Milline kerghaagis on vastupidav ja oma hinda väärt?

Liiga tihti on meil see küsimus. Palun, Paneme siia oma uiteküsimused ja fleimime siin, et millist maasturit ma tahan või vajan

Moderaator: Moderators

Vasta
al
True Off Roader!
Postitusi: 1126
Liitunud: T Apr 22, 2003 11:47 am
Asukoht: Elva

Re: Milline kerghaagis on vastupidav ja oma hinda väärt?

Postitus Postitas al »

usamosse kirjutas:Tähendab - murdis ära siis mõlema balansiiri esimesed pooled? Ma hirmuga vaatan, sest mul on Respo üks esimesi balansiiriga kärusid, aastast äkki 1996. Sellel on küll põhi läbi läinud, üks rumm on vigastada saanud koormaga kohal keermamisega...
...Rummud on Respo pannud tollal Knoti omad, ...
Mul aastast ´94, üheteljeline, torsioon ja peaks ka Knot olema. Raaminumber on 34 vms. Jagu oleme saanud vaid kastipõhja vineerist, 365p aastas lageda taeva all. korra rattalaagreid pingutanud-määrinud, uus veopea ja elekter seoses muutunud seadustega.
Koormaid on (uute haagete omanike arvates) jubedaid olnud. Lühikestel otstel, sh metsas on 2rm/1tn puid korduvalt seljas, või siis kast triiki liiva-prügi täis. Kestab küll. Vahel mõtlen, et see 2x1,25m kast on hea, hoiab lolli pea kuhjatud koorma eest, egas siis 3m kastiga pooltühjalt ei sõidaks.
Kasutaja avatar
usamosse
Fitting 38"
Postitusi: 256
Liitunud: P Okt 11, 2015 6:30 pm

Re: Milline kerghaagis on vastupidav ja oma hinda väärt?

Postitus Postitas usamosse »

Mul on 1,25x3m, koorma kohta ühtki pilti pole pakkuda aga kirjeldus näiteks küttepuude osas: panen käru otstesse püsti euroaluse, siis laon lõhutud ahjupuud kahes reas aluste vahele, keskele jääv tühik saab samuti halge täis visatud. Kui aluste kõrgus on ära laotud, panen koormarihmad pikuti peale, ja laon sujuva kaare rihma alla, et kenasti kinni pingutades saaks enamvähem igaltpoolt halud kinni.
Veopeaon mul ka kord vahetatud, elekter on üle käidud, aga põhi on tõesti selle ajaga niisugune et kord metsas "allveelaeva" peale pannes läksid oksamügarad juba läbi põranda, "allveelaev" oli männipalk otstest 75/60cm ja pikkusega 5,9m. Ähvardas küljeported maha murda...

Respo balansiiri tala on otstest lahti, ventileeruv. Kuidas need praegustel on, ei teagi, pole viitsinud uutel vahtima ronida.
p2rlirax
Rookie
Postitusi: 13
Liitunud: E Jaan 12, 2009 1:53 am
Kontakt:

Re: Milline kerghaagis on vastupidav ja oma hinda väärt?

Postitus Postitas p2rlirax »

Millised on balansiiriga silla eelised kahe lehtvedru silla ees? Ja toome veel võrdluseks mängu ka torsiooni. Plussid ja miinused palun.

