Ehituse eriosad.
Nagu ennist mainitud, siis ameti poolest ma kutsun ennast torumeheks, kuigi palka saan sellise tegevuse eest, nagu lapsed kunagi tabavalt minu põhitöö olemust iseloomustasid – tõmban arvutis kriipse.
Sellele vaatamata suurimad tagasilöögid tabasid minu sauna projekti just veevärgi rajamisel.
Idee on iseenesest lihtne – eesruumi istmete all on 2 veepaaki ja ahju poolt köetav väike boiler. Kokku on võimalik kaasa võtta siis ca 300l vett, millest peaks jaguma mõistlikult kasutades umbes 25 minutiliseks duššiks.
Esimene läbimõtlematus, millega seotud probleeme tuli oma rahakoti arvel lahendada, oli seotud just veepaakidega. Oli võimalus juba 2a tagasi soodsalt hankida 3 tuliuut veepaaki ja pikemalt mõtlemata nad ära ka ostsin. 2 paaki planeerisin eesruumi ja ühe lava alla. Siis oleks üle poole tonni saanud vett kaasa võtta, sest paagid on d500mm läbimõõduga. Lasin lausa ühe paagi Tai’l lühemaks keevitada, et ta leiliruumi ära mahuks ja jätsin nad ootele.
Esimese ajana hakkas häirima mõte, et paagid olid mustast rauast. Sitta sest korrosioonist – raud on paks ja 10a ikka kestab, aga see va rooste määrib ju vee ära.
Ja seestpoolt neid vaate ju ei värvi ega haljaks nühi. Kuigi kaalusin isegi Zinga nimelist värvi – oleks purgitäie paaki valanud ja seda natuke ringi veeretanud, aga kuna paagid oli kunagi ikkagi veega survestatud ja mitu aastat lahtiselt seisnud, siis müügiesindaja arvates poleks see õieti enam rauaga nakkunud. Aus müüja vähemalt. See värv on liiga kallis ka, et lihtsalt proovida.
Teiseks, kui hakkasin ikka arvuti taga jooniseid tegema, siis mitte kuidagi ei õnnestunud Ø500 läbimõõduga paakide normaalsel viisil istme alla mahutamine. Iste kippus kõrge nagu baaripukk tulema - ca 70cm.
Ohkasin ja otsustasin roostevabast terasest uued paagid kohe õigete mõõtudega teha lasta. Kusjuures info tegija kohta leidsin siitsamast foorumist – asus see töökoda mu oma kodust ainult umbes 500m kauguselt teispoolt raudteed.
Visari Metallitööd Oü.
http://www.visarimetall.ee/. Vastab meilidele (mulle on see näiteks tähtis, mina eelistan oma asjad just sellistest kohtadest tellida) ja tegi töö kiiresti ära.
Vanad paagid – tk D500 ja l=1400 (+ 1 lühemaks tehtud) mul nüüd lihtsalt üle. Vaatasin, et mahuvad täpselt Gaz 704 tüüpi haagisesse, saab vajadusel mingile masside pesemisüritusele lisavee käruga sappa panna.
Eriti piinlik on mul aga oma veetorude valikul üles näidatud ebapädevuse pärast. Kui ma neid venelaste saunasid vahtinud olen, siis absoluutselt kõige jubedam asi, mida oma leiliruumiga teha, on boileri külge hallikas-valget värvi paksu-seinalisest odavast PPR plastist veetorude aretamine. Aga seda viga ma ei teinud.
Mulle ja üldse paljudele toruvaldkonna tegijatele on väga meeldima hakanud nn teraspress-torud. Mõjuvad üheaegselt viisakalt ja retrolikult. Kõige ilusam oleks muidugi torud leiliruumis üldse maksimaalselt võimalikult palju seinte sisse ära peita, aga kuna autosauna seinad on ju kole õhukesed, siis see on keeruline ja tegelikult ka külmumisohtlik.
Mistõttu ma paigaldasin torud võimalikult palju lava alla hämarusse ja nähtaval on nad ahju ümbruses. Eesruumis on torud istmete all.
Aga puusse lasin toru materjaliga. Hankisin miskipärast kõige levinuma tsingitud terastoru, mis on mõeldud tegelikult küttesüsteemidele. Sest see toru on ainult VÄLJASPOOLT tsingitud. Veetorudele on peaks võtma roostevabast terasest toru. On olemas ka vasetatud torud, mis tegelikult leiliruumi puitseinaga kõige paremini sobiksid.
Ega mul muud hullu tegelikult ei ole, kui need õhukesed torud roostetavad õige kähku läbi ja ma saan varsti lihtsalt õiged torud omale osta.
Segisti otsa ma sõna otseses mõttes komistasin kogemata ehituspoes. Kuna ma sellist retrolikku joont natuke hoida püüan, siis ma lausa armusin sellesse segistisse ära. Ta oli klassikaliselt vanamoodsa disainiga, õiget värvi ja ei maksnud peaaegu midagi. Vähemalt segisti oli päris odav, duššikomplekt oli kallim kui segisti.
