Asjade suruõhuga ringiajamine.

Oled huviline ja alles avastad enda jaoks 4x4 maailma või oled juba tõsine remondimees ning soovid jagada oma teadmisi siis siin saab küsida abi ja ka vastata tehnilist laadi küsimustele.

Moderaatorid: jr, Maasturid, margus4x4ee, boob, Stupiduser, Veiko, hulkur, kala, ennukas, Daniel, erik, Moderators

Kasutaja avatar
isakene
I know how to fix stuff
Postitusi: 1803
Liitunud: R Veebr 04, 2005 5:07 pm
Asukoht: L-Virumaa, Kadrina vald

Postitus Postitas isakene »

Tabeleid lapates jäi silma seaduspärasus tööstusmootorite juures:

1kW = ~1,25 m3/min

ehk siis ühtlase tarbimise juures on vajalik õhukulu üle kuupmeetri minutis kilovati kohta. Maasturil peaks siis õhupaak SUURE haagisega sabas olema...
Kasutaja avatar
totu
I live off from the mud
Postitusi: 2862
Liitunud: N Sept 06, 2007 8:26 pm
Asukoht: Kallavere, kui just ära ei ole.

Postitus Postitas totu »

Kas 20/250 on ikka reaalne valem? Mis on õhu (või lämmastiku) veeldumisrõhk norm. temperatuuril? See peaks olema teoreetiline piir õhu mahu vähendamiseks. Mõte tundub veidi utoopilisena igal juhul, vähemalt miljardeid uuringurahasid omamata. Oma väikse peaga mõtleksin variandile kuidas kasutada ära kogu resurss, st. kasutatud õhk väljuks ajamist atmosfärirõhul. See eeldab jällegi mitmeastmelist mootorit. Ja kas on keegi arvutanud kadusid kompressoris ja mootoris, ehk on ikkagi odavam fosiilseid kütuseid osta ja tarbitud elekter saastab ka loodust, tõsi küll, kuskil kaugemal. Kui rääkida tuule ja vee energiast, on seda kõige kergem ikkagi elektriks jahvatada, akusse toppida ja sellega ringi vurada. Suhteliselt kättesaadavate tehnoloogiatega peaks 100-150 km. tegevusraadius ka saavutatav olema, eriti kui loobuda osast kauba- ja reisijateruumist akude kasuks. Kõige ökoloogilisem ja parima kasuteguriga ajam on .....puri :D , tuulest otse veojõud.
Ma tõesti ei tahtnud teemat solkida, lihtsalt juhtus nii.
Tehtud, mõeldud.
Kasutaja avatar
isakene
I know how to fix stuff
Postitusi: 1803
Liitunud: R Veebr 04, 2005 5:07 pm
Asukoht: L-Virumaa, Kadrina vald

Postitus Postitas isakene »

250 bar on reaalne surve. Mõned süsteemid kasutavad kuni 400 bar survet. Akvalangistid kasutavad reaalselt 200 ja 300 bar surveid olenevalt ballooni mahutavusest. Toodud valemit kasutame ka pneumaatikaarvutustes, selle koha pealt asi kindel. Veeldumisrõhku praegu peast ei ütle.

Suruõhumootorit on kindlasti võimalik ökonoomsemaks teha, aga kui sellised piisava võimsusega mitmeastmelised ka kusagil olemas on, siis tõenäoliselt mitte seeriatootmises.

Aga selles on Sul küll õigus, et kõige kulukam asja juures on mahuti täitmine. Tavalise akvalangistiballooni (enamasti 10 ja 15l) täitmiseks peab keskklassi sõiduautomootoriga kompressor tükk aega tööd tegema, kindlasti oleks otstarbekam see energia otse auto liigutamiseks ära kasutada. Süsteemi, mida kasutatakse akvalangistide ja päästetöötajate mitmete õhuballoonide korraga täitmiseks, veetakse rekkaga. :twisted: Nagu juba ütlesin, ainuke mingit mõtet omav meetod oleks kompressori otse tuuleturbiini külge ühendamine ehk siis energia salvestamine. Mingist kasutegurist saab aga vaid siis rääkida, kui kõne all on ka õhu kokkusurumisel eralduva soojuse ära kasutamine, seda soojust tuleb palju.
Kasutaja avatar
totu
I live off from the mud
Postitusi: 2862
Liitunud: N Sept 06, 2007 8:26 pm
Asukoht: Kallavere, kui just ära ei ole.

