Koht, kus saab arutada 4x4 teemadel, leppida kokku aegu, sõitude kohti ja muidu informatiivne koht / Information about different 4x4 events, safaries and adventures in Estonia and abroad.
Daniil kirjutas:Jah...kolm pole just suur number...nüüd olen taas punktis, kus arutaipamine lõppeb .
Minu jaoks on see jäänud mõistatuseks, nagu kõik tahaks tulla, kuid kui asjaks läheb siis pole nagu kedagi.
Suvesõidul oli tõesti kurb, rajameister oli vaeva näinud, soe ilm, ma ei tea mis veel vaja on!
Suvesõidul olid korraldajad tõesti vaeva näinud. Lisaks korralikule rajale olid ka täitsa arvestatavad auhinnad.
Tänud veelkord.
Võib-olla aitaks rahvast juurde tuua see kui paar turistipunkti panna võistlustrassi lähedale kergesse mudasse. Et oleks "nagu päris"
Ei takista vallid, ei takista kraav...
Kaarel Puk; Turist; võistkond Lendorav; ; Sõitis Uunoga Ümber Eesti 1999
TR0 oleks jah see Turism, ammu leiutatud ja olemas, nagu Valge Hiir ütles. Nivaklass eraldi oleks vast väiksema potentsiaaliga. Kes neid ikka viitsib peaasjalikult ürituse jaoks soetada ja lappida.
Väike kokkuvõte oma kogemustest ja mõtetest seoses Turismiga.
Saarekollil käisin "Turismi" sõitmas. Suurepärane üritus oli. Alguses oli orienteerumine öösel korralikus lumetormis, mille ca 6...7 tunniga ära tegime. Mööda suuremaid ja väiksemaid teid ja huvitavaid / vaatamisväärseid kohti. Järgmisel päeval lasti tõsisemate autode joonorienteerumise lisakatse rajale. Jälle oleks algajale täitsa huvitav, rada oli läbitav linnamaasturiga ja kui veidi oksi eemale tõmmata ja mõistus peas, jättis auto täiesti terveks ja kriimustamata. Selle katse finiš oli karjääris, kus TR>0 klassid lisakatseid tegid. Õhtul koosviibimine ja autasustamine kultuurimajas. Saadaval mõistlikud ööbimisvõimalused. Osavõtutasu 500.- eest lõbu laialt ja osavõtjaid hoobilt vist 10...16 (Arto teab täpsemalt.)
Kevadel kippus ka Turism tulema. Osavõtutasu 1500.- ja viimase hetkeni kiivalt hoitud saladus, mis üldse toimuma hakkab, peletas potentsiaalsed tulijad ära ja tekitas negatiivse hoiaku.
Suvesõit langes Haapsalus toimuva American Beauty nimelise USAautode suurüritusega samale ajale ja et mitmed Saarekolli Turistid langesid sinna kategooriasse (ise ka) jäi osavõtt napiks. Nagu jr ütles on usaraudlasele selle ürituse külastamine sama oluline, kui usklikul pühapäeviti kirikus käia. Omal oli Suvesõidu Turismi osavõtt makstud, aga kulli ja kirja viskamine lootusetus otsustuskriisis jättis 4x4 auto kaotajaks.
Ise arvan, et Turismil võiks perspektiivi olla, kui asju õieti ajada. Nt. Saarekollil tõi Turism rajale mitmeid selliseid tegelasi, kes muidu kõrvalt kiibitsesid ja igapäevase 4x4 masinaga TR1 ja vabaklassi rajale peale ei lähe.
