(JEEP WRANGLER) - Elektrimootoriga metsa!

Postid, mis kuhugi mujale ei sobi.

Moderaator: Moderators

Vasta
HKA
Mudder
Postitusi: 91
Liitunud: L Okt 07, 2006 8:57 am
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: JEEP WRANGLER, elektrimootoriga metsa!

Postitus Postitas HKA »

tarmo kirjutas:Tehke enne mõni elektriga koll valmis, siis on mõtet midagi üldse edasi rääkida :roll: :twisted:
Et siis enne teeme kolli valmis ja siis vaatame mis sellega peale hakata? Piisava vaba raha olemasolul võib suvalisest praegu sõitvast võistlusautost teha elektriauto. Aga mis selle mõte on kui sõita saad metsas võib-olla 20 km ja siis peab uuesti laadima?
Mina arvan, et elektriautol on potentsiaali küll, aga elekter tuleb toota autos kohapeal, ehk siis kütuseelementidega. Nendega aga läheb ilmselt veel üsna kaua aega enne kui masstootmisesse jõuavad.
Hannes Kask, Shrek Offroad Team
http://4x4shrek.planet.ee
v6sa
I live off from the mud
Postitusi: 2442
Liitunud: R Aug 19, 2005 4:31 pm
Asukoht: Harjumaa lõunapiir

Re: JEEP WRANGLER, elektrimootoriga metsa!

Postitus Postitas v6sa »

CÄÄRFIILD kirjutas: ...
Ega meie kliima ka kõige sobivam pole- külm paneb akudele tugeva matsu :twisted:
Palju tõsistel kollidel neid miinuskraadiga kilomeetreid tulebki? Plussiga ei ole akudel veel muret.

Tõsi ta on, et akud täna elektriautost naljanumbri teevad... :evil:
Krusa, Potsu, Krooks, GLK, Frontu ja hübriidruss veavad enamasti kõigi ratastega. Üldiselt olen rahul...
Kasutaja avatar
tarmo
I live off from the mud
Postitusi: 5138
Liitunud: N Juul 01, 2004 1:04 am
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: JEEP WRANGLER, elektrimootoriga metsa!

Postitus Postitas tarmo »

HKA kirjutas:Et siis enne teeme kolli valmis ja siis vaatame mis sellega peale hakata?
Mõte oli, et milleks arutada juba võistluse reegleid, kui reaalselt isegi pole keegi proovinud midagi sellist valmis teha (Eestis), rääkimata sellisega safaril käimisest või muust.

Sama hästi võiks lendavate taldrikute võistlusi hakata planeerima 8)
Tarmo Toom, off-the-road alates 2003
Vaba/TR1 2005-2009
TR3 2009-2015 (Mainor Team)
Suzuki KQ700 30"MT
LC200/V8 32"AT
tarmo@4x4.ee, 526 5874
HKA
Mudder
Postitusi: 91
Liitunud: L Okt 07, 2006 8:57 am
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: JEEP WRANGLER, elektrimootoriga metsa!

Postitus Postitas HKA »

Äkki on meie hulgas mõni elektrisõidukite valdkonnast huvitatud investor, kes oleks valmis projekti rahaliselt toetama?
Võtaks mõne auto, mis enam aktiivselt ei võistle ja ehitaks ümber elektrile. Arendustegevuse tulemusi saaks kasutada mis iganes elektriliikurite valmistamisel.
Ise oleks valmis käe külge panema, finants kulub paraku perele ja majapidamisele ära.
Hannes Kask, Shrek Offroad Team
http://4x4shrek.planet.ee
Kasutaja avatar
totu
I live off from the mud
Postitusi: 2865
Liitunud: N Sept 06, 2007 8:26 pm
Asukoht: Kallavere, kui just ära ei ole.

Re: JEEP WRANGLER, elektrimootoriga metsa!

