ABIKS leheküljed Niva kohta!

Moderaatorid: Landy, Moderators

Vasta
Kasutaja avatar
Landy
Typo Master 2.1
Postitusi: 17321
Liitunud: L Veebr 22, 2003 4:07 pm
Asukoht: Tallinn, 5 minuti kaugusel offroadist.
Kontakt:

ABIKS leheküljed Niva kohta!

Postitus Postitas Landy »

Väga asjalik koht Niva omanikele!:lol:
http://kimboniva.tripod.com/faqs.htm
Viimati muutis Landy, P Nov 14, 2004 12:01 pm, muudetud 1 kord kokku.
-----------------------------------------------------------------
Lets talk about LAND ROVER's
Kristjan Vaarmann (+372)5010599 kristjan.vaarmann@landroverclub.ee
Land Rover'iga nakatatud aastast 1996, off-road spordis aastast 2003!
MTÜ Eesti Land Roveri Klubi
Kasutaja avatar
Landy
Typo Master 2.1
Postitusi: 17321
Liitunud: L Veebr 22, 2003 4:07 pm
Asukoht: Tallinn, 5 minuti kaugusel offroadist.
Kontakt:

Nivast Kirjutatakse

Postitus Postitas Landy »

http://arter.postimees.ee/leht/02/04/20/tehnika.htm

----------
Vene ime: 4 x 4 = 25!
Täpselt veerandsada aastat tagasi serveeris Volga Autotehas Togliattis
automaailmale korraliku üllatuse. Aprillis 1977 algas pärast aastaid kestnud
katsetusi mudeli VAZ 2121 ehk Niva seeriatootmine.



Neeme Korv

Turule tuli pideva nelikveoga, väga hea läbivusega väike maastur, millel ka täiesti talutavad
maanteesõiduomadused. Ja mis peamine - läänemaailma konkurentidega võrreldes oli
uudistoode superodav!

Kuid, olgem ausad, ega Nival seitsmekümnendate lõpus erilisi võistlejaid polnudki. Olid küll
kallid Landrover ja Range Rover, olid Jaapani ja Ameerika dzhiibid, aga igaühe-matkaautod
puudusid. Niva asutas uue turunishi, Nõukogude impeeriumi autotööstus tabas kümnesse.

Seiklus müüs

1982. aastani liikus Nõukogude Liidus Nivasid vähe - suurem osa toodangust läks
ekspordiks. 40 riiki müüdi 40 000 masinat, ning Prantsusmaal oli Niva veel 1985. aastal
dzhiibituru liider…

Ostjaid peibutas Niva imago. Auto, mida tehakse kuskil Siberis (aga just nii paljud Lääne
ostjad kujutlesid), mis on sõitnud taigas ja Dakari kõrberallil, roninud 5726 meetri kõrgusele
Elbrusel, aitab ka sind välja igast olukorrast, igast seiklusest. Ja seiklus müüs.

Ilmselt oli just Niva teene, et Lääne-Euroopat tabas üheksakümnendatel tõeline nn
linnamaasturite buum. Populaarseid näiteid leiab meiegi viimaste aastate müügitabelitest:
Suzuki Vitara, Honda CR-V jne.

Niva eelkäija töötas Volga autotehas välja juba seitsmekümnendate esimeses pooles.
Peakonstruktor Pjotr Prusovi ja andeka disaineri Valeri Semushkini juhtimisel langetati
oluline otsus: uus nelikveoline peab tulema nimelt täismetall-kerega, mitte presendist
katusega nagu näiteks UAZid.

Milline siis oli see Niva, mida Togliatti konveier tuhandete kaupa vorpis? Kolme uksega auto
pani liikuma 1600-kuupsentimeetrine karburaatormootor. Tähis Ģ4x4ģ Niva küljel märkis
pidevat neljarattavedu. Reisijateruumi mahtus 2 + 2 inimest.

Käike oli autol neli, kuid lisaks tavalisele käigukangile oli juhi käsutuses kaks väiksemat
kangi: aeglusti ja diferentsiaali lukustus. Viimased tulid kasutusele maastikul: esimene
tagas rataste aeglase ühtlase liikumise, teine sundis vedavaid rattaid ühel ajal pöörlema.

Palju sise- ja välisdetaile laenas Volga autotehas juba olemasolevatelt mudelitelt (näiteks
armatuurlaud, ukselukud, tagatuled tulid VAZ 2106-lt jne), kuid disain oli siiski isikupärane.

