Mongooliasse 01.06-30.06 2012a.

Käisid autoga välismaal ? Sõitsid ümber maailma ? Tahad sellest pikemalt kirjutada või pidevalt oma reisikirja uuendada ? See on just õige koht.

Moderaator: Moderators

Romek
Rock Crawler
Postitusi: 683
Liitunud: E Okt 23, 2006 1:04 pm
Asukoht: Saue

Re: Mongooliasse 01.06-30.06 2012a.

Postitus Postitas Romek »

LC80 4,2TD
Tel.5102431
ttambett
Fitting 38"
Postitusi: 275
Liitunud: E Mär 08, 2010 10:48 pm
Asukoht: Kiisa
Kontakt:

Re: Mongooliasse 01.06-30.06 2012a.

Postitus Postitas ttambett »

Täpselt kaks kuud tagasi juhtus siis umbes selline lugu.

1.06

Ületasime vene piiri umbes neli tundi. Täielik klounide kool.
Sõidetud 665 km.
Venes on aeg ca 20 a. Mahajäänud, kollased ikarusid, zigullid, räämas
ümbrus ja muu selline. Sinised ja iga üks isepidi viltu külamajad on
tüüpiline auto aknast avanev vaatepilt. Peale paarisada kilomeetrit
vene teid tunduvad tallinna tänavad väga head.
Telkimis koha leidmine on üli lihtne, keerad teelt maha väiksele
metsarajale ja paned telgi kuhu tahad. Sääski on palju, ma ei teadnud,
et nii palju sääski saab korraga ühes kohas olla.
Kõige suurem ebaõnn täna on külmikus purunenud õlu.
Telgi panin uimase peaga veits kallaku peale, vähe ebamugav on lesida
aga välja ka ei viitsi minna, et asja pisut sättida.
Öö.

2.06

Kell kuus äratus, jube tuul on väljas, vähemalt ei ole sääski. Kohvi, võileib ja trassile.
Sõitsime külast läbi kus oli juhtunud kurb sündmus, inimesed kandsid
kadunukest puusärgis bellarussi kärusse.
Taksofon on täiesti toimiv tehnika külades.
Käisime väikelinnas restoranis seljanka maksis 5€ , väga kallis!
Restoran oli ümbrust arvestades üli esinduslik, sellest ka ilmselt
selline hind.
Kell on pool kaheksa kohaliku aja järgi otsime poodi kust saaks osta
viina, kõik muu eluks vajalik on olemas.
Tänane päev on kulunud Moskkvast mööda sõitmiseks.
Täna sõidetud 885 km. Laagriplats on parem kui eile, sääski on
endiselt ülemõistuse palju aga ilmselt nii hakkabki olema järgmised
kuu aega, tuleb harjuda.

3.06

Sääski nii palju , et õhk ei paista läbi. Hommikune sital käik on
eriti karm, pärast on peotäis sääski püksis ja kotid rämedalt
sügelevad. Start 7.18
11.07 järjekordne kilomeetriete pikkune ummik, teetööd ilmselt.
Jõudsime Kazanisse inspektor peatas kinni nõuab lube, vaatas
dokumendid üle ja soovis head reisi.
Enne seda reisi ei hoomanud kui suur venemaa tegelikult on. Kolmandat
päeva ainult sõidame ja kaarti vaadates olme alles alguses.
Kui venelane veab kamaziga puitu siis ei ole kastis mitte puidu
pakid,vaid kast ja käru on käsitsi umbselt prusse täis laotud nii, et
sääsk vahelt läbi ei lenda ja auto jõuab vaevalt liikuda.
Liiklus on nagu arvuti mäng, võideldakse elu hinnaga möödasõidu eest
ainult, et kõigil on vaid üks elu. Ise katsun roolist eemale hoida nii
kaua kui võimalik.
Kaks meest teevad vikatiga heina.
Kui selja valu välja arvata siis kõik muu tundub juba kolmandat päeva
auto tagaistmel veetes vastuvõetav ja talutav.
Tänane päevatöö 818 km.
Telgis on halb lõhn. Huvitav kust see tuleb, kasutatud sokid viskasin
hommikul minema. Kasutan jalgade pesuks padjapüürist rebitud kaltsu ja
apteegist ostetud mingit keemiat. Mille vastu see keemia aitama pidi
seda enam ei mäleta aga lõhn on selline , et tapab kõik pakterid.
Und ei ole kuna vahetult enne laagriss jäämist hüppasid kellad kaks
tundi edasi. See kellaja muutus pani päris mõtlema , kuidas inimesed
elavad nii, et naaber külas on aeg kaks tundi erinev.

