Haagisekonksu kõrgus

Postid, mis kuhugi mujale ei sobi.

Moderaator: Moderators

Kasutaja avatar
Landy
Typo Master 2.1
Postitusi: 17310
Liitunud: L Veebr 22, 2003 4:07 pm
Asukoht: Tallinn, 5 minuti kaugusel offroadist.
Kontakt:

Re: Haagisekonksu kõrgus

Postitus Postitas Landy »

v6sa kirjutas:
TiitR kirjutas:Mu LC-l on päris hull seis. Rakendad haagise koos koormaga taha, aga nivooandur tõstab ikka pepu oma kõrgusele tagasi :?
Talvel sai sigadele kartuleid veetud ja kogu ag mõtlesin, millal lohkudes haagise tagatuled maad puudutavad. P.S tegu originaal nn. 3 harulise konksuga.
Pilt
Hea näide kerghaagise väärkasutusest koos haagisekonksu liigse kõrgusega. Kui need kartulikastid on kandised, siis on pelgalt koormat 1200-1400 kg... Ning otse raamile kinnitet veokuul on kindlasti liiga kõrgel. Kas kaapsas kuhugi kinni kah? Või läks seekord õnneks?
Kui sellist haagisega metsas sõitmist (jahimehena) järejepidevalt harrastad, siis soovitaks küll maastikusuutliku haagise peale mõelda. UAZ oma võtab tonni muretult selga ning lääne militaar-haagised veelgi rohkem.

Ei mingit muret pehmel pinnal, sügavs lumes või konarlikul-rööpas maapinnal/metsateel liikudes.
-----------------------------------------------------------------
Lets talk about LAND ROVER's
Kristjan Vaarmann (+372)5010599 kristjan.vaarmann@landroverclub.ee
Land Rover'iga nakatatud aastast 1996, off-road spordis aastast 2003!
MTÜ Eesti Land Roveri Klubi
Kasutaja avatar
TiitR
I live off from the mud
Postitusi: 5765
Liitunud: P Mai 18, 2008 8:00 pm
Asukoht: Tartumaa + Ida-Virumaa

Re: Haagisekonksu kõrgus

Postitus Postitas TiitR »

Landy, selle haagisega polegi mõeldud metsa sisse ronida. Haagisega sihi äärde ja saanidega kartul metsa :wink:
Kasutaja avatar
TiitR
I live off from the mud
Postitusi: 5765
Liitunud: P Mai 18, 2008 8:00 pm
Asukoht: Tartumaa + Ida-Virumaa

Re: Haagisekonksu kõrgus

Postitus Postitas TiitR »

tarmo kirjutas: Aga ei ole päriselt veel aru saanud, et miks kahesillaline üldse nii rõvedalt autot raputab, kui ta tühi on?
See, et nad kõik raputavad, on ilmne ja tõenäoliselt mida rohkem ta tühjalt tasakaalus on, seda hullemini raputab...
Tarmo, ise tegin ükskord väikese katse. Raputas ka enda haagis 90 km/h. trassil ja proovisin pullipärast haagise rattad ära balanseerida - palju paremaks läks :D
Kasutaja avatar
tarmo
I live off from the mud
Postitusi: 5138
Liitunud: N Juul 01, 2004 1:04 am
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: Haagisekonksu kõrgus

Postitus Postitas tarmo »

See 2-teljelise raputamine on hoopis teist moodi, kui balanseerimata rataste vibra.
See on konkreetselt nii, et nagu rapsib või väntsutab (nagu isakene ütles) autot.

Tõenäoliselt on seal midagi sellist, et kuna torsioonid on tühja käru puhul ülijäigad, siis veidikenegi ebatasase tee puhul kantakse kaalujaotust pidevalt ümber - kord toetub käru raskus rohkem esisillale, kord tagasillale jne. Ja tõenäoliselt sellest tuleb ka see üles-alla raputamise efekt. Kuna tiisel on pikk, siis võimendub see autosse üsna tugevalt. Ei pretendeeri tõele see jutt, aga lihtsalt minu arvamus.