Visad muutused

Venemaa autotööstuse põhiline mure (nagu varem Nõukogude Liiduski) on mudelite
aegumine. Kui Läänes sunnib konkurents tooma autoturule pidevalt uusi tooteid, siis
Venemaal valitseb autode järele pidev nõudlus ning uute mudelite väljatöötamiseks ei jää
lihtsalt aega.

Nii arendati ka Nivast mitmeid modifikatsioone, kuid peamiselt eritellimustena (näi-teks ujuv
auto sõjaväele jne). Haruldaseks jäid Nivad, mida käitab Peugeot’ 1,9-liitrine diiselmootor.
Nivat disainisid fantaasiarikkalt ümber mitmed Lääne kompaniid: temast tehti
farmeri-pikapeid ja kabriolette.

Ent mudeli enda areng peatus.

Nõukogude Liidu kokkuvarisemise järel jõudis Niva põhjalikuma uuendamiseni alles 1993.
aastal. Koostöö General Motorsiga tõi Nivadele Boschi sissepritse. Mootoriplokk jäi
endiseks, kubatuur kasvas 1,7 liitrini, võimsuseks saavutati 60 kW. Uuenenud mootoriga
vajus minevikku ka vajadus klappe reguleerida, sest kasutusele tulid hüdraulilised
klapitõukurid. Lisandus viies käik. Istmed ja armatuurlaua sai Niva Lada Samaralt (VAZ
2108), kere tagaosa muudeti nii, et luuk ulatub ülalt tagumise põrkerauani välja. Kuid
üldilmelt on Niva jäänud selliseks, nagu ta oli.

Koostöös General Motorsiga on aastaid kestnud ka ettevalmistused nn Chevy-Niva
turuletulekuks. Mullu jõuti küll juba tootmiseni, kuid ameeriklased ei pidanud mudelit 2123
siiski veel küpseks ja konveier peatus.

Kuid nishshi olid juba trüginud uued tegijad. Praegu on peaaegu kõigil juhtivatel tootjatel
oma väike 4x4 matkaauto välja panna. Loomulikult enamasti mugavam ja turvalisem, sageli
ökonoomsem ja töökindlam.

Niva trumbiks on jäänud tema hind, mis on kaks-kolm korda konkurentidest madalam.
Eestis algab 1,7-liitrise mootoriga Lada Niva 21214 hind 108 000 kroonist. Madal hind pole
aga ainus eelis - ka Niva läbivust hindavad autoasjatundjad endiselt kõrgelt.

Aus auto

Nagu Nõukogude autole kohane, pakkus Niva oma omanikele tublisti remondirõõmu. Tihti
olid Niva omanikud hädas ukselukkude ja aknatõstemehhanismidega. Sidur ja pidurid
kippusid tõrkuma, halva viimistluse tõttu esines häireid elektrisüsteemis.

Kuid et auto mehhanismide ehitus ja tööpõhimõte on väga lihtsad, õnnestus paljud
probleemid lahendada autoteenindust külastamata.

Seega lisandus seiklusele veel üks element - Niva (sageli noored) omanikud õppisid autot
tundma ja… armastama. ĢNiva omanikud välismaal on reeglina töökad ja tublid inimesed,ģ
teeb üks vene autoajakirjanik tabava järelduse.

Tõepoolest, internetist võib leida sadu Niva-fännide kodulehekülgi, kus läbisegi seiklusfotod
automatkast ja õlise-nina-pildid garaazhist. Ning loomuliku koostisosana päevik - mis täna
rikki läks ja mis õnnestus korda teha.

Siiski on Niva üks väheseid Nõukogude Liidus genereeritud autosid, mis äratanud inimestes
tundeid. Keegi Håkan Kjellini nimeline entusiast Rootsist nimetab Nivat autoks, mis peidab
endas vihkamist ja armastust.

ĢKuid minus isiklikult äratab see auto sügavat sümpaatiat. /…/ Võin talle andeks anda
mõningad ebamugavused ja kvaliteedivead. Niva on aus auto, mis alati annab endast
parima, kui ma vaid annan talle võimaluse,ģ leiab see Niva-fänn.

Midagi lisada oleks liiast.



Niva teadlikud ostjad

Eestimaa teedel vurab autoregistrikeskuse andmetel praegu ei rohkem ega vähem kui 2560
Nivat. Lada Eesti ASi müügijuhi Janek Jaanofi sõnul müüdi möödunud aastal Eestis
sadakond uut Vene nelikveolist.

ĢNiva ostja on teadlik - ta tahab saada odavat hea läbivusega autot näiteks oma firma
töölistele või võimalust kalal ja jahil käia,ģ räägib Jaanof.

