Kuidas ehitada oma Crawler !

Its big, its bad, it got muscels. Its downscaled. So F*cking c00l.

Moderaatorid: Daniel, hrz, Moderators

Kasutaja avatar
Daniel
Fitting 44"
Postitusi: 401
Liitunud: T Veebr 25, 2003 4:10 pm
Asukoht: Garage
Kontakt:

Kuidas ehitada oma Crawler !

PostitusPostitas Daniel » E Nov 20, 2006 12:22 pm

Crawleri ehitamine on imelihtne - lihtsalt nõuab veidi vaba aega ja mõnda tööriista ning veidi raha. Ehk siis kõigepealt yritan lahti selgitada mõningad põhimõtted ja nipid et kuidas kõige lihtsamalt ja ka odavamalt saaks alustada nn:"RC crawlimist" ehk siis takistuste yletamist raadioteel juhitava autoga. Panen siia siis punktide järjekorras umbkaudu asjade ja tööde loetelu - kindlasti võib ka asju teises järjekorras teha aga kõik punktid tasuks mitu korda läbi lugeda enne kui midagi tegema hakata ;)

1. Leida sillad
- kõide esimene asi mida vajad on sillad - kaks vedavat silda ning yks neist peaks olema pöörav ( esisild ) võivad ka mõlemad sillad keerata - see lihtsustab manööverdamist kuid raskendab ehitust - seega algajal soovitan pysida esisilla keeramise juures. Ainult tagaveoline mudel ei sobi. Sildasid võib leida nii raadioteel kui juhtmega juhitavatelt mänguasjadelt kui hobi mudelismist näiteks Tamiya Clodbuster, Tamiya TLT, Tamiya TXT, Kyosho Twin Force või Mad Force, Traxxas E-maxx või T-maxx jne. Soovitan vältida Nikko mänguasjasid - seal on liiga nõrgad detailid ning pahatihti mitte vahetatavad. Crawlimise juures soovitan alati eelistada tala silda sõltumatule vedrustusele ( kuid ka sõltumatut verdustus annab talasillaks ehitada ) ning diferentsiaal peab olema lukus või saab teda lukustada ( näiteks kuuma liimiga ) . Väga soovitan hankida hobimudelismi masina sillad - sest sinna saab alati varuosasid juhuks kui midagi puruneb ning nad on yldiselt parema kvaliteediga materjalid.

2. Sillavahe - Panna mõlemad sillad koos ratastega lauale ning leida oma ideaalne sillavahe ( tulevikus kui võistlemine mõttes siis tasub ka reegleid uurida - aga sellest hiljem ) Sillavahe peab olema kooskõlas rataste suurusega - mida väiksemad rattad seda lyhem sillavahe ja vastupidi sest kui sillavahe on liiga pikk siis põhi käib vastu maad ja pööramine liiga lai kui aga liiga lyhike siis mäkke tõusul kippub yle kukkuma.

3. Silla kinnitus - See on nyyd ilmselt kõige raskem osa sest kuna sillad on kõik erinevad siis ka neid tuleb erinevalt kinnitada. enamlevinud kinnitamise viis on 4 link ehk kus neli kuul liigendiga varrast keeratakse silla kyljes olevate kinnituste kylge ( tavaliselt tasub ära kasutada silla kyljes olevaid auke või kruve) kaks alumist võimalikult alla ja võimalikult laiali kui kaks ylemist võimalikult yles kokku omavahel. yldiselt tasub uurida päris autodel kasutatavaid skeeme - need kehtivad ka mudelismis ! sammuti võib kasutada ka leht vedrusid kui pöör liigendit - kindlasti aga ei tasu kinnitada sildasid jäigalt raami kylge sest crawlimise põhimõtteks on et rattad peavad pidevalt puudutama maad- olenematta maastikust

4. Raam
- Kuna sillad asuvad nyyd oma õigetes kohtades laual ja silla kinnitus on välja mõeldud või ka osaliselt teostatud saame leida sobivad kinnituspunktid raami kyljes - selleks on kõige targem kasutada shablooni - ehk siis papist välja lõigatud raam millel on silla kinnitus kohad
Kui ehitate toruraami siis ilmselt shabloovi pole vaja kuid proportsioonide hoidmiseks soovitan joonistada oma soovitud raam samas mõõtkavas paberile ning selle alusel hakata torusid/ traati väänama. Raami materjaliks sobib nii plastik, vask, alumiinium kui tavaline plekk ning detailide omavaheliseks kinnitamiseks tavalised M3 või M4 poldid või siis mõne materjali puhul keevitamine või tinutamine. Raami koostades ja sobitades tõstke ta normaalsele sõidu kõrgusele - liiga kõrge pole kasulik sest viib raskuskesme yles ning selle tulemusena hakkab auto pidevalt kallakutel kukkuma. raami ehitades soovitan arvestada ka elektroonika ja aku paigutusega ( aku peaks asuma võimalikult madalal - aga kividest eemal ) ning kindlasti arvestage ka kerega mida siin kasutada plaanite et oleks kinnitus kohad ( va. toruraami puhul )

5. Vedrustus
- Tegelikult crawler ei vaja vedrustust kyll aga vajab ta Flexi ( ratta käik yles alla ) ja silla käigu stabiliseerimist ja selleks on hobi mudelismis vedru amordid või lehtvedrud. Vedru amorti soovitan rohkem kuna neid on saadaval erineva pikkusega ning erineva jäikusega - ning paljud neist on reguleeritavad. Vedrustust saab lahendada ka materjalide torsiooniga - olenevalt siis sildade tyybist kinnitusest ja leidlikusest.

