Silverbeast 3.0

Ehitad autot ja tahad oma tegevust jagada ? see on see koht, kus eputada, rääkida ning respecti koguda.

Moderaator: Moderators

Suletud
Kasutaja avatar
erik
Aktiivne Pikendus
Postitusi: 2776
Liitunud: L Juul 23, 2005 11:05 pm
Asukoht: Jõe laboratoorium

Re: Silverbeast 3.0

Postitus Postitas erik »

totu kirjutas:
erik kirjutas: No siis ma joonestasin ka mu enda projektiga sobiva lahenduse:
See selgitab mõndagi, ilmselt saab hea. Mingi "küljeli H" võiks kerge ja jäik lahendus olla? Boonusena väga palju võimalusi rooliotste kinnitamiseks.
Nii see mõeldud on. :thumb:
Asju ehitatakse korralikult ja teemasse lähenetakse süviti!

Erik Metsis, Mudanägu aastast 1999.
Kasutaja avatar
ahto42
Rock Crawler
Postitusi: 935
Liitunud: T Mai 11, 2010 7:49 am
Asukoht: Tartu-Luunja

Re: Silverbeast 3.0

Postitus Postitas ahto42 »

erik kirjutas:
ahto42 kirjutas:Amper Engineering teostab 3d scanni. http://www.3dscan.ee
Oleme scannerimist kasutanud, see aga pole mingi võluvits, kuna scannist saadav punktipilv pole veel joonis.
Seda muidugi
X-trail.
Servemet OÜ
Sepa 21 Tartu
Puurid, keermepuurid/-lõikurid, freesid, laagrid, treiterad, trei/freespingi tarvikud jne.
http://www.serve.ee
Kasutaja avatar
Maaks
Rock Crawler
Postitusi: 978
Liitunud: P Okt 05, 2008 10:37 am
Asukoht: Tallinn, Ida-Virumaa

Re: Silverbeast 3.0

Postitus Postitas Maaks »

SPITFIRE kirjutas:Et sellist asja CAD-is normaalselt teha, peaks olema kõigi ülejäänud detailide mudelid ka CAD-is olemas, näiteks mootor oma voolikute ja lõdvikutega, amordid , sillad jne, aga et neid asju CAD-is ise üles joonestada, teeb lõpuks sama välja, kui hakata relaka ja keevitusega katsetama. Lisaks veel eksimused, mis võivad joonestamisel sisse tulla.
Offtopic: Kuna ise tegelen igapäevaselt projekteerimisega, siis päris kindlasti on teatud juhtudel asja füüsiline valmistamine kiirem ja valutum tee kui et 3D (korralik) modelleerimine. Ainus eelis 3D (ja ka 2D) joonistel oleks just see, kui vaja valmistada rohkem kui 1 komplekt detaile või sama koostu kasutada mingis muus kohas (eriti äge kui muu tellija juures) :mrgreen:
Kasutaja avatar
totu
I live off from the mud
Postitusi: 2862
Liitunud: N Sept 06, 2007 8:26 pm
Asukoht: Kallavere, kui just ära ei ole.

Re: Silverbeast 3.0

Postitus Postitas totu »

Maaks kirjutas:
SPITFIRE kirjutas:Et sellist asja CAD-is normaalselt teha, peaks olema kõigi ülejäänud detailide mudelid ka CAD-is olemas, näiteks mootor oma voolikute ja lõdvikutega, amordid , sillad jne, aga et neid asju CAD-is ise üles joonestada, teeb lõpuks sama välja, kui hakata relaka ja keevitusega katsetama. Lisaks veel eksimused, mis võivad joonestamisel sisse tulla.
Offtopic: Kuna ise tegelen igapäevaselt projekteerimisega, siis päris kindlasti on teatud juhtudel asja füüsiline valmistamine kiirem ja valutum tee kui et 3D (korralik) modelleerimine. Ainus eelis 3D (ja ka 2D) joonistel oleks just see, kui vaja valmistada rohkem kui 1 komplekt detaile või sama koostu kasutada mingis muus kohas (eriti äge kui muu tellija juures) :mrgreen:
Selliste projektide korral on ebareaalne toota varuosi, kui on korralik joonis, saab vajadusel vana jupi "kinni teipida" ja hakata uut valmistama.
Tehtud, mõeldud.
Kasutaja avatar
ahto42
Rock Crawler
Postitusi: 935
Liitunud: T Mai 11, 2010 7:49 am
Asukoht: Tartu-Luunja