Ma siin juba kaalusin et võtaks varastatud lehtvedruga käru asemele balansiiriga Respo, aga siit foorumist selgus, et halb mõte, kuna mul on 1-2 tonnise koormaga alatasa vaja kitsastes oludes ringi pöörata.
Aga kui keegi kaalub ühe- või kaheteljelise vahel, siis näiteks kaheteljelise lehtvedrusilla eeliseks on see, et ükskõik millise ratta võib lõdvalt alt ära võtta ja isegi koormaga ettevaatlikult tee pealt ära sõita.
Minu koormatega läheb rattalaagreid palju, umbes aastas korra vahetan kogu jooksu. Vahest unustad ikka õigel ajal kontrollimast ja avastad siis kui ratas juba loperdab ja laager aeglasel sõidul ragiseb. Siis sellistel juhtudel saab ratta lihtsalt alt ära võtta ja õhtul kodus uus laager sisse, 15 minuti töö.
Mul oli siin hiljuti üks ratas alt ära ja sõitsin ~2 tonnise koormaga ringi. Rumm ei puutu vastu maad isegi lamavast politseist üle sõites. Rehvides hoian 3.0 bari.
Võibolla oleks laagrite asi vastupidavam siis, kui kasutada kaherealise kuullaagri asemel rull-laagreid. Sel juhul peaks otsima 34x64x37 rull-laagrid. Koonusrulle isegi Respos oli viimati, aga siis peaks olema mutri lukustamiseks telje otstes splindiaugud. Minu omadel ei ole.

Lisaeeliseks üheteljeliste ees on see, et aukudes ja maastikul on kaheteljeline stabiilne, kui näiteks pildilolevat koormat metsas edukalt sikutada tahad.
Kaheteljelise mugavuseelis on veel see, et tugiratast ei ole eriti tarvis. Kui võtad tagant ära, jääb käru barlanksi ja tiisel ei vaju vastu maad. Kui koorma masskeskmega natuke mängid, võib ka koormaga käru üksi taha pista või ära võtta ilma abiratast kasutamata.
Kui sellist käru metsas vedada, siis tagatulede paneel jääb pahatihti kändude taha, aga selle vastu vist ei olegi midagi teha. Natukene abi oleks kui sinna taha alla panna kaitseplekk, mida mööda käru kelgutaks üle kändude.
Brentexi kärud olid viimati kui ma Tradilos neid vaatasin, justkui kilukarbi plekist. Korra aastas hobisõitudeks vast kestab, aga tööd ilmselt ei kannata.

Üheteljelise kasuks on muidugi väiksem veeretakistus, mugavam manööverdamine, eriti kui on vaja käru tagant võtta ja käsitsi manööverdada. Vahest lihtsalt ei ole metsas nii palju ruumi kui tarvis, Navara pöörderaadius on ka suurem kõvasti kui Gaz 53-l.
Täpselt samasuguse koorma muide laome peale ka üheteljelisele 150x300cm haagisele ja ei ole sellega ka seni midagi juhtunud. Lihtsalt ära varastati. Kärud on meil kõik üle 10a vanused, vanad-head, ma ütleks.

See ongi Respo haagiste point, et passi järgi on kerghaagis, tegelikult kui mõistusega kasutada, kannatab ka 3 kordset koormust. Mul on teljed sirged, rehve ei söö. Lihtsalt akudes ei tohi kihutada. Selge see, et ma selle 2 tonniga 90-ga minna ei anna. Kõik raskema kui 750kg täismassiga haagised on piduritega, aga metsas kestsid mul ühe piduritega rendihaagise piduritrossid ühe nädala. Kännud ja juurikad tõmbavad põhja alt siledaks. Lisaks on piduritega käru pidurite jagu keerulisem. Ja raskem ja kohmakam.
Harjumuspärane, igapäevane 2400 kg koorem respo 750kg haagisel. Ehk siis 240 kasti korda 10kg.
Harjumuspärane, igapäevane 2400 kg koorem respo 750kg haagisel. Ehk siis 240 kasti korda 10kg.
respo.jpg (195.69 KiB) Vaadatud 3205 korda
Tagumise silla vedru silma kinnitus raami külge, on ainuke, mis pole igapäevaste 2 tonniste koormate vedamiseks küllalt tugev. Kui sild hakkas alt ära kaduma, tuli teha väike tuuning.
Tagumise silla vedru silma kinnitus raami külge, on ainuke, mis pole igapäevaste 2 tonniste koormate vedamiseks küllalt tugev. Kui sild hakkas alt ära kaduma, tuli teha väike tuuning.
respo_vedru_kandur.jpg (160.45 KiB) Vaadatud 3205 korda
Viimati muutis p2rlirax, R Juul 01, 2016 1:01 pm, muudetud 3 korda kokku.
D40 LE linnakas, 3x4
v6sa
I live off from the mud
Postitusi: 2434
Liitunud: R Aug 19, 2005 4:31 pm
Asukoht: Harjumaa lõunapiir

Re: Milline kerghaagis on vastupidav ja oma hinda väärt?