4.06

Start 7.15
Kuidagi magamata tunne on.
Tee ääres põllul on toimivad nafta pumbad, seekord jäid kahjuks
lähemalt nägemata, ehk õnnestub tagasi teel seda viga parandada.
Maastik on üsna künklikuks muutunud hakkame uuralitesse jõudma.
Jõudsime uuralitesse, kuni siiamaani oli kõik veel suht euroopalik.
Nüüd oleks nagu aafrikasse jõudnud. Elumajad on toa suurused ja
sellise välimusega, et järgmise tuulega kukuvad ümber.
Kokku sõidetud 2660 km.
Tee ääres oli kinga koormaga veok avarii teinud ja põlema läinud, kõik
kohad on põlenud kinga taldasid täis, põlenud autovrakk vedeles teisel
pool teed.
Külastasime siberi tee äärset äri, seda on raske kirjeldada. Puskari aparaate
müüdi igas suuruses ja varustus tasemes.
Kuna neil on talvel külm siis pool aärimehe
eluruumist on kiviahi. Eluruum oli nii umbes kuus ruutmeetrit.
Veok katusepeal koos käruga. Arvestades liiklus kultuuri ja korraldust
on avariisid väga vähe.
Söögi koht oli võrreldes eelmise äriga mida külastasime nagu välismaal.
Veel üks kummuli läinud rekka.
Sadama hakkas.
Veokas kummuli keset kiirteed.
Käisime maailmas suuruselt teise inimese poolt kaevatud augu juures.
Kiirjeldata seda on võimatu vaevalt fotogi avanenud vaatepilti edasi
annab. Minu arvestuse kohaselt on siit äraviidud 200 000 000
kuupmeetrit pinnast. See on umbes kolm ja pool miljonit vaguni täit.
Sellese auku mahuks pool miljonit ühepereelamut.
Ostsin mingit vett besujaamast mis on kõike muud kui joogivee
maitsega. Igaks juhuks lasin targematel tõlkida mis pudelil kirjas
äkki on aku hape või mingil tehnilisel eesmärgil kasutamiseks mõeldud
vedelik - pidi ikka joogivesi olema.
Paduvihma hakkas sadama, seltsskond otsustas, et täna ööbime motellis.
Väärt mõte, saab ehk pesta kerge lõhn on ligi küll juba.
Keset põldu veoauto miks see seal on ei saa aru nagu keegi elaks seal.
Täna valutavad põlved, selg annab kergelt tunda. Huvitav mis homme?
Täna autos veedetud 15 tundi 1000 km sai just täis paarkümmend veel
siis peaks teoreetiliselt mingi hostel tulema. Kokku sõidetud 3357 km.
Leidsime täiesti talutava hosteli "ural" . Teel hostelini oli ümbrus
nagu suursõjamäe dadzade rajoonis sõidaks.
Kell on 23.34 hakkab iga õhtune traditsiooniline viina võtt.
Väljas läks tormiks. Vahepeal hosteli otsides oli mõte , et jääks
siiski metsa alla. Hea, et nii ei toimind praegu oleks mööda siberit
telki taga ajanud. Tuul on nii tugev, et kui akna lahti teed on kardin
laega praleelselt. Äike tundub kõigile oluliselt võimsam kui eestis,
miks see nii on ei oska keegi seletada.
Päeva töö 1027 km
Toyota LC95
Mitsubishi Pajero III, oli.

http://www.puutöö.ee
Kasutaja avatar
LR-HD
Got ARB and Nitrous?
Postitusi: 107
Liitunud: L Veebr 04, 2012 7:34 pm
Asukoht: vääna jõesuu

Re: Mongooliasse 01.06-30.06 2012a.

Postitus Postitas LR-HD »

Hea vaatamine ja lugemine...
ttambett
Fitting 38"
Postitusi: 275
Liitunud: E Mär 08, 2010 10:48 pm
Asukoht: Kiisa
Kontakt:

Re: Mongooliasse 01.06-30.06 2012a.

Postitus Postitas ttambett »

5.06

Äratus 8 .00
Uskumatult hea uni on. Mehed on kõik suht väsinud olemisega.
Iga päev tuleb kella tund või kaks keerata, ajas rändamine ei ole kerge.
Start 9.52
Toimiv hobu transport maanteel.
Tee saavutas uue taseme asfaldit silutakse teehöövliga.
Tee remont, ummik , kohalik uaziku mees lahendas olukorra põllul mööda tuisates.
Külamehele kõlbab saunaks ka pooleks lõigatud uazik, huvitav miks selle pooleks pidi
lõikama tervest uazikust oleks ju suurema sauna saanud.
Termomeeter näitab +30*
Üritan eil õhtust saati interneti ühendust luua aga ei õnnestu pole
olemas sellist teenust nagu mobiilinternet. 300 km pärast tuleb suurem
linn , äkki siis õnnestub.
Jõudsime söögi kohta kus on wifi ja kõige ebamugavamad metall toolid
millel kunagi istunud olen.
Asfalti laotatakse laiali kühvlite ja rehadega. Mida kaugemale jõuad seda rohkem
on vaevalt koos püsivat vene tehnikat aga tundub, et kõik tööd saab
sellega tehtud. Prügi korjatkse suvalise põllu peale hunnikusse ja ,et
mägi liiga suureks ei läheks pannakse see mingi aja tagant põlema.
Läbisõit 688 km
Heinamaa kus ööbime on suht kuiv, reisikaaslased arvasid, et lõkke
tegemine on liiga ohtlik jätsin lõkke seekord tegemata.
Venemaal on 90% teel liikuvatest autodest veokid ja 95% kasvavatest
puudet kased.
Algas öö, mis kell on keegi ei tea, sest kõik kellad näitavad eri aega. Ega see kellaaeg
mingit tähtsust ei omagi, väljas on pime, järelikult tuleb magama minna.
Toyota LC95
Mitsubishi Pajero III, oli.

http://www.puutöö.ee
ttambett
Fitting 38"
Postitusi: 275
Liitunud: E Mär 08, 2010 10:48 pm
Asukoht: Kiisa
Kontakt:

Re: Mongooliasse 01.06-30.06 2012a.