Re: Silverbeast 3.0

Postitus Postitas ahto42 »

3d printer teeb tooriku valmis, aga vist läheb kauem kui rellakaga.
X-trail.
Servemet OÜ
Sepa 21 Tartu
Puurid, keermepuurid/-lõikurid, freesid, laagrid, treiterad, trei/freespingi tarvikud jne.
http://www.serve.ee
Kasutaja avatar
erik
Aktiivne Pikendus
Postitusi: 2776
Liitunud: L Juul 23, 2005 11:05 pm
Asukoht: Jõe laboratoorium

Re: Silverbeast 3.0

Postitus Postitas erik »

Nii, hektel on olnud aega ka uue autoga tegeleda.

Snorgeldamine ja küttesüsteemi õhuvõtt on saanud mõttest teoks

Pilt

Õõtsad on kokku praetud ja peaaegu valmis, mis nende sees on, jääb teiste pilkude eest varjatuks.

Pilt

Snorkil katuse filtri osa on ka rauda praetud

Pilt

Pilt

Siis ükspäev sai välmis järjekordne plasmas lõigatud kronkude ja kõrvade hunnik. Kahjuks ei lähe nendest veel ükski asi otse auto külge, kõiki on vaja kas painutada, või lõikamise teel sobitada, enamasti mõlemat...

Pilt

Valmimas sisemiste rooliotste ühendusraud, või kuidas teda nimetada?

Pilt

Siin on ta auto külge sobitumas, täitsa uskumatu on sõltumatu silla puhul see rooliotste positsiooni teema, ma olin kuskil selle raua sees olevate rooliotste kõrgusega konstrueerimisel 5mm puusse pannud. Kokku punktitult proovisin kokkujooksu püsivust ratta ülesalla liikumisel. Jube lugu, rattad käisid kokku lahku nii, et vähe polnud. Pidin rooliotsa positsiooni käsitsi uuesti üles otsima, selleks kulus u. pool päeva. Täiesti normaalne aja kulutus...

Pilt

Vahepeal tegi mu isa selle ahju majanduse valmis.

Pilt

Kuna metall on raske, arvasime, et radika, paagi ja vintsi teeme puust
Tegelikult panime ju vahepeal vana auto kokku, et rallit sõita, nüüd ei raatsi teda lahti võtta, et paagi mudelit valmistada.

Pilt
Asju ehitatakse korralikult ja teemasse lähenetakse süviti!

Erik Metsis, Mudanägu aastast 1999.
Kasutaja avatar
erik
Aktiivne Pikendus
Postitusi: 2776
Liitunud: L Juul 23, 2005 11:05 pm
Asukoht: Jõe laboratoorium

Re: Silverbeast 3.0

Postitus Postitas erik »

Vahepeal on muudes teemades tuline andmine olnud, tundub et autode ehitamine ei huvita enam kedagi, oluline on paberil ja foorumis võidu sõita. :)
Tegelikult on see auto ehitamise avalik teema ka natuke naljakas. Ma kuulen pidevalt kuskilt ümbernurga, et kas Eriku uuel pillil ikka see ja see asi vastab reeglitele ja kas see saan üldse koos püsib. Kallid foorumi lugejad ja kasutajad, selleks see teema siin ongi, et asju arutada ja et me kõik targemaks saaksime. Avalik arutelu (isegi peesse saatmine) on parem, kui nurgataga suskimine. Vähemalt mulle läheb see rohkem peale.

