest loobuda.
Eesootav pakane, purgaa, ülirasked liikumistingimused, lõppev kütus, väsiv tehnika - kõik asjaolud olid meie vastu.

Järgnevalt pöördume Jamali poole, küüditatute mälestustseremoonia peame arvatavasti Vorkutas.
Norilski ja Taimõri vallutamine jääb kahjuks järgmiseks korraks.



Marko "Kirjanik" Kaldur
www.polaartrip2013.blogspot.com
LC80 4,2TD
Tel.5102431
Kasutaja avatar
Puucoy
Got ARB and Nitrous?
Postitusi: 123
Liitunud: L Dets 01, 2012 11:37 am
Asukoht: Jäneda L-Virumaa
Kontakt:

Re: POLAARTRIP 2013 - reisikiri 4x4-matkalt Põhja-Siberisse

Postitus Postitas Puucoy »

Teid võis uurida ahm need loomakesed on sealkandis isegi karust ohtlikumad vähemalt kohalike arvates. Jõudu igatahes.
Arvamus on nagu p....e igaühel on oma.
Nissan Patrol 3,3 td 84a.
Volvo C 303 3,0 b 78a.
Volkswagen Transporter syncro 2,5 td 98a.
MB Sprinter 4x4 2,2 2004a.
Sõidan millega tahan.
+372 51 38983
Kasutaja avatar
ibra
I live off from the mud
Postitusi: 2903
Liitunud: K Nov 18, 2009 6:04 pm
Asukoht: Tartu

Re: POLAARTRIP 2013 - reisikiri 4x4-matkalt Põhja-Siberisse

Postitus Postitas ibra »

Puucoy kirjutas:Teid võis uurida ahm need loomakesed on sealkandis isegi karust ohtlikumad vähemalt kohalike arvates. Jõudu igatahes.
Ahm ei ole inimesele ohtlik, ta on looduse sanitar ja raipesööja.
Me oleme kõik võhikud,ainult erinevates valdkondades.
Kahkaugel
Rookie
Postitusi: 11
Liitunud: L Jaan 05, 2013 5:40 pm

Re: POLAARTRIP 2013 - reisikiri 4x4-matkalt Põhja-Siberisse

Postitus Postitas Kahkaugel »

Tervitused, seitsmekümne esimeselt laiuskraadilt. Tsivilisatsioonist. Kui kaugele siis saite, mõtlen neid laiuskraade?
Romek
Rock Crawler
Postitusi: 683
Liitunud: E Okt 23, 2006 1:04 pm
Asukoht: Saue

Re: POLAARTRIP 2013 - reisikiri 4x4-matkalt Põhja-Siberisse

Postitus Postitas Romek »

Kümnes päev
Ja nii läkski.

Novõi-Urangois täiendasime varusid ning edasi asusime plaan "B" kallale.

Ehk siis võtsime suuna Salehardi peale, et sealtkaudu Jamali poolsaarele trügida.
Võimalik, et teeme selle otsa koos ühe venelaste ekspeditsiooniga, ent läbirääkimised alles käivad.

Norilsk lükkus järgmisesse talve, nimetagem praegust sõitu õppetunniks ja harjutamiseks, et kuidas tundras hakkama saada. Tulevikus oleme paremini ette
valmistatud.

Vahepeal on hetk ka tänusõnade lausumiseks Tomi kaasale, kelle küpsetatud leibasid jagus kauaks ning mis maitsesid kogu aeg hääd!

Kohe Nadõm-Salehard zimniku alguses suutis Kristo auto hüppekast kergelt kraaviservasid silitada. Hiljem ka veidi tõsisemalt.
Siis tundis Tomi auto ebatervet huvi koonduslaagri kraavi vastu.
Lõpupoole maandus Margo Patrol samuti teeäärsesse lumehange.
Vintsimist ja köievedu sai tublisti.

Seda seetõttu, et Nadõm-Salehard talitee läheb üle soode ja mülgaste, suvel ei läheks sealt jänes kah läbi.

Varasema -40 asemel on poolteist päeva juba -14 olnud - tunne nagu mõnes lõunamaa sanatooriumis.