Postitus Postitas ttambett »

6.06

Start 7.15
Uni on igal hommikul aina magusam. Aja vahe eestiga 4 tundi.
Tee on pikk sirge ja igav, tee ääres on soo ja kasevõsa, midagi pole
vaadata. Kõik metsalused on põlenud, kased on alt mustad aga kasvavad
edasi. Põlenud soo on midagi mida enne näinud ei ole.
Poisid küla kaevu juures küsisid kas me oleme ameerikast.
Oleme novosibirskis ummikus temperatuur väljas + 32*
Maantee on nagu euroopas, nelja realine, sile, valgustusega, piiretega.
Külastasime kauplust mis oli igati euroopalik nagu selver. Ümber poe
on kokku kukkumise äärel onnid, kontrast on vägev.
Sea kari jalutab küla tänaval.
Sõidetud 937 km.
Ööbime jõe kaldal aga kaldad on nii kõrged , et jõge saab ainult
eemalt vaadata. Maapind on mägisemaks muutunud.
Keset siberit lastakse ilu tulestiku.
Toyota LC95
Mitsubishi Pajero III, oli.

http://www.puutöö.ee
ttambett
Fitting 38"
Postitusi: 275
Liitunud: E Mär 08, 2010 10:48 pm
Asukoht: Kiisa
Kontakt:

Re: Mongooliasse 01.06-30.06 2012a.

Postitus Postitas ttambett »

7.06

Start 7.19
Sateliidi pannid on poole elumaja suurused. Mitte, et pannid nii väga
suured oleks aga majad on lihtsalt väikesed. Meil on köök umbes sama
suur kui siin väiksem maja. Aga samas on igal mehel oma hütt, kolhoosi
aegseid kortermaju külades ei ole.
Lehmad teel.
Lexus maastur ei ole siberi külas midagi erakodset.
Kõrgus merepinnast 1066 m mägioja ääres on sulamata lund, temperatuur
väljas +12*
Äikese torm.
Majad on maapinna järgi viltu ja tundub, et need on nii ehitatud või
siis koos maaga viltu vajunud.
Loomad on vaba kasvatusega lehmad lambad kitsed ja muud pudulojused
jooksevad vabalt mööda maanteed.
Kohtusime eesti tsiklimeestega, kes on ümber maailma reisil. Üks
meestest oli päris valusalt kukkunud, sõidu jätkamiseks sööb peoga
valuvaigisteid. Sõidu ülikond ribadeks, tsikkel kriibitud ja lapitud.
Enne mongoolia piiri on külad kus ei kasva midagi lihtsalt kõrb ja
meeletu tuul ei mõista millest inimesed seal elavad. Majad on
ilmakatusteta, kõrgus mere pinnast 1900 m.
Ületasim vene piiri aega läks ca tund. Segane värk nagu ikka venevärk.
Maastik on mägine kõrb kus ei kasva midagi
Mongoolia piirini tallinnast on tühised 5520 km ning kuus ja pool päeva.
Kahe piirivahel on 20 km tühja maad. Enn mongoolia piiri pritsitkse
auto mingi keemiga üle, et mõnda halba haigust neile ei tooks.
Mongoolia piiri ületamine läks suht nobedalt. Kohe peale piiri
pressiti raha välja kindlustuse ja tee kasutamise eest. Kohalik
bisnessmen pakkus "soodsa" krsiga tugrikuid vahetada. Vahetasime igaks
juhuks 50€ nägu. Saime pisut pügada, panga kurss oli ca9% parem.
Teid siin ei ole lihtsalt rajad kõrbes, huvitav milleks seda teemaksu kasutatakse. Kõrgus 2600 m. Siiski
sattusime asfalltteele mis algas suvalisest kohas keset kõrbe.
Siklimehed Sven ja Juss sebisid elamise kohaliku külamehe koju, 10$
nägu. Kõik see mis seni nähtud on pilbas. Külas on majad nii madald,
et pikem mees näeb üle küla, plokid millest majad ja müürid ehittakse
on valmistatud siin samas külas müüri taga platsil. Poes müüakse koike
auto varuosadest õlleni ja kõik muu sinna vahele jääv. Pood on 15
ruutmeetrine savi onn.
Külamees on väga lahke söögid, tee, magamiskohad kõik on olemas.
Maja seest on väga viisakas ja puhas, väljast vaadates sellist luksust
ei ootaks, kodukino, lcd teler, arvuti, muusika keskus, palju värvilsi
välismaa karpe jne. Väljast näevad majad välja nagu sitast ja savist
ehitatud ilma katuseta kastid. Hoovi suurus on nii 250 m2 ja
ümbritsetud pooleteist meetri kõrguse müüriga. Wc on väljas hoovi
nurgas meetri kõrguste seintega box, ilma katuseta ja poole meetri
kõrguse uksega. Kui kused saad rahulikult üle küla vaadata.
Ma saan aru, et suvel on siin võimalik elada aga talve küll ei kujuta
ette. Külma on kuni -50* ja lund ei ole, mis tuleb ilmselt kasuks.
Millega nad talvel oma onni soojana oiavad on arusaamatu, sest ühtki
puud sii ei kasva. Millest nad üldse peret toidavad on sama
arusaamatu. Meie võõrustajal on äri meelt, hüppab zigulliga meetrisest
teetammist üles turistidele ette ja pakub kõigi mugavustega öömaja.
Kust tuleb info õigel ajal zigull käivitada jääb selgusetuks.
Istume ümber laua sööme perenaise valmistatud suppi ja rüüpame vodkat kõrvale.
Külamees pakkus mingit kibeda maitselist meelemürki mida ainult mina
julgesin proovida, pidi narkootikum olema.Ilmselt liiga vähe vôtsin,
mingit joovastavat mõju küll ei tunne.
Võõrustaja jäi üsna vinti ja hakkas seosetut ja tüütut juttu ajama.
Läksime magama teised kuuekesti ühes toas mina koos vanaema ja
vanaisaga teises toas. Tsiklimehed olid targemad ja lahkusid enne kui
asi segaseks läks. Keegi vist magab veel siin, viis voodit oli, üks on
vaba või siis ikka ei ole, tuba on pime inimesi tuleb juurde ja
kuhugi naad pikali viskavad.
Sõidetud 615 km
Toyota LC95
Mitsubishi Pajero III, oli.