Postitus Postitas v6sa »

p2rlirax kirjutas: ...
halb mõte, kuna mul on 1-2 tonnise koormaga alatasa vaja kitsastes oludes ringi pöörata.
...
See teema on kerghaagistest. Ehk 750 kg miinus tühikaal. :roll: Ükski kerghaagis ei talu säärast tapmist. Ei neljarattaline (murrad sillad alt) ega kaherattaline (sillatala paindub ära, kui originaale asendavad kaubikurehvid vastu peavadki).

Ma loodan, et liikluses säärast ülekaalulist tiuksuvat pommi siiski ei kohta? Kui aga liikled avalikel teedel, siis peab Sul olema väga hea põhjendus säärase lollusega tegelemiseks ja plaan B juhuks, kui targemana järele andnud tehnika põhjustab kellegi vigastuse või hukkumise.

2400 kg koorma vedamiseks paslikel haagistel pruugitakse põhjusega 2xtorsioon tugevaid piduriga sildu. 8)

Kui jutt käib siiski suletud alal sisetranspordist, siis unusta tehasehaagised - need ei ole sääraseks tööks mõeldud. Tee (või lase teha) korralik tummise raamiga käru :twisted: ( nii 500+kg tühikaaluga) ja pane alla kaubiku sillad pooleteisttonniste lehtedega. Või ehitad ise balansiiri samadele vedrudele - kaubikulehed on üllatavalt sitked väänamisele. Kui kiirused jäävad nii 40 kanti, siis pole vedrusid vajagi - pane kõrgem rehv ja lase rõhku maha - vedrutab piisavalt rattast.

Balansiiri plussiks on võimalus saada hakkama poole väiksema kandevõimega rehvidega ja "poolitada" iga ettetulev kühm-auk. Vastukaaluks väänab iga pööramine kiige kõrvasid ja sitemal juhul murrab kiige üldse alt.
Kaks eraldi silda kannatavad väänamist paremini, kuid iga kühm loetakse kaks korda üle. Veopea kõrgus peab ka täpne olema, et ei tekiks asjatut elamist sabas.

Kändudest ja muudest maakera nurkadest aitab pääseda ainult tulede viimine kasti kõrvale ja sile kõhualune. Igasugused "libisemispinnad" vannuvad koormaga alla ja siis on ikka pilpad.
Krusa, Potsu, Krooks, GLK, Frontu ja hübriidruss veavad enamasti kõigi ratastega. Üldiselt olen rahul...
bushcraft
Mudder
Postitusi: 67
Liitunud: K Mär 04, 2015 10:29 am

Re: Milline kerghaagis on vastupidav ja oma hinda väärt?

Postitus Postitas bushcraft »

Elustaks vana teema.

Milline üheteljeline kerghaagis on aastal 2023 oma hinda väärt? Kas midagi on muutunud materjalides, tootmiskvaliteedis?

Endal seisab kerghaagise ost ees ja ei oska valida Respo, Tiki ja Brentexi vahel. Terve internet läbi loetud, lõviosa arutelu foorumites jääb ka 2010ndate keskpaika.

Tiki Pro seeria on parimate numbriliste väärtustega - üledimensioneeritud veopea, sild ja rummud. Samas Respo tühimass on raskem, ehk peaks justkui olema rohkem materjali? Brentexist ei oska midagi arvata peale selle, et mõni tuttav on ostnud ja rahul olnud.
MustVälk
Fitting 38"
Postitusi: 254
Liitunud: K Sept 16, 2015 8:10 pm
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: Milline kerghaagis on vastupidav ja oma hinda väärt?

Postitus Postitas MustVälk »

bushcraft kirjutas:
N Aug 03, 2023 9:31 pm
Elustaks vana teema.