Liigume paralleelselt kitsarööpmelise raudtee jäänustega. Tegu peaks olema Stalini ajal suure hurraaga ning vangide tööjõuga alustatud raudteega nr
501/503 Salehardist Igarkasse, mis aga lõpuks mõttetuse ning liigse inimkulu tõttu Stalini surma järel pooleli jäeti. Tegu taaskord inimluudele
ehitatud teega.
Osade lõikude peal peaks endiselt seisma ka hüljatud vedurid ja vagunid, mis ehituse lõppedes jäid nagu jäid.

Taolisi, mõttetult rajatud ning miljoneid inimelusid maksma läinud poolikuid hiigelprojekte on terve Venemaa täis - oleme neid näinud nii sel
polaarsõidul kui suvisel Magadani Maailma Lõpu ekspeditsioonil www.magadan2012.blogspot.com

Praegu käib aga paralleelselt kunagise raudtee ning taliteega usin tee-ehitus - Venemaal lõpetatakse järjest ja järjekindlalt kunagisi megaprojekte,
varsti pole tõenäoliselt enam paika, kuhu autoga ligi ei saaks.

Meie sõidu ajaks on aga ilm juba nii pehmeks muutunud, et talitee osaliselt pehme ja jõgesid ületades sumpame jääsupis.

Õnnestus käi ka Stalini-aegses koonduslaagripunktis, mis paiknes 501. raudteetrassi ääres.
Okastraataiad, barakid, eraldustsoonid, peavärav jne - kõik nägi välja nagu eile alles oleks välja kolitud.
Mis ei olegi väga vale - vähemalt ühes barakis oli keegi endale eluaseme sisse seadnud.
Tõenäoliselt mõni põgenik, kellele vangilaager hingelähedaseks saanud.

Kogu zimniku vältel nägime laagrikohtasid veel kümneid - nagu ka imeilusaid loodusvaateid. Erinevalt kunagistest sunnitöövangidest oli meil võimalus
neid looduspilte ka nautida.

Vahepeal tegime ka veidi rehvisõitu - tee äärest leitud rekkaratas kinnitati köiega auto taha, kaks meest istus peale ning kihutati lume tuhinal mööda
taliteed...sõitsid saanid, sõitsid reed...

Zimnik ise oli nagu slaalomirada - üles, alla, vasakule, paremale, kraavi, välja, lumme, jääle jne..
Ja sedasi ca 280 km jutti...põnevust jagus igale kilomeetrile...nagu ka driftimist, kraavisõite, fun'i ja muid atraktsioone.

Ja lõpuks, läbi tõusva tormi jõudsime Salehardi.
Edasi ei teagi enam, mida teha.
Tahaks jäälinna näha, rohkem plaane aga pole tänaseks.



Marko "Kirjanik" Kaldur
www.polaartrip2013.blogspot.com
LC80 4,2TD
Tel.5102431
Romek
Rock Crawler
Postitusi: 683
Liitunud: E Okt 23, 2006 1:04 pm
Asukoht: Saue

Re: POLAARTRIP 2013 - reisikiri 4x4-matkalt Põhja-Siberisse

Postitus Postitas Romek »

LC80 4,2TD
Tel.5102431
Kasutaja avatar
metsik
I live off from the mud
Postitusi: 2131
Liitunud: R Aug 31, 2007 11:59 am
Asukoht: TALLINN kristiine juures

Re: POLAARTRIP 2013 - reisikiri 4x4-matkalt Põhja-Siberisse

Postitus Postitas metsik »

Norilski jõudmise kõige suurem takistus oli meis endis.
Hindasime oma võimeid üle :cry:
100 km vallutamiseks läbi tundra kus oled üksi -38 külma ja tuule vallas on vaja
väga tugevat ja ühtselt mõtlevat meeskonda.Meil jäi selles puudu.
Külm tegi ka oma töö.Mootorid kohapeal soojaks ei lähe.Kui hoiad pöörded 1300 peal siis saad tuppa + kraadid.
Kui ennast välja ei puhka ja istud koguaeg hirmus,et miskit ära ei külmuks,siis lõpuks annad ka kergelt järgi.
Selge on ka see,et mida rohkem tehnikat ja rahvast seda rohkem on probleeme.
Peame ikkagi kõigepealt lähtuma sellest,et kõik elusalt ja tervelt koju tagasi saavd.
Nüüd timmime tehnikat ja katsume homme Yamaali minna,nii kõrgele kui saame.Pidi ka väga raske olema aga ilma hullu külmata.Külma asendab tuul.
Homme lubati meile Yamaali lubade asi timmi ajada.
Täna Salekhardis kultuuri üritus ja homme jälle tegema seda mis on minu hingele,vallutama teadmatust :D
saaks maakerale tiiru peale. Tel. 5183816
http://www.kregori.ee Teleskooplaaduri teenused
https://www.facebook.com/kregori.ee/?fref=ts
blizzard
Got ARB and Nitrous?
Postitusi: 111
Liitunud: T Dets 30, 2008 6:10 pm
Asukoht: Saaremaa