Toon ühe näite: " reegel ütleb, pidurid peavad mõjuma kõikidele ratastele" ....hääl nurga tagant: "no tal on need kettad seal difri küljes, aga kui poolass katki läheb, siis pidur ei tööta" ??? No, aga kui rattalaager katki läheb ja ketta küljest ära murrab. Või kuri oks vooliku kaasa võtab. Või nagu juhtus viimasel võistlusel, kallikaasvõisteljaga, et velg läks avariis nii kõverkas, murdis supordi portaali küljest ära? Küsiks ma siis vastu... Aga tegelikult on se lihtsalt teadmiste küsimus. Maailmas on kümneid tehases valmistatud autosid, millel on nn "inborad brake"

Siin list nendest:

Alfa Romeo Alfasud, front wheel
Alfa Romeo Alfetta, GTV, GTV6, Giulietta, 75 / Milano, 90, SZ/RZ
Audi 100
British Racing Motors: Some BRM racing cars had a single inboard disc brake, acting on both back wheels.
Citroën 2CV, DS, GS, SM, Ami, Dyane, Axel and other Citroën models
Cord L-29
DKW Junior plus other models
Hummer H1
Jaguar E-Type, Jaguar XJ (until XJ40), Jaguar XJ-S, Jaguar Mark X
Lancia Aprilia, Aurelia
Lotus Twelve racing car, and most other racing Lotuses after.
Lotus Elite, Elan and Esprit
Maserati, Quattroporte II (AM123, 1974–1978) https://en.wikipedia.org/wiki/Maserati_Quattroporte
Mercedes-Benz W196 and 300SLR
Monteverdi Hai 450 SS
NSU Ro80
Oltcit Club
Rover P6
Subaru G (FF1 had inboard drums front only)
TVR Tasmin
Volkswagen K70

Listis on ka H1 , millel siis portaalsild ja ketas difri kõrval.

Nii et, oleks lihtsalt võinud kas või läbi selle teema küsimuse püstida ja kõik oleks jälle ühe kasutu fakti võrra rikkamaks saanud :)
Asju ehitatakse korralikult ja teemasse lähenetakse süviti!

Erik Metsis, Mudanägu aastast 1999.
Kasutaja avatar
LauriJ
True Off Roader!
Postitusi: 1450
Liitunud: L Okt 02, 2010 10:55 pm
Asukoht: Tartu.

Re: Silverbeast 3.0

Postitus Postitas LauriJ »

Isegi meie TR3 maailmas on sellist pidurite lahendust kasutatud ja siiamaani rajale lubatud.

Küsimus roolisüsteemi kohta. Nimelt on Sul 3 "silindrit" - üks on roolilatt, üks hüdrosilinder ja siis kas see kolmas on ainult toetava funktsiooniga? Miks otsustasid sellise lahenduse kasuks? Mujal maailmas on sõitumatu vedrustusega autodel tavaliselt ainult roolilatt ja siis lisaks silinder - seal on kiirused ka suuremad. Kas ainult hüdrosilindriga ei olnud mõeldav ehitada, kui üks eesmärkidest on ka kaalusääst? Rooliotsade kinnituse kaugused oleks saanud ainult hüdrosilindri süsteemiga ka lahendatud (isegi ilma selle lisa kinnitusrauata saaks rooliotsad kasvõi omavahel kokku ühendada). Niiet kui aega on, siis lahka selliseid mõtteid.
Kasutaja avatar
totu
I live off from the mud
Postitusi: 2862
Liitunud: N Sept 06, 2007 8:26 pm
Asukoht: Kallavere, kui just ära ei ole.