Milline üheteljeline kerghaagis on aastal 2023 oma hinda väärt? Kas midagi on muutunud materjalides, tootmiskvaliteedis?

Endal seisab kerghaagise ost ees ja ei oska valida Respo, Tiki ja Brentexi vahel. Terve internet läbi loetud, lõviosa arutelu foorumites jääb ka 2010ndate keskpaika.

Tiki Pro seeria on parimate numbriliste väärtustega - üledimensioneeritud veopea, sild ja rummud. Samas Respo tühimass on raskem, ehk peaks justkui olema rohkem materjali? Brentexist ei oska midagi arvata peale selle, et mõni tuttav on ostnud ja rahul olnud.
Mul 2020 respo. Ja vana metalli inimesena vaatasin sama, et kui käru raskem järelikult metalli rohkem. :)
Ma küll ei taha väärkasutada käru, aga asju juhtub ja siiani on hästi vastupidanud. :)
5816nelineli58 Rangelt soovituslik helistada kui üldse, siis peale 15!
v6sa
I live off from the mud
Postitusi: 2434
Liitunud: R Aug 19, 2005 4:31 pm
Asukoht: Harjumaa lõunapiir

Re: Milline kerghaagis on vastupidav ja oma hinda väärt?

Postitus Postitas v6sa »

Kõik kerghaagised taluvad lubatud koormaid. Ükski ei talu pidevat ülekoormamist. Tonniste koormate veoks on põhjusega O2 haagised.

Tiki Pro ja Respo keevisraamil haagised on liigse tugevusvaruga, aga aastate jooksul on tootmist optimeeritud ja mitmed pisiasjad häirivad (profiilide nurgad teravad, juhtmete ripped pikad). Siiski võib neid mõlemaid võtta julgelt.

Brentexit kiitku keegi, kel sellega kogemust. Mulle ei meeldinud plastist poritiivad ja ettesuunatud tugevdusvaltsiga tulepaneeli tala.
Krusa, Potsu, Krooks, GLK, Frontu ja hübriidruss veavad enamasti kõigi ratastega. Üldiselt olen rahul...
Kasutaja avatar
freelander
Fitting 44"
Postitusi: 424
Liitunud: E Veebr 04, 2008 9:20 am

Re: Milline kerghaagis on vastupidav ja oma hinda väärt?

Postitus Postitas freelander »

Mul mingi 2018a respo. Topelt sillad. 3.5x1.5m.
Mulle meeldib kaheteljega haagis. Tunduvalt stabiilsem.
Miinuseks kõrgem tühi mass. Ametlikult peale saab vähem võtta.

1.5t koormaid vedanud korduvalt. Rekord oli 2650 kg kaupa peal. Remonti pole vajanud.
Patrol y61, om648, 38"
Kasutaja avatar
totu
I live off from the mud
Postitusi: 2864
Liitunud: N Sept 06, 2007 8:26 pm
Asukoht: Kallavere, kui just ära ei ole.

Re: Milline kerghaagis on vastupidav ja oma hinda väärt?

Postitus Postitas totu »

Huvitav, miks mingid lollid veavad kahetonniseid asju piduritega haagisega, kui kerghaagisega saab ka hakkama.
Juhus, nagu üteldakse, on pime. Nt astub keegi keelatud/ettearvamatus kohas teele ja ei õnnestu seda massi pidama saada- päike muutub ruuduliseks.
Läheb asi libedaga või augus lappama ja keerab veduki kummuli, keegi saab autos viga- päikesega juhtub sama asi.
Sarnaseid võimalusi on veel, e. igasugustes jamades jääb sellise pommi vedaja süüdi. Ja kui peaks mingi südametunnistus olema, hakkab see ka veel kiusama, kui kellegi elu õnnestub ära rikkuda.
Ja kõige proosalisemal juhul satub teele sinise küljega skoda ja pannakse kaalud alla. Siis võib halvemal juhul olukord laheneda juhtimisõiguse peatamisega.
Tehtud, mõeldud.
bushcraft
Mudder
Postitusi: 67
Liitunud: K Mär 04, 2015 10:29 am

Re: Milline kerghaagis on vastupidav ja oma hinda väärt?