PS. Mul treilal on rattad tasakaalustatud ka, kuigi paljud väidavad, et seda teha ei tuleks. Terve mõistus ütleb aga, et mida vähem vibratsioone, seda parem :roll:
Tarmo Toom, off-the-road alates 2003
Vaba/TR1 2005-2009
TR3 2009-2015 (Mainor Team)
Suzuki KQ700 30"MT
LC200/V8 32"AT
tarmo@4x4.ee, 526 5874
Kasutaja avatar
isakene
I know how to fix stuff
Postitusi: 1803
Liitunud: R Veebr 04, 2005 5:07 pm
Asukoht: L-Virumaa, Kadrina vald

Re: Haagisekonksu kõrgus

Postitus Postitas isakene »

tarmo kirjutas: Aga ei ole päriselt veel aru saanud, et miks kahesillaline üldse nii rõvedalt autot raputab, kui ta tühi on?
See, et nad kõik raputavad, on ilmne ja tõenäoliselt mida rohkem ta tühjalt tasakaalus on, seda hullemini raputab...
Kaks nii lähestikku silda loevad kõik tee ebatasasused ära ning kuna sillast haakepeani on pikk maa, siis tee väike ebatasasus võimendub haakepea juures pikaks liigutuseks. Kui ebatasasus on vaid ühe külje peal, on tagajärjeks ka külgsuunas viipamine. Väikesed augud ja teravad nukid ei ole üldse probleemiks, kõige hullem on laines ja lohkude-muhkudega tee. Tee proovi, veereta oma haagis esisillaga näiteks üle harjavarre ja vaata kui pikalt seejuures haakepea üles-alla käib. :wink: Kui ilma autota haagist näiteks "lamavast politseinikust" üle veeretada, jookseb haakepea politseinikult alla sõites asfaldisse kinni.

Miks tasakaalus olevat haagist rohkem raputab - loogish, tasakaaluasendis haagis ja auto liiguvad vedrudel igas suunas palju kergemini kui koormuse all. Kui mõlemad on mingis suunas koormatud, on tegu juba mitte tasakaaluasendist väljaviimisega vaid koormuse muutumisega, see nõuab rohkem jõudu ja liigutab autot vähem.

Üks video ka halvast tasakaalust, kehvasti kinnitatud koormast ja suurest kiirusest. Ise olen sarnase olukorra läbi elanud, õnneks lõppes sõit ratastel ja võsas, mis arvestades poolteisemeetrist teetammi, oli tõeline vedamine. :hail

http://www.youtube.com/watch?v=-Xw5zhcF ... r_embedded
Patrol, Pajero, Trooper kasutatud jupid.
56 486769, isakene@gmail.com
Kasutaja avatar
tarmo
I live off from the mud
Postitusi: 5138
Liitunud: N Juul 01, 2004 1:04 am
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: Haagisekonksu kõrgus

Postitus Postitas tarmo »

Aastavanuse teema jätkuks.
isakese toodud põhjused on igati loogilised ja ega seal suurt midagi ette vist võtta pole, peale selle, et ühe silla rattaid tühjalt sõiduks alt ära kruvida.
Aga täna tekkis veel üks idee - kiitke takka või laitke maha.
Nimelt mu 2-sillalisel kärul puuduvad amordid. Ma ei tea kas torsioonvedruga kärudele üldse on amorte pandud, aga kas amortide lisamine võiks tühja käru raputamist mingil määral leevendada või pigem mitte?
Tarmo Toom, off-the-road alates 2003
Vaba/TR1 2005-2009
TR3 2009-2015 (Mainor Team)
Suzuki KQ700 30"MT
LC200/V8 32"AT
tarmo@4x4.ee, 526 5874
Kasutaja avatar
isakene
I know how to fix stuff
Postitusi: 1803
Liitunud: R Veebr 04, 2005 5:07 pm
Asukoht: L-Virumaa, Kadrina vald

Re: Haagisekonksu kõrgus

Postitus Postitas isakene »

Isiklikult ma ei usu, et amortidest mingit tolku oleks, käik on nii lühike, et amort ei jõua tööle hakatagi, amordi töö sumbub igasugustesse kummipuksidesse ära.

Mis aga aitab, on tühisõidul rehvirõhu alandamine. Tühjalt on koormus rattale alla 200 kg, ca 1 bar survet või veelgi vähem, nii et rehv veidi pehmena tundub tühja käru all, on igati paras.
Patrol, Pajero, Trooper kasutatud jupid.
56 486769, isakene@gmail.com
v6sa
I live off from the mud
Postitusi: 2429
Liitunud: R Aug 19, 2005 4:31 pm
Asukoht: Harjumaa lõunapiir

Re: Haagisekonksu kõrgus

Postitus Postitas v6sa »

Amortidega torsioone on nähtud küll. Minu arvates neist tolku ei olnud (üla viidatud põhjustel) aga ega ma oska ka nende tervise kohta midagi öelda - vanad nägid igatahes välja...