Segisti on mõeldud selle rattakanduri külge kinnitada. Püsivalt muidugi ei saa hoida, enne sauna keerad paika ja pärast võtad maha. Ainult patentvõti on vajalik.
Segisti ja veevärk ühendatakse omavahel kahe vooliku ja kiirliitmike abil. Kui külma vee ühendusele kolmik vahele panna, siis saab saunaahju vee soojendamiseks kasutada ka tänavatrassi veega ning veepaagid süsteemist välja lülitada.
Veepumba leidsin osta.ee oksjonilt. Korvimees nimeline kasutaja, keda ma kahtlustan ka offroaderi olevat, neid aeg ajalt müüb seal. Tegelikult pakutakse selliseid tooteid massiliselt ka alibaba ja amazon jms nimelistes kohtades. Eks ta mingi hiinamaa kärakas ole, aga ei maksa üldse palju ja katsetuse tulemusena paistis oma lubatud parameetrid ära tagavat. S.t et segistis tuli vett piisavas koguses ja surve oli hullumeelne. Kas ajas ka kestab, vaat seda veel ei tea. Küllaltki lärmakas. Pumpa on mõistlik eraldi rõhureleega juhtida.
Keerulisem oli selle plastikust imeasja toru külge ühendamine. Originaalühendused on mõeldud mingi peenemat sorti kanüüli jaoks. Selleks et päris veetorude külge saada, pidin leidma haruldasemat sorti üleminekuniplid M18x1.5 keermelt poole tollisele torukeermele (G1/’’). Õnneks Hüdroscand aitas välja.
Pumbasõlme juures ei hakanud palju vaeva nägema ja kasutasin survevoolikuid. Lihtsam ehitada ja kannatab rappumist paremini.
Pumpasid on kasutusel 2 tk, kuna eelarvestamine näitas, et odavam oli teine pump osta, kui kaks veepaaki omavahel torudega ühendada. Ja rikke tekkimisel (hiina ime ikkagi) väljaspool tsivilisatsiooni saab ühe pumba suhteliselt lihtsalt teisega asendada.
Elekter
Elektrilahendus on hetkel väga lihtsake. Peale pikki kõhklusi otsustasin kuudile omaette autost sõltumatu elektrisüsteemi rajada. Kuudi kõhul all on akude tarvis vineerist küllaltki suur kast. Kast toetub kunagistele kütusepaagi kanduritele ja pidi kunagi lisaks kahele akule ka mahutama suhteliselt suure vee pumba ja hüdrofori. Kuna ma need toredad 12V pumbad leidsin, mis tarbivad 20W võimsust, siis ma viskasin selle suure 230V pumbajuraka sealt üldse välja.
Elektritarbijaid on hetkel vähe – 4 lampi eesruumis; 1 lamp leiliruumis; 1 LED peasissepääsu juures; veepumbad ja kunagi tuleb ka mingi autoraadio kahe kõlariga. Nende 9 asja tarvis on siis ette nähtud 1 vana 100Ah aku, mis paikneb seal eelmainitud kastis.
Kasti luugi külge ostsin matkaautodele mõeldud elektrisisendi pesa ja spetsiaalse ühendusjuhtme-ülemineku.
Vastikud kallid asjad, aga kui ei raatsi osta, siis võtke kätte üks kahe isase pistikuga elektrijuhe, pistik üks ots seinakontakti ja kõndige selle teise pistikuga (aga see on ju pinge all nüüd) läbi kastemärja rohu paari põõsa vahelt ja aia alt läbi - noh et kusagil majast oma sauna vool viia. Ostate vabatahtlikult ohutumad tooted.
Sisendpesa on omakorda ühendatud kastis seespool paikneva tavalise niiskuskindlama seinakontaktiga, kuhu saab ühe odavamat sorti „targa” akulaadija pista, mis akut laeb.
Akukambrist kuuti suundub kaks kaablit. Üks toob kuudis olevasse kontakti 230V, teine on 12V ja läheb kapis olevasse kaitsmepessa, kus siis saunaseadmetesse vool laiali hargneb.
Ja kuna ma olen torumees, siis ma elektriasjadest pilti ei tee, et pool-kolleegidel elektrikel liiga lõbus ei oleks.
Aga need retrostiilis pistikud ja lülitid, mis Al’le meeldisid, ma leidsin Espakust. Olin seal nukralt seal stendilile välja pandud nn „retro” stiilis asjade hindu vaadanud ja kurvalt ohanud (28...40Eur jubin), kui täiesti kogemata leidsin vastasriiulist just need ülimalt sobivad asjad hinnaga umbes 1,5 Eur/tk. Lahkusin poest täis ülimat rahuolu.