Postitus Postitas totu »

Lisaks, mis juhtub õhu rõhu alt vabanemisel neelduva soojusega, sellise võimsustarbe juures. Konditsioneeri see auto ilmselt enam ei vaja. Kui tegemist on kuivatamata suruõhuga, võtab sellise mootori paarikümne sekundiga jäässe ja jookseb piiksuga kinni? Õhu eelkuivatamine on aga suhteliselt suur probleem.
Tehtud, mõeldud.
Kasutaja avatar
isakene
I know how to fix stuff
Postitusi: 1803
Liitunud: R Veebr 04, 2005 5:07 pm
Asukoht: L-Virumaa, Kadrina vald

Postitus Postitas isakene »

Need ja paljud muud asjad ongi põhjuseks, miks pneumoajameid kasutatakse 99% vaid väikese võimsusega tööriistades. Oma seitsmeaastase töökogemuse juures olen maha müünud vaid kaks üle 1kW võimsusega õhumootorit, esimesel juhul oli tegemist plahvatusohtlikus keskkonnas ajamiga, kuhu elektripoegagi ei tohtinud näidata, teisel juhul oli samuti mingi põhjus, miks ruumis elektrit ei tohtinud/saanud kasutada. Suured pneumoajamid on elektriga võrreldes ääretult ebapraktilised, väikese kasuteguriga ja mürarikkad. See on praegune reaalsus. Prantslaste õhumootor on võibolla tulevikutehnoloogia, aga praegu ikkagi vaid prototüüp.

Ühesõnaga, selleks, et omale toimiv kompleksne süsteem ehitada, on vaja ökonoomset mootorit, lollikindlat ja KERGET kõrgsurveressiiverit ning kõrgsurvekompressoriga tuuleturbiini.

...ma arvan, et kui keegi ühegi asja neist (kasvõi mõne olulise komponendi) vajalikul (tipp)tasemel valmis ehitab, saab patenditasudest juba sellise nutsu, et pärast pole eluaeg enam muret autosse kütuse ostmisega... 8)
v6sa
I live off from the mud
Postitusi: 2429
Liitunud: R Aug 19, 2005 4:31 pm
Asukoht: Harjumaa lõunapiir

Postitus Postitas v6sa »

OO, vahepeal on arengut olnud. Suur tänu kaasamõtlejaile. Jäätumine on üks asjadest, millele ma väga palju mõelnud pole.

Totu, ei solkinud Sa teemat midagi. Asjalik arutelu...

Isakene, mis töörõhul see mootor 18 kW saavutab? Kui ma graafikut õigesti lugesin, siis 6 bar...

Õhukulu on muidugi aukartustäratav. Teistel poolt on mul nii 3 kuupmeetrit mahtu võimalik õhuballoonidele ohverdada ilma, et mul kitsaks läheks...

Mis sihuke mootor maksab? Siis kataloogihinnana... Kui ükskord ostma hakkan, siis läheb juba veriseks tingimiseks :twisted:

Kogu asja idee ongi selles, et tuuleturbiin võib 24/7 mulle õhku purki pumbata. Mida ma tarvitan siis vastavalt oma vajadustele. Mitte mingi valemiga ei saa ma seda tuuleturbiini oma elektriauto akude jaoks särtsu jahvatama panna. Ainult siis, kui mul on kaks järelehaagitavat akukomplekti, millest üks laeb ja teist kasutan. Kah tobe... Aga lahendus nr. 3, kui õhuteema ei toimi.
Kasutaja avatar
rommi
afroäi
Postitusi: 1931
Liitunud: P Veebr 15, 2004 12:59 am
Asukoht: California