Rehvirõhu alandamisega on see probleem, et staatiline koormus on küll väike, kuid liikumisel võib kergesti kogu mass (pluss dünaamiline ülekoormus) rakenduda sellelesamale ühele rehvile. Tulemuseks mõlkis velg ja rikutud rehv...
Ehk rehvirõhu alandamine on ette mõtleva juhi võte, mis on iseenesest üsna efektiivne :twisted:
Krusa, Potsu, Krooks, GLK, Frontu ja hübriidruss veavad enamasti kõigi ratastega. Üldiselt olen rahul...
Kasutaja avatar
CaveMan
True Off Roader!
Postitusi: 1042
Liitunud: P Dets 12, 2010 10:51 pm
Asukoht: Tallinn ja Peetri
Kontakt:

Re: Haagisekonksu kõrgus

Postitus Postitas CaveMan »

Mul on haakekonks 15 cm ettenähtust kõrgemal. Seda siis ilma haagiseta mõõtes. Kaheteljelise haagisega linnas, igal kiirusel, sõites haagis jõnksutab autot ette-taha suunas omajagu palju ja päris ebamugav on sõita. Kas see võib olla sellest, et haakekonks on kõrgemal ja haagise telgedele ei lange ühtlane koormus?

Haagis surub auto tagaosa küll veidi madalamaks aga päris ühtlaseks ta siiski ei jää. Panen pildi ka. Haagis kaalub umbes 1,7 tonni.

Mõni aasta tagasi sai sama autoga sama haagist veetud aga selle vahega, et siis oli veel konks madalamal ja ma nagu ei mäleta, et midagi sellist oleks olnud. Sai ka maanteel käidud. Praegu ei julgeks maanteele minnagi. Muidugi ei saa välistada, et suurematel kiirustel olukord hoopis normaliseerub.

Pildil klikkides näeb suuremalt.
Pilt
Land Cruiser 100 2005, 4,2TD Aut - 33'' Cooper Discoverer STT PRO - Come Up DV-9
v6sa
I live off from the mud
Postitusi: 2429
Liitunud: R Aug 19, 2005 4:31 pm
Asukoht: Harjumaa lõunapiir

Re: Haagisekonksu kõrgus

Postitus Postitas v6sa »

Kui sa pilti vaatad, siis näed isegi, et auto konksule langeb oluliselt rohkem koormust, kui peaks. Tööd teeb haagise tagavedrustus, esivedrustus ilmselt oluliselt ei tööta.

Kui võimalik, siis mõõda ära, palju sellises asendis haagis konksule kaalu annab. Pakun puusalt nii 300+ kilo... Ja seda pn päris kenasti tunda, kuna konks on sillast kaugel. :roll:

Koormat kümmekond cm tahapoole nihutada ei kannata?

Palju veokuuli kõrgus praegu on?

Kui riskid katsetada, siis lase haagise esirehvidesse 3 bar ja tagumistes lase 1,7 peale. Võiks rahuneda, aga kiirel sõidul võib ära keeta tagumise silla alarõhulised rehvid... Ja järsul pöördel võib rehvi veljelt maha suruda. Ettevaatust:!:

Naaberkülas on ühel kamraadil Korralik Traktoriveohaagis, mille veopea on tema jeebulise järgi vähe kõrgemale tõstetud. Kui ma seda oma pereuniversaali taga vedada tahan, siis esimene liigutus on lasta haagise esimese silla rehvide rõhk 1,8 peale ja siis saab hakkama. Muidu märatseb, kut põrguline taga. :bg
Krusa, Potsu, Krooks, GLK, Frontu ja hübriidruss veavad enamasti kõigi ratastega. Üldiselt olen rahul...
Kasutaja avatar
CaveMan
True Off Roader!
Postitusi: 1042
Liitunud: P Dets 12, 2010 10:51 pm
Asukoht: Tallinn ja Peetri
Kontakt:

Re: Haagisekonksu kõrgus

Postitus Postitas CaveMan »

Auto konksule langeb rohkem koormust küll, aga kas rohkem kui peab, seda ma ma oska kommenteerida. Sellisena see generaator koos haagisega meile omal ajal tehti ja eeldan (loodan), et tehti õigesti.
See on olnud meil juba palju aastaid ja keegi nagu kurtnud pole või siis pole kuulnud.