Vastu ootusi ei jaotu Niva ostjaskond ealiselt. Noored ostavad Nivat meelsasti ja
eelarvamusteta vaba aja autoks, mis kujundatakse vastavalt omaenda maitsele.

ĢÜldjuhul pannakse juurde kuni poolesaja tuhande krooni eest lisavarustust - küljelaiendid,
kängururauad, udutuled, valuveljed jne,ģ nendib Jaanof.

Uute Nivade müüjad loodavad aga palju uuest tootest ehk väikeautost Niva VIS (hind
standardvarustusega alates 110 000 krooni pluss käibemaks), mille esimene partii on
Eestis juba ka läbi müüdud.

Need Niva baasil ehitatud nelikveoga autod tarnitakse kas pikapi või furgoonina ja sobivad
müüjate kinnitusel hästi näiteks väikestele ehitus- või remondifirmadele.

LADA NIVA 21214

Istekohti: 4
Kandejõud: 400 kg
Täismass: 1610 kg
Mootor: 1700 cm3, võimsus 60 kW
Maksimaalne kiirus: 137 km/h
Kiirendus 0-100 km: 19 sek
Kütusekulu (l/100 km):
90 km/h - 8,6
120 km/h - 12,0
linnas - 10,6
-----------------------------------------------------------------
Lets talk about LAND ROVER's
Kristjan Vaarmann (+372)5010599 kristjan.vaarmann@landroverclub.ee
Land Rover'iga nakatatud aastast 1996, off-road spordis aastast 2003!
MTÜ Eesti Land Roveri Klubi
Kasutaja avatar
Landy
Typo Master 2.1
Postitusi: 17321
Liitunud: L Veebr 22, 2003 4:07 pm
Asukoht: Tallinn, 5 minuti kaugusel offroadist.
Kontakt:

Postitus Postitas Landy »

-----------------------------------------------------------------
Lets talk about LAND ROVER's
Kristjan Vaarmann (+372)5010599 kristjan.vaarmann@landroverclub.ee
Land Rover'iga nakatatud aastast 1996, off-road spordis aastast 2003!
MTÜ Eesti Land Roveri Klubi
Kasutaja avatar
Landy
Typo Master 2.1
Postitusi: 17321
Liitunud: L Veebr 22, 2003 4:07 pm
Asukoht: Tallinn, 5 minuti kaugusel offroadist.
Kontakt:

Postitus Postitas Landy »

Krt..
Minul vistaks küll karbi laiali :shock: , ise poleks millegi sellise peale küll tulnud
http://home.off-road.com/~northern_gypsy/
-----------------------------------------------------------------
Lets talk about LAND ROVER's
Kristjan Vaarmann (+372)5010599 kristjan.vaarmann@landroverclub.ee
Land Rover'iga nakatatud aastast 1996, off-road spordis aastast 2003!
MTÜ Eesti Land Roveri Klubi
Kasutaja avatar
Landy
Typo Master 2.1
Postitusi: 17321
Liitunud: L Veebr 22, 2003 4:07 pm
Asukoht: Tallinn, 5 minuti kaugusel offroadist.
Kontakt:

Postitus Postitas Landy »

Palju kasuliku matrejali ka uuemate Nivade kohta sh. skeemid.
Jutt paraku hispaania keeles.
http://www.lada4x4.com.ar/ayuda/
-----------------------------------------------------------------
Lets talk about LAND ROVER's
Kristjan Vaarmann (+372)5010599 kristjan.vaarmann@landroverclub.ee
Land Rover'iga nakatatud aastast 1996, off-road spordis aastast 2003!
MTÜ Eesti Land Roveri Klubi
Kasutaja avatar
Landy
Typo Master 2.1
Postitusi: 17321
Liitunud: L Veebr 22, 2003 4:07 pm
Asukoht: Tallinn, 5 minuti kaugusel offroadist.
Kontakt:

Postitus Postitas Landy »

Aega läks, mis ta läks, aga valmis sai.
Nüüd suur hulk Niva manuale saadaval:
http://www.lahe.net/landy/niva/manuals/manuals.htm
:spin
-----------------------------------------------------------------
Lets talk about LAND ROVER's
Kristjan Vaarmann (+372)5010599 kristjan.vaarmann@landroverclub.ee
Land Rover'iga nakatatud aastast 1996, off-road spordis aastast 2003!
MTÜ Eesti Land Roveri Klubi
Vasta

Mine “Niva”