Postitus Postitas totu »

Midagi on keegi vist kusagil teinud aga tänases olukorras võiks tegija "elektriauto" olla:
Piisavalt hea linnadünaamikaga,
ühe laadimise läbisõiduga +/- 50 km (või isegi vähem),
varustatud generaatoriga, mille võimsus tagaks kestva trassikiiruse 100+ km/h.
E. igapäevaselt pistad saba seina ja käid poes, tööl, teatris jne. elektriautona ja kui on vaja maale, vanaema juurde sõita, lased generaatori käima ja ostad vedelkütust. Kuna akud on väiksemad, ei ole nende ostmine/vahetamine nii kirves, mass koos generaatoriga jääb väiksemaks kui suurel akuplokil, generaator ei pea liiga võimas olema kuna kiirendused kompenseerib aku ja tänu pidurdusenergia kasutamisele on kütusekulu ilmselt sama kui klassikalisel hübriidil.
Tehtud, mõeldud.
Kasutaja avatar
uppund kana
Rock Crawler
Postitusi: 977
Liitunud: P Mär 28, 2010 6:35 pm
Asukoht: Pärnu-ühe varbaga Saaremaal
Kontakt:

Re: JEEP WRANGLER, elektrimootoriga metsa!

Postitus Postitas uppund kana »

Aga miks mitte õhu mootoriga. http://www.engineair.com.au Muide selle autoga on ka üks Pärnumaa mees paar kiiremat teinud juba aastal 2008 Prantsusmaal. Siis oli see veel noh rohkem raam ,rattad ja mootor. Kimas nii ,et kummitriibud asfaltil. Läbisõit ühe tankimisega oli 500 km. Ja kulutas tankimiseks 4-5 KW elektrit.
Parketitigu (praegu küll rohkem turist) ........Bussiga
Suhtlen inimestega ka 56 204 888
v6sa
I live off from the mud
Postitusi: 2442
Liitunud: R Aug 19, 2005 4:31 pm
Asukoht: Harjumaa lõunapiir

Re: JEEP WRANGLER, elektrimootoriga metsa!

Postitus Postitas v6sa »

uppund kana kirjutas:Aga miks mitte õhu mootoriga. http://www.engineair.com.au Muide selle autoga on ka üks Pärnumaa mees paar kiiremat teinud juba aastal 2008 Prantsusmaal. Siis oli see veel noh rohkem raam ,rattad ja mootor. Kimas nii ,et kummitriibud asfaltil. Läbisõit ühe tankimisega oli 500 km. Ja kulutas tankimiseks 4-5 KW elektrit.
Seda sai mõni aeg tagasi arutatud:
http://forum.4x4.ee/viewtopic.php?t=11282
Püssi ma põõsasse visanud pole, kuid hetkel on elus tähtsamat teha, kui omi hulle ideid arendada... 8)
Krusa, Potsu, Krooks, GLK, Frontu ja hübriidruss veavad enamasti kõigi ratastega. Üldiselt olen rahul...
Kasutaja avatar
anttix
Fitting 38"
Postitusi: 231
Liitunud: T Dets 26, 2006 4:30 pm
Asukoht: Tallinn

GSM: 51 67286

Re: JEEP WRANGLER, elektrimootoriga metsa!

Postitus Postitas anttix »

No ei paista seda kodumaal kasutada kõlbavat elektrimaasturit ikka veel kusagilt.

Elektriautodest on olemas ainult siledal asfaldil liikuvad vidinad, mis hädapärast kõlbavad hommikuseks tatnokkade kooli vedamiseks või siis väga piiratud sõiduulatusega looduspargiautod (nagu see modifitseeritud defender).

Kui keegi hull tõesti ehitama hakkab, siis tasuks kastist välja mõelda ja käiguosa ära visata.
Wheel-hub mootoritega on võimalik auto koha peal ringi keerata nagu linttraktor või tank :)

Aga parim viis sellega sõita on ilmselt mööda kinnist trassi, kuhu on kontaktliinid veetud, umbes nagu trolli :P

Akud ei toida, ei liitiumkeemia ega miski muu.