http://www.puutöö.ee
ttambett
Fitting 38"
Postitusi: 275
Liitunud: E Mär 08, 2010 10:48 pm
Asukoht: Kiisa
Kontakt:

Re: Mongooliasse 01.06-30.06 2012a.

Postitus Postitas ttambett »

8.06

Hommik on ilus.
Hommiku söögiks tee ja lambarasva pirukas.
Miilits viis hommikul peremehe kainenema. Too jauras kõrval hütis
hommikuni. Naine ise kutsus miilitsa muidu joob mitu päeva. Miilits
oli peremehe enda vend. Mitu inimest siin kolmest hütist koosnevas
kodus elab täpselt ei saa aru aga tundub ca 15. Kõige vanem härra on
edev mees noolib pievalt välismaa asju ja sätib ennast kaamera
vaatevälja.
Peale raha vahetust oleme miljonärid, kamba peale ca neli miljonit.
Rahaga on raske toimetada numbrid on nii suured mitte sittagi aru ei
saa palju raha on ja mis selle eest saab.
Elektrit antakse hüttidesse jao pärast, et inimesed liiga palju ei kulutaks.
Päeval Võetakse ära õhtul mingi aeg antakse natuke. Hüttidel katusei
ei ole, lihtsalt kruus ja savi laudade peal. Vihma ei saja katuseid
pole vaja.
Sõidame ainult lõputud kruusa hunnikud ja mõni üksik rohututt.
Jõe kallastel on ka puid ja rohumaad. Kõrbes tuli vastu hobu ratsanik,
noor mees. Tundub, et mongol pitsi ei sülita, iga kord kui kõrbes
suvalises kohas peatuda on mõni tühi viina pudel maas.
Tegime kõrbes järve ääres pikema peatuse. Tugevamad nagu mina käisid
ujumas järve vesi oli üsna jahe. pesime riideid ja sõime. Väga mõnus
olemine on. Ainult täna pärastlõunase olemise ja nägemise pärast oli
põhjust nädal auto tagaistmel veeta. Ümber ringi vaadates loodust ei
ole, on ainult maastik ja järv. Ma ei ole elus suutnud nautida päikese
käes perse peal vedelemist, praegu on uskumatult mõnus tunne, mitte
kuhugi ei sügule, lihtsalt on hea olla.
Neli tundi kõrbe ja jõudsime järgmisse külla. Külas valmištatakse
parasjagu ehitusplokke. Ilma põhjata neljakandiline plekist anum
topitakse paljaste kàtega mörti täis tehakse pläts pläts tõstetakse
anum üles ja valmis ta ongi. Kohe on kohal järgmine kärutäis mörti ja
töö läheb edasi.
Inimene harjub uskumatult kiirest algul võimatuna tundunud asjadega.
Enam ei valuta mitte kuskilt. Kõrbes loksuva, hüpleva, kõikuva ja
väriseva auto tagaistmel on võimalik probleemiteta korralik uni
magada.
Ööbime kivikõrbes kahe mäe vahel. Plaan oli laager järve kaldale
sättida aga tuul on liiga tugev.
Toyota LC95
Mitsubishi Pajero III, oli.

http://www.puutöö.ee
Kasutaja avatar
metsik
I live off from the mud
Postitusi: 2131
Liitunud: R Aug 31, 2007 11:59 am
Asukoht: TALLINN kristiine juures

Re: Mongooliasse 01.06-30.06 2012a.

Postitus Postitas metsik »

Väga lahe.Lase aga edasi. :thumb:
saaks maakerale tiiru peale. Tel. 5183816
http://www.kregori.ee Teleskooplaaduri teenused
https://www.facebook.com/kregori.ee/?fref=ts
ttambett
Fitting 38"
Postitusi: 275
Liitunud: E Mär 08, 2010 10:48 pm
Asukoht: Kiisa
Kontakt:

Re: Mongooliasse 01.06-30.06 2012a.