Postitus Postitas rommi »

totu kirjutas: Ja kas on keegi arvutanud kadusid kompressoris ja mootoris, ehk on ikkagi odavam fosiilseid kütuseid osta ja tarbitud elekter saastab ka loodust, tõsi küll, kuskil kaugemal. Kui rääkida tuule ja vee energiast, on seda kõige kergem ikkagi elektriks jahvatada, akusse toppida ja sellega ringi vurada.
Üldiselt nõus aga on suur vahe on kas see saaste on kuskil eemal või otse sinu nina all. See oleks nagu võrreldav kas kõik kohad on väikeseid prügihunnikuid täis või siis on koondatud ja organiseeritud suurde prügilasse. Teeme Äral kogutud prügi ei kadunud ju ka kuskile. Minu isiklik arvamus on, et niipea kui leiutatakse mingi tõesti revolutsiooniline aku, muutub lihtsalt kõik pea peale. Seda enam, et elekter on kõige universaalsem käibevahend, seda saab toota paljudest taastuvenergia ressurssidest, inimesed pole lihtsalt õppinud seda veel kasutama. Juba praegu igast ulmet leiutatakse... lithum polymer akud (tõsi küll mAH jutt aga ikkagi) Pole võimatu, et pärast elektri revolutsiooni muutub kogu protsess hoopiski vastupidiseks. Nafta lõppeb, anorgaanika ja sünteetika muutub peamiseks teemaks, see plast mis praegu ära viskame võib tuhande aasta pärast hoopiski hinda minna :) Mulle meeldivad ulmekad ka jah :)
Viimati muutis rommi, L Mai 10, 2008 1:22 pm, muudetud 1 kord kokku.
Rommi / near Rubicon with Cherokee XJ '00 Long Arm
v6sa
I live off from the mud
Postitusi: 2429
Liitunud: R Aug 19, 2005 4:31 pm
Asukoht: Harjumaa lõunapiir

Postitus Postitas v6sa »

Rommi, kohe, kui keegi müüb mulle veerand tunniga laetava aku, hakkan elektriautole mõtlema. :twisted:

Tartu meeste tehtavad superkondensaatorid küll laaduvad kiiresti, kuid ei võimalda aeglast tühjendamist...

Ja ikkagi pean ma oma õues varutavat energiat "tankimiseni" salvestama...

Elekter on tore, aga praegu pole head "purki" selle hoiustamiseks... :cry:
Kasutaja avatar
totu
I live off from the mud
Postitusi: 2862
Liitunud: N Sept 06, 2007 8:26 pm
Asukoht: Kallavere, kui just ära ei ole.

Postitus Postitas totu »

Ei ole odav, küll tõstukitel toimiv lahendus: Kaks akut, üks laeb, teine sõidab. Aku vahetus (nt. rullteega ja küljeluugiga) võtab max. 5 minutit. Umbes 1/2 masina massist hõlmav pliiaku suudab tõstukit liigutada 8 ja rohkem tundi ja talub piisavalt vibratsiooni. Auto võimsustarve mõnevõrra suurem, seega aeg lühem. Soovitaks seda teemat põhjalikumalt uurida ja auto parameetritega üle arvutada. Peaks kannatama kohandada tõstukil toimiv süsteem autole. Eelistatud A/C (vahelduvvool) või PWM (impulssjuhtimine e. pulsi laiuse moduleerimine), esimene hooldusvabam ja efektiivsem, teine kättesaadavam kasvõi kasutatud masinate näol.
Tehtud, mõeldud.
v6sa
I live off from the mud
Postitusi: 2429
Liitunud: R Aug 19, 2005 4:31 pm
Asukoht: Harjumaa lõunapiir

Postitus Postitas v6sa »

Tõstukite teemaga olen veidi kokku puutunud. Iseenesest lahedad atribuutid.

ElektriPobi on kah üle kaedud - imetlustvääriv töö.

Aga ei meeldi mulle see lahendus. Pealegi eeldab vahetatava akukomplektiga opereerimine MÄRGATAVAID ümberehitusi mu sõiduauto juures. Seda ma aga teha ei sooviks.

Suruõhku on võimalik loetud minutitega pumbata ühest mahutist teise. Särtsu pumpamine ühest akust teise võtab aega kordades rohkem.

Põhimõtteliselt muidugi on võimalik tõesti tekitada kaks akukomplekti, millest ühte hoiab laetuna tuulik ja millest omakorda laetakse autol olevat komplekti.