Diiselmootor + genekas on liiga raske: tavaline mootor + käiguosa on kergem. Rongid on diiselelektrilised ainult seetõttu, et seal oleks diisli ratastega ühendamiseks vaja üle 100 käigu, mis on selgelt ebareaalne käigukasti disain.

Kütuseelement oleks üks lahendus, aga
  • vedelkütuse omad (metanool, etanool) on väga madala kasuteguriga, ca 13%, mis on madalam kui ottomootoril nii et mõttekam on siis juba etanooli otse põletada.
  • Huvitaval kombel on vedel vesinik 4x kehvema energiasisaldusega kuupmeetri kohta kui bensiin ja tahab väga head soojusisolatsiooni et mitte keema minna, tulemus: paak on raske.
  • Gaasilise vesiniku balloon on samuti raskem kui sama palju energiat sisaldav bensiinipaak.
Lisaks on vesinik kallis ja selle kokku surumiseks kulub juba 2.5-3% energiat ära (vedeldamiseks läheb veel rohkem), seega ka sealt ei tasu veel niipea mingit marjamaad oodata. Kui paagid suudetakse mingitest nanomaterjalidest kunagi teha nii, et need on kerged, siis on vesiniku kütuseelemendiga autol mingit lootust, enne mitte.
Maa-mets-vesi tüüpi õelusehunnik
Kasutaja avatar
rommi
afroäi
Postitusi: 1931
Liitunud: P Veebr 15, 2004 12:59 am
Asukoht: California

Re: JEEP WRANGLER, elektrimootoriga metsa!

Postitus Postitas rommi »

Siin on üks elektrividinaid müüv firma californiast, oaklandist: http://www.electricmotorsport.com/store/ems_atev.php
Nägin seal paari ATEV-d ka, kahjuks küll tagaveolised aga muidu tundusid päris asjalikud. Ma arvan, et kaugel pole aeg kui müüki tulevad normaalsed odavad kiirlaetavad akud ja seda, et praegu on kasulik elektrikuks õppida :)

ma usun, et samukale peaks selline junn küll piisama: http://www.electricmotorsport.com/store ... me1002.php
Rommi / near Rubicon with Cherokee XJ '00 Long Arm
Kasutaja avatar
anttix
Fitting 38"
Postitusi: 231
Liitunud: T Dets 26, 2006 4:30 pm
Asukoht: Tallinn

GSM: 51 67286

Re: JEEP WRANGLER, elektrimootoriga metsa!

Postitus Postitas anttix »

rommi kirjutas:ma usun, et samukale peaks selline junn küll piisama: http://www.electricmotorsport.com/store ... me1002.php
Vaatame seda mootorit siis lähemalt.
Kaal: 203lbs = ca 100kg
Pidevvõimsus: 26KW
Parima hetkel tootmises oleva akukeemia LiPo energiatihedus on 200Wh/kg
Aku mis kestaks 5 tunnise võistluse: 5 * 26000 / 200 = 650kg
Seega aku + mootor = 750kg.
Palju see samuka tühimass nüüd oligi. 950kg? :P

Mina neid "normaalseid" akusid hinge kinni pidades ei ootaks. Li/O2, millelt loodetakse enertiatheduse kasvatamist kuni 5x, nõuab olulisi läbimurdeid materjalitehnoloogias ja keemias. Aastal 2009 ütlesid teemaga tegelevad teadlased, et lähiajal seda ei ole ja ei tule.

Teine valus aspekt on rahaline.

Viidatud mootori hind: $1495
LiPo akude hind: 5Wh/$ , 5 * 26000 / 5 = $26000
Kokku: $27495
Kes soovib arvutab euroks või krooniks ringi :P

Lisaks veel see, et liitiumaku on kulumaterjal ja seda tuleb vahetada iga 2-3 aasta tagant.
Pelgalt seistes laguneb keemia 5-6 aastaga ära.