Postitus Postitas ttambett »

9.06

Super ilus ilm.
Sittumiseks soodsa platsi leidmine on pisut keeruline, ühtegi puud ei
kasva, tuleb jalutada künka taha. Keset lagedat maad on mõnevõrra
harjumatu seda asja ajada. Aga selle eest on vôimalus suurepärast
vaadet nautida.
Keset kõrbe on suur ja soolase veega järv. Väiksematest järvedest on
järele jäänud kuivanud soola laik.
Järve kallas oli pehmest materjalist, Raivo auto ei tahtnud omal jõul
järve kaldalt lahkuda, vajas kuute lisa inimjõudu.
Inimene on suutnud ka selle hüljatud maa ära reostada. Nii kaugele kui
silm seletab on ainult tühjus ja kruusa väljad. Suvalises kohas autost välja
minnes vedeleb maas prügi.
Kõrbesse on ehitatud tee, mis on arusaamatul põhjusel mitmest kohast
läbi kaevatud või liiva hunnikutega takistatud. Teetamm on kohati mitu
meetrit kõrge. Selgus, et kraavid tee sees on kohad kuhu peaks tulema
truup või sild.
Keset tühjust on majake mis osutus poeks. Poe kõrval on peldik vaatega
järvele, kus mongol parasjagu sittus. Seinteks laudvõre ja ukseks
kahest lauast koosnev asi.
Tee ehituseks vajaminevad truubi torud valatakse sealsamas, kus neid vaja läheb.
Tee keskjooneks sobivad hästi võrdsete vahedega ritta laotud kivikesed.
Kruus, teetammi ehitamisek, veetakse kohale veokitega koorem koorma
järgi, miks seda ei võiks kopaga tee kõrvalt haugata jääb
arusaamatuks.
Teid on siin väga vahe või peaegu ei olegi. On rajad, suvaliselt sisse
sõidetud, radu on üksteise kõrval kümneid. Kui üks tundub liiga auklik
sõidad kõrval rajale mis on tavaliselt hullem. Ainuke auto mis päeva
jooksul on vastu tulnud sattus kohale kus on üks rada. Milleks siia
üldse teid ehitada sellise meetri kõrguse teetammiga nagu need mõned
siin on. Odavam oleks paar traktorit kankida ja olemas olevad rajad
aegajalt üle käia, et need nii ülemõistuse treppis ei oleks.
Käisime mongolitega kaupa tegemas, et kütust osta, küsisid liiga
kõrget hinda ei saanud kaubale.
Hommikul läks ipadi laadija lühisesse, õnnestus toorest jõudu kasutades
töökorda seada. Fotoka laadija ka ei toimi enam.
Kaunis ebamugav on trükkida, auto rapputab nii, et kolmanda korraga
taban õiget klahvi.
Ühest asulast teise jõudmiseks on kulunud terve pàev. Loodame , et
siin saab tankida, muidu võib jamaks minna. Kütust ja õlut sai, poe
ostsime õllest lagedaks. Mingi ime läbi on siin isegi wifi levi
olemas.
Külamees tuli autoga tanklasse, autosse mahub vabalt kümne liikmeline
pere ja pool auto täit asju, auto marki ei suutnud tuvastada, mingi hiina ime.
Tankla arve kahe auto peale oli 400 000 tugrikut.
Jõudsime piirkonda kus kasvavad puud, kolm päeva pole puid näinud.
Telk on kallaku peal sest kogu maa on kaldu, pisut ebamugav on magada.
Väljas on jahe tuul peab kotti pugema. Kuna telk on kaldu ja kott
libe, siis valgun pidevalt alla nurka. Peaks kuidagi ankurdama ennast.
Pävatöö 431 km mööda radu.
Toyota LC95
Mitsubishi Pajero III, oli.

http://www.puutöö.ee
ttambett
Fitting 38"
Postitusi: 275
Liitunud: E Mär 08, 2010 10:48 pm
Asukoht: Kiisa
Kontakt:

Re: Mongooliasse 01.06-30.06 2012a.

Postitus Postitas ttambett »

10.06

Hommikud on siin erakordsel ilusad. Tuult ei ole, soe, päike paistab
ja silmapiirini ulatuv vaade.
Start 7.52
Mägede päike on krõmpsu ära teinud, särk on turjale päris raske koorem.
Käisime vett võtmas. Küla keskel on putka ja putka küljes toru kust
voolab vett. Tundub, et vett voolab sealt ainult teatud ajal. Igast
ilmakaarest tuleb inimesi kõik võimaliku tehnikaga ja tenikata oma
mannerguid täitma.
Külastasime kauplust, kõige paremini saab siin hakkama eesti keelega
siis saad vähemalt ise aru mida räägid.
Maa sisse vajunud poolhaagisega veok.
Kaks meest magavad uaziku kõrval. Magamis paik ja asend annavad alust
arvata,et tegu võib olla kerge joobega.
Raja ääres on väike sõiduauto mis on puruks sõitnud radika või oli see
karter, miski tähtis vedelik on välja voolanud. Juhtunu annab ehk
aimu kohalike teede olukorrast. Tark inimene siia sõiduautoga ei tule,
veel targem ei tule üldse autoga. Meil läks lihtsamalt, Raivo auto
kastis oli plahvatanud diisli kanister. Pool varustusest oli rohkemal
või vähemal määral diislist läbi imbunud. Õnneks leidis see vahejuhtum
aset väikese mägijõe kaldal. Tuli ettevõtta suuremat sorti pesupäev.
Ka ennast sai teist korda reisi jooksul vahutava ainega kokku
määritud, päris mõnus tunne on.
Veel üks maasse kaevunud veok.
Kõrgus merepinnast 2563 meetrit. Tee ääres on sulamata lund,
temperatuu 20* kasutame võimalust lumme kusta.
Kohas kuhu on ehitatud tee on tee kõrval rajal parem sõita kui teel.
Praegu tundub, et ega need vene teed nüüd nii väga halvad ka ei olnud.
Romek pani tee nimeks tagurpidi pokumaa. Tee on kaardile märgitud kui
suur magistraal, kiirus 15 km/h ja pead käivad pidevalt vastu lage.
Telkimisplatsi iseloomustavad sõnad sitt ja kivid. Telgi
paigaldamiseks piisavalt suurt sita vaba kohta ei ole. Mõned junnid
tuleb manuaalselt eemaldada ja plats on olemas. Kõrgus merepinnast 2071 m.
Esimene õhtu mongoolias kui ei ole tuult.
Toyota LC95
Mitsubishi Pajero III, oli.

http://www.puutöö.ee
ttambett
Fitting 38"
Postitusi: 275
Liitunud: E Mär 08, 2010 10:48 pm
Asukoht: Kiisa
Kontakt:

Re: Mongooliasse 01.06-30.06 2012a.