Re: POLAARTRIP 2013 - reisikiri 4x4-matkalt Põhja-Siberisse

Postitus Postitas blizzard »

Proovige üksteisega hästi läbi saada! Muidu reisist head nahka ei tule.
Kasutaja avatar
LR90
I live off from the mud
Postitusi: 1563
Liitunud: T Dets 28, 2004 1:55 pm
Asukoht: Kunda taga metsas 5111459

Re: POLAARTRIP 2013 - reisikiri 4x4-matkalt Põhja-Siberisse

Postitus Postitas LR90 »

Väike selgitus, miks Norilsk jäi suletuks,ühest Vene foorumist...
В Норильск, точнее через Норильск планировалось в этом году несколько экспедиций "Русский Рейс" стартуют с Тюмени 13-15 февраля, и с НН на крузаках и подушках в марте. Пытались доехать Эстонцы, на прошлой неделе, но Ванкор-Нефть никому пропусков не дает, тем более иностранцам, точнее список документов которые надо сделать запредельный… Поэтому трудно в Норильск попасть по двум причинам 1. отсутствие дорог, 2. Удельное княжество Ванкор-Нефть… Эстонцы у нас погостили и поехали на Харасавэй, после возвращения в Лбт поедут в Воркуту и оттуда домой.(с)
Взято тут в конце http://www.drive2.ru/cars/uaz/patriot/p ... 1#comments
Kahjuks.
kui suureks saan, hakkan DEFENDERIKS
Kasutaja avatar
Olle
Fondihaldur
Postitusi: 442
Liitunud: N Sept 20, 2007 8:08 pm
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: POLAARTRIP 2013 - reisikiri 4x4-matkalt Põhja-Siberisse

Postitus Postitas Olle »

Kas meestest midagi kuulda ka, täpike juba kolmandat päeva ühe kohapeal ja blogisse ka uut juttu veel tulnud pole ?
"In MUD we lust" Ž
Ž By Valge Hiir
Uunorallitasin juba 99'dal aga vahepeal olin pikalt haige - 2 ratast ei vedanud....
Kasutaja avatar
helar
I live off from the mud
Postitusi: 2631
Liitunud: T Jaan 12, 2010 4:13 pm
Asukoht: Vääna Jõesuu

Re: POLAARTRIP 2013 - reisikiri 4x4-matkalt Põhja-Siberisse

Postitus Postitas helar »

Seal kus on täpike algab või lõpeb mobiililevi- sõltub kust poolt läheneda. Ilmselt ajab seltskond Jamaali poolsaare otsas jääkaru taga.
Y61 Pätcruiser , LC80 .
Kuni autopesuni on offroad lahe...
Autoremont Tallinnas. http://www.heinworks.ee
Kasutaja avatar
LR90
I live off from the mud
Postitusi: 1563
Liitunud: T Dets 28, 2004 1:55 pm
Asukoht: Kunda taga metsas 5111459

Re: POLAARTRIP 2013 - reisikiri 4x4-matkalt Põhja-Siberisse

Postitus Postitas LR90 »

Või siis vastupidi :D
kui suureks saan, hakkan DEFENDERIKS
Kasutaja avatar
helar
I live off from the mud
Postitusi: 2631
Liitunud: T Jaan 12, 2010 4:13 pm
Asukoht: Vääna Jõesuu

Re: POLAARTRIP 2013 - reisikiri 4x4-matkalt Põhja-Siberisse

Postitus Postitas helar »

Saabus teade reisisellidelt!!! Kõik elus ja paari päeva jooksul peaksid taas levi piirkonda jõudma. Hetkel läbivad nad Jamalis tudrat, liikumiskiirusega ca 50 km/päevas :)
Y61 Pätcruiser , LC80 .
Kuni autopesuni on offroad lahe...
Autoremont Tallinnas. http://www.heinworks.ee
Vasta

Mine “Reisikirjad ja pikemad jutustused”