Ootan huviliste tellimusi tänapäeval parima saadaoleva tehnoloogia abil ümber ehitatud elektrilisele Samukale :)
Maa-mets-vesi tüüpi õelusehunnik
Kasutaja avatar
rommi
afroäi
Postitusi: 1931
Liitunud: P Veebr 15, 2004 12:59 am
Asukoht: California

Re: JEEP WRANGLER, elektrimootoriga metsa!

Postitus Postitas rommi »

anttix kirjutas:
rommi kirjutas:ma usun, et samukale peaks selline junn küll piisama: http://www.electricmotorsport.com/store ... me1002.php
Vaatame seda mootorit siis lähemalt.
Kaal: 203lbs = ca 100kg
Pidevvõimsus: 26KW
Parima hetkel tootmises oleva akukeemia LiPo energiatihedus on 200Wh/kg
Aku mis kestaks 5 tunnise võistluse: 5 * 26000 / 200 = 650kg
Seega aku + mootor = 750kg.
Palju see samuka tühimass nüüd oligi. 950kg? :P

Mina neid "normaalseid" akusid hinge kinni pidades ei ootaks. Li/O2, millelt loodetakse enertiatheduse kasvatamist kuni 5x, nõuab olulisi läbimurdeid materjalitehnoloogias ja keemias. Aastal 2009 ütlesid teemaga tegelevad teadlased, et lähiajal seda ei ole ja ei tule.

Teine valus aspekt on rahaline.

Viidatud mootori hind: $1495
LiPo akude hind: 5Wh/$ , 5 * 26000 / 5 = $26000
Kokku: $27495
Kes soovib arvutab euroks või krooniks ringi :P

Lisaks veel see, et liitiumaku on kulumaterjal ja seda tuleb vahetada iga 2-3 aasta tagant.
Pelgalt seistes laguneb keemia 5-6 aastaga ära.

Ootan huviliste tellimusi tänapäeval parima saadaoleva tehnoloogia abil ümber ehitatud elektrilisele Samukale :)
Väga viisakas arvutuskäik, 5+ ... AGA minu 2 senti seisnes väites, et "selle el.mootorist rammust isegi piisaks suzuki samuraile..." ja kirjutasin ka, et minumeelest pole kaugel see aeg kui leiutatakse NORMAALSED kiirlaetavad akud.

Edu ehitamisel ja huviliste leidmisel! :)
Rommi
Rommi / near Rubicon with Cherokee XJ '00 Long Arm
HKA
Mudder
Postitusi: 91
Liitunud: L Okt 07, 2006 8:57 am
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: JEEP WRANGLER, elektrimootoriga metsa!

Postitus Postitas HKA »

http://www.mitsubishi-motors.com/corpor ... /miev.html

Nagu ülalolevalt lingilt näha on Mitsubishi paigaldanud i-Miev'le ka rattamoototreid ning arendamisel on ka välise rootoriga 50kW rattamootor, mis peaks siis andma eriti head väänet. Nelja sellisega sõidaks offroadi küll, kui elekter autos kohapeal toota.
Eestisse tulevad autod on hetkel siiski ilma rattamootoriteta.
Hannes Kask, Shrek Offroad Team
http://4x4shrek.planet.ee
Kasutaja avatar
anttix
Fitting 38"
Postitusi: 231
Liitunud: T Dets 26, 2006 4:30 pm
Asukoht: Tallinn

GSM: 51 67286

Re: JEEP WRANGLER, elektrimootoriga metsa!

Postitus Postitas anttix »

HKA kirjutas:Nelja sellisega sõidaks offroadi küll, kui elekter autos kohapeal toota.
EL mootoreid, millega kannataks offroadi sõita on jalaga segada, selles ei ole mingi küsimus.