Re: Silverbeast 3.0

Postitus Postitas totu »

Seda rooli on esteetiliselt ilus vaadata aga tundub, et vaatamata ohtratele avadele, oleks saanud veidi kergema asja teha :D . 1. latt; 2. võimendi silinder; 3. amort? Kui nii, siis viimasel mõtet ei ole, hüdrosilinder teeb selle töö ise ära. Kas roolivardaid kõrgemale ei kannatanud viia? Ja välimise rooliotsa (uniballi) oleks võinud ka horisontaalseks keerata, õõtsa käigu nurk peaks suurem olema kui roolimise nurk? Ja esimesed õõtsa kinnitused (kõrvad raami küljes) tee kohe palju kõvemaks, need hakkavad peksa saama.
Tehtud, mõeldud.
MustVälk
Fitting 38"
Postitusi: 254
Liitunud: K Sept 16, 2015 8:10 pm
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: Silverbeast 3.0

Postitus Postitas MustVälk »

Eelmainutud Alfa Romeo Giulietta oli kaalu jaotuse pärast palju teistugune kui tänapäev.
Mootor ees kerge nurga all. Käigukast taga. Ja tagakettad vasta käigukasti.
Eesmised kettad olid vasta velge.

Paremat peegilt ka ei olnud. :D
Oli plaanis kunagi taastada, aga vaese õpilasena see vaid plaaniks jäigi.
5816nelineli58 Rangelt soovituslik helistada kui üldse, siis peale 15!
Kasutaja avatar
erik
Aktiivne Pikendus
Postitusi: 2776
Liitunud: L Juul 23, 2005 11:05 pm
Asukoht: Jõe laboratoorium

Re: Silverbeast 3.0

Postitus Postitas erik »

Väga hea, saame mõtteid mõlgutada.

Esiteks on sõltumatul sillal ainult üks koht, kuhu sisemine rooli ots saab kinnituda, ülejäänud on kas valed, või väga valed. 5mm positsiooni muutust, suudab sellise pumpsteeri tekitada, et suu jääb lahti. :eek


Nii lihtsalt hüdrosilindri külge ei saa roolivardaid panna, kuna see sigudik hakkab ümber oma telje pöörlema, kui rooliotste kinnituspunktid tsentrist välja viia, e. mingit liugurit või suunajat, mis roolivarraste tugirauda oma asukohas hoiab, on sellise lahenduse juures alati vaja. Need poe latid, mis on koos silindriga, mille pildid ka eelmistel lehtedel, on sellepoolest teistsugused, et roolilatt on nelikant profiil, mis ei luba ümber oma telje pöörlemist. Ja nendele saab panna roolivarraste tugiraua ilma lisa siini või toeta. Aga need latid on ka rasked, kergeim on 13 kg. Lisaks võlli vaheline orbitrol kaaluga u. 3 kg.
Mul on siis see viimane nn silinder ainult toe rollis, et kui roolivarras saab paugu ei väänata roolilatti kõveraks, ega pooda selle tigu kinni. See roolivarraste tugiraud, koos mu asjaga tundub raske, aga tegelikult kaalub silinder, roolilatt, tugiraud ja siin kokku u 11 kg ja kaalu sees on juba orbitrol, mis muidu ise kaalub hüdroroolil u, 6 kg. Lisasääst tuleb veel voolikutelt, mille pikkus on sentimeetrites, mitte meetrites. Olen üritanud ka muudelt kohtadelt kaalu alla saada, e rooli silindris on otsakorgid ja kolb alumiiniumist, silindritoru aga õhemaks treitud, silindri stokk läbipuuritud, e mu roolisilinder kaalub tavalise 6 kg asemel ainult 3 kg. Kasutatud roolilatt on juba tehase poolt läbi puuritud ja korpus alumiiniumist. Ainuke asi mis on sama, teiste tr3 roolisilindritega, on kolvi pindala, e samade rõhkude juures peaks saama sama võimsusega rooli.