Suurema hulga rahva kaasamiseks pean oluliseks järgmisi aspekte:
- kõige olulisem on üritusest varane ja asjalik teavitamine, mis toimuma hakkab, milline rada, mida seal teha tuleb jne, et potentsiaalne tulija näeks, et jõud käib üle, on täiesti reaalne auto terveks jätta ja saab huvitav olema;
- mõistlik osavõtutasu (pakuks 500...900, igal juhul alla 1000 EEK);
- reklaamikära kaasamaks USArauda, see on atraktiivne ja seltskond lahe;
- reklaamikära kaasamaks igasugu tuttavaid 4x4 omanikke, kes muidu eriti võistlema ei kipuks, aga tuleks meelelahutuse ja seltskonna pärast;
- tulemuste arvestus ja kerged auhinnad (nt. diplom, korraldaja vaba käega signeeritud T-särk vms.);
- rajale veidi huvitavamaid elemente lisada. Nt. kohad, kus otse saab järgmise punktini läbi kerge muda või vee paarisaja meetriga ja ringiga oleks kümneid kilomeetreid jne;
- võistlusraja lähedased kohad Turismi raja lähedal ja/või pärast finišit;
- varane arutelu ja ideede genereerimine foorumis, vajadusel rajameistri(te) otsing.
Venemaal on Turismi analoogiks Grand Turism, sai just Vepsas seda ka proovitud. Päris huvitav formaat, mis ehk vääriks ülevõtmist ja teeks Turismi atraktiivsemaks. Tuli läbi sõita 11 vaatamisväärset kohta. Igas punktis tuli teada saada mingi numbriline suurus (kiriku valmimise aasta 1493, postkasti postiindeks 187775 kuskil täielikus kolkas, veetorni trepi astmete arv 20 jne.) Kohapeal kindlaks tehtud numbrilise suurusega tuli teha lihtne matemaatiline tehe, mille tulemusena sai teada lõppeesmärgina otsitava peidiku koordinaadist ühe numbri. Kui peidiku koordinaat õieti käes, oli seal karp Grand Turismi klassi auhinna (graveeritud puutahvel) asukoha koordinaatidega. See oli paar kilomeetrit eemal ja selleni jõudmine nõudis juba veidike mudas liiklemise võimet. Rada ise oli mööda asfalt- ja kruusateid aga käis ka mööda metsateid, kus üherattaveolise autoga oleks jänni jäänud.
Eelnevatest aruteludest on jäänud kõrva, et mitmed foorumiliikmed oleks lahkelt nõus ja huvitatud Turismi rajad valmis tegema. Kamba peale reeglite väljatöötamine ja kirja saamine poleks siin vast ka probleemiks.
Kui asjaga varakult ja asjalikult toimetada (nagu Saarekoll) ja osalemine atraktiivseks teha, pakuks et kuni paarkümmend masinat võiks küll kokku saada. Rahaliselt nt. ca. 15 autot x 700 EEK = 10500. Sellest võiks (vabatahtlikule?) rajameistrile bensurahaks ja kergeteks auhindadeks jaguda küll. Küll keegi pildid ka üle vaatab, piisaks sellest, et autost ja objektist midagi äratuntavalt pildil oleks, et fikseerida kohalkäimine. Vaja on ainult kõik õigeaegselt (loe varakult) maha kuulutada. Mingeid täiendavaid kooskõlastusi ametitega ei tohiks ka lisanduda, kuna asi toimub piki avalikke teid või on võistlusklasside jaoks juba tehtud.
Muidugi on ju alati lihtsam õpetada, kui miskit ise valmis teha aga.... Mina kui kah "Vepski Grand Turismi veteran" ütlen, et sigalahe üritus oli. Võistlusklasse ma tõenäoliselt ja väga tõsiselt sõitama ei hakka aga säänseid sõidaks tulevikuski.
See Vepski Grand Turismi formaat oli tegelt suht lollikindel: Maksa papi ära saad mingid kordinaadid ja kärutad nende järgi mööda kohalikke avalikke teid, numbrid ja klepsud peal ja puha. Igav kah ei ole: vahid päris võidusõitjaid, naudid oma "tsiibi" võimeid, imetled ümbrust, kakled kaardilugejaga ja oled üldse tegija.. Kes esimesena finisisse ehk aardeni jõuab saab sokoladimedali ja au ja kuulsust. Stardi aeg on vaba, trassil oleku aeg on vaba, isegi finis on vaba, kes esimesena aarde leiab, see ongi võitja. Kohtunikke pole vaja, rohkem kui üks "kohakaaslane", kes "võidusõitjate" telefonikõnedele ja pretensioonidele vastab. Tõenäoliselt kõige raskem on välja mõelda kontrollpunkte ja jutukesi sinna juurde. Tegelikult kõlbab punktiks ju iga intifitseeritav objekt: suurem puu, karjäär, bensujaam, sild kilomeetri või elektripost jne. Tegelikult see Vepski veetorn oli ju lihtsalt üks suvaline tünn jalgade peale aetuna ja trepiastmed olid armaturrauast pulgad, kui kriitiline olla.