Postitus Postitas ttambett »

11.06

Start 9.14
Kohtusime jalgratturiga prantsusmaalt, kes teeb rattaga mongooliale
tiiru peale. Hull inimene. Me sõitsime autoga kahe asula vahelist teed
päev otsa, ei kujuta ette kaua seda rattaga läbib.
Täiendame vee varusid, see toimib sama moodi kui eelmises kohas.
Ronisime vulkaani tippu kraatri servale, päris suur auk. Jalamil
kohtusime kohalike turistidega, kes arvasid , et oleme ameerikast.
Valge inimene on nende jaoks nii haruldane nähtus, et peab pildistama.
Plaan oli teha järve kaldal väike söogipaus. Väikseid lendavaid putukaid on nii palju, et supi keetmine osutus võimatuks, saab keeta ainult putukasuppi. Tuleb otsida parem paik.
Asfalt tee, viimati oli sellinne nähtus viis päeva tagasi. Kiiresti
sõita ikka ei saa, tee on lambaid täis. Lambad said otsa saabki sajaga
sôita, uskumatu. Mõistmatuks jääb miks peab lagedale väljale ehitatud
tee kõver olema. Liiklus märgid on pleki tükile käsitsi pintsliga
värvitud. Mõned on nii roostes, et värvitoon on vaevu aimatav.
Juuslikul põiepeatusel selgus, etRomeki auto tagasilla korpus on keevituse kohast rebenenud. Tuiskab õli välja. On vaja leida üks oskaja keevitaja, äkki on võimalik lappida.
Leidsime poe juurest külamehe, kes teadis kus elab keevitaja. Külamees pressis
autosse ,et teed näidata. Elas paar maja edasi. Eemaldasime
mõned detailid, külamees suristas üle. Ei tae kas pidama ma ka jääb.
Keevitus töökoda sisaldas laua käia ja väikest hiina keevitust. Naabri
käest sai laenata ka relaka. Töö käigus selgus, et kaks maja edasi on
tunduvalt parem metalli töökoda. Selle riigi kohta väga korraliku
tehnikaga, ilma katuseta küll aga see polegi tähtis.
Milleks päeva valgust raisata ja tekitada vajadust ventilatsiooni järele.
Tee peal jalutavad kariloomad on tavaline nähtus seda juhtub
mitu korda päevas.
Mongoolia suudab endiselt üllatada. Väike linna elu võtab sõnatuks, suu lahti vahin ringi. Linna eluolu iseloomustavad korralagedus ja korraldamatus.
Järgmine üllatus SPA milleni viis 25 km raskelt läbitavaid radasid.
Veerand miljoni tugriku eest saavad seitse inimest kaks soojaks köetud
jurtat, restoranis süüa, loodusliku kuumavee basseini, duzzi, voodi
koos kõige vajaminevamaga. Ja kirjeldamatu elamus.
Elektrit toodab restorani ukse taga põrisev generaator. Teenindajad
oskavad inglise keelt sama palju kui mina. Mitte, et ma oskaks aga
kümneni lugemisega saan hakkama.
Toyota LC95
Mitsubishi Pajero III, oli.

http://www.puutöö.ee
ttambett
Fitting 38"
Postitusi: 275
Liitunud: E Mär 08, 2010 10:48 pm
Asukoht: Kiisa
Kontakt:

Re: Mongooliasse 01.06-30.06 2012a.

Postitus Postitas ttambett »

12.06
Äratus 9.03 kuidagi tummine tunne on sai vist õllega pisut liialdatud.
Hommikusöök maksab 5$ ehk 6500 kohaliku. Täitsa söödav kaup.
Ei mäleta millal viimati poti peal sittuda sai. Vaatasime kuuma vee
allika üle, huvitav nähtus maa seest tuleb peaaegu keevat vett.
Vihmavee renn mongoolia moodi: vana roostes katuse plekk taotakse
soojavee trassi najal küsimärgi kujuliseks ja valmis ta ongi. Et
peldiku aken lahti seisaks toetab seda puu pulk. Aken on värvitud
pulka akna vahelt võtmata, pulga otsad on ka üle värvitud.
Autod on siin nii vasaku kui parema poole rooliga, vastu tulev auto
möödub ka sealt kus juhtub.
Linnas kasutatakse transpordi vahendiks ratsahobusest lexus maasturini
ja kõik võimaliku sinna vahele jäävat tehnikat. Linnades on enamus
ärisid merekonteinerites, äri tänavatel on kümnete kaupa konteinereid
milles aetakse kõik võimalikku businessi.
Linnakesest leidsin remondi töökoja kus lasin korda teha rikkis akude
laadija. Mees raha ei tahtnud, andsin ühe 50 ml vanatallinna pudeli.
Apteegist sai probleemideta hankida medikamenti mida eesti antakse
retsepti alusel.
Enamus jurtade kõrval on elektrit tootev päikese paneel ja paljude
kõrval sati pann.
Tanklas ennast tankuri ligi ei lasta. igal pool on tankija, kes ei
lõpeta tankimist enne kui küte kolinal üle ääre voolab.
Külastasime kultuuri ojekti "erdene suu" klooster.
Oleme sõitnud juba sadu kilomeetreid mööda asfalt teid, uskumatu.
Värskelt ehitatud elektri postide rida on paigaldatud keset rada ja
posti rivi jookseb nagu oleks silma järgi maha märgitud, ilmselt
ongi.
Telgime100 km enne pealinna. Kellegil ei ole viinavõtmis tuju, ilmselt
läks eile liiale. Tuul on väga külm ja tugev. Oleks pidanud soojema
magamiskoti hankima. Telk laperdab tuule käes,ei lase magada.
Toyota LC95
Mitsubishi Pajero III, oli.