Postitus Postitas bushcraft »

Ma ka tegelt sellest aru ei saa.

Igaljuhul mul pole plaani käru regulaarselt üle koormata ja sellepärast mõtlen ka, et vast ei ole need kriteeriumid nii kriitilised. Ehk töötama peaks iga kerghaagis selleks ettenähtud otstarbel. Pigem läheksid sinna peale suuremad ja kergemad asjad, mis Hiluxi kasti ei mahu. Kasti saan panna rasked ja väikesed asjad, aga suuri ja kergeid ei ole hetkel kuskile panna.
v6sa
I live off from the mud
Postitusi: 2434
Liitunud: R Aug 19, 2005 4:31 pm
Asukoht: Harjumaa lõunapiir

Re: Milline kerghaagis on vastupidav ja oma hinda väärt?

Postitus Postitas v6sa »

Aha, ma polegi ainuke, kellele liikluses osalevad juhitamatud hantlid ei meeldi :mrgreen:

Arvestades Hiluxiga vedamise soovi, tuleb veel kahte asja märkida.

Esiteks võta selline haagis, mille tiisel kinnitub vedrulehtede esimeste poltide alla. On suurem tõenäosus, et tiisel raskes kohas kärust ei eralduks. Arvesta, et Hilux ei tunne eriti, kui suur osa kärust ja millisel viisil autole seekord järgnema soostus. Purunemise rapsakut tunneb. Või vähemalt tundis tonnise koormaga B2500, kui rattaga kännu taha jäänud ülekoormatud Respo küljest veopea ära rebis. Plekist veopea toimis kaitsmena ja muu käru jäi terveks. See omakorda tähendab, et väga pikk ei saa kast olla.

Teiseks oleks väga mõistlik, eemaldatav veokonks. Kõrge maastikuauto päras mõistlikul kõrgusel olev veokonks on sisuliselt ankur, midapidi jääb kenasti kännu vms. maakera nurga taha kinni. Kõrgele tõstetud konks jälle toob koormatud kerghaagise tuledepaneeli väga madalale ja võin jälle oma kogemusest kinnitada, et isegi S210 ei tunne, kui Tiki tuledepaneeli nurga sirgeks ja tule kildudeks tõmbab heinamaal olnud kännu taha. Kerge nõksaks vaid...

Maastikuhaagised on põhjusega vastikult kallid.
Krusa, Potsu, Krooks, GLK, Frontu ja hübriidruss veavad enamasti kõigi ratastega. Üldiselt olen rahul...
bushcraft
Mudder
Postitusi: 67
Liitunud: K Mär 04, 2015 10:29 am

Re: Milline kerghaagis on vastupidav ja oma hinda väärt?

Postitus Postitas bushcraft »

Mul konks juba all, selline:
Pilt

Olen tuttava Tiki kerghaagist vedanud ka, ta natuke oli tühjalt tahapoole kaldu, aga isegi mitte nii palju kui kartsin. Täiesti normaalne nägi välja.
v6sa
I live off from the mud
Postitusi: 2434
Liitunud: R Aug 19, 2005 4:31 pm
Asukoht: Harjumaa lõunapiir

Re: Milline kerghaagis on vastupidav ja oma hinda väärt?

Postitus Postitas v6sa »

Kõrge konks. Sellisega saad haagisetuledest teelt maha keerates üsna kergesti lahti.

Minul oli "maastikukonksuga" (kuul oli tühjal autol 48 cm peal) nii: https://drive.google.com/file/d/1O3MCOf ... sp=sharing. Pool tonni koormat kärul vajutas tulepaneeli 5 cm kõrgusele teest... Respo 271 aastast 2007 ja hirmsasti veetud saanud. Väga rahul 8)

Nüüd on krusal tavaline "ankur" kuulikõrgusega 37 cm ja käru koormatuna loodis.

Oma haagist saab muidugi silla ja vedru vaheliste klotsidega ning suurema rehviga tõsta.