Ka see mõte, et äkki toodaks elektrit koha peal ei ole uus. Lahkame mida selleks vaja on:

Variant A
1. Generaator
2. Mingi mootor, mis seda ringi ajab (soovitatavalt diisel)
3. Kütusepaak
4. Rattamootorid

Kogu süsteemi kasutegur jääb samasse suurusjärku lihtsalt käigukasti, kardaanide, diffrite ja pooltelgede kaudu rataste ringi ajamisega: Geneka kasutegur on ca 87%, el-mootoril ca 95% (võrdluseks: käigukasti efektiivsus on kuskil 75-80%).

Genekas kaalub aga rohkem kui nimetatud ajamite minema viskamisest kaalu võidab. Kägukast kaalub kuivalt ca 40-65kg, kardaanide, diffrite ja pooltelgede kaalu ei oska siinkohal kokku arvutada, aga ilmselt jäääb see samasse suurusjärku.
30Kw genekas kaalub ca 229kg http://www.cumminsonan.com/www/pdf/spec ... a-1394.pdf

Veel on vaja rattamootoreid. Need kaaluvad ca. 20-23kg
http://yzkg.en.alibaba.com/product/4197 ... wheel.html

Seega võib väga jämedalt öelda, et masina kaal suureneb vähemalt 180kg.

Järeldus:
asjal oleks jumet ainult senisest parema manööverdamisvõime tekitamiseks aga arvestades meie pehmet pinnast siis tõenäoliselt nullib juurde kogunev kaal kogu eelise ära.

Variant B
1. Kütuseelement
2. Kütusepaak
3. Rattamootorid

Kui uskuda seda lehekülge: http://www.upssystems.co.uk/standby-pow ... l-systems/ siis kümnetesse kilovattidesse ulatuva võimsuse jaoks on hetkel olemas vaid H2 kütuseelemendid (metanooli omi tehakse ainult väikse võimsuse jaoks), seega arutleme edasi eeldusel, et proovime autot ehitada H2 kütuseelemendi baasil.

H2 kütuseelemente ja vesiniku säilitusseadmeid toodab näiteks selline firma: http://www.heliocentris.com/
Neil on toode nimega HyPM XR 12 http://www.heliocentris.com/index.php?e ... 369a60dab3
Kaal: 83kg
Võimsus: 12.5Kw
Oletame, et 2tk peaks olema piisav, et liigutada offroad liikurit (kokku 25Kw).
Vesinikutarvet ei ole HyPM seeria jaoks kajuks antud kuid neil on veel üks vidin nimega Nexa 1200, 1.2Kw võimsust, sarnane kasutegur (50% vs 53%) ja rüüpab 15 slpm. Seega suurusjärk 12.5Kw jaoks peaks olema ca 150slpm ja 2x12.5Kw siis ca 300slpm ("standard liitrit" minutis).

Lisaks on siis vaja vesiniku paaki. Ilmselt tahame me võistlustingimustes ellu jääda seega mingid kõrge rõhu all toimetavad asjad ei sobi: vesinik peab olema keemiliselt seotud. Sama firma toodab "balloone" kus vesinikku hoitakse metalliga reageeritud tahke ainena (Metal Hydride Canister). Toode nimega HS760 http://www.heliocentris.com/index.php?e ... b3a8d6b8bb
Mahutab: 760sl ("standard liitrit")
Kaal: 6.5kg
Mõõdud (läbimõõt x pikkus): 89mm x 420mm
Võttes aluseks vesinikutarbimise 6 tunnise võistluse "üle elamiseks", siis oleks neid kanistreid vaja
300 * 60 * 6 / 760 = 142tk

Tasub tähele panna, et isegi kui me kasutaks suuremat kanistrit oleks kaalu ja liitrite suhe enam-vähem samas suurusjärgus, kuna kanister ise on õhukese seinaga ja kaalub seetõttu vähe (metallihüdriid on tahke ja gaasiks muudetakse see madala rõhu alla).