http://www.puutöö.ee
ttambett
Fitting 38"
Postitusi: 275
Liitunud: E Mär 08, 2010 10:48 pm
Asukoht: Kiisa
Kontakt:

Re: Mongooliasse 01.06-30.06 2012a.

Postitus Postitas ttambett »

13.06

Start 8.37
Mitte kuskilt ei valuta väga hea on olla, ainult pask on püdel aga see
on terve reisi nii olnud, harjub ära.
Pealinnani on jäänud 100 km. Esimest korda kohtab haritavat põldu.
Loobusin oma matkatoolist, see oli diislist nii läbi imbunud, et ei
kannata siht otstarbeliselt kasutada. Jätsin bensiinijaama kõrvale,
mõni kohalik leiab ehk rakendust sellele.
Neljarealine maantee Ulaanbaatarini ca 25 km
Linna sissesõit on üleskaevatud tolmav kuumaastik.
Tutikat Teeehitus tehnikat on müüa kümnetes kohtades sadade kaupa. Tee
ääres töötamas on olnu üksikuid. Miks ja keda need siin ootavad ei
mõista.
Ridasid maha märgitud ei ole nii palju kui autosi teele mahub nii
palju ridasid ongi. Kohati on autod külgepidi koos.
Suunatuld ei kasut mitte keegi. Ainuke kehtiv liiklus eeskiri- kes on
julgem sellel ongi peatee. Ring tee on neljarealine ja kehtib see sama
reegel mis mujal. Tänaval on näha õppeautosid, mida neile õpetatakse
ei tea, kohalt ära mineku oskusest piisab. Signaali nupu kasutamis
oskus tuleb ka kasuks. odavamad autod on kõik mahasõidetud külgedaga
ja igat pidi lömmis. Ainuke meile tuntud liiklus eeskiri mis näib
toimivat - enamus vastu tulevaid autosi möödub vasakult poolt.
Romek viis auto õli vahetusse ja laseb paigaldada taha tugevamad
vedrud. Remondi töökoda on tutikaid land crisereid täis, järjekord on
uksetaga, üks tuleb teine läheb. Enamus juhtudel paigaldatakse autole
tõste sari. Töökoda asub offroad lisavarustuse kaupluse kõrval.
Lõuna söögiks võtsin grillitud hobuseliha prae, vintske värk aga
muidu täitsa söödav. Restoranis pangakaardiga ei ole midagi peale
hakata. Muidu linn nagu linn ikka, palju inimesi , kalleid autosi,
ärisid, hotelle, tibisi, ülikondades ärimehi aga lihtsalt liiklus
eeskirja vaba. Eelnevalt nähtuga ei sobi see linn kokku, küla ja
pealinna elu on totaalselt erinevad.
Ööbime odavas hotellis kesklinnas ca 8€ nägu ühe öö eest. Nii
vanaaegset ja räämas hotelli pole varem kohanud aga duzz, sitapott ja
voodid on olemas isegi telekas nii, et mis sa veel tahta oskad. Peale
poole tunnist läbirääkimist hotelli personaliga ei saanud keegi aru
mida me tegelikult vajame. Tuli koostada projekt, kolm kasti, igas
kastis vastav arv kriipsu jukusid. Probleem lahenes minutiga.
Hotellis asuvad kõik valgustuse lülitid ukse hingede poolel.
Kultuursemad inimesed külastasid mingit kultuui objekti. Mina
otsustasin agulisse jalutamaminna. Aguli majad on tõlised sarad, kõik
võimalikust jamast püsti löödud. Majadest tuleb välja täiesti
koralikult riides inimesi.
Ühel tänaval peatsid mind kohalikud viinavõtvad noored kellel oli
parasjagu keelekaste otsa saanud. Selleks, et eluga tulema saada tuli
loobuda päikese prillidest ja pudelist viinast.
Õhtul külastasime kollektiivselt kohaliku öö klubi. Klubis muusika ei
mänginud, lihtsal väga palju väga kõvasti karjuvaid inimesi. Hiljem
piltidelt vaatasin , et peale meie oli seal vähemlt kaks valget
inimest.
Toyota LC95
Mitsubishi Pajero III, oli.

http://www.puutöö.ee
ttambett
Fitting 38"
Postitusi: 275
Liitunud: E Mär 08, 2010 10:48 pm
Asukoht: Kiisa
Kontakt:

Re: Mongooliasse 01.06-30.06 2012a.