See selline turism laiendaks kindlasti offroadist kui spordialast huvitatute ringi ja laiendaks kandepinda. Pealegi on ju hoopis lahedam olla 1000 eegise osavõtutasuga "turist" ehk võistleja, kui 100 eegise piletiga pealtvaataja. Siit edasi kindlasti oleks lihtsam meediasse pääseda ja võistlustele sponsoreid leida, kes vähemalt oma plakati üles riputaks ja" pärisvõistlejate" auhinnalauda nänniga aitaks täita.
Jah seisukord suhteliselt selge : TR-1 on täies elujõus, TR-2 püsib vaid mõnel tõsisel veteranil, TR- 3 ( täna veel ) kadunud , VABA – võistlusklassina suhteliselt...vaba. Turistid ???- vist mõeldud täna ikkagi neile, kellel kallid või eriti kallid maasturid kuid ka tahavad neliveo sisse lülitada. Eesmärk on kindel- auto peab säilima heas korras, muda võimalik pesta ja kraapsu saab poleerida , mingit riski võtta ei soovi...???
Kindlasti pole Turism koht koht kuhu alustajad peaks minema eriti kui vaatamisväärsustest Kodumaal poogen . Küllap siis ikka VABA või TR-1 – arenguruumi kuhjaga....aga Nivaga täna TR-1´e vist kipub ainult rumal . VABA´sse – tundub nagu veel laialivalguvam klass ..aga kuskilt peab ju alustama kui üldse peab alustama.
Landy kirjutas:P.S. Aadu tunneb end kinldasti kõrvust tõstetuna seoses su märkusega kallite vabaklassi autode kohta Ilmselt juba poleerib kodus autot...
Just vastupidi. Mul hakkab häbi oma lopergust Toy-d mõne sileda Niva kõrval näidata. Poleerimine ka ei aita
Aga jah, igaühele ei ole veel personaalset võistlusklassi. Tuleb valida olemasolevate vahel või marke korjama hakata
Ei takista vallid, ei takista kraav...
Kaarel Puk; Turist; võistkond Lendorav; ; Sõitis Uunoga Ümber Eesti 1999
Turistklassi võistlusi pole viimasel ajal ju eriti olnudki minu mäletamist mööda. Ja no see ebastabiilsus tuli ju sellest, et rahvas löödi jalust osavõtutasu suurusega viimase turistisõidu puhul. Sellest ka peaks teema siin kusagil olema. Selge ju see et asja tuleb teha enne mingi aeg väheste osavõtjate arvuga ja võibolla ka miinusega, aga kui käima läheb, siis hoia alt... Samas loomulikult tuleb au anda neile meestele kes võistlusi korraldavad.
ricardodesol11 kirjutas:Turistklassi võistlusi pole viimasel ajal ju eriti olnudki minu mäletamist mööda. Ja no see ebastabiilsus tuli ju sellest, et rahvas löödi jalust osavõtutasu suurusega viimase turistisõidu puhul. Sellest ka peaks teema siin kusagil olema. Selge ju see et asja tuleb teha enne mingi aeg väheste osavõtjate arvuga ja võibolla ka miinusega, aga kui käima läheb, siis hoia alt... Samas loomulikult tuleb au anda neile meestele kes võistlusi korraldavad.
Viimane turistiklassisõit oli Suur Maasturite Suvesõit raames ning maksumus 500 eeku. Toodud maksumus ei tohiks küll kedagi jalust lüüa!
Äkki keegi viitsib orgunnida võistluse, mida on võimalik sõita ilma vintsi abita ( teise masina abi lubatud kuid vintsi abi keelatud). Trasse võib olla kaks. Esimene linnamasinatele ja teine tõstetud (ümberehitatud) masinate jaoks.
Sorry kui asi vales kohas aga teema ikkagi huvitav (eriti algajatele).