Veokuuli kõrgus ilma haagiseta on 58cm (norm on 43 +-3cm).

Ma proovin tuleval nädalal teise auto taga sõita ja vaatan mis siis teeb. Katsetan rehvirõhkudega ka.
Aga saan siis aru, et selline rapsimine ei ole normaalne ja käru peaks taga rahulikult veerema? Muidgi jääb ka võimalus, et kärul midagi viga. Ei tea kas ja millal seda hooldatud on.
Land Cruiser 100 2005, 4,2TD Aut - 33'' Cooper Discoverer STT PRO - Come Up DV-9
pilgrems
Rock Crawler
Postitusi: 746
Liitunud: P Apr 08, 2007 4:12 pm
Asukoht: põllul&metsas

Re: Haagisekonksu kõrgus

Postitus Postitas pilgrems »

3 teljelne haagis. Veetud 2 autoga.
Ford (lisatud spiraalvedrud lisaks orginaal lehtedele) haakekonksu kõrgus 60cm- haagisel esimese telje rattad tühjalt peaaegu maad ei puuduta- ei tunnegi et haagis taga.
Izusu konksu kõrgus ca 45 cm - rattad maas ja juht loeb kõik teekonarused ära.

Ok . Konksule ja veopeale langeb suurem koormus, aga sõit on sujuvam.
Päris mitu vedavat ratast.
5249634
v6sa
I live off from the mud
Postitusi: 2429
Liitunud: R Aug 19, 2005 4:31 pm
Asukoht: Harjumaa lõunapiir

Re: Haagisekonksu kõrgus

Postitus Postitas v6sa »

CaveMan kirjutas:...
Aga saan siis aru, et selline rapsimine ei ole normaalne ja käru peaks taga rahulikult veerema? Muidgi jääb ka võimalus, et kärul midagi viga. Ei tea kas ja millal seda hooldatud on.
Ei ole normaalne, isegi Pajero jaoks (sorri, see ei ole vedur :cry: ).

Vaata üle tiisli kinnitus kärule ja veopea kinnitus tiislile. Kui seal on mõra, siis enne teede lõplikku lahknemist võib väga huvitavaks minna. Ma eeldan, et veopea liuguri lõtk on juba kontrollitud ja liigne kõrvaldatud.
Krusa, Potsu, Krooks, GLK, Frontu ja hübriidruss veavad enamasti kõigi ratastega. Üldiselt olen rahul...
Kasutaja avatar
Landy
Typo Master 2.1
Postitusi: 17310
Liitunud: L Veebr 22, 2003 4:07 pm
Asukoht: Tallinn, 5 minuti kaugusel offroadist.
Kontakt:

Re: Haagisekonksu kõrgus

Postitus Postitas Landy »

Niiviisi ei tasu küll pikalt sõita, set nõnda võib nii ülekoormatud konks deformeruda või halvemal juhul murduda. On selliseid asju Imedepõllul nähtud, kus konkust on jagu saadud.
Reeglina üle 50cm konkuskõrguse puhul kipub haagis autot juhtima hakkama või vähemasti väntsutab. Soe soovitus on haakonks tuua "normkõrgusele", kui on kartus et hakkab metsas segama, tuleks teha eemaldatavaks.
-----------------------------------------------------------------
Lets talk about LAND ROVER's
Kristjan Vaarmann (+372)5010599 kristjan.vaarmann@landroverclub.ee
Land Rover'iga nakatatud aastast 1996, off-road spordis aastast 2003!
MTÜ Eesti Land Roveri Klubi
Kasutaja avatar
CaveMan
True Off Roader!
Postitusi: 1042
Liitunud: P Dets 12, 2010 10:51 pm
Asukoht: Tallinn ja Peetri
Kontakt:

Re: Haagisekonksu kõrgus

Postitus Postitas CaveMan »

Proovisin sama haagist vedada autoga millel on konks normaalkõrgusel. Mingit vahet ei näinud. Viisin haagise hooldusesse. Arvati, et veopea amort on sellise massi jaoks liiga pehme ja vahetati ära. Läks paremaks küll.
Land Cruiser 100 2005, 4,2TD Aut - 33'' Cooper Discoverer STT PRO - Come Up DV-9
Vasta

Mine “Ajaviide ja muidu huvitav jutt”