Postitus Postitas ttambett »

14.06

Pisut tummine tunne on. Hotellis tuleb kraanist ainult kuuma vett.
Hommiku söögi teeme mingis kohvikus, teenindaja oskab inglise keelt.
Enne sööki tuuakse kuum ja märg rätik, käte puhastamiseks vist. Söök
on täiesti söödav.
Nii suurt land cruiser luksus maasturite konsetratsiooni ei ole kunagi
varem näinud. Eestis rahva autona tuntud land cruiser 120 on siin mõni
üksik, ikka kallimad pillid on kasutuses. Umbes pooled pealinna
autodest on land cruiserid. Jääb selgusetuks kus kalliste autode
omanikud elavad. Mitte kusagil ei ole näinud uhkeid maju. On
kirjeldamatust sodist ehitatud aguli onnid, jurtad, korter majad, ja
luks korter majad. Viimased tunduvad ehitus järgus olevat.
Tänaval tuli vastu üks valge inimene.
Ulaanbataaris on ehitusbuum kerkivad sajad rohkem ja vähem luksuslikud
kortermajad.
Keset linna ristmikul on maastur üle katuse käinud.
Külastame rahvusparki ja zhingis khaani monumenti.
Õhtul üritasin taas kord agulisse teravaid elamusi otsima minna.
Pimedaks hakkas minema, hämaras tundus see liiga riskantne
ettevõtmine, jätsin seekord asja katki.
Oli kultuurne päev, midagi hvitvat ei juhtunud.
Õhtul külastasime juba tuttava öö klubi.
Toyota LC95
Mitsubishi Pajero III, oli.

http://www.puutöö.ee
ttambett
Fitting 38"
Postitusi: 275
Liitunud: E Mär 08, 2010 10:48 pm
Asukoht: Kiisa
Kontakt:

Re: Mongooliasse 01.06-30.06 2012a.

Postitus Postitas ttambett »

15.06

Hommikusöök juba tunntud kohas. Toidu käitlemine toimub meile vähe
harjumatul moel, verest tilkuv nülitud lammas, viiakse süles läbi
söögisaali taha ruumi. Mingid väiksed liha tükid on pakitud korduvalt
kasutatud poe kilekottidesse. Kogu vajaminev kaup viiakse kööki läbi
söögisaali.
Linnast lahkudes politsei peatas kinni ja küsis dokumente.
Linna liikluses rida vahetada saab ainul toore jõuga. Foori tuled ka
väga rolli ei mängi punase tulega sõidetakse nii kaua kuni kõrvalt
teelt tulevad autod jõga peale pressivad.
Linnast väljasõit muutub üsna kiirest juba tuttavaks saanud radade
kogumiks stepis. Ootamatult algab asfalt tee. Suvalise kohapeal on
tee liiva hunnikutega blokeeritud tuleb ümber hunniku põigata ja tee
läheb edasi. Sama ootmatult kui tee algas, lõppes ka ära.
Kokku sõidetud 8000 km, temperatuur väljas 32 kraadi.
Maastik on muutunud siledamaks, stepist on saanud jälle kruusa kõrb.
Kell 18.09 Roomeki auto lõpetas liikumise. Sillatala on keevituse
kohast murdunud seekord tõsiselt, ka on tegu mingi sisemise
vigastusega, auto ei liigu ilma keskdifri lukuta ja teeb halba häält.
Tekkis vajadus leida kõrbest uus tagasild. Mõnesaja meetri kaugušel on
jurta, küsime kas võime sinna laagrisse jääda, saime jaatava vastuse.
Suhtlemine käib viipe keeles, seni on kõik asjad aetud saadud. Linnani
on 130 km auklike radu.
Paar kümmend kilomeetrit taga pool oli käsil kõrgepinge liini ehitus.
Tõstsime Raivo auto kasti tühjaks, Romek ja Raivo lähevad uurima kas
liiniehitajatel on keevitus. Samal ajal nokkisime Alaniga auto
küljest mõned vidinad, et murdunud kohale ligi pääšeda. Selgus, et
murdunud on ka pooltelg. Paari tunni pärast on kohal keevitaja koos
naisega, sõjaaegne elektri generaator, isolatsiooni vaba kaabliga
relakas ja mingi väike hiina keevitus. Generaatori kasti tõstmiseks
kutsuti parasjagu liine üles tõstev kraana objektilt ära.
Hetkel käib
tõsine keevitus töö kell on 22.13. Keevitaja on pisut mures kuna
generaator oli kasutusel liiniehitajate laagri valgustamiseks, väljas
on juba ammu pime ja mongoolias ei ole veel keegi kuud näinud.
Keevitaja on tõsine mees, paar kilo eleektroode kulutas ära. Murdunud
telje eemaldamiseks tiris keevitaja mõnekümne meetri kauguselt
kottpimedast kõrbest jämeda kõvera varda. Lõikas sellest elektroodiga
paraja jupi, keevitas murdunud telje otsa külge kinni ja eemaldas
vigase detaili. Tundub ,et mongolid on harjunud mitte milleski midagi
tegema. Sillatala ei saanud päris sirge, ilmselt ei õnnestu pooltelge
sellese auku enam pista. Tuleb jätkata kolme veolisena, või hankida
uus tagasild. Keevituse eest tuli tasuda 12€ , viin ja vanatallinn.
Toyota LC95
Mitsubishi Pajero III, oli.

http://www.puutöö.ee
Vasta

Mine “Reisikirjad ja pikemad jutustused”