Polnud mingit vajadust rooli otsa horisontaalseks keerata, kuna nurk annab käigu välja, teisiti kinnitamisel on ka minuarust jama see, et otsa ei saa panna kahe horisontaalse plaadi vahele, vaid peab hakkama mingit nn ümbernurga, või otse polt läbi kinnitust tegema, mis vähemalt minu arvates on nõrk ja raskem lahendus.

Ma ikka loodan, et ka Eestis on vahel mõnel võistlusel võimalik kiiremini sõita, kui 70 kmh tunnis. Ja kui ei saa, siis välismaal vast ikka saab.
Sellepärast siis latiga rool. Ja latiga rool on latiga rool, e. teoorias peaks juhitavus olema kordades parem, kui ainult hüdrosilindriga, aga eks aeg näitab, kas see asi üldse nii tööle hakkab. Ma ise kardan, et äkki jääb sellest originaalsest orbitroli läbilaskevõimest väheks ja rool hakkab nö hanguma, igatahes V.Narva mnt lattide remondifirmas, kus üks kõige ebaviisakam tüüp töötab, arvas et see ei peaks probleem olema, kui pumbal piisavalt tootlikust ja õli jahutust saab.

Roolivarda oleks saanud natuke kõrgemale viia, aga automaatselt oleks see tähendanud ülemise raamitoru katkestamist ja sellega seondauvat hullu toru monstrumit, mis oleks kogu saadava paigutuse eelise lisakaalu ja küsitava tugevuse arvelt pekki keeranud. Lisaks see teema, et rooliots oleks hakkanud juba vastu velge käima. See on ikkagi portaaliga käändmik ja rooliots tava käändmikuga võrreldes ikka väga kõrgel.

Ehk, kui see aretis loodetult tööle ei hakka, panen tavalise hüdrosilindri, roolivarraste tugiraami ja juhtsiiniga asja tööle. Kaaluvõitu siis ilmselt ei tule, pigem paar kilo plussi.

Õõtsa kinnituskõrvad saavad väiksed kolmnurgad juurde, aga neid praen siis, kui saan kere kummuli keerata, mida loodan teha varsti.
Asju ehitatakse korralikult ja teemasse lähenetakse süviti!

Erik Metsis, Mudanägu aastast 1999.
Kasutaja avatar
totu
I live off from the mud
Postitusi: 2862
Liitunud: N Sept 06, 2007 8:26 pm
Asukoht: Kallavere, kui just ära ei ole.

Re: Silverbeast 3.0

Postitus Postitas totu »

Aga.... kui lased õli alumisse silindrisse ja jätad ülemise koju? Ilusate asjade paigaldamisest on küll raske loobuda aga siis loksuks jõudude jagunemine üsna ilusaks ja saaks ka veidi kaaluvõitu. Umbes 1/3 jõust tuleks hammaslatilt ja 2/3 võimendi silindrilt (sellise jõu jagunemise korral oleks radiaalkoormus komponentidele nullilähedane) ja mõlemad jõud oleksid samasse suunda. Praeguse lahendusega hakkab ülemine silinder asja üsnagi murdma. Ilmselt peab "raud" sellele vastu aga erinevate stokkide pinnad ja tihendid hakkavad rohkem radiaaljõudusid taluma. Kas pump kannatab rooli rõhu 160 bar ini tõstmist? Orbitroli jagajad peaks sellega veel vägagi rahul olema aga silindri saab peenema. Ja kuivaks ei saa alumist silindrit nii või naa jätta ja selle kõverakssõitmine lõpetab rooli tegevuse ka, e. antud lahenduses on sellest tükist ainult potensiaalseid probleeme. Selles lahenduses annaks alumine silinder ilma kolvita teha. Keerulisevõitu seletada aga sisuliselt silindrisse kaks kambrit ja mõlemasse oma stokk ja rõhk alla. Muretum ja kergem (stokid saab tühjaks puurida).
Roolivarraste tõstmisel mõtlesin ikka koos välimise punktiga tõstmist, e. ei eeldanud parasiitroolimise tekitamist. Raam selgitab asja.
PS: silindri viimine reduktori taha oleks lasknud lühemad roolivardad teha ja oleks silindrile rohkem ruumi (pikkust) jäänud aga see on "oleks" ja füüsiliselt oleks lati ja silindri paigutamine tihkeks kiskunud.
Tehtud, mõeldud.
Kasutaja avatar
erik
Aktiivne Pikendus
Postitusi: 2776
Liitunud: L Juul 23, 2005 11:05 pm
Asukoht: Jõe laboratoorium

