HKA kirjutas:Nelja sellisega sõidaks offroadi küll, kui elekter autos kohapeal toota.
EL mootoreid, millega kannataks offroadi sõita on jalaga segada, selles ei ole mingi küsimus.
Ka see mõte, et äkki toodaks elektrit koha peal ei ole uus. Lahkame mida selleks vaja on:
Variant A
1. Generaator
2. Mingi mootor, mis seda ringi ajab (soovitatavalt diisel)
3. Kütusepaak
4. Rattamootorid
Kogu süsteemi kasutegur jääb samasse suurusjärku lihtsalt käigukasti, kardaanide, diffrite ja pooltelgede kaudu rataste ringi ajamisega: Geneka kasutegur on ca 87%, el-mootoril ca 95% (võrdluseks: käigukasti efektiivsus on kuskil 75-80%).
Genekas kaalub aga rohkem kui nimetatud ajamite minema viskamisest kaalu võidab. Kägukast kaalub kuivalt ca 40-65kg, kardaanide, diffrite ja pooltelgede kaalu ei oska siinkohal kokku arvutada, aga ilmselt jäääb see samasse suurusjärku.
30Kw genekas kaalub ca 229kg
http://www.cumminsonan.com/www/pdf/spec ... a-1394.pdf
Veel on vaja rattamootoreid. Need kaaluvad ca. 20-23kg
http://yzkg.en.alibaba.com/product/4197 ... wheel.html
Seega võib väga jämedalt öelda, et masina kaal suureneb vähemalt 180kg.
Järeldus:
asjal oleks jumet ainult senisest parema manööverdamisvõime tekitamiseks aga arvestades meie pehmet pinnast siis tõenäoliselt nullib juurde kogunev kaal kogu eelise ära.
Variant B
1. Kütuseelement
2. Kütusepaak
3. Rattamootorid
Kui uskuda seda lehekülge:
http://www.upssystems.co.uk/standby-pow ... l-systems/ siis kümnetesse kilovattidesse ulatuva võimsuse jaoks on hetkel olemas vaid H2 kütuseelemendid (metanooli omi tehakse ainult väikse võimsuse jaoks), seega arutleme edasi eeldusel, et proovime autot ehitada H2 kütuseelemendi baasil.
H2 kütuseelemente ja vesiniku säilitusseadmeid toodab näiteks selline firma:
http://www.heliocentris.com/
Neil on toode nimega HyPM XR 12
http://www.heliocentris.com/index.php?e ... 369a60dab3
Kaal: 83kg
Võimsus: 12.5Kw
Oletame, et 2tk peaks olema piisav, et liigutada offroad liikurit (kokku 25Kw).
Vesinikutarvet ei ole HyPM seeria jaoks kajuks antud kuid neil on veel üks vidin nimega Nexa 1200, 1.2Kw võimsust, sarnane kasutegur (50% vs 53%) ja rüüpab 15 slpm. Seega suurusjärk 12.5Kw jaoks peaks olema ca 150slpm ja 2x12.5Kw siis ca 300slpm ("standard liitrit" minutis).
Lisaks on siis vaja vesiniku paaki. Ilmselt tahame me võistlustingimustes ellu jääda seega mingid kõrge rõhu all toimetavad asjad ei sobi: vesinik peab olema keemiliselt seotud. Sama firma toodab "balloone" kus vesinikku hoitakse metalliga reageeritud tahke ainena (Metal Hydride Canister). Toode nimega HS760
http://www.heliocentris.com/index.php?e ... b3a8d6b8bb
Mahutab: 760sl ("standard liitrit")
Kaal: 6.5kg
Mõõdud (läbimõõt x pikkus): 89mm x 420mm
Võttes aluseks vesinikutarbimise 6 tunnise võistluse "üle elamiseks", siis oleks neid kanistreid vaja
300 * 60 * 6 / 760 = 142tk
Tasub tähele panna, et isegi kui me kasutaks suuremat kanistrit oleks kaalu ja liitrite suhe enam-vähem samas suurusjärgus, kuna kanister ise on õhukese seinaga ja kaalub seetõttu vähe (metallihüdriid on tahke ja gaasiks muudetakse see madala rõhu alla).
Paneme siis nüüd asja kokku:
4*20 (rattamootorid) + 2*83 (kütuseelemendid) + 142*6.5 = 1169kg
Arvestades et "tavaline" mootor (mille me saame nüüd ära visata) kaalub ca 300-400 kg, siis 400 (mootor) + 200 (jõuülekanne) = 600kg
1169kg - 600kg = 569kg
Järeldus:
Vesiniku kütuseelemente kasutav Offroad liikur tuleb ca 570kg raskem kui tavaline. Palistades võistlusraja balloonidega on võimalik auto kaalu drastiliselt vähendada, iseasi kas kohtunikud sellega nõusse jääksid
Elektriautode suurim vaenlane on ..... see kuradi elekter ..... no ei taha ta mitte purgis püsida, pagana suured, kallid ja rasked peab tegema need purgid