Paneme siis nüüd asja kokku:
4*20 (rattamootorid) + 2*83 (kütuseelemendid) + 142*6.5 = 1169kg

Arvestades et "tavaline" mootor (mille me saame nüüd ära visata) kaalub ca 300-400 kg, siis 400 (mootor) + 200 (jõuülekanne) = 600kg
1169kg - 600kg = 569kg

Järeldus:
Vesiniku kütuseelemente kasutav Offroad liikur tuleb ca 570kg raskem kui tavaline. Palistades võistlusraja balloonidega on võimalik auto kaalu drastiliselt vähendada, iseasi kas kohtunikud sellega nõusse jääksid :)


Elektriautode suurim vaenlane on ..... see kuradi elekter ..... no ei taha ta mitte purgis püsida, pagana suured, kallid ja rasked peab tegema need purgid ;)
Maa-mets-vesi tüüpi õelusehunnik
Kasutaja avatar
uppund kana
Rock Crawler
Postitusi: 977
Liitunud: P Mär 28, 2010 6:35 pm
Asukoht: Pärnu-ühe varbaga Saaremaal
Kontakt:

Re: JEEP WRANGLER, elektrimootoriga metsa!

Postitus Postitas uppund kana »

anttix kirjutas:
HKA kirjutas:Nelja sellisega sõidaks offroadi küll, kui elekter autos kohapeal toota.
EL mootoreid, millega kannataks offroadi sõita on jalaga segada, selles ei ole mingi küsimus.

Ka see mõte, et äkki toodaks elektrit koha peal ei ole uus. Lahkame mida selleks vaja on:

Variant A
1. Generaator
2. Mingi mootor, mis seda ringi ajab (soovitatavalt diisel)
3. Kütusepaak
4. Rattamootorid

Kogu süsteemi kasutegur jääb samasse suurusjärku lihtsalt käigukasti, kardaanide, diffrite ja pooltelgede kaudu rataste ringi ajamisega: Geneka kasutegur on ca 87%, el-mootoril ca 95% (võrdluseks: käigukasti efektiivsus on kuskil 75-80%).

Genekas kaalub aga rohkem kui nimetatud ajamite minema viskamisest kaalu võidab. Kägukast kaalub kuivalt ca 40-65kg, kardaanide, diffrite ja pooltelgede kaalu ei oska siinkohal kokku arvutada, aga ilmselt jäääb see samasse suurusjärku.
30Kw genekas kaalub ca 229kg http://www.cumminsonan.com/www/pdf/spec ... a-1394.pdf

Veel on vaja rattamootoreid. Need kaaluvad ca. 20-23kg
http://yzkg.en.alibaba.com/product/4197 ... wheel.html

Seega võib väga jämedalt öelda, et masina kaal suureneb vähemalt 180kg.

Järeldus:
asjal oleks jumet ainult senisest parema manööverdamisvõime tekitamiseks aga arvestades meie pehmet pinnast siis tõenäoliselt nullib juurde kogunev kaal kogu eelise ära.
Tegelt kahtlen kas väga kaotame kaalus kui kogu ülekandeks vajalik kama minema visata. Aga olgu oletame ,et nii on. Siinkohal jäi üks aspekt aga tähelepanuta ,nimelt kaotame sellega hulga sõlmi mis kõik võivad rajal puruneda . Siin foorumis on koormate viisi pilte kõrbenud siduritest pooleks kardaanidest ja mis kõik veel. Muidugi ei oska ma öelda kui vastupidavad need rattamootorid vägivallatsemisele on.
Parketitigu (praegu küll rohkem turist) ........Bussiga
Suhtlen inimestega ka 56 204 888
Vasta

Mine “Ajaviide ja muidu huvitav jutt”