Tuletan veelkord meelde, et minu eesmärk pole mitte EE nuumamine, vaid autole liikumapaneva jõu tekitamine oma krundi piires. Ja tuult meil üldiselt jagub;)

Isakene, kas suruõhuturbiinide kohta kah miskit üldharivat (nagu labamootorite kohta viitasid) kataloogi on? Kiire otsing netist ei toonud midagi mõistlikku välja... Hariks end natuke ka turbiiniteemal.
Kasutaja avatar
anttix
Fitting 38"
Postitusi: 231
Liitunud: T Dets 26, 2006 4:30 pm
Asukoht: Tallinn

GSM: 51 67286

Re:

Postitus Postitas anttix »

v6sa kirjutas:Suruõhku on võimalik loetud minutitega pumbata ühest mahutist teise. Särtsu pumpamine ühest akust teise võtab aega kordades rohkem.
Kuigi see teema on väga vana ei saa mitte vaiki olla:
HUI Sa seda suruõhku loetud minutitega ühest mahutist teise pumpad, Sulle vajalikel rõhkudel (üle 200bar) kulutab keskmine kõrgsurvekompressor 15L sukeldumisballooni täitmiseks 20min.
Ainuke võimalus kiiresti ballooni täita on süsteem, kus on väga suur balloon suruõhu säilitamiseks (a-la 10x suurem kui see, mida täidad) ja siis sealt lastakse suruõhk väiksemasse ümber (sukeldumisklubid kasutavad 12-15L ballooni kiiresti täitmiseks kolmest ja enamast 50L balloonidest koosnevaid pankasid).
Tegevus ise tekitab väiksemas balloonis ja balloone ühendavas torustikus sellise soojahulga, et hoia piip ja prillid. Alternatiiv on sama suur balloon, milles on 2x kõrgem rõhk.
Siin aga tuleb Sulle külla härra Van der Waal kes takistab sellise rõhu all molekulide pudelisse pressimist. Ega asjata ei ole sukeldumises kasutatav tavaline töörõhk 232bar, 300bar on haruldane ja kõrgemaks ei viitsi keegi rõhku ajada.
Maa-mets-vesi tüüpi õelusehunnik
v6sa
I live off from the mud
Postitusi: 2429
Liitunud: R Aug 19, 2005 4:31 pm
Asukoht: Harjumaa lõunapiir

Re: Asjade suruõhuga ringiajamine.

Postitus Postitas v6sa »

Hea, et keegi seda teemat uuendab. Minul on veel paariks aastaks igasuguste hobiehitamiste asemel lapsekasvatuslikud kohustused... 8)

Minu idee oligi selline, et kogu süsteem on ehitatud mitte kompaktsusele (ruumi on), vaid efektiivsusele jõuülekande mõttes. Ilmselt on siin väikesi erinevusi sukeldumisvarustusega... Esimesena tulevad pähe liitmikud ja mõõdud-kaalud. Millised liitmikud on sukeldumisvarustusel? Ilmselt mitte rohkem, kui 1/2"... Sealt palju korraga läbi ei pressi. Kuigi suurusjärgu võrra rohkem, kui pliiakusse laadimisvoolu. :mrgreen: Kui paakide laadimiseks kasutada näituseks 1" toru, on meil ristlõiget kordades enam-->hoopis parem tootlikkus (ja väiksem soojenemine).
Samuti peab sukeldmisvarustus olema võimalikult väike ja kerge. Kuna minul on haiglane idee kasutada olemasolevat (mitte just kerget) autot, kus ruumi on külluses, pole minimeerimine just peamiseks teemaks...

Minu mõte oli panna tuulik pisikest kompressorit ringi ajama, mis pumpaks suuremat paaki täis, kust ma siis omakorda aeg-ajalt käin välja nõristamas. Muidugi oleks see elektriga lihtsam, kuid too ümberpumpamine on hetkel küsitav...

Samas on selle teema raames saanud selgeks, et ühelt poolt ei ole asi nii lihtne, kui ruudulise paberi taga tundus. Teiset poolt on võimalused täitsa olemas, tuleb lihtsalt asjatundjaga läbi arutada oma soovid ja võimalused.