Variant on panna konksu raami külge nelikanttorust hülss, mille sisse libistad eemaldatava standardkõrgusel (35-42 cm) veokonksu.
Krusa, Potsu, Krooks, GLK, Frontu ja hübriidruss veavad enamasti kõigi ratastega. Üldiselt olen rahul...
Kasutaja avatar
CaveMan
True Off Roader!
Postitusi: 1042
Liitunud: P Dets 12, 2010 10:51 pm
Asukoht: Tallinn ja Peetri
Kontakt:

Re: Milline kerghaagis on vastupidav ja oma hinda väärt?

Postitus Postitas CaveMan »

Täiesti nõus sellega. Minu meelest on suht mõtetu üldse osta kerghaagist. See 500 kilo, mis sinna panna saab, on alati liiga vähe. Täna vead heina aga homme on vaja vedada ka midagi muud. Osta kohe korralik O2 haagis ja teha load, on ainuke õige lahendus ja siis võib arutada, milline O2 haagis on oma hinda väärt. Eriti veel arvestades seda, et on korralik vedur olemas, millega saab ka raskemat kraami vedada.
Selles kontekstis jääb arusaamatuks ka kahe-teljelise kerghaagise mõte. Telgede lisamine on teljekoormuse vähendamine aga iga telg kannatab 750 kilo.

Aga vastates küsimusele. Osta selline kerghaagis millise värv meeldib. Kõik kerghaagised saavad 500 kilo vedamisega hakkama.

totu kirjutas:
R Aug 04, 2023 10:21 am
Huvitav, miks mingid lollid veavad kahetonniseid asju piduritega haagisega, kui kerghaagisega saab ka hakkama.
Juhus, nagu üteldakse, on pime. Nt astub keegi keelatud/ettearvamatus kohas teele ja ei õnnestu seda massi pidama saada- päike muutub ruuduliseks.
Läheb asi libedaga või augus lappama ja keerab veduki kummuli, keegi saab autos viga- päikesega juhtub sama asi.
Sarnaseid võimalusi on veel, e. igasugustes jamades jääb sellise pommi vedaja süüdi. Ja kui peaks mingi südametunnistus olema, hakkab see ka veel kiusama, kui kellegi elu õnnestub ära rikkuda.
Ja kõige proosalisemal juhul satub teele sinise küljega skoda ja pannakse kaalud alla. Siis võib halvemal juhul olukord laheneda juhtimisõiguse peatamisega.
Land Cruiser 100 2005, 4,2TD Aut - 33'' Cooper Discoverer STT PRO - Come Up DV-9
Kasutaja avatar
freelander
Fitting 44"
Postitusi: 424
Liitunud: E Veebr 04, 2008 9:20 am

Re: Milline kerghaagis on vastupidav ja oma hinda väärt?

Postitus Postitas freelander »

Miks, sest vahest on vaja. Ilmselgelt ei saa 2t koormaga samamoodi pidama nagu 500kg koormaga. Täpselt sama nagu ei saa samamoodi pidama originaal ratta vahetades tunduvalt suurema vastu autol. Maasturite iga päev. Neid on vähe kes suuremad pidurid aretadavad. Aga see selleks. Igal ühel oma arvamus.

Ka selle 750kg piires on kahe teljeline kordades stabiilsem taga. Ei ole nii tundlik kehvale maastikule jne.

Alati võiks osta ju suure piduritega haagise. Aga kui peres selle load ainult ühel, siis kaob ka mõte.
Ja see et kaks korda aastas vedada sellega 1. 5t koormat küll kellegile liiga ei tee. Ilmselgelt peadki arvestama sellega, et sul taga rohkem raskust.

Kerghaagise üle koormamise eest küll kellelgi lube ära ei võeta. Saad trahvi ja elu läheb edasi.

Olnud neid ühe teljelisi ka. Jah teevad ära töö aga mina olen kahe teljelisi fänn. Hetkel siis kaks kahe teljelist kodus. Ja just see stabiilsus on määrav minu jaoks.
Patrol y61, om648, 38"
Vasta

Mine “Tahan osta aga ?”