Aga kas sul oli koolis matemaatika "2"?
Ratas läbib ühe pöördega teekonna, mis on võrdne tema ümbermõõduga.... loogiline? e. 33" boggeri läbimõõt u. 830mm. Ümbermõõtu arvutatakse sellest nii, et läbimõõt korrutatakse pii`ga (pii võrdub u. 3,14). e. rehvi ümbermõõt on u, 2,6 meetrit.
Nüüd siis, kus mootor teeb näit. 1000 rpm ja käikukastis on I käik ülekandega 5,2:1, siis see tuhat jagatakse 5,2 ga. Edasi sillaülekanne, mis võiks siis olla 5,1 näiteks. Siis jagad saadud käikukastist tuleva rpm sillaülekandega 5,1 ja saad tulemuseks u. 38 rpm sillal, rattast. Ehk siis minutiga teeb ratas 38 pööret ja läbib vahemaa u. 100 meetrit. 100 meetrit minutis teeb omakorda täpselt kuus kilomeetrit tunnis. Numbreid saab siis mootori poolt vaadates jagada ja ratta poolt vaadates korrutada.
Kui sa paned sama ülekande otsa näit. 39" boggeri, siis on samade mootori pöörete juures kiirus juba 8,4 kmh, mida on juba väga palju... kuna selle kiiruse saavutamiseks pead sa libistama sidurit, kuni see kiirus saavutatakse.
Või, kui sa paned volvo käigukasti, mille esimene käik on ülekandega 3,85:1 siis teeb 33" ratas juba 51 rpm ja läbib 132,6 meetrit, mis teeb 7,9 kmh, mis on samuti palju.
Sõiduautodel, millel võimas mootor, on vastav kiirus 8,8 kmh, tänava maasturitel on see tavaliselt 4 - 6 km tunnis. Meie hõbekollil on see näit. 5,5 kmh ja meid liigutab ka toekas V8. Mikromootoriga, millel väänet alguses pole, ma kindlasti sätiks vastava kiiruse alla 5 kmh, või peaks see sõiduk kaaluma vähem, kui tavapärane edasi aidatud maastur, mis tehasest välja veerenust kõvasti priskem on.
Selleks on ka interneti kalkulaatorid, mille leiad ka siit foorumist kasulike viidete alt.