Arutelu on aga teretulnud :bg
Krusa, Potsu, Krooks, GLK, Frontu ja hübriidruss veavad enamasti kõigi ratastega. Üldiselt olen rahul...
Kasutaja avatar
uppund kana
Rock Crawler
Postitusi: 977
Liitunud: P Mär 28, 2010 6:35 pm
Asukoht: Pärnu-ühe varbaga Saaremaal
Kontakt:

Re: Asjade suruõhuga ringiajamine.

Postitus Postitas uppund kana »

Aga need mitmekambrilised suruõhumootorid on ju märksa ökomad õhutarbimise osas.
Selles videos veidi teemast juttu ja näidatud ka kuidas see mootor põhimõtteliselt toimib ,ka tankimise teema näidatud. http://www.youtube.com/watch?v=jjSOvbsE460

Kui nüüd veel asi puhta hulluks pöörata siis võiks ju elktritootmisel kasutada auruturbiini ja aurutootmiseks omakorda püramiidi mille see veekeetmine on täitsa võimalik. Kuda ainult see klaasist püramiid muuta nii survekindalaks ja lisaks veel kõik muud probleemid ja lisaks sellele hakatakse sind sõimama Jaan Tatikaks. Inimene juba kipub olema selline ,et ei usu asjadesse millest aru ei saa.
Parketitigu (praegu küll rohkem turist) ........Bussiga
Suhtlen inimestega ka 56 204 888
Kasutaja avatar
TarviR
Rock Crawler
Postitusi: 671
Liitunud: E Mai 23, 2011 11:59 pm

Re: Asjade suruõhuga ringiajamine.

Postitus Postitas TarviR »

Ei ärgita siin kedagi ennast, kaaslaseid või poolt küla õhku laskma aga üks võimalus tuult tööle panna ja tekkivat energiat salvestada võiks olla vesiniku kasutamine enerhiasalvestina. Siin on muidugi palju probleeme alates sellest, et vesinik tavalises terasballoonis hea idee ei ole, pidavat nimelt terase hapraks muutma ja lõpetades mootoris põlemisel tekkiva kõrge temperatuuriga. Samas energiakandjana on vesinik vägagi hea ja mingite süsinik-kärg struktuuriga mahutites BMW seda oma väikeseeria sõidukitel ka kasutas.

Ise olen veel mõeldnud, et kas ei oleks kuidagi võimalik õhust ja veest mingi katalüsaatori kaasabil rõkude-temperatuuridega mängides süsivesinikke või alkohole toota.
D4D+R6+V6
Kasutaja avatar
uppund kana
Rock Crawler
Postitusi: 977
Liitunud: P Mär 28, 2010 6:35 pm
Asukoht: Pärnu-ühe varbaga Saaremaal
Kontakt:

Re: Asjade suruõhuga ringiajamine.

Postitus Postitas uppund kana »

TarviR kirjutas:Ei ärgita siin kedagi ennast, kaaslaseid või poolt küla õhku laskma aga üks võimalus tuult tööle panna ja tekkivat energiat salvestada võiks olla vesiniku kasutamine enerhiasalvestina. Siin on muidugi palju probleeme alates sellest, et vesinik tavalises terasballoonis hea idee ei ole, pidavat nimelt terase hapraks muutma ja lõpetades mootoris põlemisel tekkiva kõrge temperatuuriga. Samas energiakandjana on vesinik vägagi hea ja mingite süsinik-kärg struktuuriga mahutites BMW seda oma väikeseeria sõidukitel ka kasutas.

Ise olen veel mõeldnud, et kas ei oleks kuidagi võimalik õhust ja veest mingi katalüsaatori kaasabil rõkude-temperatuuridega mängides süsivesinikke või alkohole toota.
Oli mingi uudisenupuke ,et saadi tööle geelaku mis koosneb krafiit ja vesi. Väga odav toota ja on laetav sekunditega. Arendustööd igatahes käivad täie hooga.
Parketitigu (praegu küll rohkem turist) ........Bussiga
Suhtlen inimestega ka 56 204 888
Vasta

Mine “Hooldus ja Remont”