6. Roolimine - kuna yks sildadest oli juba varem roolitav siis tuleks leida sobiv koht roolimis servole väga soovitan leida see koht silla kyljes sest see lihtsustaks tunduvalt edaspidist ehitust. Aga servo ei pea alati asuma sillal vaid võib ka asuda raamil ning kanda sealt edasi pööramis liigutusi.

7. Ylekanded - siin yhest vastust eiole - esialgu soovitan kasutada mänguautoga originaalis kaasa tulnud mootoreid ja ylekandeid ning siis aja möödudes neid hakata muutma. Näiteks kui mootori kyljes on hammasratas 15 hambaga siis pannes väiksema hammasratta langeb kiirus kuid tõuseb jõud. tavaline crawlimis auto kiirus on umbes 4-5 kmh
mis võimaldab liikuda ka mõne millimeetri haaval.

8. Elektroonika - see on lihtne hangite tavalise mudelismi saatja puldi ning vastuvõtja ( kasutatud asju saab alates 300.-eek ) ning ESC ( elektrooniline kiirus kontroller ) viimase peate aga valima vastavalt oma auto mootorile ja rahakotile hinnad algavad jällegi 300.- kuni mitme tuhandeni. Enne ostmist aga tasuks kindlasti täpsustada mõningaid pisiasju näiteks kas ESC oskab ka tagurdada ja servode toite voolu suurus - mida suurem seda parem kehtib enamuse asjade juures.

9. Kere
- kõige lihtsam on kasutada jälle mudelismis kasutatavaid keresid neid saab jällegi igast mudelismi poest u. 300.-eek tykk ja võite valida misiganes auto kuju ja mudelit soovite - ning oma maitse järgi see ka siis värvida. Teine variant oli siis ehitada toruraam - ehk rohkem buggy tyypi välimus - kuid hoiatan et sellega kaotate kaalus ja raskus keskmes.
kolmas variant on kasutada seda sama kere mis mänguasjalt te need sillad röövisite ning lõigata neid veidi paremini sobima.

10. Testige - ja kõik mis on sitasti ehitage ymber ja kui enam paremaks ei saa siis kindlasti on tekkinud uus mõte mida tahaks teha ja alustage uut projekti ;)
79,K30 Blazer,379td,400,208,-4",38"
Kasutaja avatar
rynts
IC Honoured Member
Postitusi: 102
Liitunud: N Mär 02, 2006 5:55 pm
Asukoht: mudas.
Kontakt:

PostitusPostitas rynts » T Nov 21, 2006 9:36 pm

kust saaks eestist osta sellise neliveolise puldimachina millelt võtta alt sillad.palju selline riistapulk maksaks.ei leia kusagilt sellist alustus projekti. :oops:
Kasutaja avatar
Daniel
Fitting 44"
Postitusi: 401
Liitunud: T Veebr 25, 2003 4:10 pm
Asukoht: Garage
Kontakt:

PostitusPostitas Daniel » K Nov 22, 2006 9:18 am

www.hobikeskus.ee , www.pistik.com , www.hpi.ee on vast esimesed mudelismi maaletoojad keda tean - kuid see pole just kõige odavam variant :( Krediitkaardi ja interneti olemasolul soovitan osta www.ebay.com ja www.ebay.co.uk oksjonitelt - võidad tohutult hinnas kuid pead silma peal hoidma ja ootama just seda õiget pakkumist.
Teine variant on osta interneti poest kohe uus mudel võis silla detailid
näiteks www.towerhobbies.com www.rc4wd.com - hind on siiski parem kui eestis isegi kui lisandub 18% mingi maks lihtsalt paar nädalat ootamist ja saad asja omast postkontorist kätte. Välismaalt ostes lisandub ka transpordi tasu ja olenevalt kas ostad suure auto või ainult sillad võib transport olla 10$ kuni 40$

umbkaudsed auto hinnad:
ebay: Tamiya Clodbuster kasutatud - u.80$ - 150$
TowerHobbies: Tamiya Clodbuster uus: 189$
Tallinna Kullo: Tamiya Clodbuster uus: u.10 000.-eek :D

Tamiya Clodbusteri tõin näiteks just seepärast et antud auto sillad on crawlimise juures kõige levinumad (paremad ) ning omavad seepärast ka veidi kõrgemat hinda teiste ees.
79,K30 Blazer,379td,400,208,-4",38"
Kasutaja avatar
rynts
IC Honoured Member
Postitusi: 102
Liitunud: N Mär 02, 2006 5:55 pm
Asukoht: mudas.
Kontakt:

PostitusPostitas rynts » K Nov 22, 2006 5:06 pm

suured tänud :D
Kasutaja avatar
rynts
IC Honoured Member
Postitusi: 102
Liitunud: N Mär 02, 2006 5:55 pm
Asukoht: mudas.
Kontakt:

PostitusPostitas rynts » K Nov 22, 2006 11:32 pm

üks küsimus veel kas teate umbes palju maksaksid postikulud kui ameerikast auto siia transportida :roll:
Kasutaja avatar
Daniel
Fitting 44"
Postitusi: 401
Liitunud: T Veebr 25, 2003 4:10 pm
Asukoht: Garage
Kontakt:

PostitusPostitas Daniel » N Nov 23, 2006 8:31 am

Olenevalt auto suurusest/kaalust ja saatmise kiirusest aga yldiselt mitte yle 40$ ;)
kui on abi vaja valiku tegemisel anna julgelt teada.
79,K30 Blazer,379td,400,208,-4",38"

Mine “4x4 Electrical Crawlers”

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 1 külaline