Re: Silverbeast 3.0

Postitus Postitas erik »

Alumine pole üldse silinder, see on võll ja pikk puks, määrdenippel tuleb ja võllil on varre puhastajad. See on pisike asi u. Pool kilo. Alla ei mahu silinder kuidagi, kui vaatad mu varem pandud joonist, siis hüdrosilinder on nii pikk, et hakkaks vastu õõtsasid käima, seda ei saa lühemaks kuidagi hüdraulika poe juppidest koostatuna ka teha. Käik on ja jääb u 130mm.
Diffri taha oli mu esimene valik, aga juba jooniste tegemise faasis sai selgeks, et kui mootor on auto ninas, siis roolilatt difri ja mootori vahele ei mahu.
Asju ehitatakse korralikult ja teemasse lähenetakse süviti!

Erik Metsis, Mudanägu aastast 1999.
Kasutaja avatar
totu
I live off from the mud
Postitusi: 2862
Liitunud: N Sept 06, 2007 8:26 pm
Asukoht: Kallavere, kui just ära ei ole.

Re: Silverbeast 3.0

Postitus Postitas totu »

Aga arendaks teemat edasi? 2 ühepoolset (ainult välja suruvat) silindrit alla, kõrvuti? Või stokk keskele ja "kübarad" raami torude kõlge? Palju on Sul lati käik ja kui suur on rammi torude vahe? Ei meeldi mulle see silindri ja roolivarraste kinnituste vaheline kaugus. See tähendab reaalseid Nm, mis mõjuvad kogu konstruktsioonile. Korruta rõhk kolvi pindalaga ja jaga selle kaugusega. Üsna muljetavaldav vääne? Lisa sinna dünaamilised jõud ja lihasjõud. Alumine suunaja on piisavalt lühike, et ei osale esialgu selle väände maandamisel ja kogu pauk läheb latti ja silindrit ühendavatele kõrvadele ja lati- ja silindri stokkidele. See kaugus on palju väiksem ja sama momendi juures lähevad jöud üsna suureks. Sai üsna keeruline aga lihtne ju? :D
Tehtud, mõeldud.
Kasutaja avatar
erik
Aktiivne Pikendus
Postitusi: 2776
Liitunud: L Juul 23, 2005 11:05 pm
Asukoht: Jõe laboratoorium

Re: Silverbeast 3.0

Postitus Postitas erik »

Ma lugesin ühtepidi ja teistpidi, aga ma ei näe probleemile lihtsat lahendust. Kahe silindriga ilmselt saaks küll asja kitsamaks aga tundub veel keerulisem, kui mu praegune lahendus. Kahel silindril pole ju sama telg ja see tekitab ilmselt lisa probleeme. See lisasiin on mul ainult ju selle jaoks, kui eestpoolt tuleb löök, siis ei hakata kogu seda roolilatti ja silindrit asja ümber oma telje keerama. Ma jään praegu oma esialgse variandi juurde, kuna kaugel maal kasutatakse samasuguseid lahendusi ja need autod seal purustavad oma ratastega kive...

Mõni pilt ka KOH`i võitnud auto rooli ja sillalahendusest

Pilt

Pilt
Asju ehitatakse korralikult ja teemasse lähenetakse süviti!

Erik Metsis, Mudanägu aastast 1999.
Suletud

Mine “Ehitame autot e eputa tehtuga / Build threads and show offs”